بازدید 10412
پیمانه اقتصادی؛

از «ویژگی‌های امنیتی چک‌های الکترونیکی» تا «نکاتی جالب از سهم نفت در جهان ۲۰۴۰»

این پیمانه موضوعاتی همچون جهش خیره کننده شاخص کل بورس، افزایش نسبی بهای طلا در آستانه نشست فدرال رزرو، دو طاعون اقتصاد جهانی، بازار سنگ آهن تکان خورد، افزایش قیمت نفت با کاهش تولید عراق و عربستان، رشد اندک دلار در کنار افت یورو و درهم، پولشویی در سیفون بانک سوئیسی، چین رقیب جدی‌ برای خاویار ایران و احتمال کاهش عرضه لبنیات از ابتدای مهر را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱ 20 September 2017
از «ویژگی‌های امنیتی چک‌های الکترونیکی» تا «نکاتی جالب از سهم نفت در جهان ۲۰۴۰»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون جهش خیره کننده شاخص کل بورس، افزایش نسبی بهای طلا در آستانه نشست فدرال رزرو، دو طاعون اقتصاد جهانی، بازار سنگ آهن تکان خورد، افزایش قیمت نفت با کاهش تولید عراق و عربستان، رشد اندک دلار در کنار افت یورو و درهم، پولشویی در سیفون بانک سوئیسی، چین رقیب جدی‌ برای خاویار ایران و احتمال کاهش عرضه لبنیات از ابتدای مهر را در بر دارد.


ویژگی‌های امنیتی چک‌های الکترونیکی

مدیر کل معاملات ریالی بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه صدور چک الکترونیکی صیاد گفت: در طراحی این چک ها، ویژگی ها و لایه های امنیتی پیش بینی و طرح های برجسته استفاده از تصاویر مخفی یا واتر مارک و یا اشکال حساس به نور ماوراء بنفش تعبیه شده است.
 
مسعود رحیمی افزود: چک های جدید نه تنها روند صدور دسته چک را برای مردم تسهیل می کند، بلکه سبب اطمینان بخشی به مردم درباره صحت چک های صادر شده و امنیت آن می شود. رحیمی گفت: مردم پیش از معامله می توانند شماره چک را در سامانه کنترل کنند و از صحت چک دریافتی مطمئن شوند.
 
وی تصریح کرد: هم اکنون چک های مورد استفاده در شبکه بانکی کشور متکثر است و در طرح ها، رنگ ها و اندازه های مختلفی توسط مشتریان بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد که طرح صیاد با هدف یکپارچه سازی و استانداردسازی چک ها طراحی و اجرا شده است. به گفته رحیمی، در این پروزه به دنبال هویت بخشی به چک به عنوان یک اوراق بهادار همچون اسکناس هستیم و علاوه بر یکسان سازی طرح ظاهری چک ها، به برگه های چک صیاد ویژگی های امنیتی نیز افزوده شده است.
 
همچنین ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در خصوص ویژگی بارز سامانه صیاد گفت: ویژگی بسیار مهم سامانه صیاد این است که یک شماره منحصر به فرد روی هر برگ چک درج می شود که دریافت کننده چک می تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه از سوء سابقه  صاحب چک مطلع شود. وی افزود: اگر مشکلی وجود داشته باشد همان لحظه گیرنده پیامک مطلع می شود و می تواند قبل از اینکه چک را دریافت کند معامله را قطعی نکند، این موضوع اطمینان نسبی به افراد می دهد که اصالت چک اطمینان بخش است و  ضمن آنکه وضعیت صاحب چک استعلام شده است.

جهش خیره کننده و رکورد شکنی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 28 شهریورماه 96 با افزایش 929 واحدی به رقم 85 هزار و 343 واحد رسید. نماگر بورس با این جهش 1.1 درصدی، برای دومین روز پیاپی توانست به کانال بالاتر راه پیدا کند و تثبیت شود. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته جاری بازهم شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 300 واحدی به رقم 27 هزار و 611 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 81 واحدی، عدد 17 هزار و 854 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 61 واحد به رقم 13 هزار و 512 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 1.00 درصدی افزایش 916 واحدی را رقم زد و به سطح 92 هزار و 927 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 803 واحد افزایش به رقم 59 هزار و 476 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 1208 واحد معادل 0.65 درصد همراه بود و عدد 186 هزار و 571 واحد را به نمایش گذاشت. با احتساب رشدی که دیروز برای دماسنج بازار سهام رخ داد، بازدهی متوسط این بازار از ابتدای سال‌جاری تاکنون دو رقمی شد و به 5/ 10 درصد رسید. بخش عمده این رشد (4/ 8 درصد) در تابستان شکل گرفت.

از «ویژگی‌های امنیتی چک‌های الکترونیکی» تا «نکاتی جالب از سهم نفت در جهان ۲۰۴۰»

شاخص‌های سهام آسیایی رشد کرد

در معاملات روز گذشته بازارهای جهانی، بیشتر شاخص‌های آسیایی در حالی رشد کردند که پیش از نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو آمریکا، سرمایه‌گذاران منتظر به دست آوردن سرنخ‌هایی از سیاست‌گذری‌های آینده بانک مرکزی هستند. همچنین با آغاز به کار بازار ژاپن پس از تعطیلات رسمی این کشور، شاخص نیکی ۱.۴۴ درصد جهش کرد. صادرکنندگان، تاجران مسکن و خرده‌فروشان در حالی سود کردند که قیمت دلار در برابر ین در طول شب افزایش یافته بود. در شبه‌جزیره کره، در وضعیتی که سهام تکنولوژی بخشی از سودی که در قیمت بسته شده قبلی به دست آورده بودند را از دست دادند، شاخص کوسپی ۰.۰۸ درصد افت کرد. سامسونگ الکترونیکس پس از این که روز دوشنبه به بالاترین مقدار خود رسید و رکورد زد، امروز ۰.۹۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. کمی پایین‌تر، شاخص اس‌اندپی/ای‌اس‌اکس ۲۰۰، با افزایش قیمت ۰.۳۷ درصدی زیرشاخص بسیار سنگین شرکت‌های مالی، رشدی ۰.۱۳ درصدی داشت. بازارهای بزرگ چین بالا و پایین شدند؛ در هنگ‌کنگ شاخص هانگ‌سنگ ۰.۲۷ درصد افت کرد اما در سرزمین اصلی شاخص ترکیبی شانگ‌های ۰.۰۹ درصد افزایش داشت و ترکیبی شن‌زن هم تنها ۰.۰۸۵ درصد رشد کرد. 

سکه طرح جدید گران شد

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار تهران، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 2300 تومان افزایش به یک میلیون و 243 هزار و 500 تومان رسید، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افت 5000 تومانی به رقم یک میلیون و 207 هزار تومان، نیم سکه به 640 هزار تومان، ربع سکه 351 هزار تومان و سکه یک گرمی به 247 هزار تومان رسید.

افزایش نسبی قیمت طلا در آستانه نشست فدرال رزرو

قیمت جهانی طلا که روز دوشنبه به پایین ترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیده بود، روز سه شنبه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا با افزایش همراه شد. بر اساس این گزارش تمرکز اصلی سرمایه گذاران بین المللی در شرایط کنونی بر روی نشست فدرال رزرو آمریکا و نوسانات ارزش دلار خواهد بود. قیمت هر اونس طلا روز گذشته با 0.2 درصد افزایش به بیش از 1309 دلار رسید. قیمت طلا روز دوشنبه به پایین ترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیده بود و به کمتر از 1304 دلار کاهش یافت.

تورم پایین و بدهی بالا، طاعون اقتصاد جهانی است

بانک تسویه حساب بین المللی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: پایین نگه داشتن نرخ بهره طی ده سال گذشته و اجرای سیاست های محرک و انبساطی پولی تبعات ناگواری را برای اقتصاد جهانی داشته و اکنون بانک های مرکزی جهان باید نرخ بهره را افزایش داده و برای افزایش فشارهای تورمی تلاش کنند.
 
این گزارش افزود: بزرگترین تهدید برای اقتصاد جهانی در شرایط کنونی، سطح بالای بدهی و پایین بودن تورم است. در حالی که بدهی های سنگین مانع بزرگی برای رشد اقتصادی است، پایین بودن تورم نیز به ضرر سرمایه گذاری در بخش های غیر مالی است. آمارهای رسمی نشان می دهد که سیاست های محرک پولی و پایین نگه داشتن نرخ بهره توسط بانک های مرکزی سراسر جهان طی سال های گذشته، تاثیر چندانی بر افزایش رشد اقتصادی نداشته است. میزان بدهی شرکت ها نیز نسبت به ده سال قبل به مراتب بیشتر شده است. این گزارش افزود: به نظر می رسد سیاست های مالی و پولی مناسبی باید به طور همزمان برای کمک به افزایش رشد و رونق اقتصادی جهان اتخاذ شود.

با برگشت خریداران؛ بازار سنگ آهن تکان خورد

پس از مدتی وقفه خریداران سنگ آهن در چین دوباره به بازار برگشته اند. از این روی، قیمت این ماده اولیه روز گذشته مجددا کمی بالا رفت. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۲۰ سنت بالا رفت و ۷۱.۹ دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد. به گزارش بورس کالای ایران، در بورس سنگاپور هم قیمت قرارداد سواپ ماه اکتبر ۶۵ سنت نسبت به جمعه بالا رفت و ۷۰.۳ دلار هر تن خشک سی اف آر شد. خریداران سنگ آهن در بازار نقدی چین پس از چند روز روند نزولی خرید کردند و این خود به بهبود بازار کمک کرد. هنوز ابهاماتی در بازار این ماده اولیه وجود دارد که روند آتی بازار را روشن نمی کند. برخی انتظار دارند احتمال تعطیلی خطوط تولید در ایالت هبی می تواند هفته های آتی تقاضای سنگ آهن را کم کند. هنوز مشخص نیست این کاهش احتمالی تولید چه تاثیری بر تقاضا و مصرف سنگ آهن می گذارد.

افزایش قیمت نفت با کاهش تولید عراق و عربستان

روز سه شنبه، قیمت نفت افزایش یافت. علت افزایش قیمت ها، اشاره دو کشور عضو اوپک، عربستان و عراق، به کاهش تولید خود و تلاش بیشتر در جهت همراهی با قرارداد کاهش تولید اوپک، برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضاست. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۲ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۵۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۰.۰۱ دلار صورت گرفت. آنچه که موجب شد قیمت ها بیش از این افزایش نیابند، افزایش تولید نفت شیل آمریکا و همچنین امکان نزدیک شدن توفان دیگری به جزایر کارائیب بوده که موجب نگرانی تجار از آسیب دیدن پالایشگاه های و سخت شدن حمل و نقل محصولات شده است. جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق روز سه شنبه گفته است که تولید کنونی نفت کشورش ۴.۳۲ میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که در ماه های می و ژوئن، تولید نفت کشور عراق، روزانه ۴.۵ میلیون بشکه بوده است.

رشد اندک دلار در کنار افت یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 9 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 972 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 103 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 451 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 667 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 10 ریال ارزان تر فروخته شد.


پولشویی در سیفون بانک سوئیسی

مقامات قضایی ژنو در سوئیس اعلام کردند ده ها هزار اسکناس یورو را در سیفون دستشویی یکی از شعب بانک  «یو بی اس» که توسط یکنفر در آنجا قرار گرفته، کشف کرده اند. در همین حال، چند ماه پیش برای اولین بار مقادیری اسکناس ۵۰۰ یورویی در دستشویی نزدیک به صندوق امانات یک بانک در ژنو کشف شد؛ ضمن اینکه هزاران اسکناس یورو چماله شده در دستشویی سه رستواران نزدیک به بانک «یو بی اس» شناسایی شده است. به گفته پلیس سوئیس ده ها هزار اسکناس یورو آسیب دیده را از دستشویی ها خارج کرده است و برخی از آنها ظاهرا با قیچی بریده شده اند. البته از بین بردن اسکناس بر اساس قوانین سوئیس مجازاتی در بر ندارد؛ اما به گفته مقامات این کشور رد پای پولشویی در این ماجرا دیده می شود و داستان فراتر از یک مسئله ساده است. سوئیس در میان کشورهای عضو منطقه یورو قرار ندارد و پول این کشور فرانک است. چندی پیش مقامات بانک مرکزی اروپا اعلام کرده بودند که به دنبال جمع آوری اسکناس های ۵۰۰ یورویی برای جلوگیری از وقوع جرائم مالی هستند.

خاویار چینی بازار ایران را در جهان می‌گیرد

چین رقیب جدی‌ برای خاویار ایران شده و این تولیدکننده نوپا می‌خواهد با برندهای حساب‌شده و تولید مناسب جای خاویار ایرانی را در رستوران‌های جهان بگیرد. بلومبرگ می‌نویسد: هرچند کسی نمی‌خواهد اذعان کند، چین بخشی از خوشمزه‌ترین ماهیان خاویاری جهان را تولید می‌کند.
 
بلومبرگ در گزارش خود می‌افزاید: به دلیل صید بی‌رویه، تخم ماهیان خاویاری خوشمزه ایران و روسیه که از ماهیان خاویاری دریای خزر به عمل می‌آید، بسیار کاهش یافته است. صید بی‌رویه سرانجام منجر به این شد که گونه ماهیان بلوگا و استروژن در دریای خزر در معرض نابودی قرار گیرد و کشورهایی نظیر ژاپن، اسرائیل و چین در حال گرفتن جای ایران و روسیه در تولید ماهیان خاویار هستند. رین کارشناس چینی می‌گوید: صادرات خاویار چین افزایش خواهد یافت، چرا که تحریم‌ها و محدودیت‌های عرضه در ایران و روسیه وجود دارد. بسیاری از رستوران‌ها خاویار چینی را خریداری خواهند کرد، چرا که کیفیت خوب، قیمت منصفانه و عرضه بالایی دارند. شرکت کالوگا کوئین در چین سالانه 60 تن خاویار تولید می‌کند که این شرکت را به عنوان بزرگترین تولیدکننده خاویار جهان تبدیل کرده است. این شرکت پنج نوع از ماهیان خاویاری را می‌فروشد که متوسط قیمت آنها 210 دلار در هر 30 گرم است.

احتمال کاهش عرضه لبنیات از ابتدای مهر

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران، از احتمال کاهش عرضه لبنیات از ابتدای مهرماه به دلیل محدودیت در تردد صبحگاهی کامیونت‌ها خبر داد و گفت: کاهش تولید در دستور کار کارخانجات لبنی قرار می‌گیرد. جزئیات بیشتر

نکاتی جالب از سهم نفت در جهان ۲۰۴۰

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هر سال گزارشی با عنوان «چشم‌انداز بین‌المللی انرژی» منتشر می‌کند که در آن برآورد بلندمدتی از بازار انرژی جهان ارائه می‌دهد. گزارش این مؤسسه در سال 2017 که چشم‌انداز کلی بازار انرژی در سال 2040 را ترسیم می‎کند، اخیرا منتشر شده و حاوی نکات جالبی است. نخست اینکه EIA قیمت نفت را در سال 2040 در سناریوی منطقی 109دلار برآورد کرده که نسبت به قیمت‌های کنونی نفت فاصله زیادی دارد. این مؤسسه همچنین برآورد کرده که نفت در سال 2040 همچنان بزرگترین سهم را در سبد انرژی جهان داشته باشد، هرچند رشد مصرف دیگر منابع انرژی سریع‌تر از این سوخت خواهد بود. کشورهای آسیایی غیر از OECD تا سال 2040 مانند 25 سال گذشته محور اصلی رشد تقاضا برای نفت خواهند بود. استخراج نفت و دیگر مایعات هیدروکربونی در حد فاصل سال‌های 2015 تا 2040 حدود 1/ 16 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد که از این مقدار حدود 3/ 10 میلیون بشکه تولید انواع نفت از جمله نفت سبک و فوق سنگین و حتی نفت ماسه‌ای کشورهای عضو اوپک خواهد بود. در سناریوی اصلی اداره اطلاعات انرژی آمریکا کشورهای اوپکی خاورمیانه بیشترین رشد تولید نفت‌خام و میعانات گازی را از آن خود خواهند کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین انتظار می‌رود اوپک استراتژی خود مبنی بر حفظ سهم بازار را در قیمت‌های پایین نفت ادامه دهد. این در حالی است که تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک و خارج از آمریکا تا سال 2040 تنها 630 هزار بشکه افزایش خواهد یافت که روسیه، برزیل، کانادا و قزاقستان محور اصلی رشد تولید کشورهای غیرعضو اوپک و غیر آمریکایی خواهند بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی