بازدید 4549
اقتصاد در گذر زمان

از اخراج آلمانی های شاغل در ایران تا خبر پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه سقوط هواپيماي ايرباس بر فراز خليج فارس

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۰۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 01 July 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

10 تیر 1320، وزير مختار انگليس در تهران در ديدار با علي منصور نخست‌ وزير از او خواست تا فوراً اقدام به اخراج چهار پنجم آلماني‌ هاي شاغل در ايران نمايد.

10 تیر 1330، دكتر مصدق در ديدار با سفير آمريكا در تهران، پيشنهاد وي مبني بر به رسميت شناختن شركت نفت انگلیس و آسيب نرساندن به درآمد آن را رد كرد. سفير آمريكا در اين ملاقات ادامه روش ايران را موجبي براي تعطيل پالايشگاه آبادان ذكر كرد. مصدق نيز گفت: اگر پالايشگاه تعطيل شود هم اهميتي ندارد.

10 تیر 1332، طرح عمليات براندازي دولت دكتر محمد مصدق با نام عمليات « آژاكس » به تصويب نهايي وزارتخانه هاي امور خارجه آمريكا و انگليس رسيد .

10 تیر 1338، مدیرعامل بانک عمران روز دهم تیر سال 1338 به خبرنگاران گفت که سه مالک بزرگ زنجانی، آذربایجانی و اراکی آماده تقسیم املاک خود بین کشاورزان هستند. رام تاکید کرد: 20 قریه جدید از املاک پهلوی در مازندران بین 2000 نفر از زارعین مقیم آنجا تقسیم خواهد شد و بانک عمران تصمیم دارد که کلیه املاک باقی مانده در بجنورد و گنبد را نیز بین کشاورزان تقسیم کند و ماموران بانک مشغول تهیه مقدمات این کارند. او گفت: ما تجربه تقسیم املاک را بیشتر از دیگران داریم و برای نمونه تقسیم املاک علم را در مازندران به ما سپردند و ما انجام دادیم. او درباره تقسیم املاک خصوصی نیز گفت: صاحبان این گونه املاک تقاضا دارند که املاک آنها فقط برای 20 سال تقسیم شود و قیمت ملک آنها نیز با کسر بهره 20 ساله نقدا پرداخت شود که این نظریه مستلزم داشتن سرمایه گزافی است که بانک عمران چنین سرمایه ‌ای نداشت.

10 تیر 1347، ايران معاهده عدم تكثير تسليحات هسته اي (ان پي تي) رادر اولين روز امضا كرد.

10 تیر 1353، ايران و امريكا قرار داد اتمي امضا كردند. به موجب اين پيمان، امريكا متعهد شد تا مدت 10 سال وسايل لازم براي غني ‌سازي اورانيوم را در اختيار ايران قرار دهد.

10 تیر 1355، سازمان انرژی اتمی ایران، در این روز قراردادی به مبلغ ۸/۷ میلیارد دلار با شرکت کرافت ‌ورک یونیون آلمان برای ساخت نیروگاه بوشهر امضا کرد. این قرارداد شامل ساخت دو واحد آب سبک بود. همچنین در این راستا قراردادهایی برای تحویل ۲۰۰ هزار متر مکعب آب خالص و سوخت مورد نیاز برای نیروگاه امضا شد.

10 تیر 1359، تغییر علامت جمعیت شیر و خورشید ایران به هلال‌ احمر در روز ۱۰ تیر ۱۳۵۹ اتفاق افتاد. این جمعیت در سال ۱۳۰۱ شمسی با کوشش و پیگیری دکتر امیراعلم تنظیم و تاسیس شد.

10 تیر 1376، گودرز افتخارجهرمي سرپرست دفتر خدمات حقوقي بين المللي رياست جمهوري گفت تاكنون 34 ميليون و 500 هزار دلار به بازماندگان حادثه سقوط هواپيماي ايرباس بر فراز خليج فارس - 12 تير 1367 - پرداخت شده است. اما هنوز 32 نفر براي دريافت غرامت مراجعه نكرده اند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم