بازدید 29356
نشست معاون اول دستگاه قضا با دانشجویان؛

برای سوت بلبلی زدن به انگشت نیاز نیست!/ نگفتم احمدی‌نژاد لات است/ طرفدار سرسخت پخش علنی دادگاه ها هستم

سخنگوی دستگاه قضا که به منظور حضور در همایش «بررسی کارنامه عملکرد قوه قضاییه» به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه حضور یافته بود، در بخشی از سخنان خود با نقل خاطره ای از حضور در جمع دانشجویان، برای حضار سوت بلبلی زد تا به شدت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و به صدر اخبار مورد علاقه کاربران فضای مجازی برسد.
کد خبر: ۷۵۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ 11 December 2017

سخنگوی دستگاه قضا که به منظور حضور در همایش «بررسی کارنامه عملکرد قوه قضاییه» به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه حضور یافته بود، در بخشی از سخنان خود با نقل خاطره ای از حضور در جمع دانشجویان، برای حضار سوت بلبلی زد تا به شدت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و به صدر اخبار مورد علاقه کاربران فضای مجازی برسد.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در ابتدای این نشست گفت: کلمه دانشجو، جوان دانش پژوه و پر احساس را به ذهن متبادر می کند. دانشجو برای آینده خود، کشور و ملتش و در یک دید بزرگ‌تر برای جهان، اهداف و آرمان هایی را لحاظ می کند.

محسنی‌اژه‌ای در واکنش دانشجویان حاضر در سالن مبنی بر اینکه حاشیه نروید اضافه کرد: اگر چنانچه شما وقت و حال داشته باشد، من امروز وقتم را باز گذاشته‌ام. وقتی اسم دانشجوی اسلامی ایرانی به گوش می خورد، کسی را متبادر می کند که در دهه های مختلف مبارزه سنگینی با استکبار، افساد و انحصار همراه خود داشته است.

وی به معرفی خود پرداخت و گفت: بنده هم مثل بسیاری از شما، از یک طبقه کشاورز هستم و بخشی در حوزه علمیه و بخشی هم در دانشگاه گذرانده ام و طی سالیان متمادی هم بخش زیادی در کار قضایی و بخشی هم اجرایی بودم. در طول انقلاب، از هیچ کدام از فعالیت هایی که داشته ام پشیمان نیستم و بسیار افتخار می کنم که در قوه قضاییه، دادگاه های انقلاب و وزارت اطلاعات حضور داشتم. الان هم افتخار می کنم که در قوه قضاییه حضور دارم و خدمت می‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به شعار دانشجویان مبنی بر «عدالت عدالت» گفت: ما هم این شعار را قبول داریم و همه باید تلاش کنیم تا تحقق یابد. بسیاری از افراد امروز در رسانه های مختلف می گویند که در جمهوری اسلامی خفقان است و آزادی و انتقاد نیست. آیا این چیزهایی که دوستان ما گفتند، بی انصافی و بی عدالتی نیست. اگر عدالت را شما اینطور معنا می کنید که هر کسی هرچه که در توانش است، تندترین حرف ها را بزند و بعد بگوییم آزادی نیست، باید برداشتش از عدالت را سؤال کنیم.

محسنی اژه ای گفت: شما در فرمایش های خود می گویید اگر کسی به قوه قضاییه انتقاد کند تحت تعقیب قرار می گیرد. آیا اینها که گفتید انتقاد نبود؟ در دانشگاه تهران در زمان دوم خرداد ما را دعوت کردند تا صحبت کنیم. تا بسم الله الرحمن الرحیم گفتم، کف و سوت زدند. گفتم شما دعوت کردید و باید تحمل حرف دیگران را داشته باشید. باز دوباره کف و سوت زدند. گفتم اگر بنا باشد که سوت بزنید، من هم بلد هستم و بلبلی را هم بلدم. این آقا سه انگشت خود را داخل دهانش کرده و سوت می زند. می‌گوییم که دهانتان گشاد می‌شود و نیازی به استفاده از سه انگشت نیست. ( اژه ای بی استفاده از انگشت سوت بلبلی زد که این کار او با تشویق حضار همراه شد).

اگر قوه قضاییه بخواهد سلیقه‌ای و خلاف قانون عمل کند به ضرر جامعه است

وی در پاسخ به اینکه قوه قضاییه ملاحظه و سیاسی‌کاری می کند و نسبت به مفسدان و متهمان تبعیض قائل می‌شود، افزود: باید آنچه می‌گوییم، مبنایی اعم از قانون، عدالت یا انصاف داشته باشد. تمام تلاش ما این بوده و هست که مطابق قانون عمل کنیم. اگر قوه قضاییه بخواهد سلیقه‌ای و خلاف قانون عمل کند، شما مطمئن باشید که به ضرر جامعه است.

جزو طرفداران سرسخت پخش علنی دادگاه ها هستم

سخنگوی قوه قضاییه اظهارکرد: بنابراین مبنای ما باید قانون باشد. یکی از مسائلی که اشاره کردند این است، چرا کسانی که از رحیمی پول گرفتند را رها کردید. آیا شما واقعا در جریان پرونده رحیمی هستید و این حرف را می زنید؟ اولا آقای رحیمی به جهت این پول‌ها محاکمه و محکوم نشده است. می‌گویید چرا شفاف و صریح و علنی نمی گویید. زمانی که قانون جلوی ما را نگرفته بود دادگاه‌ها علنی برگزار می شد و صداوسیما مستقیم پخش می کرد. معتقدم پخش علنی دادگاه ها بسیار موثر است و بازدارندگی بسیاری خواهد داشت. بارها رفته ام مجلس و گفتم غیر از موارد خاص که قانون تعیین می کند، همه دادگاه ها علنی و قابل پخش باشد. جزو طرفداران سرسخت پخش علنی دادگاه ها هستم. چند سال پیش قانون جلوی ما را گرفت و اگر هم دادگاه علنی باشد، حق انتشار وجود ندارد.

وی افزود: در خصوص پرونده رحیمی تا زمانی که حکم قطعی نشده بود نمی توانستیم مطرح کنیم. اشاره شد که آقای رحیمی که پولی را برای کاندیداهای مجلس گرفته اما آقای رحیمی به جهت اینکه این پول را گرفته محاکمه و محکوم نشد.

محسنی اژه ای ادامه داد: می گویند چرا در مورد آقای بقایی علنی برگزار نشد، فعلا قانون می گوید تا زمان قطعی شدن حق انتشار نداریم. در قانون جرایم سیاسی که اوایل تیرماه ۹۵ لازم الاجرا شد، در ماده ۵ آن تصریح دارد «در دادسرا و دادگاه تشخیص سیاسی بودن یا نبودن جرم به تشخیص دادگاه است».

اژه ای گفت: یکی دیگر از حرف ها این بود کسانی که فساد را افشا و دست مفسدین را رو می کنند تحت تعقیب قرار می گیرند. ما کسی را به عنوان تعقیب یک مفسد یا مطرح کردن انتقاد و ارائه راهنمایی تحت تعقیب قرار نمی دهیم اما اگر حرفی زد که فردی شاکی شد و گفت این حرف کذب است ما به آن شکایت رسیدگی می کنیم، ما به خاطر انتقاد کسی را تحت تعقیب قرار نمی دهیم. می گویند چرا رسانه ای ها را تعقیب می کنید؟ ما هیچ فردی را به عنوان اینکه اهل رسانه است تحت تعقیب قرار نمی دهیم. یک ماه پیش گفتند یکی از خبرنگارها خودش را منتسب به من (محسنی اژه ای) دانسته و ٢ میلیارد خواسته که مثلا موضوعات فلان بانک را افشا نکند. دلال اصلی در این مسأله دستگیر شد. آیا این بی عدالتی و برخورد با رسانه است یا برخورد با کسی است که به دروغ خود را منتسب به ما می داند؟

وی افزود: من از شما دانشجوها کمک می خواهم و خودم هم کمک می کنم که این قضیه به شکل سابقش برگردد و دادگاه علنی برگزار و حق پخش داده شود. در مورد پرونده رحیمی تا زمانی که قطعی نشده بود، نمی توانستیم بیان کنیم. بعد که قطعی شد عنوان کردیم.

اطلاع رسانی قوه قضاییه ضعیف است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: می گویند نشست های هفتگی کافی نیست. من صد درصد قبول دارم که اطلاع رسانی قوه قضاییه ضعیف است.

وی با اشاره به مسأله بودجه گفت: در برنامه ششم شورای نگهبان تأیید شد که ٢.٩ بودجه عمومی کشور به قوه اختصاص پیدا کند. سال ٩٦ عملی نشد، برای امسال جمع بندی کردیم. نیاز به ٢٣ هزار میلیارد داریم که نصف این را هم نمی دهند. مجموع بودجه ما را اگر تخصیص دهند، ٢.٦ درصد می شود. اما اگر بودجه ندهند تکالیفی که به عهده ما گذاشته شده چه می شود. در مسائلی که باید تفاضل دیه داد و قانون اجازه داده از بیت المال پرداخته شود، بودجه نیاز است.

اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی نبود سران فتنه محاکمه می شدند

اژه ای افزود: می گویید چرا سران فتنه را محاکمه نمی کنید؟ ما بارها گفتیم شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد الان به صلاح نیست محاکمه و آنها را محصور کرد. تا الان هم این مصوبه پابرجاست که اگر این مصوبه نبود قوه همان موقع وارد کار می شد؛ کاری که شورای عالی امنیت ملی کرده بر اساس قانون اساسی بوده است.

وی با اشاره به اینکه این گلایه را خیلی ها دارند که رئیس قوه قضاییه فقط در مورد مسائل سیاسی حرف می زند، گفت: در جلسه روز دوشنبه که مسئولان عالی هستند و حدود سه ساعت است فقط سه دقیقه به مسائل سیاسی می پردازند و بقیه مسائل حقوقی است و در خصوص آیین دادرسی کیفری، قانون مواد مخدر و اینها صحبت می شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تمام تلاشمان در مورد سازمان زندان ها این بوده که همه چیز را جرم انگاری نکنیم اما مجلس لایحه می دهد یا دولت و جرم انگاری می کنند. در بحث حبس زدایی هم از حداکثر ظرفیت قانونی استفاده کرده ایم.

وی گفت: می گویند خیلی کارها به بودجه ربطی ندارد، پاسخ این است که از هزینه های اولیه زندان مثل غذا و بهداشت کسر شده که اضافه نشده، در حالی که افزایش قیمت مواد غذایی داشته ایم علاوه بر آن اینکه ما بخواهیم یک فرد معتاد کنار یک زندانی مهریه نباشد، تفکیک امکانات می خواهد.

اژه ای گفت: در قوه قضاییه واقعا شبانه روز تلاش می کنند و دغدغه ای که شما دارید آنها هم دارند ما نمی خواهیم یک فرد به اشتباه یا حتی یک ساعت اضافه در زندان بماند. در خصوص کاسپین هم گفتند که ما اعتنا نکردیم؛ اما من خواهش می کنم همه مشکلات را به گردن قوه قضاییه نیندازید. ١١ میلیون و ٧٠٠ چک برگشتی تا آخر آبان داشتیم. آیا این تقصیر قوه قضاییه است؟

در مورد این موسسات اعتباری که من گلوی خودم را پاره کردم که چرا بیش از ١٠٠٠ مؤسسه را مجوز دادند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد ماجرای بهمن ٩١ و پخش فایل صوتی لاریجانی در صحن مجلس گفت: این سؤال ساده ای است و نمی دانم چرا اینقدر شور و شعف در سالن به پا شد، ادعا شده بود که آقای فاضل لاریجانی به مرتضوی پیشنهاد سهم خواهی کرده؛ البته به این مضمون بود. آقای فاضل بعد از آن قضیه بلافاصله تحت تعقیب قرار گرفت و در توضیحاتش گفت: مرتضوی چندین بار با واسطه از من کمک خواست و فاضل لاریجانی اصلا ارتباطی با قوه ندارد. مرتضوی هم خواسته شد و به دادسرا آمد و با یک دسیسه چینی با یک جمعی به دنبال پرونده سازی بود؛ البته بدون تردید فاضل سهل انگاری کرد و نباید در جلسه حاضر می شد ولی بدون تردید جرم اول با مرتضوی بود.

اژه‌ای گفت: سه بار چهار بار این مسائل را این طرف و آن طرف کردند. سی دی بعدا به دست آمد. این فرد هم نباید تحت تأثیر قرار می گرفت و در آن جلسه حرف می زد اما اگر جرمی اتفاق افتاده باشد، متعلق به مرتضوی است. اگر از آقای مرتضوی شکایت شود، تحت تعقیب قرار می گیرد البته در دو بخش رسیدگی شد و جرمی برای فاضل احراز نشد در آن پرونده، اقدام مرتضوی حتما اقدام مجرمانه بود اما کسی شاکی نشد.

از بیان جزییات پرونده بقایی معذورم

وی در خصوص دلیل حبس انفرادی پنج ماهه بقایی و کار مجرمانه دختر آملی لاریجانی گفت: من از بیان جزییات پرونده بقایی معذورم. مسائل ایشان مالی است و منتظریم حکم صادر شود و احتمالا در شرف صدور حکم است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تا زمانی که حکم به قطعیت نرسد، از بیان جزییات به صورت قانونی معذورم.

وی همچنین درخصوص پرونده حسین فریدون گفت: پرونده برادر رئیس جمهور ربطی به بازداشت بقایی ندارد. جالب است که خودتان می گویید بدون هیچ دلیلی، اما بعد دنبال ارتباط دو پرونده می‌گردید. پرونده برادر رئیس جمهور از خیلی وقت پیش تشکیل شده بود اما باید به جایی می رسید که بتوان وی را احضار کرد. استعلامات صورت می گیرد. اگر دیدند اتهامی متوجه متهم شد احضار می شود.

اژه‌ای گفت: فرد احضار که می شود، باز بعد از شنیدن حرف های او قرار صادر می شود. اینکه می گویید به هم ربط دارد و سیاسی است، اشتباه است. این دو پرونده هیچ ربطی به هم ندارد.

ارتباط دختر لاریجانی با سرویس های بیگانه ۱۰۰ درصد دروغ است

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به شایعه هایی در خصوص دختر آملی لاریجانی گفت: اگر این دروغ را کسی به شما نسبت داد، چه می کنید؟ این مسأله صد درصد دروغ است. ایشان با هیچ سرویس ازتباط نداشته و هیچوقت و هیچ جا بازداشت نشده است. نمی گویم ٩٩ درصد، صد درصد دروغ است. دنبال درس و تحصیل است و یک بار هم به خارج از کشور نرفته، مگر زیارت عتبات.

وی افزود: کسانی که این حرف را درمی آورند به دنبال چه هستند و آیا شمایی که این را نشر می دهید، دلیلی دارید؟ شما دانشجویان به دنبال عدالت هستید؟ مگر نمی گویید به دنبال حق هستید و شما حجتتان برای این قضیه چیست، در حالی که این موضوع با انگیزه های سیاسی مطرح شده است.

دست‌خط بقایی در مورد رضایت از وضعیت زندان موجود است

وی همچنین گفت: دست‌خط بقایی در مورد رضایت از وضعیت زندان موجود است و اگر رضایت دهد منتشر می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش دیگری درباره لات و گنده گو خواندن احمدی نژاد و اینکه چرا چنین آدمی که از نظر شما چنین است، در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چرا قوه قضاییه مصادیق تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی را تبیین نمی کند، گفت: گفتم در صحبتی که ایشان در 38 دقیقه کرده، تعداد کثیری دروغ است و در یک صفحه بیش از 10 دروغ مطرح شده است. من نگفتم ایشان لات است. من حرف های خودم را به یاد دارم. وقتی سؤالی کردند، گفتم این مطالب این روزها، مرا به یاد داستان آن لات انداخته است. شما می گویید که این حرف من منتسب به احمدی نژاد می شود. خیلی خب قبول می کنم. وقتی احمدی نژاد می آید نسبت هایی را به دیگری می دهد، چطور نسبت به حرف او هیچ حرفی ندارید؟ چطور نسبت به او که اتهامات فراوان به مجلس، مجمع تشخیص و قوه قضاییه و افراد در قوه قضاییه می زند، حرف نمی زنید.

وی درباره مصادیق اقدام علیه امنیت ملی اظهار کرد: در قانون عناوین آمده و خیلی هم تعریف شده است. مثلا در یک زمانی فساد اقتصادی را داشتیم و در هیچ جای قانونی فساد اقتصادی توضیح داده نشده بود و مصادیق آن رشوه، اعمال نفوذ و تصرف غیرمجاز در اموال عمومی است. درباره اقدام علیه امنیت ملی نیز برخی مصادیق ذکر شده است. اگر کسی علیه جمعی قمه بکشد، خلاف امنیت است. اگر کسی سلاح بکشد و اخافه داشته باشد، محاربه است؛ بنابراین، مرجع قرار می دهند که مصادیق را تعیین کند. در مورد اخلال در نظام اقتصادی کشور، گاه مصادیق مشخص است و برخی مشخص نیست که به بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد و دارایی مراجعه می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار