بازدید 13307

اخذ شهریه در مدارس دولتی غیرقانونی است

کد خبر: ۷۰۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰ 04 July 2017
طبق بخشنامه آموزش و پرورش اخذ هرگونه شهریه در مدارس دولتی از والدین دانش آموزان ،غیر قانونی و ممنوع است .با وجود این بخشنامه ، بسیاری از مدارس دولتی که این روزها بازار ثبت نام آنها داغ است به عناوین و بهانه های مختلف ازاولیای دانش آموز شهریه دریافت می کنند البته اگرچه این شهریه در مقابل شهریه مدارس غیر دولتی رقم بزرگی نیست و می تواند از نگاه برخی ها قابل توجیه باشد ولی مسلما اصل رایگان بودن مدارس دولتی را به زیر سوال می برد.

به گزارش جام جم، علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره گفت: معلوم نیست که در مدارس دولتی با چه توجیه و منطقی از اولیای دانش آموزان شهریه دریافت می شود.اقدامی که خلاف قانون نظام اموزش وپرورش در حال انجام است .

وی با اشاره به اینکه کمیسیون اموزش مجلس در حال رسیدگی به این موضوع است افزود: چنانچه خانواده هایی با این اقدام غیرقانونی روبه رو شوند حتما اطلاع رسانی کنند ومجلس درمورد آن رسیدگی خواهد کرد.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که آیا در این خصوص از مسئولین آموزش وپرورش خواستار پاسخگویی نشده اند گفت:ما از مسئولین آموزش وپرورش خواستیم در این خصوص توضیح دهند و آنها هم این اقدام را غیرقانونی دانستند و اعلام کردند که با مدیران متخلف برخورد می کنند.

وی با بیان اینکه مجلس با ابزارهای نظارتی خود پیگیر این موضوع است افزود: در وهله اول مسئولین آموزش وپرورش باید پاسخگو باشند و در مرحله حتما با مدیر متخلف برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

نماینده محلات در خصوص گزارش کمیسیون آموزش مجلس در رابطه با ماجرای لو رفتن سوالات امتحانات نهایی نیز گفت:متاسفانه این اتفاق ناگواربه دلیل کوتاهی ها و خیانت برخی افراد رخ داده است .که حتی بی دلیل تلاش می شد که اصل ماجرا انکار شود .ولی خوشبختانه طبق اسنادی که بدست آمده این اتفاق ناخوشایند به اثبات رسید .

وی با اشاره به اینکه این تخلف غیر قابل گذشت است افزود : با متخلفین برخورد خواهد شد چراکه دیگر بحث خیانت به یک فرد مطرح نیست بلکه به یک جامعه خیانت شده است .از این رو نتابج این گزارش بزودی توسط کمیسیون در مجلس ارائه خواهد شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۷
این حرف ها که سالهاست دارن میزنن مدارس هم که دارن کار خودشون را انجام میدن و آموزش و پرورش هم که فقط ژست برخورد با مدارس شهریه بگبر را میگیره خوب این وسط مردم چیکار کنن دستشون که جایی بند نیست اگر هم شهریه غیرقانونی را نپردازند از بچهشون ثبت نام نمی کنند پس ول کنین این تیتر مسخره را
پاسخ ها
مهدی
| - |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
به نظرم خبر باید اینجوری می بود اخذ شهریه در مدارس دولتی غیرقانونی است همانطور که سالهای گذشته هم غیرقانونی بود
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
بنده معتقدم اگر آموزش و پرورش بودجه کافی در اختیار مدارس قراردهد نیازی به پرداخت پول به هر عنوان نخواهدبوداما مشکل اینجاست که اینکار صورت یپذیرد و مدارس بالاجبار مبالغی را جهت اداره ا مورات
مدرسه از والدین دریافت مینمایند
بلااستثنا شهریه میگیرند و کاملا هم عادی است. آموزش و پرورش هم راضی هستش چون بودجه نمیده به مدارس.
دیروز رفتم در مدرسه ای در منطقه 8 برای ثبت نام مدیر مدرسه با خیالی راحت و آسوده در خواست پول کرد . با اینکه نزدیکترین مدرسه به محل زندگیم هست خیلی راحت به من میگوید جا ندارم و برو آموزش و پروش تطلاع بده . من کجا باید بروم برای ثبت نام فرزندم. من چطور میتوانم به این مدیر اعتمادداشته باشم وقتی اینگونه بر خورد میکند.
بحث مالی در هنگام ثبت نام یک بحث چند ساله است . مدارس برای اداره امور و پشبرد امور تحصیلی نیاز به هزینه دارند که بایستی تامین شود . تامین مالی به عهده بیت المال است و مجلس باید در ردیف های بودجه ای ، سرانه واقعی و مورد نیاز مدارس را تصویب و دولت نیز آن را تامین کند . وگرنه با عدم تامین بودجه ، مشکل مالی مدارس بایستی به نحوی تامین شود . مردم با کمک به مدارس مشکلی ندارند ولی در این راستا به چند نکته بایستی توجه کرد : 1- میزان کمک مردمی مشخص و رسما اعلام شود . 2 - مبلغ مصوب به قدری باشد که هزینه جاری مدارس را تامین و به مردم فشار نیاورد 3 - فقط برای امور آموزشی به مصرف برسد . 4 - با کسانی که بیش از این مبلغ دریافت می کنند برخورد جدی شود . وگرنه با شعار دادن فقط مردم و مدارس را روبروی هم قرار می دهند و شان و جایگاه مدرسه را در اذهان مردم تنزل می دهند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
من دبیر آموزش و پرورش هستم و همه جوره با پرداخت شهریه در مدارسه دولتی مشکل دارم . این کار ده عید و ایراد روشن دارد .
سلام .مدارس دولتی ابتدایی در شهر اصفهان مبلغی بین 300 تا 600 هزارتومان بابت ثبت نام می گیرند .لطفا رسیدگی کنید .
لازم نیست کسی گزارش بده . لطفا حسابهای مدارس دولتی را بررسی کنید. این قصه تکراریه
خیلی مسخره است که هرسال این جمله خبری را از طرف آموزش و پرورش میشنویم: "طبق بخشنامه آموزش و پرورش اخذ هرگونه شهریه در مدارس دولتی از والدین دانش آموزان ،غیر قانونی و ممنوع است" و هر سال هم برخلاف این خبر در مدارس دولتی شهریه دریافت میشود. چون دولت نمیخواهد مانع این اقدام شود. دولت خود میداند بودجه ای که به مدارس میدهد کافی نیست. مردم هم به ناچار این پول را پرداخت میکنند. چون در غیر اینصورت فرزندانشان را ثبت نام نمیکنند و یا اگر ثبت نام هم کنند در طول سال تحصیلی مورد بی مهری مسئولین و مربیان مدرسه قرار میگیرند. حال اگر دولت محترم و وزیر محترم آموزش و پرورش میخواهند این مشکل را حل کنند قطعاً راهش را خوب میدانند. این که بخواهند اولیای دانش آموزان را با مدارس درگیر کنند روش خوبی نیست. روش اسلامی هم نیست، روش انسانی هم نیست.
این حرف ها تکراریه کو پیگیری کو معرفی متخلف
الف ب پ ت که نشدمتخلف
مدارس دولتی برای گذراندن امور جاری خود مانند پرداخت هزینه های آب ، برق ، گاز ،تعمیرات و نگهداری و همچنین خرید لوازمات مدرسه بودجه ندارند ...همه اینها توسط مردم پرداخت میشود.
این اطلاعیه تکراری فقط برای رد گم کردن میباشد
مدیران مدارس دولتی در اردبیل در صورت عدم پرداخت خودیاری اجباری از طرف اولیای دانش آموز ثبت نام نمی کنند و ظاهرا با نواحی مربوطه هماهنگ شده اند.
همه میدونن تا موقعی که تحت عناوین مختلف به مدرسه پول ندی بچتو ثبت نام نمیکنن یکی از اقوام ما مدیر مدرسه است میگفت بابت یک سال تحصیلی فقط دو ملیون تومن بهشون پول دادن گفتن خرجاتونو همشو باید از دانش آموزا در بیارین.
من دبیر آموزش و پرورش هستم . مدتی هم معاون مدرسه دولتی بودم . برای پسر خودمم هم به مدارس دولتی شهریه پرداخت می کنم . شاهد دریافت های بی حساب و کتاب زیادی بودم . هنگام ترک پست معاونت هر چه پیگیری کردم . نه مدیر و نه اداره حالی برای حسابرسی اموال و پول هایی که دستور دریافتشان را داشتم نداشتند . با کمال تعجب به جای حسابرسی تمام پول موجود در مدرسه را به حساب مدرسه واریز کردم و دفتر حسابم را دودستی تحویل آقایان دادم . حسابرسی ضعیفی هست که توجیح هم ندارد . ضمن آنکه هنوز اجبار داش آموزان به پرداخت شهریه و پیگیری های مداوم خودم و همکارانم را جهت اجرای دستورات فراموش نمی کنم و همیشه بار آن بروی شانه هام سنگینی می کند و این چند سالی که به کسوت مقدس دبیری باز گشته ام بارها و بارها خدا را شکر کرده ام .
چون تعليم و تعلم رايگان حق همه مردم هست، نبايد پول بگيرند... مگه اينها قانون اساسي را نميخونند؟؟
خيلي كار بدي ميكنند.
به خود ادارات آموزش و پرورش هم که برای اعتراض مراجعه می کنی میگن بودجه نداریم و باید هزینه هامونو از مردم تامین کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار