بازدید 11095
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «درآمد خودرویی دولت در بودجه ۹۷» تا «نبشِ قبر دولت از یک بدهی قدیمی»

این پیمانه تیترهایی همچون رشد آرام شاخص کل بورس با پالایشی‌ها، رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، اجازه دولت به بانک مرکزی برای انتشار ایران چک، افزایش وام ازدواج فعلا منتفی شد، سقف فاینانس خارجی ۳۰ میلیارد دلار تعیین شد، جای خالی برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه، روابط بانک‌ها بعد از برجام هنوز روان نشده است، بهای نفت در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ متوازن می‌شود و آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 11 December 2017

از «درآمد خودرویی دولت در بودجه ۹۷» تا «نبشِ قبر دولت از یک بدهی قدیمی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون رشد آرام شاخص کل بورس با پالایشی‌ها، رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، اجازه دولت به بانک مرکزی برای انتشار ایران چک، افزایش وام ازدواج فعلا منتفی شد، سقف فاینانس خارجی ۳۰ میلیارد دلار تعیین شد، جای خالی برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه، روابط بانک‌ها بعد از برجام هنوز روان نشده است، بهای نفت در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ متوازن می‌شود و آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت را در بر دارد.

درآمد خودرویی دولت در بودجه ۹۷

در حالی دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ درآمد ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی از محل مالیات واردات خودرو به کشور را در نظر گرفته است که این رقم در مقایسه با درآمدهای مالیاتی امسال کاهش ۶/ ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. بنا بر بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ درآمد مالیاتی ۳ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان از محل واردات خودرو برای دولت در نظر گرفته شد؛ به‌ رغم آنکه درآمد دولت از این محل افزایشی در نظر گرفته شده، بررسی آمار بانک مرکزی در شش ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که دولت نتوانسته درآمدهای خود از این محل را محقق کند.

به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس آمار بانک مرکزی، درآمد مالیاتی مصوب برای شش ماه سال‌جاری یک هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان بوده و این در شرایطی است که دولت در این مدت تنها توانست ۱۳۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی از محل واردات خودرو کسب کند. این موضوع در حالی است که در شش ماه سال جاری واردات خودرو به کشور با افزایش ۴۴ درصدی مواجه شده است. بر همین اساس به‌ نظر می‌رسد که دولت در بودجه سال آینده درآمدهای خود از این محل را کاهش داده است. همچنین در این لایحه پیش‌بینی دولت از میزان درآمد از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو در سال ۱۳۹۷ مبلغ یک هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. ازآنجا که رقم مصوب مالیات شماره‌گذاری در بودجه سال‌جاری یک هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین دولت در این بخش افزایش ۶/ ۵۰ درصدی را برای خود در نظر گرفته است.

رشد آرام شاخص کل بورس با پالایشی‌ها

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه هجدهم آذرماه 96 با افزایش 38 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 91 هزار و 198 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته، بازهم شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 12 واحدی به رقم 29 هزار و 230 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 23 واحدی، عدد 17 هزار و 674 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 17 واحدی به رقم 13 هزار و 328 واحد رسید.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.06 درصد همراه شد و 61 واحد افزایش را رقم زد به سطح 98 هزار و 816 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول بر خلاف روز قبل با 1.68 واحد کاهش به رقم 64 هزار و 780 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 237 واحد افزایش معادل 0.12 درصد همراه بود و عدد 194 هزار و 209 واحد را به نمایش گذاشت. نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد های وب (داده گسترعصرنوين-هاي وب)، نماد شبریز (پالايش نفت تبريز)، نماد مبین (پتروشيمي مبين)، نماد دعبید (لابراتوارداروسازي‌ دكترعبيدي‌)، نماد شیراز (پتروشيمي‌شيراز)، نماد وخارزم (سرمايه گذاري خوارزمي) و نماد شسپا (نفت سپاهان) و همچنین نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس) بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

 از «درآمد خودرویی دولت در بودجه ۹۷» تا «نبشِ قبر دولت از یک بدهی قدیمی»

رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 124 ریال نسبت به روز شنبه، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 925 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 5 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 940 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 461 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 28 ریال گران تر فروخته شد.

اجازه دولت به بانک مرکزی برای انتشار ایران چک

بانک مرکزی مجاز است ایران چک‌های مورد نیاز کشور را پس از تصویب شورای پول و اعتبار تولید و با مسدود کردن معادل ریالی آن تحت نظارت هیأت نظارت اندوخته اسکناس منتشر کند. به گزارش مهر، بر اساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است ایران چک های مورد نیاز کشور را پس از تصویب شورای پول و اعتبار تولید و با مسدودکردن معادل ریالی آن تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسکناس (موضوع ماده(۲۱) قانون پولی و بانکی کشور) منتشر کند.

افزایش وام ازدواج فعلا منتفی شد

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور که صبح دیروز از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، پیشنهاد داده است که سقف وام ازدواج برای هر یک از زوجین همان ۱۰ میلیون تومان فعلی بماند. جزئیات بیشتر

سقف فاینانس خارجی ۳۰ میلیارد دلار تعیین شد

در تبصره سوم لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور که صبح امروز از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، آمده است: با رعایت مصوبه شماره ۰۱۰۱/۹۴۳۴۴ مورخ ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۵، مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۷ سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) برای طرح ها عـلاوه بـر باقی مانـده ســهمیه سـال قبل، معادل ریـالی ۳۰ میلیارد دلار تعیین می شود. جزئیات بیشتر

جای خالی برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در خصوص لایحه بودجه 97 گفت: رئیس جمهور پیش از تقدیم لایحه بودجه سال 97 در صحن علنی مجلس اظهار کرد که لایحه بودجه سال 97، برشی از برنامه 4 ساله دولت بوده این در حالی است که بر اساس قانون باید بودجه برشی از برنامه پنج ساله، ششم توسعه کشور باشد چرا که مجلس مدت زمانی را صرف تصویب قانون برنامه کرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رئیس جمهور اشاره کرد ;i موضوع اشتغالزایی به عنوان یک اولویت در بودجه سال 97 مطرح شده است، که احساس می کنم این نوع صحبت ها یک نوع اشتغال فکری برای مردم، مسئولان و نمایندگان ایجاد می کند که به نوعی فرافکنی و عدم پاسخ دهی دولت در زمینه اشتغالزایی است چرا که دولت عملکرد خوبی در زمینه اشتغالزایی نداشته است. نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت تصریح کرد: تدوین لایحه بودجه بر مبنای عملکرد یکی از نکات مثبت لایحه بودجه سال 97 بوده همچنین توجه به خانه دار شدن مردم و نوسازی بافت فرسوده از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده است.

روابط بانک‌ها بعد از برجام هنوز روان نشده است

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: یکی از مشکلات که بعد از برجام در مورد نقل و انتقالات مالی و بانکی هنوز پابرجاست این است که بین بانک ها هنوز آن روان سازی انجام نشده است. وی افزود: هنوز اراده قوی از طرف بانک های اروپایی برای ارتباط با بانک های ایران وجود ندارد، زیرا بانک های ایرانی هیچ مشکلی برای برقراری ارتباطات مالی با بانک های اروپایی ندارند و این بانک های اروپایی هستند که خودشان را براساس تعهدات برجام تنظیم کنند و ارتباطات خود را با بانک های ایرانی برقرار کنند. سعیدی تصرح کرد: ما امیدواریم با تعهداتی که کشورهای اروپایی و طرف های برجام دادند مشکلات بانکی سریع تر حل شود. جزئیات بیشتر

آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره آخرین وضعیت واریز سود سال مالی ۱۳۹۵ سهام عدالت گفت: مسیر پرداخت سود به مشمولان در حال طی شدن است و در زمانش اطلاع رسانی خواهیم کرد. وی ادامه داد: ما تلاش می کنیم که سودها را زودتر پرداخت کنیم. هدفمان این است، همان طور که خرد خرد سود تقسیمی مجامع شرکتهای سرمایه پذیر را دریافت می کنیم آن ها را به مشمولان پرداخت کنیم. رئیس کل سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: برای پرداخت سود قرار نیست از کسی اجازه بگیریم چراکه در گذشته مصوبات را دریافت کردیم و تنها پاره ای از کارهای اداری باقی مانده است. ‌پوری حسینی در پاسخ به اینکه تخمین می زنید چه زمانی سود به حساب مشمولان واریز شود گفت: در این مورد قولی نمی دهم که بدقول نشویم. وی در پاسخ به اینکه آیا مبلغ سود مشمولانی که یک میلیون تومان سهام عدالت دارند همان حدود ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود، گفت: بله قرار نیست چیزی عوض شود مصوبات و نفرات معلوم هستند. ما قبلا این رقم را پیش بینی می‌کردیم که در حال حاضر خوشبختانه حدسمان محقق شده است.

بهای نفت در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ متوازن می‌شود؟

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که «عصام المرزوق» وزیر نفت کویت گفت: بهای جهانی نفت در سه ماه چهارم سال 2018 میلادی با افزایش، به توازن می رسد. به نقل از «فرانس پرس»، المرزوق در حاشیه نشست وزیران سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در کویت گفت: بهای نفت به شرایط عرضه و تقاضا بستگی خواهد داشت و پیش از اینکه اواخر سال 2018، افزایش یابد، سطح کنونی خود را حفظ خواهد کرد. بر اساس این گزارش، تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان اوپک در 30 نوامبر (آبان/آذر) درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر یعنی از ماه مارس (اسفند/فروردین) تا پایان سال آتی، به توافق رسیدند.  اوخر سال 2016 کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، به توافق رسیدند که تولید روزانه نفت را 1.8 میلیون بشکه و به مدت 6 ماه کاهش دهند. این طرح به منظور افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی صورت گرفت. وزیر نفت کویت افزود: کشورهای امضا کننده این توافق، نشست ویژه ای در ژوئن (خرداد/تیر) سال آتی خواهند داشت تا با بررسی وضعیت بازار، برنامه ای را برای خروج از توافق تمدید کاهش، تدوین کنند. وی افزود: هنوز هر 2 ماه یک بار نشست هایی برای نظارت بر اجرای توافق کاهش تولید برگزار می شود و قرار است احتمال خروج از این توافق، در آن مورد بررسی قرار گیرد. المرزوق درباره توافق خرید گاز از عراق نیز گفت: ما در حال رایزنی با مقام های عراقی برای افزایش خرید گاز از 50 میلیون متر مکعب به 200 میلیون متر مکعب طی 10 سال آتی هستیم. /ایرنا

نبشِ قبر دولت از یک بدهی قدیمی

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ به سراغ یک بدهی قدیمی از مخابرات رفت که رقم آن را ۱۸ میلیارد تومان اعلام کرده و از وزارت ارتباطات خواسته تا مطالبات مخابرات را از این محل تسویه کند. به گزارش فارس، در بندی از تبصره‌های بودجه به دولت اجازه داده می شود باقیمانده اعتباری که در سال 1385 و بر اساس مصوبه هیأت وزیران از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افتتاح حسـاب پـس انـداز اینترنتـی بـرای دانش آموزان و معلمان به شرکت مخابرات ایران اختصاص یافته و پس از واگذاری این شرکت، به عنوان بدهی شرکت مخابرات به وزارتخانه مذکور تسویه نگردیده را تا میزان 184 میلیارد و 693 میلیون و 510 هزار ریال را با مطالبات شرکت مخابرات ایران از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت جمعی-خرجی تسویه نماید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
تنها هنر دولت ها افزایش درآمدها از جیبب قشرهای زحمت کش و نیمه متوسط است بجای افزایش درآمد از رونق اقتصادی و صادرات!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار