19164بازدید
کد خبر: ۷۷۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱ 14 February 2018

آخرین همایش ارگان‌های دریایی که دیروز برگزار شد، با بحث کلامی و تیکه‌پرانی بین وزیر راه‌وشهرسازی و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران همراه بود. درحالی‌که فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران از روند حاکمیتی در دریا گلایه می‌کرد و حمایت‌نکردن دولت از خصوصی‌سازی در این بخش را زیر سؤال می‌برد، وزیر راه‌و‌شهرسازی به بگیر‌وبند‌ها و دندان‌شمردن‌های سپاه در چهارراه جهان و پریشانی در نام‌گذاری خصوصی‌سازی انتقاد تندی کرد.

وقتی در حوزه دریا اعمال حاکمیت نمی‌کنیم، دنیا به ما می‌خندد

به گزارش شرق، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با گلایه از عملکرد سازمان بنادر در اعمال حاکمیت در دریا‌ها گفت: به‌تازگی قوه قضائیه از سپاه پاسداران درخواست کرده با کشتی‌های مصری در آب‌های ایران برخورد شود. ما هم به آن‌ها اعلام کردیم که «مجید جان، دلبندم» اعمال حاکمیت در این حوزه وظیفه ما نیست و سازمان بنادر و دریانوردی باید در این حوزه ورود کند.

سردار دریادار علی فدوی در ادامه انتقاد خود افزود: باید درباره حوزه‌هایی که در اختیار ما قرار دارد، اعمال حاکمیت کنیم؛ وگرنه به وظایف خود عمل نکرده‌ایم و اگر در این حوزه‌ها اعمال حاکمیت نکنیم، دنیا به ما می‌خندد. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ادامه داد: امروز کشتی‌هایی که وارد خلیج‌فارس می‌شوند، خود را ملزم به رعایت محیط‌زیست نمی‌کنند و در پرواز‌های هوایی می‌توانیم لکه‌های نفتی متعددی را در خلیج‌فارس ببینیم؛ چراکه می‌دانند برای این رعایت‌نکردن اصول و قوانین، با آن‌ها برخوردی نخواهد شد.

دریادار فدوی با اشاره به ابترماندن حمایت از بخش‌های خصوصی در صنعت دریانوردی، اظهار کرد: در دولت یازدهم وقتی یک طرح گردشگری دریایی در کیش آغاز شد، همه مسئولان ازجمله آقای آخوندی از این طرح استقبال کردند و روی کشتی رفتند و با آن عکس گرفتند؛ اما امروز می‌بینیم آن طرح دچار چه سرنوشت تلخی شده است و سرمایه‌گذار آن به خاک سیاه نشسته است. این انتظار را داریم که دولت در توسعه صنعت دریایی و اقتصاد دریایی، از بخش خصوصی حمایت کند. نمی‌توان به توسعه دریایی دست پیدا کرد، بدون آنکه مجموعه حاکمیتی به تعهدات خود عمل کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ادامه داد: به‌تازگی با یک کشتی هندی که مخازن آلوده آب خود را در نزدیکی جزیره لاوان رها کرده بود، برخورد کردیم و آن را به سازمان بنادر تحویل دادیم؛ اما این کشتی به‌سرعت رها شد. این رفتار سازمان بنادر در حالی بود که دو سال است یکی از کشتی‌های ما به توقیف هندی‌ها درآمده است؛ آن‌هم به بهانه‌های واهی ازجمله تحریم. سردار فدوی با بیان اینکه آمادگی داریم با هرگونه تخلف در حوزه محیط‌زیست دریا برخورد داشته باشیم، گفت: ما می‌توانیم این تخلفات را مستندسازی کنیم؛ اما اعمال قانون جزء اختیارات ما نیست و سازمان بنادر و محیط‌زیست در‌این‌باره باید تصمیم بگیرند.

شاهد بودم چگونه انباشت صنعتی به نهاد‌ها واگذار شد

این سخنان سردار فدوی به نظر می‌رسید به مذاق عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی، خوش نیامد و به همین دلیل جواب‌های محکمی را که در آستین داشت، رو کرد. آخوندی در واکنش به صحبت‌های سردار فدوی درباره طرح‌های گردشگری دریایی کیش، گفت: زمانی که درباره بخش خصوصی صحبت می‌کنیم، با پریشانی معانی دراین‌باره مواجه هستیم. بنده زمانی عضو شورای رقابت بودم و شاهد آن بودم که با وجود مقاومت‌هایم، انباشت صنعتی دولت به چه کسانی و چه نهاد‌هایی واگذار می‌شد که مهم‌ترین نمونه آن واگذاری شرکت مخابرات بود. در این جمع در حالی درباره فعال‌شدن بخش خصوصی در صنعت دریایی صحبت می‌شود که درحال‌حاضر بخش خصوصی یکی از مسائلی است که کمترین توجه به آن می‌شود.

وزیر راه‌و‌شهرسازی در واکنش به صحبت‌هایی که از سوی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، مطرح شد، اظهار کرد: یکی دیگر از هنرمندی‌های ما ایرانیان این است که کسی در جایگاه خود نیست و همه می‌خواهند در جایگاه دیگری صحبت کنند.

خصوصی‌سازی‌ها غیرقابل دفاع است

او بی‌پرده‌تر سخن گفت و ادامه داد: بنده از ابتدای شروع خصوصی‌سازی در ایران در این زمینه فعال بودم. از ابتدای خصوصی‌سازی تا سال ٨٦، یک میلیون دلار از انباشت صنعتی دولت ایران واگذار شد و همچنین در دو سال اول دولت دهم نیز چیزی حدود ٩٩ میلیارد دلار از انباشت صنعتی به واگذاری رسید. واگذاری در آن دوره، در شرایط غیررقابتی و با عنوان پرداخت دیون دولت انجام شد و مجموعه دستگاه‌های دولتی از مراجع پاسخ‌گو مانند مجلس خارج و به نهاد‌های غیرپاسخ‌گو واگذار شدند.

آخوندی با تأکید بر اینکه آنچه انجام شد غیرقابل دفاع بود، گفت: واگذاری‌ها نه در شرایط رقابتی و نه با قیمت‌گذاری در این شرایط شکل گرفت و ده‌ها میلیارد دلار انباشت صنعتی با عنوان خصوصی‌سازی جابه‌جا شد. به‌طور قطع از این خصوصی‌سازی و از این پریشانی نمی‌توان دفاع کرد. این یک پریشانی به معنای مطلق بود و الان هم وقت آن رسیده که یک بار دیگر این روند را بازنگری کنیم.

پشت پرده واگذاری مخابرات از زبان آخوندی

وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به پشت پرده‌های واگذاری مخابرات در آن دوران، گفت: چگونه می‌شود عده‌ای از متقاضیان در شب آخر با عنوان اهلیت‌نداشتن خط می‌خورند و در شرایطی که مهلت به پایان رسیده، عده دیگری برای واگذاری مطرح می‌شوند و درحالی‌که پیشنهادات جدید و قدیم منافع مشترک دارند، چگونه یک دستگاه به‌عنوان برنده مناقصه اعلام می‌شود؟ با وجود اینکه ده‌ها بار به این واگذاری شکایت کردم، اما هیچ‌وقت این موضوع به صورت جدی محل بحث قرار نگرفت.

یک جلسه نبودم، صحت واگذاری مخابرات تأیید شد

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنده در تمام جلسات شورای رقابت حضور داشتم به غیر از یک جلسه که در همان جلسه هم درباره صحت واگذاری، رأی‌گیری می‌شود و صحت واگذاری به تأیید می‌رسد. حال اینکه همه می‌دانند این واگذاری غلط بوده است. نمی‌گویم با این واگذاری حیف‌و‌میل انجام شده، اما قطعا در یک طرف این واگذاری بخش خصوصی قرار نداشت. این واگذاری نمونه‌ای از ده‌ها واگذاری است که به‌صورت اشتباه انجام شده است.

استقبال آخوندی از ایده خصوصی‌سازی سردار فدوی

آخوندی افزود: اگر دوستان ما در این جمع از بحث خصوصی‌سازی در دریا صحبت می‌کنند، همین‌جا اعلام می‌کنیم که برای همراهی در این حوزه آمادگی صددرصدی داریم. متأسفانه در فرایند برخی از واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌ها تنها توزیع رانت بین نهاد‌ها و دستگاه‌ها انجام می‌شود، درحالی‌که باید دو اصل تجاری‌سازی و رقابتی‌کردن فعالیت‌ها را با هم پیش ببریم و در نتیجه این دو اصل است که خصوصی‌سازی شکل می‌گیرد، وگرنه خصوصی‌سازی فقط به معنای انتقال مالکیت نیست.

آخوندی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل را دارد تا به‌صورت شفاف در بحث خصوصی‌سازی ورود کند، اظهار کرد: این آمادگی را داریم هرگونه اقدام تبعیض‌آمیز را که در خصوصی‌سازی در حال انجام است شناسایی و رفع کنیم، چراکه تمام مشکلات از همین‌جا نشئت می‌گیرد.

در چهارراه جهان نمی‌توان بگیر و ببند داشت و دندان شمرد

آخوندی در واکنش به صحبت‌های فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، نسبت به اینکه سازمان بنادر در دریا‌ها اعمال حاکمیت نمی‌کند، اظهار کرد: عده‌ای مدعی‌اند که ایران چهارراه جهان است، حال اینکه در چهارراه جهان نمی‌توان بگیر و ببند داشت؛ آیا در چهارراه جهان می‌توان انواع سیستم‌های تبعیض‌آمیز را اجرا کرد؟ آیا در چهارراه جهان می‌توان دندان شمرد؟ بنابراین چهارراه جهان بودن و دندان‌شمردن دو معنی متفاوت دارد که آثار متفاوتی هم خواهد داشت.
‌درباره «سانچى» پاسخ شفافى به مردم مى‌دهیم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردى در این همایش گفت: پس از مشخص‌شدن نتیجه سانحه نفت‌کش سانچى، پاسخى شفاف به عموم مردم و جامعه مخاطب داده خواهد شد. محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به بازار پرنوسان و پرمتلاطم دریایى، گفت: شرکت‌هاى کشتیرانى راهبردهاى متنوعى را دنبال می‌کنند تا بتوانند از حداکثر ظرفیت‌هاى ممکن استفاده کنند. او به شاخص‌هاى رقابت‌پذیرى و کیفیت بنادر ایران طبق ارزیابى‌ها اشاره و اعلام کرد: براساس آخرین ارزیابى انجام شده، ایران در رتبه ٦٢ جهان قرار دارد و در شاخص کیفیت بنادر نیز داراى رتبه ٧١ هستیم.

هیچ اطلاعی از جعبه‌های سیاه پاک نشده است

معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردى اعلام کرد هر دو جعبه سیاه نفت‌کش سانچى و شناور فله‌بر کریستال چین در اختیار سازمان بنادر و دریانوردى قرار دارد و هیچ اطلاعاتى دراین‌باره پاک نشده است.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها، هادى حق‌شناس با بیان اینکه جامعه دریایى فاقد یک استراتژى منسجم و متمرکز در بخش دریایى است، گفت: متأسفانه از ظرفیت دریا براى افزایش منافع ملى و توسعه کشور بهره کامل گرفته نمى‌شود. فقدان ضمانت اجرائى قطع‌نامه‌ها و عدم نهادسازى براى پیگیرى مطالبات از جمله نقاط ضعف به شمار مى‌رود و بنده پیشنهاد مى‌کنم یک نهاد فراگیر براى تحقق اقتصاد دریا شکل گیرد.

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دریایی را باید ترغیب کرد

مهدی اعتصام، مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه و رئیس بیست‌وپنجمین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی نیز گفت: سازمان بنادر باید به‌گونه‌اى عمل کند که نه‌تنها از ایجاد ضرر و زیان جلوگیری کرده، بلکه موجب ترغیب سرمایه‌گذاران و حضور حداکثرى بخش خصوصی و حفظ منابع سازمان، دولت و بیت‎المال شود.

برچسب ها
خبرهای مرتبط
اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: