بازدید 34131

چرا صدا و سیما واقعیت را درباره جلسه اژه‌ای و دانشجویان دانشگاه شریف کتمان می‌کند؟

اصلاح‌طلبان چون تکرار محتوای جلسه را بازی کردن در پازل رئیس‌جمهور پیشین می‌دانند، دوست دارند موضوع هر چه زودتر فراموش شود. اصولگرایان نیز که به طور تاریخی از درک تحولات فضای سیاسی کشور عقب مانده‌اند، با فراموش کردن الگوی همیشگی رسانه‌ای خود در لجن‌مال کردن و اتهام‌زنی به دیگران ناله می‌کنند که «دانشجوی انقلابی ما با فراغ بال ادعای ضدانقلاب را چونان حقیقت ازلی فریاد می کند».
کد خبر: ۷۵۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 13 December 2017

صدا و سیما دوست دارد برداشت ما از برنامه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با حضور معاون اول قوه قضائیه، «حضور کم‌سابقه و چندین ساعته اژه ای در فضای صریح و پرسشگرانه دانشگاه شریف و پاسخگویی صریح و صمیمی وی درباره ده ها مسأله مربوط و بعضا نامربوط با پاسخ های صبورانه و روشنگرانه» باشد، ولی واقعیت با آنچه صدا و سیما در حال القای آن است، بسیار متفاوت است؛ واقعیتی که شاید فرصت چندانی برای فهمیدن و چاره‌اندیشی برای آن نمانده باشد!

به گزارش «تابناک»؛ از همان زمانی که در کانال تلگرامی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، فهرست پنج پرسش اصلی مورد نظر دانشجویان از محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه و مهمان دانشجویان این دانشگاه به مناسبت روز دانشجو منتشر شد، می‌شد پیش‌بینی کرد که از این جلسه چه خواهد ماند.

بیشتر رسانه‌های غیرایرانی، دانشگاه شریف را با صفت باپرستیژترین دانشگاه ایران معرفی می‌کنند، ولی دغدغه‌های دانشجویان این دانشگاه در حضور معاون و سخنگوی قوه قضائیه، همان اتهامات اثبات نشده‌ای است که به ویژه در خصوص منسوبین به رؤسای قوا در فضای مجازی به وفور منتشر می‌شود.

در مقابل دانشجویان، محسنی اژه‌ای قرار داشت که حتی اگر سخنگوی قوه قضائیه هم نبود، با مرور سوابقش می‌شود فرض کرد، تواناترین چهره‌های قضائی ایران برای حضور در چنین جلسه‌ای است. محسنی اژه‌ای در بیش از سی سال گذشته سابقه مسئولیت گزینش وزارت اطلاعات، نمایندگی قوه قضاییه در وزارت اطلاعات، دادستانی ویژه روحانیت تهران، مسئولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، وزارت اطلاعات، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه را بر عهده داشته و روشن است که چنین سوابقی چقدر اطلاعات و خبر را در ذهن وی انباشته است.

جلسه دانشجویان بسیجی با محسنی اژه‌ای را این گونه می‌توان خلاصه کرد: در ابتدا دانشجویان انتقادات و اتهاماتی را مطرح کردند که تکرار آن حتی اگر با موانع شرعی و اخلاقی همراه نبود، چون وصف مجرمانه دارد، کمتر رسانه‌ای جرأت انتشار آن را دارد. در ادامه سخنگوی قوه قضائیه به اتهامات و انتقادات دانشجویان پاسخ‌هایی داد که ظاهراً دانشجویان تمایلی به شنیدن آن نداشتند. نکته اصلی ماجرای روز دوشنبه دانشگاه شریف همین است، دانشجویان حرف‌هایشان را می‌زنند و تمایلی هم به شنیدن پاسخ طرف مقابل ندارند.

اصلاح‌طلبان چون تکرار محتوای جلسه را بازی کردن در پازل رئیس‌جمهور پیشین می‌دانند، دوست دارند موضوع هر چه زودتر فراموش شود. اصولگرایان نیز که به طور تاریخی از درک تحولات فضای سیاسی کشور عقب مانده‌اند، با فراموش کردن الگوی همیشگی رسانه‌ای خود در لجن‌مال کردن و اتهام‌زنی به دیگران ناله می‌کنند که «دانشجوی انقلابی ما با فراغ بال ادعای ضدانقلاب را چونان حقیقت ازلی فریاد می کند».

ظاهراً همگی دست در دست صدا و سیما تلاش دارند فراموش کنیم که در نتیجه رفتارهای سیاسیون در چند دهه گذشته، دانشجویان به عنوان مثالی از جامعه، توانایی و البته میل خود برای شنیدن صدای بسیاری از مقامات را از دست داده‌اند. آنها مانند دیگر مردم ایران، تصمیم خودشان را درباره همه گوینده‌ها گرفته‌اند و طبق همان تصمیم رفتار می‌کنند.

فرض کنید گوینده محمود احمدی‌نژاد باشد؛ عده‌ای که تحت هر شرایطی هوادار او هستند، صرف نظر از آن که چه بگوید، آماده تحسین و تشویق او هستند، عده دیگری با احمدی‌نژاد چندان موافقتی ندارند ولی از حملات لفظی او به دیگر مسئولین خوششان می‌آید و حضورشان در پای سخنان احمدی‌نژاد از باب هیجان‌خواهی است، عده سومی حرف‌های احمدی‌نژاد برایشان هیچ اهمیتی ندارد؛ پس وقت خودشان را صرف شنیدن آن نمی‌کنند، عده‌ای دیگر آرزو دارند به جای این که احمدی‌نژاد گوینده باشد آنها گوینده باشند تا هر چه در دل دارند بر سر او خالی کنند و در نهایت عده دیگری هستند که چنان از گوینده بیزار و ناامید هستند که تحمل شنیدن صدای او را هم ندارند.

یکی از جامعه‌شناسان نزدیک به اصولگرایان گفته است که دانشجویان دانشگاه شریف از آزادی پیش آمده سوء استفاده کرده و در صدد تحقیر و تمسخر مهمان خود بوده‌اند.

فهرستی از پنج، ده و یا صد تن از مقامات سیاسی تهیه کرده و فرض کنید در جمع دانشجویانی که منتقد و مخالف او هستند حاضر شده است، برای چند نفر از آنها این احتمال می‌رود که هدف تحقیر و تمسخر قرار نگیرد؟ بعد از معاون اول قوه قضائیه، همان دانشجویان، این بار معاون اول قوه مجریه را برای حضور در دانشگاه دعوت کرده‌اند. می‌شود انتظار جلسه بهتری را داشت؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۴۸
از صدا و سیمای میلی بیشتر ازین نمیشه انتظار داشت
حالا تابناک جون نیست که الان همه اطلاعات جلسه رو ریختی روی دایره. البته تلویحاً!!!!
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
واقعا مسئله اصلی این است که تقریبا هیچیک از سایتهای مشهور و صدا و سیما این جلسه و این گونه جلسات رو به طور کامل پوشش نمیدهند. و انتظار این این هست که تابناک خودش شرح کامل جلسه و سؤالها و جوابها رو منتشر کنه!
ان کنتم صادقین!
این دانشجویان تربیت شده همینجا هستند
کلا انتقاد و حقیقت پذیری نداریم
چه از دولت و ارگانها
و تابناک و رجا نیوز و فارس
همه دنبال منافع خود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
آها فقط این طرفی ها انتقاد پذیر نیستند. همه اونهای که سمت شما هستن خوب و منطقی و انقاد پذیرن. مشکل شما دقیقا همینه که فقط خودتون رو خوب میدونید!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
عزيزم گفت كلا
من 13 سال دانشگاه بودم. متاسفانه جو دانشجویان احساسی، سطحی، بعضا سوت و کف و هو کشیدن و کم ادبی دموکراتیک است. یعنی ما شعار زنده باد مخالف من را می دهیم و خودمان هم دعوت می کنیم، ولی موقع حرف زدن میهمان اجازه صحبت کردن به او نمی دهیم و کف و سوت می زنیم.
به گمانم بشود انتظار جلسه بهتری را داشت.
أين برميگرده به عملكرد اين آقايان ، نه دانشجويان
متاسفانه ايشان هنوز نخواستند كه بشنويد صداي مخالفت مردم را از عملكرد خود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
آره دیگه همیشه یه جوری باید رفتارهای بی منطق رو توجیه کرد. اصلا هم که این طرفی ها مقصر نیستند!!!
جالب بود. نقد خوبی این دفعه به دانشجو شده بود. ایشالا که تحملشون بالا بره و ظرفیت شنیدن جواب رو داشته باشن.
قشنگترین قسمتش هم "اصولگرایان نیز که به طور تاریخی از درک تحولات فضای سیاسی کشور عقب مانده‌اند [...]" بود.
دانشجویان واقعیت جامعه را فریاد زدند ولی کو گوش شنوا
یقیناً عاقبت روزی تمامی پرده ها فروخواهند ریخت و حقیقت ها آشکار خواهد شد و آنگاه ....... .
اژه ای عجب صوتی زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
سوت زد
سلام دوستان . من چطوری تنظیمات مرورگرم رو تغییر بدم تا بتونم مثبت ومنفی به نظرات بدم ؟ اگر میدونید بگید. چند بار هم به خود سایت تابناک ( قسمت فنی ) ایمیل زدم جوابی ندادند . ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
اول از همه ببینید مرورگرتان به روز هست یا نیست. حتما آن را به آخرین نسخه به روز کنید. گاهی بدلیل عدم نصب
.net framework
است. گاهی هم بدلیل بلوکه کردن اسکریپت ها.
مرورگر را به روزرسانی کنید شاید درست شد.
تابناک جان این جلسه را با جلسه ای که با حضور دکتر مطهری در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد می توان مقایسه کرد.خود به قدر کافی گویاست..ربطی هم به این دانشگاه و آن دانشگاه ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
شاید هم مربوط به جاوا اسکریپت باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
فحاشی، پرخاشگری و دیکتاتوری بد جوری رفته توی کله دانشجو های فعلی که بدبختانه مسئولین آینده هم هستن مخشون کلا استاتیکه انتظار دارن همه نقد های اونها رو قبول کنن و اونها رو به دلیل داشتن اندیشه والا تحسین کنن و در صورتی که صدای مخالف بشنوند بد جوری عصبانی شده و پرخاشگری می کنن.
یک سوال ساده از نویسنده مقاله :
چه کسانی دانشجویان را که باید نماینده قشر فرهیخته باشند اینگونه عقده ای و سطحی بار آورده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
از کجا معلوم که دانشجو بودند؟
انصافا من فکر کردم جناب اژه ای در برنامه تلنت شو حضور دارند و توانمندیشون رو در خصوص زدن سوت بلبلی بدون دست ارئه دادن پس نگو جلسه تو دانشگاه بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
البته اون جلسه در همون حد تلنت شو بود
اشکالش اینه که مسئولان به ندرت به دانشگاه تشریف میبرند.اگر از این جلسات بیشتر شود خیلی از سوء تفاهمات و ابهامات از بین خواهد رفت. و این همه حساسیت بیجا به وجود نخواهد آمد .
آفرین به تابناک با این تحلیل عالی ... کاش مسئولین ، بخصوص از نوع اصولگرا ، از برج خودمقدس انگاری بیان پایین و واقعیات جامعه رو ببینن ، ببینن که اکثریت مردم هیچ اعتمادی به اونها ندارن وکه حتی اگه حرف درست هم بزنن متاسفانه خریداری نداره ....
قاضی القضات سوت بلبلی
تابناک عزیز بازهم این مطلب را بهانه کردی تا احمدی نژاد بزرگ را کوچک جلوه بدهی و طرفداران اورا عده ای لجوج و احمق تصویر کنی . ولی اینگونه تحلیل هاست که مملکت را به بن بست میبرد . ما خواهان مبارزه با فساد رانت خواری درک حقایق و بازگرداندن حق کرامت انسانی هستیم .حالا تو بگو منادی این مسائل احمدی نژاد نباشد و اقای ایکس باشد . ما طرفدار عدالتیم و فعلا هم احمدی نژاد با زندگی و عملش ثابت کرده طرفدار عدالت و ازادی ست.یا حق
همه میدونیم که مسئولین مثل همه مردم عادی غذا میخورند، دستشویی میروند ، میخوابند ، خوشحال میشوند و ناراحت میشوند و عقاید خوب و بد هم دارند. هیچ کدام خدا نیستند. هیچ کدام پیغمبر نیستند. از بس سعی در این دارید که چهره معصوم و عجیب و غریب از مسئولین بسازید، خداوند هم کاری میکنه که نتونید. مثل الآن که یک مسئول نمیتونه صاف و ساده در یک دانشگاه حرف بزنه.
درود بر احمدی نژاد ضد فساد و رانت
چقدر سطحی نگری!!!!!
در دانشگاه امیرکبیر که سخنران دکتر مطهری بود،چنین وضعی رخ داد؟؟؟؟!!!!!
دلیل دانشجو نبود دلیل سخنران بود.
کمی تفکر!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
دلیلش این بود که سخنران و دانشجو از یک طیف بودن و برای هم دیگه نوشابه باز می کردن
دانش حوها میگن فضای آزاد نیست چقدر آزادی که راحت حرف میزند تمسخر میکنند دعوت میکنند بعد اجازه حرف زدن هم نمی دن شما که منادی آزادی هستید پس اجازه بدید اقای اژه ای هم ازادانه در کمال آرامش جواب بده پس ببین دروغ میگید
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
حرف حق زدید
وقتی پاسخ نمام سئوالات انکار است توقع دارید دانشجویان بنشینند و گوش بدهند.

در عجبم که وقتی یکی از دولتمردان بویژه رییس جمهور در مجلس سخنرانی میکند به داد و بیداد های نمایندگان اعتراض نمیکنید .ولی به چند جوان ساده دل که فکر کرده اند آقای اژه ای و یا هر مسیول دیگری به سیوالات آنان پاسخ شفاف میدهند ایراد میگیرید.
فکر کنید آینده کشور بیفتد دست برخی دانشجویان امروز دانشگاهها. چه شود. بی مسئولیت، هوچی گر، از زیر کار در رو، دنباله بهانه. خودخواه و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
حالا الان که دست شماست ، گل و بلبله !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
نه بابا دسته شماست
چون صدا و سیمای میلی همیشه در خدمت جناح اصولگرا بوده و اکثریت را نادیده گرفته است . ما بیشتر اخبار درست را از سایتها و فضای مجازی دریافت می کنیم. حیف از اینهمه بودجه صرف این سازمان عریض و طویل که هیچ فایده ای با اینهمه شبکه برای مردم ندارد. باید اجازه به بخش خصوصی دهند تا واقعیات بهتر منعکس شود.
ديگه مهم نيست که صدا و سيما چيزي رو کتمان کنه يا آشکار، بگه يا نگه چون اصلاً ديگه انتظار و اطميناني هم در مورد صدا و سيما وجود نداره. صدا و سيما تبديل به رسانه يه قشر خاص و محدود شده. الان ديگه مردم براي دريافت اخبار و اطلاعات به شبکه هاي اجتماعي يا ساير رسانه‌ها مراجعه مي‌کنند. پس بگذاريد صدا و سيما راحت باشه.
مگه دانشجو کیه که این همه بزرگش میکنید و ازش انتظار دارید؟ هر کی نمره اش بالا باشه دلیل نداره که درک و فهم و شعورش هم بالا باشه!
الان اعتراضو نقد به مدارس ومعلمان کشیده شده

شادی خیابانی و کنسرت رایگان عمومی برگزار یشه
بن سینما و مراکز تفریحی در اختیار قشر پایین شهر قرار داده بشه

و گرنه وقتی معلم یک کشور انتقاد کنه دیگه فاتحه باید خواند .
 فکر میکنین چرا دانشچوها پاسخ را نمی شوند؟؟! چون عقده دارند؟ چون مریضند؟ یا انقدر از این مقامان دروغ و دغل دیده اند که چیزی را باور نمی کنند؟
چه بدرد مردم میخوره این داستانها
عده ای که اکنون دانشحو هستند ،ودر آیندهٔ نزدیک میشوند کارجو ،وبعداز دوسه سالی میشوند قشر بیکار ،به حقیقت اکنون بیکاری در بین تحصیل کردگان ،دکترای تخصصی علوم پایهٔ پزشکی هم رسوخ نموده ،چرا؟ کسانی که کشورهای آلمان ،و کانادا ،واسترالیا ،پذیرش اقامت ،به آنها میدهد ،اما همینها به بعضی جهات ،در ایران مانده اند ،وزجر ،و ظلم را دارند تحمل میکنند ،آخرش تا کجا خدا میداند؟ بقول خود مسولین ۱/۵ میلیون از نخبگان ،وتحصیل کردگان ایران در صف خروج ،دو کشور کانادا ،و استرالیا میباشند ،چرا؟ ،،،
توجه کنید دیدار با تشکلهای بسیج دانشجویی بوده

نه همه دانشجویان
بسیج دانشجویی یعنی همه دانشجویان !!!
چکیده ای از اکثر جواب های جناب اژه ای در جلسات :
نمی دانم
خبری ندارم
تکذیب میکنم
باید بپرسم بعدا جواب می دهم
الان زمان پاسخگویی نیست
......
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی