بازدید 17413
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «گران‌فروشی به اسم مالیات بر ارزش افزوده» تا «دلیلی عجیب برای 20 میلیونی شدن پراید»

این پیمانه موضوعاتی همچون وضعیت شاخص بورس در آخرین روزکاری و دیواری بتنی مقابل جذب سرمایه در بورس، یک بام و دو هوای قیمت سکه، واریز یارانه خرداد یک روز زودتر، جدیدترین گزارش اوپک از قیمت نفت ایران، احتیاط طلا برای سیگنال‌های آمریکا، ساز مخالف دلار بانکی و آزاد، ضعیف شدن ریال قطر در روزهای بحرانی و سرانجام محموله‌های خرمای تولیدی رژیم صهیونیستی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 15 June 2017
از «گران‌فروشی به اسم مالیات بر ارزش افزوده» تا «پراید 6 میلیونی چطوری شد 20 میلیون؟»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛این پیمانه موضوعاتی همچون وضعیت شاخص بورس در آخرین روزکاری و دیواری بتنی مقابل جذب سرمایه در بورس، یک بام و دو هوای قیمت سکه، واریز یارانه خرداد یک روز زودتر، جدیدترین گزارش اوپک از قیمت نفت ایران، احتیاط طلا برای سیگنال‌های آمریکا، ساز مخالف دلار بانکی و آزاد، ضعیف شدن ریال قطر در روزهای بحرانی و  سرانجام محموله‌های خرمای تولیدی رژیم صهیونیستی را در بر دارد.

رشد ۳۸ واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 24 خرداد ماه 96 با افزایش 38 واحدی به رقم 79 هزار و 465 واحد رسید. در تالار شیشه ای شاهد سبز پوشی شاخص های منتخب بودیم، به طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 13 واحدی به رقم 26 هزار و 830 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 85 واحد افزایش، عدد 17 هزار و 184 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز 65 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 291 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 159 واحدی به رقم 86 هزار و 617 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با رشد 22 واحدی به رقم 54 هزار و 867 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افزایش 109 واحدی، عدد 177 هزار و 716 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «گران‌فروشی به اسم مالیات بر ارزش افزوده» تا «پراید 6 میلیونی چطوری شد 20 میلیون؟»


جذابیت های بازار پول؛ دیواری بتنی مقابل جذب سرمایه در بورس

حمید رضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه روند بورس در ماه های گذشته نزولی بوده به دلیل کارکرد بازارهای رقیب، مانند بازار پولی و بانکی است. وی افزود: در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اقداماتی صورت گرفت و این سود در دو مرحله با کاهش روبرو شد اما انجام این مهم متوقف می شود. فولادگر ادامه داد: توقف موضوع کاهش نرخ سود بانکی در حالی اتفاق افتاد که نرخ تورم نزولی است؛ بنابراین این موضوع نکته قابل تاملی است. وی در ادامه گفت و گوی خود با خانه ملت افزود: علی رغم جذابیت های بازار پول، شرکت های بورسی نیز باید از عملکرد فعال تری برخوردار باشند. فولادگر ادامه داد: بخشی از کمبود نقدینگی بورس باید از طریق تامین مالی توسط نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه انجام شود.

سکه طرح جدید ارزان شد و طرح قدیم گران

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید باکاهش صد تومانی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید؛ همچنین هر قطعه سکه تمام بهار  آزادی طرح جدید با افزایش دو هزار تومانی به یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان معامله شد. هر نیم سکه ۶۳۳ هزار تومان، ربع سکه ۳۶۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۷ هزار تومان بود.

گران‌فروشی به اسم "مالیات بر ارزش افزوده"

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به گزارش‌های واصله و بررسی‌های انجام شده بازار در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: اخیرا مشاهده شده برخی تالارهای پذیرایی، رستوران ها، صاحبان متل و هتل های یک و دو ستاره و هتل آپارتمان‌ها، صاحبان چلوکبابی‌ها، سالن های غذاخوری، سفره خانه های سنتی و سایر اغذیه فروشی های زنجیره‌ای که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده و مکلف به اجرای این قانون هستند در بعضی از اقلام مورد عرضه خود نظیر انواع نوشیدنی (نوشابه و دلستر) و فرآورده های لبنی(دوغ و ماست) که مالیات بر ارزش افزوده در قیمت مصرف کننده آنها قبلا توسط شرکت‌ها و واحدهای تولیدی پرداخت شده است، مجددا از خریداران مالیات اخذ می‌کنند. شهرام میرآخورلو در گفت‌وگو با ایسنا، این موضوع را تخـلف و مـصـداق بارز گرانفروشی دانست و افزود: دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند با عنوان گرانفروشی با متخلفان برخورد کنند. ‌

یارانه خرداد یک روز زودتر واریز می‌شود

بر خلاف روال ماه‌های قبل یارانه ماه جاری یک روز زودتر و در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه همزمان با ٢٥ خرداد ماه واریز می‌شود.

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید اوپک و آمریکا

روز چهارشنبه قیمت نفت، کاهش یافت. گاهش قیمت های امروز به دلیل افزایش موجودی نفت آمریکا و همچنین انتشار گزارش هایی مبنی بر افزایش تولید اوپک به رغم قرارداد کاهش تولید نفت بوده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل ۳۶ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۳۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۶.۰۱ دلار صورت گرفت.

جدیدترین گزارش اوپک از قیمت نفت ایران

اوپک در جدیدترین گزارش اعلام کرد، متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه می 2017 (اردیبهشت96) با 2 دلار و 12 سنت کاهش نسبت به ماه پیش از آن 49 دلار معامله شده است. بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه آوریل 51.12 دلار به فروش رسیده بود. بر اساس گزارش ماهانه اوپک، قیمت تمامی انواع نفت‌های اوپک در این ماه کاهش یافته است که بیشترین کاهش به نفت امارات تعلق دارد. از آنجایی که این آمار تا 17 ماه می است، این کاهش‌ها ناشی از افزایش عرضه اعضای اوپک و نگرانی بازار از مازاد عرضه بود.

احتیاط طلا برای سیگنال‌های آمریکا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1265 دلار معامله شد. با شرایط احتیاطی پیش از اعلام نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو و آمارهای مهم اقتصادی از جمله نرخ تورم، همچنین کاهش تقاضای محافظه‌کارانه نوسان طلا در کانال 1260 دلاری رقم خورد. افت پوند پس از رسیدن درآمد واقعی انگلیس به کمترین سطح در دو سال اخیر، شوک انتخابات اخیر بریتانیا با از دست دادن اکثریت توسط حزب محافظه‌کار و نزدیک شدن به آغاز رسمی مذاکرات خروج بریتانیا فشار بر پوند را حفظ کرده است. با وجود پیش‌خور شدن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا به میزان 25/ 0 واحد درصد برای دومین بار در سال جاری، اما چشم‌انداز روند میان‌مدت برای افزایش نرخ بهره می‌‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد. به نقل از دنیای اقتصاد، برخی کارشناسان با توجه به آمارهای نامناسب نرخ تورم، دورنمای کند شدن شتاب افزایش نرخ بهره در بلندمدت را پیش‌بینی می‌کنند.

ساز مخالف دلار بانکی و آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 23 ریالی نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 311 ریال فروخته شد. کاهش تقاضای محافظه‌کارانه دلار پس از انتخابات، در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها میانگین نرخ دلار را در خرداد به سطح 3730 تومانی رسانده است. همچنین روز گذشته نرخ دلار توسط بانک مرکزی با کاهش 2 ریالی به رقم 32 هزار و 458 ریال رسید.


ضعیف شدن ریال قطر در روزهای بحرانی

با شدت گرفتن تنش سیاسی میان برخی کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی با قطر و نیز اعمال فشارهای اقتصادی بر روی این کشور، ارزش برابری پول ملی این کشور (ریال) در برابر دلار آمریکا به کمترین رقم از سال ۱۹۹۸ میلادی به بعد رسید. این در حالی است که بانک مرکزی قطر به دنبال تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت ریال در برابر در محدوده ۳.۶۴ دلار است؛ اما اعمال افزایش تحریم های عربستان سعودی موجب شکل گرفتن موج بیشتر نگرانی بمنظور ضعیف شدن ریال قطر از سوی سرمایه گذاران شده است. به نقل از سی ان بی سی، در مبادلات روز گذشته بازارهای جهانی، ارزش برابری هر ریال قطر به ۳.۶۶ دلار کاهش پیدا کرد که کمترین رقم در برابر دلار آمریکا در ۱۹ سال اخیر محسوب می شود.

امحای ۹ کامیون خرمای تولید شده رژیم صهیونیستی

صبح دیروز تمامی محموله‌های خرمای تولیدی رژیم صهیونیستی که در محوطه بندری گمرک بازرگان در نقطه صفر مرزی توقیف شده بود، امحاء شد. به گزارش فارس، به نقل از گمرک کامیون خرمای تولیدی رژیم صهیونیستی که در فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته توسط ماموران گمرک توقیف شده بود، پس از اخذ دستور قضایی، در مرز بازرگان امحا شد.

دلیلی عجیب برای 20 میلیونی شدن پراید!

دبیر ستاد تنظیم بازار با دفاع از احیای وزارت بازرگانی گفت: پراید به‌ عنوان کالای شاخص صنعتی، در سال ۹۰ که وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام شد ۶ میلیون تومان بود اما امروز به ۲۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین در محصولات کشاورزی نیز قیمت گندم در سال 90، 360 تومان بود که امروز به 1300 تومان رسیده، قیمت جو از 290 تومان به 1030 تومان، چغندر از 90 تومان به 309 تومان، سویا از 570 تومان به 2400 تومان و آفتابگردان از 600 تومان به 2600 تومان رسیده است.  محسن بهرامی ارض‌اقدس در ادامه گفت‌وگو با تسنیم، گفت: در آن مقطع وزارت صنعت مدعی حمایت از تولید داخلی بود و وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار در مواردی که تولید داخلی جوابگو نبود از طریق واردات و به‌منظور حمایت از مصرف‌کنندگان اقدام به واردات می‌کرد. وی با بیان اینکه وزارت صنعت، وزارتخانه‌ای بزرگ و سنگین شده که تصدی آن تنها توسط یک وزیر بسیار دشوار است، گفت: بر اساس آسیب‌شناسی‌هایی که در این سالها انجام شده در حوزه‌های مختلف به‌شدت آسیب دیده‌ایم. دبیر ستاد تنظیم بازار در پاسخ به این سؤال که "برخی از کشورهای پیشرفته اقتصادی بعد از آزمون و خطا به این نتیجه رسیده‌اند که باید بخش تولید و بازرگانی کنار هم باشد، چرا قصد تفکیک دوباره وزارتخانه‌ها را دارید؟" گفت: هر موقع ما آلمان شدیم حتماً وزارتخانه تولید و تجارت را یکی می‌کنیم؛ آلمان صنعتی‌ترین کشور اتحادیه اروپاست؛  در وزارت صنعت آن تنها 700 نفر فعالیت می‌کنند و دولت در جایگاه پاروزنی قرار ندارد و تنها سیاست‌گذار است اما ما خیلی کار داریم و باید خودمان را با کشورهای اندازه خودمان مقایسه کنیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۸
منظور ایشان احیای وزارت بازرگانی برای واردات جهت کنترل قیمت ها می باشد که عملا در درازمدت بی اثراست. فقط تولید و اشتغال داخل را بیشتر نابود می نماید.
دلار دولتی در سال 90 حدود هزار تومان و در سال 92 شروع دولت فعلی 2450 تومان و حالا 3250 تومان می باشد
دلیل اصلی افزایش قیمت افزایش نر خ ارز دولتی می باشد که در سی و هشت سال اخیر ادامه داشته و خواهد شد.
اگر راست می گویند اجازه واردات و سازمان های مربوطه در وزارت صنایع باقی مانده و وزارت صادرات غیرنفتی تشکیل شود.
مخالف وزارت جدید نیستم به شرطی که طرح و هدف جدیدی باشد مثل وزارت محیط زیست، نفت و نیرو و یا ادغام سه وزارتخانه فرهنگی.

وزارت بازرگانی مستقل یعنی لذتی که در واردات است برای خیلی ها، در تولید نیست!؟ تولید کننده داخلی بدبخت تر شده و بیکاری افزلیش می یابد چون آدرس ثابت دارد و بایستی بیمه ومالیات و غیره بپردازد.
من صاحب یک تالار پذیرایی هستم ومالیات بر ارزش افزوده از من مضاعف دریافت میشود.به این صورت که پس از محاسبه مخارج مثل مزد کارگر وپول اب وبرق وگاز مبلغی از مشتری دریافت میکنم که ان مبلغ شامل مالیات ارزش افزوده میشود به عبارت دیگر وقتی برای قبوض که مبلغشان اتفاقا بالاست یکبار در خود قبض مالیات ارزش افزوده پرداخت کردم دوباره هنگام عقد قرار داد با مشتری اداره دارایی یکبار دیگر مالیات انرا اخذ میکند.از شما خواهشمندم منتشر کنید چرا که این ارزش افزوده واقعا معظلی برای بنده وهمکاران شده.سپاس از شما
تو رو خدا یک کاری کنید این مالیات برداشته بشه
برای اطلاعتون ساعت ۲۴ روز پنجشنبه, بیست و پنجم, همون جمعه ۲۶ هست. کجاش یه روز زودتره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
جهت اطلاعتون قرار بود ساعت 24 روز جمعه واریز بشه. پس با این حساب میشه یک روز زودتر
یک پیشنهاد ! واردات خودرو آزاد بشه در مقابل واردات کلیه محصولات دیگر ممنوع !!!
این موضوع ارزش افزوده ای که شما گفتید درست اما برخی از رستوران ها که نباید مالیات بگیرند هم مالیات را اخذ می کنند.
" ارزش افزوده " نيست. بلكه " ماليات بر ارزش افزوده " هست. من كه حقوق بگير هستم چندبار بايد ماليات بپردازم؟؟؟ يكبار در فيش حقوقي وبه تعداد اقلامي كه خريد ميكنم؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار