بازدید 9362
پیمانه اقتصادی؛

از «گرانی ۸۰ درصدی بنزین در عربستان» تا «رکورد‌شکنی دوباره شاخص کل بورس»

این پیمانه تیترهایی همچون افزایش بهای نفت، بانک مرکزی چین ۱۵۰ میلیارد یوان به بازار تزریق می‌کند، استراحت سهام آسیایی پس از چند روز، روند کم‌نوسان «تسه»‌ها در بازار اوراق مسکن، گرانی ۲ هزار تومانی سکه طرح قدیم، عربستان در بین صد کشور صادرکننده کالا به ایران، پول مجاز همراه مسافر 50 میلیون ریال تعیین شد و افزایش نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد تهران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 13 December 2017

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون افزایش بهای نفت، بانک مرکزی چین ۱۵۰ میلیارد یوان به بازار تزریق می‌کند، استراحت سهام آسیایی پس از چند روز، روند کم‌نوسان «تسه»‌ها در بازار اوراق مسکن، گرانی ۲ هزار تومانی سکه طرح قدیم، عربستان در بین صد کشور صادرکننده کالا به ایران، پول مجاز همراه مسافر 50 میلیون ریال تعیین شد و افزایش نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد تهران را در بر دارد.

گرانی ۸۰ درصدی بنزین در عربستان

عربستان سعودی قصد دارد در ماه ژانویه با کاهش یارانه بنزین و سوخت جت، قیمت این سوخت‌ها را افزایش دهد. عربستان کاهش یارانه‌ها را به دنبال افت قیمت نفت و با هدف کاهش کسری بودجه خود انجام می‌دهد. حذف یارانه‌ها بخشی از برنامه سعودی ۲۰۳۰ است که هدف از آن قطع وابستگی اقتصاد این کشور به درآمدهای نفتی اعلام می‌شود. این طرح توسط محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی عربستان سعودی در ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۶ رونمایی شد. مقامات نفتی عربستان سعودی که اولین بار در سپتامبر گذشته، خبر از احتمال رشد ۸۰ درصدی نرخ بنزین در این کشور داده بودند، زمان اجرایی شدن آن را نوامبر (ماه گذشته میلادی) اعلام کردند. با این حال، به نظر می‌رسد، وقایع اخیر عربستان که به تغییر ساختار قدرت در بدنه آل‌سعود منجر شده، افزایش نرخ حامل‌های انرژی را در این کشور قدری به تأخیر انداخته است. روز گذشته، یک فرد آگاه از سیاست‌های داخلی عربستان به بلومبرگ گفته است که رشد ۸۰ درصدی نرخ بنزین و رسیدن نرخ سوخت جت به قیمت‌های جهانی در این کشور از ماه ژانویه آغاز خواهد شد.

افزایش قیمت نفت به بالاترین حد خود در دو سال و نیم گذشته

روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که اواخر دوشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۴.۶۹ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش عرضه ی این محصول به دلیل توقف صادرات از لوله های نفتی فورتیس در دریای شمال عنوان شده است. همچنین، اجرای قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک بر کاهش قیمت ها تاثیر داشته است. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۶۳ سنت (۱ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۵.۳۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۹ سنت افزایش (۰.۷ درصد) بشکه ای ۵۸.۳۸ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که نفت برنت در اوایل روز جاری بشکه ای ۶۵.۷۰ دلار معامله شد. رسیدن قیمت نفت برنت به این سطح از ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی بی سابقه بوده است. همچنین، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت از ماه می سال ۲۰۱۵ به طور بی سابقه ای بیش از ۷ دلار افزایش یافته است. به گفته ی یکی از تحلیلگران بازار نفت، با انتشار اخبار مربوط به ترک خوردگی لوله های صادرات نفت فورتیس بریتانیا در دریای شمال و در نتیجه ی آن توقف صادرات نفت برای چند هفته، قیمت نفت خام برنت به شدت افزایش یافته است.

بانک مرکزی چین ۱۵۰ میلیارد یوان به بازار تزریق می‌کند

تاجران می‌گویند بانک مرکزی چین ۱۵۰ میلیارد یوآن (معادل ۲۲.۶۷ میلیارد دلار) را به صورت قراردادهای باز خرید اوراق به بازار تزریق می کند. بانک خلق چین ۸۰ میلیارد یوآن را به صورت توافق‌نامه‌های ۷ روزه بازخرید اوراق قرضه و ۷۰ میلیارد یوآن را به صورت بازخرید اوراق قرضه ۲۸ روزه، به بازارهای مالی تزریق می‌کند. به طور خالص بانک خلق چین ۴۰ میلیارد یوآن را از طریق فعالیت‌های بازار آزاد وارد جریان مالی خواهد کرد و ۱۱۰ میلیارد یوآن هم با بازخرید اوراق قرضه که روز سه‌شنبه سررسید آنهاست به بازار وارد خواهد شد. بانک خلق چین هفته گذشته ۵۱۰ میلیارد یوآن را به طور خالص از بازار های مالی بیرون کشید.هر دلار ۶.۶۱۷۵ یوآن است.

استراحت سهام آسیایی پس از چند روز

روز سه‌شنبه در حالی‌ که امید به افزایش رشد جهانی باعث شد بازارها با اطمینان بیشتری پیش‌بینی کنند که این هفته هزینه وام‌گیری در آمریکا افزایش خواهد یافت، سهام آسیایی پس از سه جلسه متوالی سود، یگ گام کوچک به عقب برداشت. جدیدترین خبرهای امیدبخش از چین به گوش می‌رسد که بانک‌های آن در ماه نوامبر به طور غافل‌گیرکننده‌ای وام‌هایی سخاوتمدانه ارائه کرده‌اند که این در این هفته به تقویت فروش خرده‌فروشان و تولیدات صنعتی منجر خواهد شد. گسترده‌ترین شاخص ام‌اس‌سی‌ای از سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپن، که در سه جلسه قبلی روی هم ۲ درصد رشد کرده بود، امروز ۰.۳ درصد افت کرد. با افت اندک سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، سهام بازارهای چین ۰.۵ درصد افت کردند. شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰ و سهام استرالیایی ۰.۲ درصد کاهش یافتند. نیکی ۲۲۵ ژاپن پس از این که روز دوشنبه به بالاترین میزان ۲۵ ساله خود رسید، امروز ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.

ادامه روند کم‌نوسان «تسه»‌ها در بازار اوراق مسکن

دیروز قیمت هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن برای اسفندماه 94(تسه9412) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 400 تومان معامله شد. در روزهای اخیر، قیمت این اوراق همچنان در کانال 74هزار واحدی در حال نوسان است. با وجود رشد 9/ 6 درصدی تعداد معاملات مسکن در ماه آبان و افزایش نسبی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در این دوره، شاهد افت ادامه‌دار قیمت تسهیلات در آخرین ماه پاییز هستیم. قیمت اوراق تسهیلات در آبان ماه تا سقف ۷۷ هزار تومان را تجربه کرد. اما این روند از میانه پاییز به این سو متوقف شد. به نقل از دنیای اقتصاد، شرایط اقتصاد کلان نیز حاکی از تداوم کوتا‌مدت روند فعلی در بازار اوراق تسهیلات است. اما به‌رغم رونق نسبی معاملات در بازار مسکن، بروز هر نوع نشانه‌ای برای تغییر معنادار قیمت این اوراق دور از انتظار است.

گرانی ۲ هزار تومانی سکه طرح قدیم

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم دو هزار تومان گران و طرح جدید دو هزار تومان ارزان شد. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۶۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۷۶۷ تومان، نیم سکه ۶۹۵ هزار و ۸۸۱ تومان، ربع سکه ۴۰۱ هزار و ۹۳۱ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۸ هزار و ۹۵۴ تومان بود.

عربستان در بین ۱۰۰ کشور صادرکننده کالا به ایران

پس از اعدام شیخ نمر از عالمان شیعه عربستان و در پی آن اقدامات برخی شهروندان ایرانی، روابط سیاسی ایران و عربستان به تدریج رو به سردی گذاشت و تا جایی رسید که عربستان سعودی تصمیم به قطع ارتباط اقتصادی خود با ایران گرفت و حتی واردات بسیاری از کالاها از ایران را ممنوع اعلام کرد. در پی آن، ایران نیز واردات برخی کالاها از عربستان سعودی را در فهرست ممنوعیت‌های وارداتی قرار داد و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شد که روابط اقتصادی میان دو کشور به پایین‌ترین سطح خود برسد. به رغم این‌که پیش‌بینی می‌شد که روابط تجاری ایران و عربستان در سال جاری به کمترین سطح خود رسیده و حتی به صفر نزدیک شود، آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که عربستان سعودی در میان ۱۰۰ کشور نخستی است که ایران از آنها کالا وارد می‌کند. به این ترتیب به نقل از ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماهه سال جاری، در این مدت ۳۷۳ تن کالا از عربستان سعودی به ایران وارد شده که ارزش آن به ۳۶۸ هزار و ۲۸۸ دلار می‌رسد.

پول مجاز همراه مسافر 50 میلیون ریال تعیین شد

شورای پول و اعتبار در نشست سه شنبه خود مقرر کرد ورود و صدور پول رایج کشور توسط هر مسافر- شهروند ایرانی یا خارجی- حداکثر تا مبلغ 50میلیون ریال بلامانع است. همچنین باید شعبه ویژه ای برای رسیدگی به تخلف موسسه های غیرمجاز در یکی از دادسراهای تهران تشکیل شود. به گزارش شامگاه سه شنبه تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و چهل و یکمین جلسه خود تأکید کرد در صورت رعایت نشدن سقف تعیین شده برای ورود و خروج ریال، با متخلفان وفق ماده 42 قانون پولی و بانکی کشور و همچنین سایر مقررات رفتار می شود.

بررسی دلایل افزایش قیمت تخم مرغ

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: کاهش تولید به دلیل بیماری حاد تنفسی سبب افزایش قیمت تخم مرغ شده و بعید می دانم که قیمت روند نزولی داشته باشد. نبی پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار تخم مرغ گفت: در حال حاضر تولید کنندگان، میانگین قیمت عمده را قبول ندارند و باید به تولید کننده حق داد زیرا در شش ماهه نخست سال قیمت تخم مرغ برای این مرغداران به صرفه نیست. باشگاه خبرنگاران

بازار قراضه ژاپن صعودی شد

در بازار ژاپن قیمت خرید قراضه سنگین کلاس ۲ از بازار داخلی توسط توکیو استیل تا ۹ دلار هر تن بالا رفته و ۳۰۴ تا ۳۱۷ دلار هر تن شده است. به گزارش بورس کالای ایران، از طرفی هیوندایی استیل کره جنوبی نیز قیمت درخواستی خرید قراضه از ژاپن را تا ۹ دلار افزایش داده است. قیمت درخواستی این کارخانه کره ای برای قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۳۰۹ دلار هر تن فوب شده است.

افزایش نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد تهران

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 7 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 964 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 32 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 826 ریال رسید. همچنین در بازار آزاد چهارمین روز هفته، هر درهم امارات 11 هزار و 505 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 24 ریال گران تر فروخته شد.

رکورد‌شکنی دوباره شاخص کل بورس

بورس اوراق تهران روز گذشته شاهد جهش خیره کننده شاخص کل با حمایت مثبت نماد معاملاتی فولاد بود. این رشد 1.18 درصدی شاخص، باعث شد تا بار دیگر شاهد سقف شکنی در بورس تهران باشیم و همچنین بازدهی بورس از ابتدای سال به ۹/ ۱۹ درصد برسد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه 21 آذرماه 96 با افزایش 1076 واحدی معادل 1.18 درصد به رقم 92 هزار و 628 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته، همانند روزهای قبل، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 344 واحدی به رقم 29 هزار و 688 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 50 واحدی، عدد 17 هزار و 736 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 36 واحدی به رقم 13 هزار و 374 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 1.15 درصد همراه شد و 1146 واحد افزایش را رقم زد به سطح 100 هزار و 472 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 1014 واحد افزایش به رقم 66 هزار و 189 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 967 واحد افزایش همراه بود و عدد 195 هزار و 175 واحد را به نمایش گذاشت.

 از «گرانی ۸۰ درصدی بنزین در عربستان» تا «رکورد‌شکنی دوباره شاخص کل بورس»

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۵
در عربستان تعرفه واردات خودرو چقدر است؟ قیمت بنزین 4 هزارتومان است ولی یک خودرو 120 میلیونی در ایران در آنجا 60 میلیون است آیا به نظرتان با 60 میلیون مانده چند سال می توان برای بنزین مصرفی هزینه کرد؟!
ازگرونی بنزین توعربستان مطلب میزارید که گرونی بنزین ایرانوتسهیل کنید اونجا روبا ایران مقایسه میکنید اونا درامدشهرونداشون چندبرابر ما ایرانی های درامدامونم مقایسه کنیدبدنیس
ارزش پول و درامد سرانه هر عربستانی رو در نظر بگیرید بعد حرف از گرانی بنزین بزنید موقع گرفتن پوب با کشورهای پیشرفته مقایسه میشیم موقع دادن خدمات باید با سومالی مقایسه شویم اشکنه بخوریم یا روزی یک وعده غذا
خوب حالا قیمت بنزین تو عربستان چقدر است
حقوق حداقل انجا چقدر است
با سلام.مردم عربستان طبق اونچیزی که من میدونم حدود 8 میلیون به پول ایران در ماه یارانه میگیرن یعنی هر فرد عربستانی .چون اعراب یه اعتقادی دارن که پول نفت مال ملتشون هست ولی ما در اینجا بودجه سال بعد تقریبا یک سومش با مالیات بسته ..میدونین اختلاف طبقاتی خیلی خیلی زیاد شده یه جوون مونده چه جوری نون شبشا جور کنه یکی 17 سالش نشده پورشه سوار میشه
عربستان جیب امریکا را پر از پول کرده حالا با گران کردن بنزین می خواهد کمبودش را جبران کند .اما شماپول کشور را چکار کرده اید که می خواهید همه چیز را گران کنید
اصلا عربستان کشور نیست که بخواهد با ایران مقایسه شود:
قانون اساسی مدون ندارد.
کشور بر اساس خانواده پادشاه حاکم با نام "سعودیه" شناخته می شود
65درصد خانوارهای این کشور کویری مستاجر هستند.
تقریبا بازای هر شهروند اصلی روز یک بشکه نفت فروخته می شود
رکورد شکنی شاخص بورس باید واقع بینانه باشد مثلا پالایشگاه بندر عباس و امثالهم در 1392 قیمتش 1500 تومان بود الان با این همه دبدبه و رکورد شکنی حدود 700 تومان است یعنی 50 درصد ضرر. سنگ اهن گل گهر 1500 بود الان 300 تومان ؛ سنگ اهن چادرملو 1000 تومان بالاتر بود الان کمتر از 200 است : حتی با احتساب افزایش سرمایه انها الان بیش از 50 درصد در ضررند . این حدیث در مورد خیلی از سهام پالایشی و پتروشیمی صادق است.
تا یک ماه دیگه (نیمه ژانویه2018) بورس با مغز میخوره زمین این خط اینم نشان !
محض اطلاعتون بنزین در عربستان هفتصد تومن به پول مامیشه نه چهار هزار تومن .ضمنا قراره هشتاد درصد تو چند سال بزارن رو قیمت بنزین .
محض اطلاعتون بنزین در عربستان هفتصد تومن به پول مامیشه نه چهار هزار تومن .ضمنا قراره هشتاد درصد تو چند سال بزارن رو قیمت بنزین .
بهتون گفتن با آب و تاب از گرونی بنزین تو عربستان بنویسید تا فاجعه بودجه ۹۷ رو کمرنگ کنید؟؟ ...
واقعا اینقدر با شعور مردم بازی نکنید عربستان قابل قیاس با ایران نیست..متاسفم که به روحانی رایی دادم..
تازه اول کاره!!!
مسئولین محترم نخ سوزن اقای همشهری نوبخت جان نگاه به جیب خودت نکن که پول بنزینت برایت خرج ابنبات است من کارمند قراردادی سازمان هستم با 17سال سابقه که چشم انتظار استخدام دم مرگ باید باشم وبرای من پول بنزین با حقوق 1100000تومان مثل یک کوه بار گران می باشد وگرانی بنزین عربستان را بهانه نکنید که انها در رفاه کامل هستند وما ملت ایران نخ سوزن جمهوری اسلامی در فقر وبدبختی اره برار جان تی جیب وقربان.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر