بازدید 15215
۷
با برگزاری مراسم گرامیداشت شهدا؛

سی و چهار سال از وسیع ترین حمله موشکی صدام به ایران گذشت!

عقربه های ساعت وقتی در روز 30 مهرماه سال 62 به ساعت 16 رسید، بناگاه شهر مسجد سلیمان آماج حملات موشکی رژیم بعث عراق قرار گرفت و 120 تن از شهروندان این شهر جنوبی کشور به شهادت رسیدند؛ اتفاقی تلخ که به بزرگترین حمله موشکی دشمن در دوران دفاع مقدس معروف و هم اکنون پس از 34 سال، برای آن حادثه نخستین مراسم یادبود برگزار شد.
کد خبر: ۷۴۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ 22 October 2017
عقربه های ساعت وقتی در روز 30 مهرماه سال 62 به ساعت 16 رسید، بناگاه شهر مسجد سلیمان آماج حملات موشکی رژیم بعث عراق قرار گرفت و 120 تن از شهروندان این شهر جنوبی کشور به شهادت رسیدند؛ اتفاقی تلخ که به بزرگترین حمله موشکی دشمن در دوران دفاع مقدس معروف و هم اکنون پس از 34 سال، برای آن حادثه نخستین مراسم یادبود برگزار شد.

به گزارش «تابناک»؛ حمله موشکی سنگین و بی رحمانه رژیم بعث عراق که شهر مسجد سلیمان را برای همیشه به بخشی ماندگار از خاطرات تلخ جنگ تحمیلی تبدیل کرد، در شرایطی رخ داد که مردم شهر بی دفاع بودند و هیچ گونه آمادگی و شناختی از این مقوله جدید حملات ددمنشانه و بی رحمانه دشمن بعثی نداشتند.

در این جنگ، موشک های اسکاد B نسل جدید موشک های اسکاد a آلمانی که توسط هیتلر در جنگ جهانی دوم تولید و نسل جدید آنها به ارتفاع ۹ متر و محتوی یک تن ماده منفجره با شعاع تخریب فراوان توسط شوروی در اختیار صدام قرار گرفته بود، مورد استفاده قرار گرفت و در اولین دور اصابت دو فروند موشک اسکاد دشمن عراقی، دو محله سبزآباد و خیابان اصلی شهر مسجدسلیمان را تخریب کرد.

پس از دقایقی سومین سفیر مرگ با فاصله ۴۰ دقیقه از دو موشک اول، دقیقاً به خیابان مملو از جمعیت و خودرو هفده شهریور اصابت کرد و یک فاجعه انسانی را رقم زد که ۱۲۰ شهید، ۲۴۴ مجروح و تخریب بیش از صد واحد مسکونی و تجاری پیامد اصابت این موشک ها بود.
 
 
 
در توصیف خاطرات تلخ این حادثه همین بس که در آن روز سردخانه اجساد شهر تنها گنجایش شش جسد را داشت و به همین دلیل از اهواز کانتینر سردخانه داری به مسجدسلیمان اعزام شد تا اجساد شهدا در آن قرار داده شود و از روز بعد دهها تشییع جنازه متعدد که مسجدسلیمان را در بهت و اندوه فرو برد به مدت ده روز ادامه یافت.

حالا و پس از 34 سال از حادثه تلخی که به آن اشاره شد و به همت بنیاد خیریه مرحوم احمد رضایی، شورای فرهنگ عمومی شهرستان و چاپخانه سیمرغ در شهر مسجد سلیمان مراسم یادبودی برگزار شد که هدف اصلی خود را، بزرگداشت یاد و خاطره 120 شهید حمله موشکی مذکور قرار داد.

در این مراسم بزرگداشت که بر سر مزار شهدای حمله مذکور و در قطعه شهدای کلگه برگزار شد، برنامه های متنوعی از قبیل مداحی، سخنرانی امام جمعه شهرستان مسجدسلیمان و مدیرعامل مؤسسه خیریه زنده یاد احمد رضایی به همراه غبارروبی مزار شهدا، روشن کردن ۱۲۰ شمع به یاد ۱۲۰ شهید این حادثه و گل افشانی قبور مطهر شهدا انجام شد.

در ابتدای مراسم امام جمعه شهرستان مسجدسلیمان طی سخنانی با اشاره به ارزش شهدا گفت: این حمله موشکی وسیع و گسترده که جمع زیادی از شهروندان بی دفاع را به شهادت رساند، به عنوان بزرگترین حمله موشکی دوران دفاع مقدس موجب شد که به مدت ده روز در این شهرستان تشییع پیکر پاک شهدا ادامه داشته باشد و هیأتی از سوی حضرت امام خمینی (ره) با حضور در شهرستان مسجدسلیمان پیام تسلیت معظم له را ابلاغ کردند.

وی اضافه کرد: این مراسم یادبود مقدمه ای است بر برگزاری پرشکوه کنگره شهدای حمله موشکی ۳۰ مهر۶۲ که در سال آینده برگزار خواهد شد.

در ادامه مراسم مدیر عامل مؤسسه خیریه زنده یاد احمدرضایی، محمدرضا مکوندی با اشاره به اینکه ۳۰ مهر ۶۲ شهرستان مسجدسلیمان شاهد اصابت سه فروند موشک تهاجمی اسکاد بی، به مناطق مسکونی خود بوده است که بزرگترین جنایت جنگی طی حملات موشکی در دوران دفاع مقدس را رقم زد.

مکوندی ادامه داد: باید ابعاد مختلف این جنایت وحشیانه رژیم بعثی که از سوی مجامع داخلی و بین المللی مکرر محکوم شد، شناسانده شود و به همین منظور این مراسم یادبود به مناسبت سالگرد شهادت مظلومانه این همشهریان بی دفاع برگزار شد.

گفتنی است، در ادامه مراسم با حضور امام جمعه، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز و دیگر شرکت کنندگان با حضور بر مزار شهدای این حادثه با نثار گل و روشن کردن شمع یاد و خاطره این شهدای مظلوم را گرامی داشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۷
120 نفر!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خیلیه، این مردم چه روزهایی که نداشته اند؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
درود بر ارواح پاک شهدای جنگ تحمیلی .
خداوند بر عذاب صدام یزید بیفزاید .
مرگ بر شوروی
بعد از 34 سال حالا واسه مردم شهر چکار کردند؟؟؟!!!
این در حالی است که هیچ کشوری در این شرایط حاضر نبود به ما سلاح مشابه برای دفاع از خودمان بفروشد!
قابل توجه کسانی که می گویند ما موشک می خواهیم چه کار؟
موشک می خواهیم برای نجنگیدن
نه برای جنگیدن
موشک سلاحی بازدارنده است
موشک می خواهیم برای این که قدرت بازدارندگی ما به حدی قوی باشد که کسی جرات حمله اولیه به ما را نداشته باشد و احتمال وقوع جنگی نباشد
به نظر میرسد که حمله مذکور وسیعترین حمله موشکی صدام به ایران نبوده است .
در 22 بهمن 1363 ( 11 فوريه 1984) 5 موشك زمين به زمين اسكاد - بي‌ در مناطق مسكوني شهر دزفول فرود آمد و باعث ويراني حدود 100 منزل مسكوني و آسيب ديدن 400 منزل ديگر، يك بيمارستان ، يك دبستان و صدها كشته و مجروح گرديد، كه بسياري از آنها از كودكان بودند.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
از نظر تلفات انسانی چطور ؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار