بازدید 17976

هزينه سوخت برق هسته‌اي 10 تومان

احمديان همچنين گفت كه اين دستاورد در سايه نظام ولايي در جمهوري اسلامي ايران و رهنمودهاي حكيمانه مقام معظم رهبري به دست آمده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۸ 23 August 2010
مديرعامل شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي اتمي در توجيه اقتصادي استفاده از انرژي هسته‌اي، هزينه سوخت هر كيلووات ساعت برق هسته‌اي را 10 تومان عنوان كرد.

به گزارش فارس، «محمد احمديان» مديرعامل شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي اتمي ضمن تبريك آغاز سوخت گذاري نيروگاه اتمي بوشهر به ملت ايران، گفت كه بدون حمايت‌هاي قاطع و ارزنده دكتر احمدي نژاد از سازمان انرژي اتمي امكان اتمام اين پروژه وجود نداشت.

احمديان همچنين گفت كه اين دستاورد در سايه نظام ولايي در جمهوري اسلامي ايران و رهنمودهاي حكيمانه مقام معظم رهبري به دست آمده است.

وي كه ديشب در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري صحبت مي‌كرد، در خصوص اينكه چه تفاوتي بين تاسيسات هسته‌اي و نيروگاه هسته‌اي وجود دارد؟ اظهار داشت: در نيروگاه هسته‌اي موقعي كه رآكتور فعال شده و فعل و انفعالات هسته‌اي آغاز مي‌شود، با يك پديده جديدي مواجه هستيم و در اين زمان ديگر وضعيت متفاوت است و براي برخورد با اين تاسيسات بايد استانداردهاي خاص هسته‌اي را رعايت كرد و به طور كلي از لحاظ ايمني و عمليات بهره برداري وضعيت كاملا متفاوت مي‌شود.

وي افزود: قبل از آن در واقع با يك تاسيسات صنعتي مواجه هستيم كه سوخت هسته‌اي هم احياناً در آنجا نگهداري مي‌شود ولي بعد از آن با يك تاسيسات هسته‌اي مواجهيم كه بايد در برخورد با آن الزامات خاص هسته‌اي را رعايت كرد.

* فرآيند راه‌اندازي در شهريور كامل مي‌شود

احمديان با بيان اينكه روز سي ام مرداد پايان عمليات ساخت و تست‌هاي قبل از راه‌اندازي بود و بر اين اساس ما وارد فرآيند راه اندازي شديم، گفت: اين يك فرآيندي است كه چند ماه به طول مي‌انجامد و شروع آن با حمل سوخت از محل نگهداري سوخت در نيروگاه به داخل ساختمان رآكتور مي‌باشد.

وي با اشاره به اينكه سوخت نيروگاه بوشهر در سال 86 به ايران حمل شد، اظهار داشت: بر اين اساس لازم است كه اين سوخت مورد بازبيني دقيق قرار گيرد و بعد از اطمينان از عدم حضور هرگونه مشكلي در شهريورماه اين سوخت به داخل قلب رآكتور حمل مي‌شود و در محل مخصوص خود قرار مي‌گيرد.

مديرعامل شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي اتمي گفت: اين فعاليت در انتهاي شهريورماه تقريبا كامل خواهد شد و سپس درب رآكتور بسته مي‌شود و نيروگاه آماده راه‌اندازي به مفهوم شروع فعل و انفعالات هسته‌اي خواهد شد كه اميدواريم اين كار نيز در مهرماه صورت گيرد چرا كه بعد از آن قدرت يا انرژي توسط رآكتور به واسطه فعل و انفعالات هسته‌اي توليد خواهد شد، به تدريج اين انرژي افزايش پيدا مي‌كند تا موقعي كه رآكتور به حدود 40 درصد قدرت نامي مي‌رسد شرايط به گونه‌اي است كه مي‌توان بخار را وارد توربين كرد و در واقع در اين مرحله توليد برق شروع مي‌شود.

* آرايش مجتمع‌هاي سوخت

وي در خصوص اينكه در حال حاضر چه مقدار سوخت وارد رآكتور مي‌شود؟ گفت: در اين مقطع 163 مجتمع سوخت كه بين يك و شش دهم تا سه و شش دهم درصد غناي اورانيوم آن است وارد قلب رآكتور خواهد شد البته ما در هر سال حدود يك سوم اين سوخت را بايد عوض كنيم و ساير مجتمع‌هاي سوخت هم در قلب رآكتور جا به جا مي‌شوند و آرايش جديدي به خودشان مي‌گيرند.

احمديان گفت: به عنوان مثال در سال آينده كه اولين سوخت گذاري مجدد را داريم، 30 مجتمع سوخت با غناي سه و شش دهم و 24 مجتمع سوخت با غناي چهار و دو دهم صدم درصد وارد قلب رآكتور خواهند شد و بعد از آن در سالهاي بعد تعدادي از مجتمع‌ها كه هر سال حدود يك سوم است عوض مي‌شود.

* جا به جايي 30 تن سوخت در سالهاي بعد

وي با بيان اينكه وزن سوختي كه الان در داخل رآكتور قرار مي‌گيرد حدود 82 تن است، افزود: در سالهاي بعد حدود يك سوم كه حدوداً 30 تن خواهد شد بايد جايگزين شود.

مديرعامل شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي اتمي گفت: بر اساس تفاهم با روسيه، اين كشور متعهد است به مدت 10 سال در صورت درخواست جمهوري اسلامي ايران سوخت نيروگاه بوشهر را تامين كند بنابراين ما از اكنون براي سال آينده پيش‌بيني‌هاي لازم را به عمل آورديم و هيچ نگراني از نظر تامين سوخت نيروگاه براي سوخت گذاري مجدد در سال آينده وجود ندارد.

* نيروگاه بوشهر براي سوخت‌گذاري خاموش مي‌شود

وي در خصوص اينكه آيا سوخت گذاري مجدد نيازمند توقف كامل توليد برق است؟ گفت: در نيروگاههاي هسته‌اي به استثناي بعضي از فناوري‌هاي خاص، بايد رآكتور خاموش شود و حدود يك ماه طول مي‌كشد كه سوخت گذاري مجدد انجام گيرد و در طول اين مدت نيروگاه توليد نخواهد داشت. البته از قبل هماهنگ مي‌شود كه تمام تعميرات و رسيدگي‌هاي سالانه ديگري كه لازم است در همين مدت انجام شود و بدين ترتيب در واقع دوره خروج نيروگاه به حداقل ممكن خود برسد.

وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه وقتي نيروگاه براي سوخت گيري مجدد متوقف شد براي رسيدن به قدرت اسمي نيز نيازمند طي كردن يك دوره زماني است؟ گفت: خير، اين بار صرفاً به عنوان نخستين بار براي اينكه تست‌هاي مختلف انجام شود نياز به اين زمان است مثل هر تجهيز صنعتي ديگري كه در اولين راه اندازي به تدريج روي آن فشار گذاشته مي‌شود ولي در سالهاي بعد نيازي به اين مراقبت‌ها نيست و نيروگاه خيلي سريع مي‌تواند به قدرت نامي خود برسد.

* تلفيق فناوري غربي و شرقي

احمديان نيروگاه اتمي بوشهر را از جنبه‌هاي مختلف منحصر به فرد خواند و اظهار داشت: نيروگاه بوشهر تنها نيروگاهي در دنياست كه تلفيقي از فناوري غربي و شرقي است، چرا كه شروع كار نيروگاه با شركت آلماني بود و زماني كه بسياري از كارهاي ساختماني آن انجام و فنداسيون‌هاي آن آماده شد متاسفانه اين شركت ديگر براي احداث نيروگاه همراهي نكرد بنابراين طبق توافق با روسيه درخواست كرديم آنچه را كه از قبل مانده كامل كنند و تجهيزات روي همان فنداسيون‌هاي قبلي قرار گيرد و از تجهيزاتي كه امكان آن وجود دارد استفاده شود.

وي نيروگاه بوشهر بواسطه مسائل سياسي كه نسبت به آن وجود داشته در دنيا شناخته شده است، گفت: نكته قابل توجه ديگر در مورد نيروگاه بوشهر اين است كه در طول دوره طولاني ساخت، نيروگاه چندين بار هدف حمله هوايي قرار گرفته و به شدت آسيب ديد، شايد اگر صبر و استقامت جمهوري اسلامي ايران نبود كار نيروگاه ادامه نمي‌يافت چون كار بسيار فني مي‌طلبيد كه نيروگاهي كه به اين وضعيت دچار شده را دوباره به وضعيت كار برگردانده شود و اينها جنبه‌هايي است كه اين نيروگاه را يك نيروگاه كاملاً استثنايي كرده است.

* انتقال تكنولوژي به پرسنل ايراني

مديرعامل شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي اتمي در خصوص انتقال تكنولوژي و فناوري بين روس‌ها و مهندسين ايراني و اينكه آيا مهندسين ايراني مي‌توانند اين نيروگاه را به طور كامل در دست گيرند؟ گفت: در خصوص نيروگاه‌هاي هسته‌اي معمولا رويه موجود در دنيا اين است كه غير از چند كشور محدود صاحب اين فناوري، زماني كه نيروگاهي در جايي ساخته مي‌شود تقريبا كاملا كليد در دست است همانند همسايگان جنوبي ما كه قراردادي براي احداث حدود 4 هزار مگاوات نيروگاه هسته‌اي، ساخت، بهره‌برداري، از كار اندازي و در واقع مديريت پسماندهاي آن را به طور يكجا به پيمانكار واگذار كردند اما در مورد نيروگاه بوشهر از ابتدا تلاش سازمان انرژي اتمي ايران اين بود كه فرآيند ساخت به گونه‌اي باشد كه بيشتري يادگيري را براي متخصصان ايراني داشته باشد و اين تا حد زيادي نيز اتفاق افتاده است.

وي با يادآوري اينكه بخش قابل توجهي از كارهاي ساختماني و ساير كارهايي كه در توان شركت‌هاي داخلي بود با مسئوليت پيمانكار روس به شركت‌هاي ايراني محول شد، اضافه كرد: علاوه بر آن طولاني شدن كار موجب شد كارشناسان و متخصصين ايراني دانش خوبي پيدا كنند و مسئولين روس هم تأكيد داشتند كه پرسنل ايراني اكنور در آمادگي بسيار خوبي هستند و تجربيات بسيار خوبي كسب كردند كه با جمع بندي آنها سازمان انرژي اتمي ايران اين اراده را دارد كه در نيروگاههاي بعدي اين سطح مشاركت داخلي را افزايش دهد و انشاءالله ما بتوانيم همانطور كه برنامه ساخت نيروگاهها را پيش مي‌بريم بومي سازي را نيز به نحو احسن انجام دهيم.

مديرعامل شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي اتمي در خصوص برخي اخبار مبني بر اينكه ايران با داشتن ذخاير عظيم نفتي و گازي چه نيازي به نيروگاه اتمي دارد، با بيان اينكه احداث اين نيروگاه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و در سال 54 آغاز شد،‌ گفت: احداث تاسيسات بوشهر مبتني بر گزارشاتي بود كه شركت‌ها و موسسات عمدتا غربي و آمريكايي تهيه كرده بودند، در رابطه با برنامه‌ريزي كلان انرژي ايران در آن گزارشات سهم قابل توجهي براي انرژي هسته‌اي قائل شده بود تنها تفاوت اين گزارشات در مورد ميزان اين سهم بود، در هيچ يك از اين گزارش نداريم كه گفته باشند ايران به دليل اينكه منابع سرشار نفتي دارد نيازي به انرژي هسته‌اي ندارد و در آن زمان كار چندين هزار مگاوات نيروگاه شروع بود بنابراين اين استدلال جهت‌دار است.

* تامين مطمئن انرژي امري استراتژيك براي كشورهاست

وي اضافه كرد: امروزه تامين مطمئن انرژي براي كشورها يك امر استراتژيك به شمار مي‌رود به خصوص انرژي الكتريكي به خاطر انعطاف پذيري‌اش بيشترين كاربرد را دارد و كشورهاي دنيا به عنوان يك اصل سعي مي‌كنند منافع اوليه‌ براي توليد انرژي الكتريكي را تنوع دهند.

احمديان با ذكر اين مثال كه هيچ كجا نمي‌آيد تمام تخم‌مرغ‌هاي خود را در يك سبد بگذارد، گفت: درست است كه ما منابع سرشار گاز داريم ولي از نظر امنيت عرضه انرژي صحيح نيست كه صرفا متكي به اين عامل باشيم و در اين رابطه دولت ايران علاوه از انرژي هسته‌اي استفاده از انرژي‌هاي نو و استفاده از ذغال سنگ و ساير عامل‌ها را در دستور كار خود قرار داده است.

* 10 تومان هزينه سوخت هر كيلووات ساعت برق هسته‌اي

وي با اشاره به بحث اقتصادي اين موضوع اظهار داشت: به طور مثال نيروگاه بوشهر با ظرفيت هزار مگاوات حدود 7 هزار ساعت مي‌تواند توليد داشته باشد، ارزش سوختي كه براي يكسال نيروگاه خريداري مي‌شود حدود 70 ميليارد تومان است يعني به ازاي هر كيلووات ساعت برق هسته‌اي 10 تومان هزينه سوخت خواهيم داد اما اگر بخواهيم سوخت مايع را در نظر بگيريم كه در نيروگاههاي فسيلي مصرف مي‌شود حدود 500 تومان هزينه هر ليتر آن است كه هر ليتر سوخت مايع با بهترين راندمان مي‌تواند 5 كيلووات ساعت برق توليد كند حتي در مورد گاز طبيعي با قيمت حدود 120 تومان به ازاي هر مترمكعب 20 تا 30 تومان به ازاي هر كيلووات ساعت سهم سوخت خواهد بود يعني دو تا سه برابر انرژي هسته‌اي است.

* توجيه اقتصادي استفاده از انرژي هسته‌اي

احمديان اضافه كرد: انرژي هسته‌اي در ابتدا سرمايه‌گذاري سنگين‌تري را مي‌طلبد ولي اگر سرجمع هزينه‌ها را در نظر بگيريم براي بخش قابل توجهي از نياز كشور صرف نظر از ملاحظات اقتصادي انرژي هسته‌اي مقرون به صرفه است و ميزان استفاده از انرژي هسته‌اي بر اساس نرم افزارهايي است كه خود آژانس توليد كرده بنابراين استفاده از انرژي هسته‌اي كاملا توجيه اقتصادي دارد و اين بحثي كه مطرح مي‌شود بحثي سياسي است.

وي توضيح داد كه انرژي هسته‌اي در بحث گرم شدن زمين و اثرات گازهاي گلخانه‌اي كه يكي از مهترين عواملش سوخت‌هاي فسيلي است كه در نيروگاههاي توليد برق در دنيا مصرف مي‌شود و به عنوان يك مسئله زيست محيطي مهم نيروگاههاي هسته‌اي از اين بابت كاملا پاك هستند و از جنبه‌هاي ديگر نيروگاههاي هسته‌اي در ارتقاي سطح صنعت كشور نقش دارند و اين به دليل استانداردهاي خاصي است كه اين نيروگاهها دارند.

* تفاهمات ايران و روسيه

مديرعامل شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي اتمي درباره سه تفاهمنامه‌اي كه سي ام مرداد بين مسئولان ايران و روسيه به امضا رسيد، گفت: اين در نيروگاههاي هسته‌اي متداول است كه وقتي يك مرحله از كار تمام و مرحله بعدي شروع مي‌شود يك سندي بين كارفرما و پيمانكار براي اعلام اين مطلب امضا مي‌شود بنابراين موضوع يكي از اسناد اتمام مراحل قبلي و شروع مرحله راه اندازي است، اين اطلاعي است كه جامعه بين‌الملل در جريان قرار ‌گيرد كه تاسيسات اتمي بوشهر ديگر يك نيروگاه اتمي به حساب مي‌آيد.

وي گفت: موضوع دومين تفاهمنامه تشكيل يك شركت مشترك ايراني و روسي براي همكاري در نيروگاههاي هسته‌اي بود كه يكي از محورهايي كه اين شركت دنبال خواهد كرد بحث بهره‌برداري مطمئن و ايمن از نيروگاه بوشهر، تامين قطعات يدكي و پشتيباني‌هاي فني از نيروگاه، آموزش نيروهاي انساني براي برنامه‌هاي آتي ما در حوزه نيروگاههاي اتمي است.

احمديان همچنين يادآور شد كه تا انتهاي كار نيروگاه فعاليت‌هاي مختلفي را در پيش رو داريم كه موضوع تفاهمنامه سوم براي روشن شدن مراحل بعدي و تأكيد بر زمانبندي‌ها و اطمينان از اينكه كار از اين بعد هم با قوت ادامه خواهد يافت.

*مكان يابي نيروگاههاي هسته‌اي مراحل پاياني را طي مي‌كند

معاون صالحي گفت: به محض ابلاغ مصوبه مجلس درباره تامين 20 هزار مگاوات برق هسته‌اي، سازمان انرژي اتمي در اولين قدم براي اجرايي شدن اين مصوبه مكان‌يابي نيروگاههاي جديد را شروع كرد.

وي در عين حال توضيح داد: مكان يابي نيروگاههاي هسته‌اي يك فرآيند بسيار دقيق و زمان بر است كه از جنبه‌هاي مختلف بايد بررسي‌هاي گوناگون صورت گيرد خوشبختانه اين مكان‌يابي در مراحل نهايي كار خود است و فكر مي‌كنم در سال ديگر اين سايت‌ها و اولويت‌هاي آنها مشخص شده باشد.

احمديان اضافه كرد: براي عمليات اجرايي و ساخت نيروگاهها طبعا ايران از پيشنهادهايي كه مطرح مي‌شوند استفاده مي‌كند و علاوه بر آن با برنامه‌ريزي‌هايي كه در سازمان انرژي اتمي صورت گرفته كه حتي اگر كشوري حاضر به همكاري نباشد پيش‌بيني شده كه خودمان اين راه را ادامه دهيم؛ اگر چه اين به مفهوم اين نيست كه همكاريهاي بين‌المللي نداشته باشيم طبعا اين همكاري‌ها مي‌تواند راه را كوتاه‌تر، سريعتر و اقتصادي‌تر كند و براي اين منظور سازمان انرژي اتمي تمام گزينه‌ها را بررسي خواهد كرد.

* «چه ضرورتي براي غني سازي است؟» وجاهت ندارد

مديرعامل شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاههاي اتمي درباره برخي خبرها مبني بر اينكه در صورتي كه روسيه سوخت بوشهر را تامين كند ايران چه ضرورتي به غني‌سازي دارد؟ با بيان اينكه عمدتاً اين بحث‌ها از سوي منابع غربي مطرح مي‌شود، افزود: طرح اين موضوع وجاهتي ندارد چرا كه ايران سال گذشته در رابطه با تامين سوخت رآكتور تهران كه راكتوري كوچك بوده و محصولات آن راديوداروها براي مصارف پزشكي است درخواست كرد اما آنها شرايط نامعقولي مطرح كردند بنابراين با اين سابقه طبعا طرح اين مطلب موضوعيت ندارد.

احمديان همچنين يادآور شد: تفاهم با روسيه براي تامين سوخت نيروگاه بوشهر براي مدت 10 سال است، علاوه بر اين ما نيروگاههاي ديگري هم در دستور كار داريم، اين يك مطلب واضحي است كه با توجه به ملاحظات اقتصادي سوخت را از جاي ديگري تامين كنيم اما موقعي كه خودمان اين توانايي را داريم و همچنين در يك شرايط اضطراري نخواهيم وارد بازار شويم مي‌توانيم اين توانمندي را كه با سرمايه‌گذاري خوبي در گذشته صورت گرفته، انجام دهيم.

* غرب براي اينكه وجهه‌‌اش را از دست ندهد، حقايق را بازگو كرد

مديرعامل شركت ساخت و راه‌اندازي نيروگاه‌هاي اتمي درباره اعلام وزارت خارجه آمريكا مبني بر اينكه نيروگاه اتمي بوشهر كاملا صلح آميز است، گفت: غربي‌ها از هر امكاني براي ممانعت در پيشرفت پروژه نيروگاه اتمي بوشهر استفاده كردند و موقعي كه نيروگاه به مرحله‌ راه‌اندازي رسيد ديدند كه اين ابزارها كاربردي ندارد و براي اينكه بيش از اين وجهه خودشان را از دست ندهند ناچار شدند حقايق را بازگو كنند. علاوه بر اين متاسفانه سعي مي‌كردند نيروگاه بوشهر را براي كشور ما و همسايگان غير ايمن نشان دهند، در عين حالي كه اين نيروگاه به اذعان بسياري كارشناسان يكي از ايمن‌ترين نيروگاهها به دليل ادغام فناوري‌ها فوق‌العاده است.

* استانداردهاي سخت‌گيرانه

وي با بيان اينكه استانداردهاي سخت گيرانه‌اي براي نيروگاه بوشهر در نظر گرفته شده است، گفت: پيمانكار روس تحت نظارت نظام ايمني هسته‌اي روسيه و نظام ايمني هسته‌اي ايران كه متولي ارائه مجوز در مرحله ساخت و بهره برداري است كنترل‌هاي خود را داشته است همچنين آژانس در مقاطعي كه لازم بود بر كار اين نيروگاه نظارت داشت ولي شاهد بوديم كه غربي‌ها حتي مي‌خواستند از اين حربه براي اخلال در كار نيروگاه استفاده كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
10تومان یا 60000تومان ؟!!!!!!!!!!
یعنی به ما هم ارزون می دن یا سودشون بیشتر می شه
فعلا که داریم گرونی شو می دیم.
نیروگاههای هسته ای صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد میکنند.
پس این هزینه های گزاف چندین ساله و تحریمها و .... در کجا محاسبه می شود؟
چه خوب پس از اين به بعد قيمت برق ميشود 10 تومان. اينهمه تحريم كشيديم و قيمت گزاف پرداخت كرديم حالا ديگه بايد برق ارزان داشته باشيم
خالی نبندید ، دوروز دیگه با قیمت برق جهانی بعلاوه حق الزحمه با ما حساب می کنید
هزینه های تحریم که از بابت اصرار بر انرژی هسته ای بر ما تحمیل شد را پای چه چیز بنویسیم؟
ضمن تشكر از مسئولين محترم ، براي ديدن قبض جديد ، لحظه شماري ميكنيم.
پس انتظار داشتين پس از اينهمه سختي ، نتيجه اي نداشته باشه ؟؟!!
در تاریخ ثابت شده است که روسها قابل اعتماد نیستند .ایران باید در این زمینه خودکفا شود
درود بر مهندسين و كارگران مظلوم و با غيرت ايراني نيروگاه
باید دید به چه قیمتی به دست منه مصرف کننده میرسه
خیلی جالبه ما یه واحد آپارتمان داریم که توی دو ماه گذشته اصلاً برقش رو روشن نکردیم و آبونمانش هشتصد تومان اومد و روی قبض نوشته پنجاه و چهار هزارتومانش یارانه دولته. یارانه چی؟؟؟؟؟؟؟؟ مصرفی که نکردیم
پس اين 30 و خوردهاي سال و جنگ و تحريم و ... هيچ . چطوري حساب كردي ؟ مثل محاسبه نرخ تورم كه گوشت و كرايه خونه و مسافرت و ... را در محاسبه دخالت نميدن .
این نیروگاه در بهترین حالتش فقط 5% برق کشور را تامین میکند و 95% بقیه توسط سوخت فسیلی یا انر ژی ابی تامین میشود پس تاثری بر روی قیمت های برق فعلی نخواهد گذاشت
با این حساب بحث افزایش قیمت برق در موضوع هدفمند کردن یارانه ها منتفی است!!!
خب به سلامتی نیروگاه هسته ای هم راه اندازی شد و هزینه تولید برق مصرفی هم چند ده برابر پائین امد حالا خدائیش این وزارت نیرو در راستای طرح هدفمند کردن یارانه ها و با توجه به پائین اومدن هزینه تولید نیروی برق بازم قصد داره برق مصرفی رو اونجوری که در قبوض نوشته چند برابر کنه یا به خاطر پائین اومدن هزینه تولید قیمت اونو کاهش بده ؟؟؟
ما از کاهش اون میگزریم ولی خداوکیلی با این گزارشی که درج کردید لااقل برق رو گرون نکنید. دیگه !!
پس به سلامتي برق با حذف يارانه هم بايد ارزون تر بشه
اين قيمت براي صادر ات است نه مصرف كننده داخلي چون خارجي ها بهتر از ايراني ها برق مصرف ميكنند و ايرانيها بايد در حد كيلوواتي 100 تومان پول برق بدهند
قيمت 10 تومان براي هر كيلو وات ساعت از روي قيمت سوخت حساب شده است. ولي اين محاسبه يك مشكلي دارد. بايست هزينه تمام شده نيروگاه با احتساب مدت زمان كارايي مفيد آن (كه 10 سال بيشتر نخواهد بود) نيز در محاسبه قيمت تمام شده در نظر گرفته شود بعلاوه دستمزد كارگران و پرسنل و نيز هزينه هاي مربوط به نگهداري و تاسيسات جانبي و مركزي نيروگاه كه با يك حساب سر انگشتي بالاي 50 تومان خواهد شد.
آيا مردم هم طعم اين برق شيرين 10 تومني را خواهند چشيد و برق ارزان تر خواهد شد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل