بازدید 2035

سودان جنوبی در ششمین سال استقلال هم‌چنان به دنبال آرامش

سودان جنوبی امروز (یکشنبه)، ششمین سالگرد استقلال خود را در سکوت و بدون مراسمی رسمی برگزار کرد. این در حالی است که این جدیدترین کشور دنیا هم‌چنان از جنگ داخلی وحشیانه و مخرب رنج می‌برد.
کد خبر: ۷۱۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸ 09 July 2017

سودان جنوبی امروز (یکشنبه)، ششمین سالگرد استقلال خود را در سکوت و بدون مراسمی رسمی برگزار کرد. این در حالی است که این جدیدترین کشور دنیا هم‌چنان از جنگ داخلی وحشیانه و مخرب رنج می‌برد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: یک سوم از جمعیت سودان جنوبی مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند که این یکی از بدترین بحران‌های مهاجرت جهان را ایجاد کرده است، ده‌ها هزار تن کشته شده‌اند و قحطی و کمبود غذا، زندگی میلیون‌ها تن دیگر را تهدید می‌کند.

"آریک ماجوک" پدر سه فرزند که به عنوان یک نگهبان شب در پایتخت کار می‌کند، می‌گوید: امروز من چیزی برای جشن گرفتن ندارم.

در تاریخ ۹ ژوئیه سال ۲۰۱۱ بود که مقاماتی از نقاط مختلف جهان برای جشن استقلال از سودان، بعد از ده‌ها جنگ داخلی، به مردم سودان جنوبی پیوستند.

اما دو سال بعد، در دسامبر سال ۲۰۱۳، موقعی که "سالوا کر" رییس جمهوری سودان جنوبی، رییک ماچار، معاون سابقش را به توطئه برای کودتا متهم کرد، درگیری‌های جدید مجددا آغاز شد.

این جنگ از آن زمان تاکنون با نزاع‌های قومیتی، تجاوزهای جنسی و خشونت‌های وحشیانه علیه غیرنظامیان که قربانیان اولیه جنگ‌ها هستند، مشخص شده است.

 ماه گذشته دولت اعلام کرد مراسم رسمی استقلال کشور را برای دومین سال پیاپی لغو می‌کند. میشل ماکوئی، سخنگوی دولت در این رابطه گفت: شرایط ما به گونه‌ای است که امکان برگزاری جشن وجود ندارد.

امروز صبح در جوبا، پایتخت سودان جنوبی هیچ نشانه و پوستری برای جشن دیده نمی‌شد، بلکه جوی از ناامیدی برای قول‌های از دست رفته استقلال، در خیابان‌های ساکت و خلوت موج می‌زد.

نه صلح و نه ثبات   

ماجوک می‌گوید: "هر چند از روند جاری خوشحال نیستم، اما از اینکه به استقلال سودان جنوبی رای دادم، پشیمان نیستم." او همچنین با توجه به جنگ، تورم و بحران غذایی اضافه کرد: "من انتظار اینها را نداشتم."

وانی جان، یک کارمند دولتی ۳۹ساله نیز می‌گوید هیچ چیز برای جشن گرفتن وجود ندارد: "صلح و ثبات نیست. مردم در حال مردن هستند و رهبران ما موقعیت موجود را حل نمی‌کنند. تنها چیزی که ما می‌خواهیم آرامش است.

اعتراضات ساکنان جوبا چیزی است که در گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی امداد که در تلاش برای مقابله با بحران‌های متعدد این کشور و افزایش ذخاییر مالی برای کمک‌های اضطراری هستند، منعکس می‌شود.

 ماهیمبو ام‌دوئه، نماینده سودان جنوبی در صندوق کودکان سازمان ملل موسوم به یونیسف اعلام کرده "میلیون‌ها کودک در سودان جنوبی از سختی‌های غیرقابل تصور و  فقدان آموزش، کمبود مواد غذایی، سلامت و حقوقشان رنج می‌برند."

یونیسف اعلام کرده حدود دو میلیون کودک طی بیش از سه سال و نیم جنگ، آواره شده و حداقل 2500 کودک نیز کشته شده‌اند.

 در همین حال ریحانا زوار، مدیر خیریه شورای پناهندگان نروژ اعلام کرد، استقلال سودان جنوبی توسط درگیری و بحران غذایی بی سابقه تحت‌الشعاع قرار گرفته است. در حالی که استقلال امید، صلح و توسعه به همراه دارد، درگیری‌های مدوام امروزه ،فرار چهار میلیون سودانی را ارمغان داشته است.

او اضافه کرده "با توجه به بحران غذایی شدیدی که ماهانه مردم با  آن روبه‌رو هستند، متاسفانه، دلیل اندکی برای جشن باقی می‌ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی