بازدید 2865

وجود بیش از ۱۸۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: تلفات جاده ای سالانه به ۱۶ هزار نفر می رسد که باید با تمهیدات صورت گرفته هرسال ۳۰ درصد از حجم را کاهش دهیم.
کد خبر: ۷۳۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 18 September 2017
مجید کیان پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه جدی نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی و مراکز صنعتی در پیش گیری از بروز تصادفات جاده ای گفت: این نماینده مجلس درادامه تاکید کرد: منویات مقام معظم رهبری بسیار حکیمانه و کاملا راهگشا خواهد بود و تمام دستگاههای اجرایی اعم از نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه باید پیش بینی مناسبی برای کاهش تلفات جاده ای داشته باشند.

روزانه 43 نفر در  تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد تصادفات جاده ای است که هزینه بسیار زیادی نیز روی دوش جامعه می گذارد به طوری که روزانه به طور میانگین 43 نفر در این حوادث جان خود را از دست می دهند که میانگین این تعداد در سال به 16 هزار نفر می رسد.

کیان پور گفت: همچنین چند برابر این عدد نیز مجروحان آسیب دیده دراین حوادث هستند که در خوش بینانه ترین حالت فرد در صورت زنده ماندن ممکن است قطع عضو و یا قطع نخاع شود که هزینه های فوق العاده سنگینی به جامعه تحمیل خواهد کرد در حالی که می توانیم با آموزش و فرهنگ سازی این هزینه ها را کاهش داد.

مهم ترین رکن پیشگیری از حوادث جاده ای آموزش است

وی با بیان اینکه مهم ترین رکن پیشگیری از حوادث جاده ای آموزش است، تصریح کرد: اگر آموزش درست رانندگی کردن ببینیم و فرهنگ رانندگی جامعه را ارتقاء دهیم می توان تا حد زیادی از بروز این حوادث جلوگیری کرد.

قوانین راهنمایی و رانندگی تا حدود زیادی بازدارنده نیست

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قوانین نیز تا حدود زیادی بازدارنده نیستند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم آئین نامه های رانندگی،تخلفات و جرائم مصوب بازدارنده شود تا راننده به خود اجازه ندهد از سرعت مجاز تخطی کند، تجاوز به چپ و یا سرعت و سبقت غیرمجاز داشته باشد.

بیشتر تصادفات ناشی از عدم رعایت قوانین است

وی افزود:بیشترین تصادفاتی که به وقوع می پیوندد ناشی از عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است در حالی که اگر قانون را رعایت کنیم مطمئنا تلفات جاده ای کاهش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.

کاهش 11 هزار نفری از تلفات جاده ای در 12 سال اخیر

کیان پور در ادامه یادآور شد: در 12 سال گذشته توانسته ایم آمار تفات جاده ای را از 27 هزار نفر در سال به 16 هزار نفر برسانیم و طی این سال ها حدود 11 هزار نفر از تلفات جاده ای کاهش پیدا کرده است اما یک نفر آن هم زیاد است و باید تلاش کنیم سالی 30 درصد از این آمار را کاهش دهیم.

سهم  انسان در تصادفات بیش از70 درصد است

وی با بیان اینکه در حال حاضر در موضوع تلفات جاده ای جزء کشورهای اول دنیا هستیم، افزود: هر تصادفی که پیش می آید سه عامل انسان، محیط  و یا وسیله نقلیه دارد که سهم  انسان بیش از70 درصد و سهم وسائل نقلیه و جاده نیز بین 10 تا 12 درصد است.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: رانندگانی که دچار حادثه می شوند سرعت مطمئنه را رعایت نمی کنند و در بسیاری از تصادفات از شدت حادثه مشخص می شود که سرعت بسیار بالا بوده است.

ضروت کمک بودجه ای به وزارت راه برای اصلاح  نقاط حادثه خیز جاده ای

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان برنامه و بودجه نیز باید توجه ویژه ای به وزارت راه و شهرسازی داشته باشد و کمک کند که اعتبار مناسب در رفع نقاط حادثه خیز به این وزارتخانه اختصاص یابد.

کیان پور با بیان اینکه 1800 نقطه حادثه خیز جاده ای در کشور وجود دارد است، گفت:باید تلاش کنیم اعتبار لازم در اختیار وزارت راه قرار گیرد که بتواند این نقاط حادثه خیز را درکشور با اولویت برطرف کند.

وی درادامه اظهارداشت: نکته دیگری که وجود دارد این است که نباید راننده به طور ممتد بیش از 2و3 ساعت رانندگی کند بلکه بعد از 2 و 3 ساعت حداقل استراحت 20 دقیقه ای داشته باشد و یا مجاز نباشد در طول روز بیش از 7.8 ساعت رانندگی کند، همانطور که در حادثه داراب شاهد بودیم راننده زمانی که به بندرعباس می رسد دوباره برای مسیر بعدی خود مسافرگیری می کند در حالی که راننده نیاز به استراحت دارد تا بتواند با هوشیاری کامل رانندگی کند.

 ایمنی خودروها جدی گرفته نمی شود

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت  استاندارد خودرو گفت: در صنعت هوایی هر قطعه ای که روی هواپیما نصب می شود ساعت مفید کارکردی دارد و به عنوان مثال مشخص است که فلان قطعه باید 10 هزار ساعت کار کند و بیشتر از آن باید تعویض شود و به همین دلیل است که موضوع ایمنی در پرواز بسیار جدی گرفته می شود اما در وسائل نقلیه جاده ای این موضوع خیلی جدی گرفته نمی شود.

وی افزود: در کنار این مسئله باید برای هر وسیله نقلیه همان طور که از نظر زیست محیطی وضعیت آلایندگی در نظر گرفته می شود معاینه فنی قطعات نیز جدی گرفته شود و راننده وقتی که می داند سیستم ترمز آن اشکال دارد، نباید ماشین را حرکت دهد.

ضرورت به روز رسانی تجهیزات نیروهای امدادی برای زنده ماندن مجروحان حوادث رانندگی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع امداد رسانی پس از وقوع حادثه گفت: تلفات جاده ای دو نوع است که یکی تلفاتی است که سر صحنه حادثه اتفاق می افتد و فرد حادثه دیده جان خود را از دست می دهد اما تعدادی از مصدومان  در مسیر حادثه تا بیمارستان از بین می روند در حالی که باید سعی کنیم نقش دستگاههای امدادرسان با تجهیزات قوی تری وارد حادثه شوند تا تعداد جانباختگان به حداقل ممکن برسد.

گفتنی است؛ رهبر معظم انقلاب روز گذشته در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی در بخش از سخنان خود  با اشاره به موضوع تصادفات جاده ای بر لزوم برنامه ریزی دقیق، سریع و جامع برای مقابله با این مسئله و موضوعاتی همچون مقابله با قاچاق مواد مخدر و اشرار تاکید کرده و گفتند: در موضوع تصادفات جاده ای باید نیروی انتظامی و دستگاههای دیگر همچون وزارت راه و مراکز صنعتی، سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص کنند و با برطرف کردن نقاط ضعف، وظیفه خود را انجام دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی