بازدید 13765
پیمانه اقتصادی؛

از «جریمه یک بانک به دلیل تراکنش های مشکوک» تا «سایه تصمیم جنجالی ترامپ بر بازار نفت»

این پیمانه موضوعاتی همچون معامله بیش از ۷۲۰۰ میلیارد ریال سهم در یک هفته، اظهارات وزیر انرژی عربستان درباره وضعیت تولید نفت اوپک، کاسپین باز هم سیف را به مجلس کشاند، کاهش قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی، روسیه و ایران قرارداد نفتی امضا کردند، ادامه روزهای سخت رسوا کننده فولکس، حال و روز نرخ شیر خام بعد از مشوق‌های صادراتی و تحریم با طعم میوه در پاکستان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۰۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 03 June 2017
از «جریمه یک بانک به دلیل تراکنش های مشکوک» تا «سایه تصمیم جنجالی ترامپ بر بازار نفت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون معامله بیش از ۷۲۰۰ میلیارد ریال سهم در یک هفته، اظهارات وزیر انرژی عربستان درباره وضعیت تولید نفت اوپک، کاسپین باز هم سیف را به مجلس کشاند، کاهش قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی، روسیه و ایران قرارداد نفتی امضا کردند، ادامه روزهای سخت رسوا کننده فولکس، حال و روز نرخ شیر خام بعد از مشوق‌های صادراتی و تحریم با طعم میوه در پاکستان را در بر دارد.



معامله بیش از ۷۲۰۰ میلیارد ریال سهم در یک هفته

در پایان معاملات هفته منتهی به دهم خرداد بورس تهران، شاخص کل با ۶۳۳ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۸۰۵۱۳ واحد رسید. شاخص بازار اول با ۴۵۱ واحد کاهش به ۵۵۵۵۹ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با ۱۳۳۴ واحد کاهش عدد ۱۸۰۲۳۸ واحد را تجربه کرد و به ترتیب با ۸ / ۰ درصد و ۷۳ / ۰ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شد. در ۵ روز کاری هفته دوم خرداد ، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۷۲۸۶ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۵۹ درصد کاهش یافته است. ۲۸۲۷ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲۲۲ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۴۶ درصد و ۱۳ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. ۱۳ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۳۷ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و با ۴۱ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

اظهارات وزیر انرژی عربستان درباره وضعیت تولید نفت اوپک

وزیر انرژی عربستان گفت، مشارکت کنندگان در توافق کاهش تولید نفت ممکن است در ماه نوامبر امکان کاهش بیشتر تولید را بررسی کنند. به نقل از پایگاه خبری تاس، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت، مشارکت کنندگان در توافق کاهش تولید نفت ممکن است در ماه نوامبر امکان کاهش بیشتر تولید را بررسی کنند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان برای شرکت در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ به روسیه سفر کرده است. در همین حال، اولگ ویوگین، عضو هیNت مدیره شرکت روسنفت گفت، بعید است بعد از اتمام زمان تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید، روسیه مجددا این توافق را با اوپک تمدید کند، زیرا تا آن زمان این توافق به هدف خود دست خواهد یافت. وی افزود: «در حال حاضر نگرانی عظیمی وجود دارد که اگر ما بگوییم دیگر بیش از این تولید را محدود نخواهیم کرد، قیمت نفت مجددا سقوط کند و این ترس به اندازه ای قوی است که همه آماده توافق هستند.»

جریمه یک بانک به دلیل تراکنش های مشکوک

«فدرال رزرو» آمریکا در تازه ترین اقدام خود بانک «دویچه» آلمان را که بزرگ ترین بانک این کشور محسوب می شود، به دلیل انجام چندین میلیارد دلار تراکنش مشکوک که مغایر با قوانین بانکداری بین الملل آمریکا است، به پرداخت ۴۱ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. بانک دویچه در ماه گذشته میلادی هم بیش از ۱۵۰ میلیون دلار به فدرال رزرو به دلیل انجام معاملات ارزی خلاف رویه و پرخطر و همچنین نادیده گرفتن قوانین در این بخش پرداخت کرده بود. علاوه بر جریمه تعیین شده برای بانک دویچه، این بانک آلمانی باید نظارت بر قوانین ضد پول شویی داخلی خود را که از سوی رگولاتورهای فدرال رزور دارای نقص اعلام شده را ارتقاء دهد.  

کاسپین باز هم سیف را به مجلس کشاند

بانک مرکزی مدتی است درگیر اعتراضات مکرر و روزانه صدها هزار سپرده گذار مؤسسه مجاز کاسپین شده که از سال گذشته امکان دریافت سپرده های خود را ندارند و معتقدند، سهل انگاری مسئولان بانک مرکزی عامل این اتفاق است. در ادامه فراخوان مسئولان بانک مرکزی به مجلس، سه شنبه هفته جاری ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به کمیسیون اقتصادی مجلس می رود تا در خصوص این معضل سیستم پولی و بانکی کشور توضیحاتی ارائه دهد. منبع تسنیم

کاهش بهای فلز زرد در بازارهای جهانی

در حالی که شاخص ها در بازارهای بورس در حال رشد است و پس از انتشار آمارهای مثبت از میزان اشتغال بخش خصوصی آمریکا که موجب تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه آینده شده، ارزش دلار نیز تقویت شده است، قیمت طلا روز جمعه به پایین ترین رقم خود در یک هفته گذشته رسید. به گزارش میزان، قیمت هر اونس طلا روز جمعه با 0.3 درصد کاهش به 1262 دلار و 10 سنت رسید. قیمت فلز زرد در اوایل روز جمعه به رقم 1258 دلار و 60 سنت رسید که پایین ترین رقم از 26 می تاکنون بود. قیمت طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون 0.4 درصد کاهش یافته و ممکن است اولین کاهش هفتگی در 4 هفته اخیر را به ثبت برساند. قیمت طلای آمریکا نیز با نیم درصد افت به 1264 دلار و 40 سنت رسید.

روسیه و ایران قرارداد نفتی امضا کردند

به گزارش صدا و سیما به نقل از خبرگزاری ایتارتاس از سن پترزبورگ، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، روسیه با ایران برای واردات روزانه یکصد هزار بشکه نفت قرارداد امضا کرده است. وی در گفت وگو با خبرنگاران افزود، این قرارداد به دنبال اعمال برخی تغییرات در زمینه های فنی و قیمت ها امضا شد. 

ادامه روزهای سخت رسوا کننده فولکس/ ب ام و از بوش درخواست غرامت کرد

شرکت ب ام و از شرکت بوش که بزرگ‌ترین تامین کننده کننده قطعات کارخانه‌های خود  محسوب می‌شود درخواست غرامت کرده و دلیل این طلب خسارت تأخیر در تحویل قطعات مورد نیاز کارخانه‌های ب ام و  از سوی شرکت بوش است. بوش نیز در پاسخ، دلیل این تاخیر به وجود آمده را بحران مالی شرکت تولید کننده قطعات بوش در ایتالیا عنوان کرده و از انجام پیگیری‌های لازم برای رفع این مشکل خبر داده است. به گزارش خودروکار، این تاخیر شرکت بوش در تحویل قطعات یدکی، باعت توقف خظ تولید برخی از کارخانه‌های ب ام و در آلمان، پین و آفریقای جنوبی شده است. مارکوس دوسمان رئیس بخش خرید شرکت ب ام و از تداوم کاهش تولید محصولات این شرکت به دلیل تاخیر در تحویل قطعات یدکی از سوی بوش خبر داد و همین امر نیز مدیران ب ام و را بر آن داشته است که به سبب زیان در سود دهی، به جبران خسارت از طریق درخواست غرامت از بوش روی بیاورند. لازم به ذکر است که بوش به دلیل داشتن نقشی پررنگ در رسوایی آلایندگی خودروهای فولکس واگن، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

مشوق‌های صادراتی آمد، ولی نرخ شیر تغییر نکرد

احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت نرخ خرید شیر خام از دامداران اظهار داشت: به رغم تخصیص مشوق‌های صادراتی به کارخانه‌های صادرکننده لبنیات، تا کنون نرخ شیر خام تغییری نکرده است. وی افزود: برخی برندهای صادرکننده لبنی به سبب رونق صادرات قول افزایش نرخ پایه هر کیلو شیرخام از دامداران را داده‌اند. به گفته مقدسی در حال حاضر حداقل نرخ هر کیلو شیر خام هزار و ۵۰ و حداکثر هزار و ۲۰۰ تومان است.

تحریم با طعم «میوه» در پاکستان

با شروع ماه مبارک رمضان و افزایش قیمت میوه و سبزیجات در پاکستان، مردم سراسر این کشور روز جمعه و از طریق شبکه های اجتماعی موج گسترده ای را برای تحریم سه روزه خرید میوه آغاز کردند. به گزارش ایرنا، فصل جاری اگرچه فصل برداشت و فراوانی انواع میوه ها، سیفی جات و سبزیجات در پاکستان است اما با شروع ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف میوه، دلالان و تا حدودی نیز مغازه دارن سبب افزایش قیمت اقلام مختلف میوه و سبزیجات شده اند. جمعی از نمایندگان مجلس نیز حمایت و همراهی خود را با این موج گسترده مردمی برای تحریم سه روزه میوه اعلام کرده اند. در پیام هایی که در شبکه های اجتماعی بین میلیون ها پاکستانی دست به دست می چرخد، از همه مردم خواسته شده تا فقط به مدت سه روز از خرید میوه خودداری کنند و خواهند دید که دلالان و مغازه داران مجبور به بازگرداندن قیمت ها به شرایط قبل خواهند شد. افزایش قیمت میوه در پاکستان، تاثیر چندانی بر درآمد کشاورزان و باغداران ندارد و بیشتر واسطه های سودجو در این میان، کسب درآمد بیشتر می کنند.

فشار آمریکایی بر بازار نفت/ سایه تصمیم جنجالی ترامپ بر بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 47 دلار معامله شد و افت ماهانه 2 درصدی را در ماه می ‌ثبت کرد. با وجود توافق اوپک و غیراوپک برای تمدید توافق به مدت 9 ماه، اما چشم‌انداز رشد تولیدات شیل نوسان نفت را زیر 50 دلار حفظ کرده است. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش موجودی 43/ 6 میلیون بشکه، بیشتر از پیش‌بینی‌ها اما رشد تولیدات شیل برای چهاردهمین هفته در 15 هفته اخیر و رسیدن سطح تولیدات به بالاترین سطح از آگوست 2015، به 34/ 9 میلیون بشکه در روز عامل فشار بر نفت شد. به نقل از دنیای اقتصاد، اعلام ترامپ از خروج آمریکا از توافق محیط زیست پاریس که در سال 2015 منعقد شد با چشم‌انداز رشد صنایع آلاینده از جمله نفت، نگرانی‌ها برای تشدید عرضه را پررنگ‌تر کرد و قیمت نفت برنت را به زیر 50 دلار رساند. باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده نیز به این تصمیم ترامپ واکنش نشان داد و گفت: «دولت آمریکا به دسته‌ای از کشورها پیوست که در این توافق نیستند و از قبول آینده سر باز زده‌اند».


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی