بازدید 5629

۲۵ هزار ایرانی نیاز به پیوند دارند

کد خبر: ۷۵۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ 01 December 2017

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه اهدای عضو باید فرهنگسازی صورت پذیرد، گفت: براساس آمار سالانه فقط ۹۰۰ نفر اعضای خود را اهدا می‌کنند، درحالیکه در حال حاضر ۲۵ هزار نفر نیاز به پیوند دارند.

به گزارش تسنیم، سیدحسن هاشمی در چهاردهمین همایش اهدای عضو (جشن نفس) که صبح امروز در سالن همایش بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: مرگ یکی از زیباترین اتفاقات زندگی انسان است.

وی تصریح کرد: موضوع مرگ دروغ نیست و حقیقتی است که برای همه انسان‌ها اتفاق می‌افتد و البته برخی‌ها از مرگ اضطراب و ترس دارند که این هم به دلایل متعدد برمی‌گردد.

وزیر بهداشت افزود: هرکسی از نگاه خودش به مرگ نگاه می‌کند اما مسلمانان نگاه ویژه‌ای را به مرگ داریم و مرگ برای مسلمانان خیلی خیلی زیباتر است چرا که از دنیای فانی به دنیای باقی می‌رویم.

هاشمی بیان کرد: مرگ شاه، گدا، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و در عاقبت همه به سمت مرگ خواهند رفت و این اتفاقی است که دیر یا زود برای همه خواهد افتاد.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید به آن توجه شود موضوع اهدای عضو است که در این زمینه صداوسیما و سایر رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی در این بخش موثر عمل کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنده به عنوان یک عضو کوچک از جامعه پزشکی و همچنین به عنوان مسئولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه بهداشت به همکاران خودم در جامعه پزشکی افتخار می‌کنم که البته متاسفانه در برخی از مواقع به دوستان مان در این حوزه کم‌لطفی می‌شود و شاهد بدترین اهانت‌ها به این عزیزان بوده‌ایم و این در حالی است که این افراد تلاش می‌کنند تا ایرانیان سالم بمانند.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر 25 هزار نفر نیاز به پیوند دارند و این در حالی است که هر فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود می‌تواند با اهدای اعضای خود 8 نفر را به زندگی برگرداند.

وی ادامه داد: سالانه حدود 900 نفر اعضای خود را اهدا می‌کنند و این در حالی است که ما سالانه بیش از چند هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و می‌توانند اعضای خود را اهدا کنند و این نیاز به فرهنگسازی دارد به طوریکه در برخی از کشورها یک سوم از جمعیت آنها دارای کارت اهدای عضو هستند.

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد: با فرهنگ‌سازی موضوع اهدای عضو در کشور پیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

هاشمی ادامه داد: براساس آمار در سال جاری 2 هزار و 500 پیوند کلیه، 120 پیوند قلب، 30 پانکراس، 4 ریه، 43 پیوند روده انجام شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت توجه ویژه‌ای را در حوزه سلامت داشته است و اعتبارات خوبی نیز در حوزه بهداشت تخصیص داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی