بازدید 10086
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «وعده کاهش ۲۰درصدی قیمت مواد غذایی» تا «سرمایه‌گذاری‌ یک‌میلیارد دلاری روس‌ها در کردستان عراق»

این پیمانه موضوعاتی همچون ششمین کانال‌ شکنی بورس در تابستان، کاهش بهای انواع سکه، افت طلا در آستانه نشست فدرال رزرو، کاهش بهای نفت در ابتدای هفته، احتمال تمدید توافق کاهش عرضه اوپک، تاریخ انقضای چک‌های قدیمی، سومین روز کاهشی دلار، رکورد شکنی تولید فولاد چین و احتمال توقف تولید بیست مدل خودرو در سال آینده را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶ 19 September 2017
از «وعده کاهش ۲۰درصدی قیمت مواد غذایی» تا «سرمایه‌گذاری‌ یک‌میلیارد دلاری روس ها در کردستان عراق»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ششمین کانال‌ شکنی بورس در تابستان، کاهش بهای انواع سکه، افت طلا در آستانه نشست فدرال رزرو، کاهش بهای نفت در ابتدای هفته، احتمال تمدید توافق کاهش عرضه اوپک، تاریخ انقضای چک‌های قدیمی، سومین روز کاهشی دلار، رکورد شکنی تولید فولاد چین و احتمال توقف تولید بیست مدل خودرو در سال آینده را در بر دارد.


وعده کاهش ۲۰ درصدی قیمت مواد غذایی

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور گفت: حباب ۴۰ درصدی قیمت کالا از تولیدکننده تا مصرف کننده با اجرای طرح حذف درج قیمت حداقل ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و حتی روی کالاهای اساسی نیز تأثیرگذار بوده و باعث کاهش قیمت آنها می‌شود. محمدرضا مرتضوی گفت: با توجه به دپوی کالایی که از گذشته در انبارها وجود داشته، ممکن است تا 20 مهرماه سالجاری مردم همچنان شاهد درج قیمت کالا روی محصول باشد.

ششمین کانال‌ شکنی بورس در تابستان رقم خورد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 27 شهریورماه 96 با افزایش 497 واحدی به رقم 84 هزار و 414 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته جاری باز هم شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 161 واحدی به رقم 27 هزار و 310 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 116 واحدی، عدد 17 هزار و 773 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 88 واحد به رقم 13 هزار و 450 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.65 درصدی افزایش 568 واحدی را رقم زد و به سطح 92 هزار و 11 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 381 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 673 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 912 واحد معادل 0.49 درصد همراه بود و عدد 186 هزار و 571 واحد را به نمایش گذاشت.

از «وعده کاهش ۲۰درصدی قیمت مواد غذایی» تا «سرمایه‌گذاری‌ یک‌میلیارد دلاری روس ها در کردستان عراق»

کاهش بههای انواع سکه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز دوشنبه قیمت انواع سکه با کاهش همراه بود، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۸۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و ۵۰۰ تومان؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۸۰۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان؛ نیم سکه با ۲۰۰۰ تومان کاهش به ۶۴۳ هزارتومان؛ ربع سکه با ۲۰۰۰ تومان کاهش به ۳۵۳ هزار تومان و سکه گرمی با ۱۰۰۰ هزار تومان افزایش به ۲۴۷ هزار تومان رسید. /مهر

افت طلا در آستانه نشست فدرال رزرو

قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه با 0.2 درصد کاهش به کمتر از 1316 دلار رسید که این پایین ترین قیمت در دو هفته اخیر به شمار می رود. در حالی که قرار است نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا، سه شنبه و چهارشنبه برگزار شود، گمانه زنی های مربوط به اجرای سیاست های پولی جدید فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. البته تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو در این نشست نرخ بهره را تغییر نخواهد داد ولی زمان و چگونگی اجرای برنامه کاهش تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری را اعلام خواهد کرد. شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز روز دوشنبه با کاهش روبه رو شده که علت اصلی آن افزایش ارزش دلار آمریکا بوده است. روز گذشته ارزش دلار در برابر ین ژاپن به بالاترین سطح خود در 7 هفته اخیر رسید. ارزش پوند انگلیس نیز به روند صعودی هفته گذشته خود ادامه داد. ارزش پوند طی هفته قبل در شرایطی با رشد 3 درصدی روبرو شد که بانک مرکزی انگلیس آمادگی خود را برای افزایش نرخ بهره اعلام کرده است. 

کاهش قیمت نفت در ابتدای هفته

روز دوشنبه، پس از تعطیلی دو روزه بازار، قیمت نفت کاهش یافت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا امروز به زیر بشکه ای ۵۰ دلار رسید. با این حال به دلیل ازسرگیری فعالیت پالایشگاه های آمریکایی و کاهش فعالیت های حفاری در آمریکا، قیمت نفت این کشور کماکان در سطح بالایی است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۳۳ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۲۹ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۷ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۹.۶۲ دلار صورت گرفت.

ونزوئلا از احتمال تمدید توافق کاهش عرضه اوپک خبر داد

رئیس جمهوری ونزوئلا گفت: بدون شک توافق جهانی کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از ماه مارس ۲۰۱۸ نیز تداوم خواهد داشت. وی مدعی شد که این موضوع را با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز مطرح کرده و ایشان هم همین نظر را داشته‌اند. وی که در یک سخنرانی تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: قرار است اعضای کمیته نظارت بر توافق جهانی عرضه نفت خام متشکل از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای گفت‌وگو درباره بررسی تمدید برنامه جهانی کاهش عرضه نفت ۲۱ سپتامبر در وین اتریش گرد هم آیند.

تاریخ انقضای چک‌های قدیمی

بانک مرکزی در دومین گام به‌ منظور ساماندهی وضعیت چک در کشور، پس از اجرای کامل سامانه چکاوک در سال ۱۳۹۴، امروز رسما از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) رونمایی می‌کند. در همین راستا، ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خبر داد که چک‌های قدیمی تا اردیبهشت سال آینده در داخل بانک‌ها پردازش و پذیرش می‌شود و بعد از آن دیگر چک غیرصیادی در شبکه بانکی پذیرفته نمی‌شود. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سه‌شنبه ۲۸ شهریور در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار آیین رونمایی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) برگزار می‌شود. این طرح با همت کارشناسان بانک مرکزی به‌منظور رفع مشکلات فعلی کاربری چک اجرا شده است و اجرای آن در دو بعد شکلی و فرآیندی، تحولات مهمی از جمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادر‌کننده چک از طرف گیرنده آن، استانداردسازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک را در بر خواهد داشت.

سومین روز کاهشی دلار بر خلاف انتظار شماری از معامله‌گران بازار

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 28 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 963 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 158 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 554 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 677 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 17 ریال ارزان تر فروخته شد. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که تاثیر افزایشی‌های بازار را در روزهای اخیر کاهش داده است، عرضه متناسب بازیگران بازارساز بوده است. در کنار این، میزان تقاضا نیز تا حدی در بازار افت کرده است، حال آنکه شماری از معامله‌گران بازار انتظار داشتند در آخرین هفته تابستان میزان تقاضای مسافرتی افزایش پیدا کند.


تولید فولاد چین رکورد شکنی کرد

در ماه آگوست، چین ۷۴.۵۹ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که یک رکورد تولید ماهانه جدید است. میزان تولید نسبت به جولای ۰.۸ درصد و در مقایسه با آگوست سال قبل ۸.۷ درصد رشد داشته است. حاشیه سود کارخانه ها در فروش داخلی خیلی بالاست به طوری که می توانند در حال حاضر با فروش هر تن بیلت در بازار داخلی بیشتر از۱۳۰ دلار در هر تن سوددهی داشته باشند. قابل ذکر است بین ژانویه تا آگوست سال جاری نیز چین ۵۶۶.۴ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که ۵.۶ درصد رشد داشته است. با این که پیش بینی هایی برای کاهش تولید فولاد در چین شده، کارشناسان معتقدند هیچ افت شدیدی در تولید مشاهده نخواهد شد چرا که سیاست مقابله با آلودگی هوا تنها بر ۲ درصد تولید فولاد چین تأثیرگذار است.

عربستان قیمت بنزین را ۸۰ درصد گران می‌کند

منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی قرار است قیمت بنزین را در ماه نوامبر ۸۰ درصد افزایش دهد. به نقل از بلومبرگ انگلیسی، عربستان سعودی در حال بررسی طرحی است که قیمت داخلی بنزین و سوخت جت را در ماه نوامبر افزایش قابل توجهی می دهد. این در حالی است که عربستان از زمان سقوط بهای نفت در سال ۲۰۱۴ میلادی به دنبال محدود کردن هزینه های خود و کاهش وابستگی به نفت خام است. گفته می شود کاهش رشد اقتصادی ۵ دهم درصدی سعودی ها در سه ماه نخست سال جاری میلادی آنها را مجبور به بازنگری در اقتصاد خود به دلیل ایجاد چالش در صنعت نفت کرده است.  

احتمال توقف تولید ۲۰ مدل خودرو در سال آینده + اسامی

با توجه به مصوبه افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۱ به ۸۳ مورد، احتمال توقف خط تولید ۲۰ مدل خودرو از پنج گروه خودرویی در دی ماه سال ۱۳۹۷ وجود دارد. یک مقام مسئول زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: ۲۰ مدل خودروی سواری و باری سبک از پنج گروه خودرویی با احتمال توقف خط تولید تا دی ماه سال ۱۳۹۷ مواجه هستند. به گفته وی، برخی مدل‌های خودرویی سواری و باری سبک در گروه خودرویی "پراید"، "پژو ۴۰۵"، "پرشیا"، "زامیاد" و سری اولیه "سمند" که شامل ۲۰ مدل می شوند، در لیست خودروهایی قرار دارند که در صورت عدم رعایت استانداردهای خودرویی و نرسیدن تعداد استانداردهای آنها به ۸۳ مورد با توقف خط تولید در دی ماه سال ۱۳۹۷ روبه‌رو می شوند.  

سرمایه‌گذاری‌ یک‌ میلیارد دلاری روس ها در کردستان عراق

شرکت روسنفت روسیه به‌ تازگی توافقنامه‌ای با اقلیم کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه احداث خط لوله صادرات گاز در این منطقه امضا کرد. به گزارش رویترز از لندن، قرار است شرکت روسنفت در پروژه احداث یک خط لوله گازی در اقلیم کردستان عراق سرمایه‌گذاری کند. با احداث این خط لوله، اقلیم کردستان عراق می‌تواند به یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی به ترکیه و اروپا بدل شود. خبر این توافقنامه گازی در حالی مخابره شده که قرار است در ۲۵ سپتامبر (سوم مهرماه) یک همه پرسی راجع‌به استقلال کردستان عراق از دولت مرکزی برگزار شود. سال‌هاست اقلیم کردستان عراق مناقشه‌های زیادی با دولت مرکزی بر سر درآمد‌های حاصل از فروش نفت داشته است. اقلیم کردستان عراق صادرات مستقل نفت را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و روسنفت هم امسال به خریداران نفت این منطقه اضافه شد. روسنفت امسال میلیون‌ها دلار وام‌ به این منطقه پرداخته و ضمانت آن را فروش نفت این منطقه قرار داده است. بر اساس اعلام این شرکت روسی، روسنفت با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش گاز، قرار است تامین مالی پروژه ساخت یک خط لوله گازی در کردستان را بر عهده گیرد. به گفته منابع مطلع از جزئیات این قرارداد، احتمال دارد سرمایه‌گذاری‌ها در این طرح به رقم یک‌میلیارد دلار هم برسد. قرار است این خط لوله در سال ۲۰۱۹ ساخته و صادرات گاز آن از سال ۲۰۲۰ آغاز شود. /شانا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
در مورد وعده کاهش قیمت مواد غذایی با حذف قیمت مخالفم. وقتی قیمت حذف شود از کجا میشود میزان تخفیف فروشگاهها را با هم مقایسه کرد؟
خوشم میاد از این روسها . میدونن چیکار کنن
سوال اینجاست که آیا اینکه قیمتها کاهش نیافته بخاطر درج قیمت روی آنهاست؟ قبلا که می گفتند بخاطر این قیمتها را برمی داریم تا هزینه حمل و نقل که برای نقاط دوردست سنگین تمام میشود از جیب خریدار جبران شود.حالا کاهش قیمت شده بهانه؟ قیمتها را با کدام مرجع بسنجیم که ببینیم ارزان شده یا گران؟ از فردا طرح بسته بندی مواد غذایی را تغییر میدهند و دیگر مقایسه ای هم امکان پذیر نخواهد بود.
سرمایمون نابود شد تو بورس. خیلی از نماد ها بستس. چون سازمان بورس هم ناظر و بازرسیش هیچ نظارتی نمیکنن شرکتها هم از ضعف نظارتی سوءاستفاده میکنن و پول مردموبلوکه کردن.کاش سرمایمون رو فضله مرغ میخریدیم که هم هر روز گرونتر میشه هم راکد نمیشه
اگر بجای دپوی کالا ،و مواد غذایی در انبار آنها را وارد بازار نمایید که باعث کاهش واقعی قیمتها شود ،این امر باعث میشود قدرت خرید مردم بالا رود ،که بخودی خود باعث رونق ،تولید اشتغال ،وگردش سرمایه شده که میتواند ،تورم را هم کاهش دهد و اگر تورم به صفر برسد ،وقدرت خرید مردم افزایش یابد ،تولید کننده میتواند با افایش تولید سود مناسب را داشته باشد که همین امر باعث کاهش فساد ،و معضلات ،وناهنجاری های اجتماعی میشود؟ درج قیمت در روی کالا از اول اشتباه بود ،و میبایست قیمت گذاری در واحد خرده فروشی بر اساس فاکتور معتبر انجام میشد ؟
قیمت مواد غذایی معکوس میشه....یعنی ۲۰ درصد بالا میره....اقا این روشها برای اولین بار هست در دنیا اجرا میشه و در نهایت منجر به تورم میشه..البته ژن برتر مدیریت برتر...ایده برتر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی