بازدید 2709

اختراع توپک هوشمند اطفاء‌ حریق در دانشگاه آزاد شیراز

کد خبر: ۷۶۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳ 23 January 2018

بعد از وقوع حادثه‌ی پلاسکو خیلی‌ها به فکر طراحی سیستم‌ها و یافتن راهکارهایی برای مقابله با حریق شدند، تا شاید بتوان خسارت‌ها و تلفات ناشی از آتش‌سوزی را به حداقل ممکن کاهش داد و از آسیب‌های بعدی آن هم کاست.

به گزارش ایسکانیوز، گروه هسته‌ی فناور دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، یکی از گروه‌های علمی بود که یافتن راهکاری برای مقابله با حریق‌های ناگهانی و کنترل آسیب‌های ناشی از حریق را در دستور کار قرار داد؛ شاید راهی برای مقابله با وقوع حوادث گسترده و عواقب چنین رخ‌دادهایی بیابد.

گروه هسته فناور، متشکل از حمیدرضا صفایی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به همراه پنج دانشجوی کارشناسی ارشد به نام‌های سید علی جهبز، وحید رحمانیان، صالح صداقت، سید عرفان سجادی و امیرحسین خوشه چین است که فکر طراحی و ساخت وسیله‌ای برای اطفاء‌حریق در ذهنشان جرقه‌زد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در این خصوص به ایسنا منطقه‌ی فارس گفت: آتش‌سوزی از حوادثی است که هر لحظه ممکن است در هر مکان و برای هر کسی اتفاق بیفتد و بر اثر آن خسارت‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری وارد شود.

حمیدرضا صفایی اضافه کرد: آمارها نشان داده که 87.3 درصد از حریق‌هایی که در مراحل اول اطفا می‌شود، در بیش از 93 درصد به لحاظ مالی و 96.2 درصد به لحاظ جانی، نسبت به مواردی که اقدام سریع برای اطفاء آنها انجام نشده، زیان کمتری وارد کرده‌ است.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه اقدامات اولیه برای اطفاء‌حریق نیازمند بهره‌گیری از یک سیستم هوشمند شبانه‌روزی است، گفت: توپک اطفاء حریق حاصل تلاش این گروه برای رسیدن به هدف گفته شده بود؛ اینکه هرچه سریعتر به آتش واکنش نشان داده شود.

صفایی با بیان اینکه این محصول ظاهری شبیه به توپ داشته و مجهز به حسگر دما و شعله آتش است، ادامه داد: توپک اطفا حریق حاوی پودر خاموش کننده بوده و در صورت تماس با شعله یا قرار گرفتن در معرض دمای بالای 85 درجه سانتیگراد، ظرف 3 الی 5 ثانیه هوشمند عمل کرده و منفجر خواهد شد که این انفجار، موجب پاشیده شدن پودر درون آن می‌شود.

مدیر گروه بخش شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با تصریح اینکه این محصول برای خاموش کردن آتش‌ کلاس‌هایA,B,C,E مناسب است، گفت: این سیستم نیاز به شارژ ندارد و نوع و شکل طراحی و مهندسی و مواد به کار رفته در این محصولات این تولیدات را به برترین و مناسب ترین آتش خاموش کن در حوزه اطفا حریق در کلاس های یاد شده تبدیل کرده است .

وی توضیح داد: کلاس A شامل آتش سوزی‌های معمولی است؛ سوخت‌های جامد که پس از سوخت خاکستر به جای می‌گذارد و اکثرا منشا گیاهی دارد؛ موادی نظیر انواع چوب، پارچه، زغال سنگ، کاغذ و غیره که معمولا در انبارها، کتابخانه‌ها و نقاط مسکونی دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه توضیح داد: آتش کلاس B ناشی از مواد منفجره،‌ شیمیایی و مشتقات این مواد نظیر نفت، بنزین، گازوئیل، روغن، گریس، پاستیک، الکل و دیگر مواد سوختنی مایع است و آتش سوزی‌های ناشی از گازهای قابل اشتغال مربوط به کلاس C است؛ کلاس E نیز آتش‌سوزی‌های برقی و مواردی که حریق منشاء الکتریکی دارد را شامل می‌شود.

صفایی خاطر نشان کرد: دمای منطقه آتش سوزی در لحظات اول (حدود 20 ثاینه اول ) به بالای 600 درجه سانتیگراد و یک دقیقه بعد از حادثه به هزار و پانصد درجه سانتیگراد می‌رسد؛ چنین دمایی باعث ذوب فلزات و کاهش مقاومت اسکلت فلزی ساختمان و در نتیجه فرو ریختن ساختمان‌ها خواهد شد؛ اتفاقی که برای پلاسکو رخ داد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه توپک اطفای حریق حساس به زبانه‌های آتش است نه گرما، گفت: توپک اطفای حریق تا شعاع پنج متری را پوشش می‌دهد و می‌توان از آن در نقاط پرخطر، دارای اهمیت و عمومی و عادی، در محیط‌های باز که در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد و مکان‌هایی که استفاده از سیستم‌های هوشمند امکان‌پذیر نیست، کتابخانه‌ها، مراکز اسناد، اداره‌ها و انبارها و .... استفاده کرد.

او با بیان اینکه استفاده از این سیستم در نقاط حساس به آب که نمی‌‌توان از سیستم‌های آبی هوشمند بهره‌برد، امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: در سازه‌های قدیمی که امکان نصب تاسیسات ضد حریق مدرن وجود ندارد یا ساختمان‌هایی که فاقد امکانات مد نظر آتش‌نشانی است، می‌توان از توپک‌های ضد حریق استفاده کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این توپ زیر باران نیز عمل می‌کند، در خصوص قابلیت‌ها و مزایای آتش خاموش کن هوشمند توپی گفت: هوشمند بودن، بی‌نیازی به فعال‌سازی، عملکرد خودکار، واکنشی سریع و خنثی کننده در مقابل شعله‌ی آتش، بی‌نیازی به حضور انسان برای فعال سازی و استفاده بسیار آسان که امکان استفاده را برای کودکان و سالخوردان هم فراهم می‌کند، بخشی از مزایای این سیسم است.

او همچنین گفت: این سیستم قابلیت نصب روی دیوار یا به شکل آویز از سقف و استفاده توسط کاربر را دارد و فاقد مواد سمی یا آلاینده‌های زیست محیطی است و هنگام حریق صدایی با قدرت 138 دسیبل تولید می‌کند که نشانه‌ی وقوع حریق است؛ از طرفی ضایعه و ترکش مخرب ندارد و در زمان انفجار، موجی ایجاد نمی‌کند؛ در برابر ضربه و سقوط از ارتفاع و سرما مقاوم بوده و به دلیل وزن کم قابلیت خوبی برای جابه‌جایی دارد.

دانشیار گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با اشاره به اینکه توپک اطفای حریق تا 5 سال نیاز به هیچ گونه شارژ و بازدید ندارد، گفت: این توپک کاملا بومی سازی شده و در ایران مشابه خارجی ندارد و اولین باری است که در کشور تولید می‌شود.

صفایی با بیان اینکه اکنون نمونه‌ی اولیه این محصول تولید شده است، گفت: مراحل داوری توپک اطفای حریق انجام شده و تا مرحله ثبت اختراع راه زیادی نمانده است.

به گزارش ایسنا، هسته‌ی فناور حدود 2 سال قبل در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز راه‌اندازی شد و تا کنون 2 اختراع ثبت شده و یک اختراع در مرحله‌ی داوری دارد لذا به یک واحد فناور تبدیل شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی