بازدید 5550
۵

ورود غیرپزشکان به آزمایشگاه ها

کد خبر: ۶۹۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱ 24 May 2017
نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران، با انتقاد از ورود افراد غیرپزشک به آزمایشگاه های تشخیص طبی، گفت: وزارت بهداشت بنگاه کاریابی نیست، بلکه باید سلامت مردم را تامین کند.

دکتر فرید کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: متاسفانه وزارت بهداشت با تصمیمی که در ارتباط با فارغ التحصیلان علوم پایه گرفته است، باعث شده در حوزه پزشکی عقبگرد داشته باشیم.

وی با اعلام این مطلب که تربیت متخصص آزمایشگاه در ایران شبیه کشورهای پیشرفته است، افزود: این افراد اول طب عمومی را پشت سر می گذارند و آزمایشگاه به عنوان تخصص تلقی می شود.

کرمی از درخواست آزمایش بیمار به عنوان درخواست مشاوره پزشکی نام برد و گفت: متخصص آزمایشگاه با توجه به نتیجه آزمایش بیمار، به پزشک توصیه می کند که کدام آزمایش را برای بیمار تجویز کند و این الگویی است که در مراکز آزمایشگاهی پیشرفته دنیا اعمال می شود.

وی تاکید کرد: این مشاوره پزشکی باعث می شود آزمایش های غیر ضروری انجام نشود و در نتیجه بیمه ها نیز متضرر هزینه های اضافی نخواهند شد.

نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با اشاره به تعداد زیاد فارغ التحصیلان علوم پایه در کشور، گفت: تربیت لجام گسیخته علوم پایه از سال ها قبل در کشور، باعث شده امروز با حجم زیادی از افراد بیکار علوم پایه مواجه باشیم که از وزارت بهداشت درخواست شغل دارند.

وی ادامه داد: این افراد می بایست در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مشغول کار شوند، زیرا آموزش بالین ندیده اند که بتوانند با بیمار در ارتباط باشند.

کرمی گفت: متاسفانه لابی های قوی این افراد در وزارت بهداشت باعث شده تا وزیر را مجاب کنند که فارغ التحصیلان علوم پایه به عنوان متخصص آزمایشگاه مشغول کار شوند. در حالی که نمی توان یک تخصص را از دو منبع پذیرش کرد.

وی از رشته پاتالوژی به عنوان مادر طب بالین نام برد و افزود: این اقدام باعث نابودی طب خواهد شد. زیرا، سپردن اداره آزمایشگاه و امضای جواب پزشک به غیر پزشک، به سلامت مردم و بیماران آسیب خواهد زد.

نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت بنگاه کاریابی نیست، گفت: کجای دنیا، نفع بیمار در این است که کار پزشک را یک غیر پزشک انجام دهد.

وی افزود: انجمن آسیب شناسی ایران در اعتراض به این اقدام وزارت بهداشت، شورای عالی نظام پزشکی را خطاب قرار داده و از اعضای این شورا می خواهد که نسبت به این تصمیم نادرست واکنش نشان دهند.
 
گفتنی است در همین ارتباط فردا تجمعی ساعت هشت و نیم صبح مقابل سازختمان سازمان نظام پزشکی در تهران تشکیل خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۵
متاسفانه آقای کرمی ظاهرا خود را به راه دیگری زده اند و میخواهند خود رییس بنگاه کاریابی برای هم کیشان خود باشند انگار که دانشجویان زحمتکش تامقطع دکتری علوم پایه که از ابتدا در همین وزارتخانه بهداشت آموزش دیده اند با مسائل بیگانه اند و فقط ایشان میفهمند درحالیکه پاتولوژیستها فقط باید امورمربوط به پاتولوژی را انجام دهند و قطعا از باکتری شناسی ایمنی شناسی بیوشیمی و ... تخصصی نخواهند داشت پس چرا پاتولوژیست باید در این امور هم دخالت کند و بتنهایی آزمایشگاه داشته باشد که شامل همه تخصصهای ذکرشده باشد ایشان گویا خود کیسه دوخته اند!!!
با سلام.
میدونم هیچوقت نظرات مربوط به این خبر را مشابه خبرهای قبلی در این رابطه چاپ نمی کنید. برای سایت تابناک متاسفم که بلندگوی مزدبگیر پاتولوژیستها شده و فقط نظر و خبر بی انصافانه و منفعت طلبانه آنها را منتشر میکند!!!
جناب دکتر کرمی بفرما ببینم، تو کدوم آزمایشگاه تا حالا با مشورت پاتولوژیست برخی آزمایشها انجام نشده و غیر ضروری بوده!!!!!!!
آزمایشگاه از انجام همه آزمایشها و چندتا اضافیش استقبال مالی هم میکنه والا!!! چطور اگه همه چی در اختیار پاتولوژیست ناآشنا با آزمایشگاه باشه؛ وزارت بنگاه مالی نیست!!!!؟؟؟
با چه تفکر و منطقی شما پاتولوژیستها که عملا ناظر و بهره کش آزمایشگاهها هستید، کارانه های چند ده میلیونی میگیرید. منتشر نمیکنی تابناک ولی بخون و آگاه باش.
سلام. هر چند من هم با طرح فوق مخالفم اماچند نکته روشن کننده در این جا لازم است تا نگارنده انصاف را رعایت نماید.
1- کسانی که قرار است بر اساس طرح وزارت بهداشت وارد آزمایشگاه شوند الان هم در آزمایشگاه هستند و تنها قرار است از این ور میز برن اونور. این دوست عزیز با جملات و فکر های عجیب و غریب دیگران را به اشتباه نیندازند که وزارت بهداشت بنگاه کاریابی است
2- ما سال هاست که در این وادی می چرخیم اگر شما یک پاتولوژیست را که با بیمار در تماس بوده است را به ما معرفی کنید ما خوشحال خواهیم شد
3- در کشور های دیگر در آزمایشگاه های بالینی حتما متخصص به قول شما تک رشته ای وجود دارد
4- شما خودتو ناراحت نکن به اندازه کافی به شما کارانه خواهد رسید
وزیر بی تدبیر
پاتولوژیست حداقل راجع به همه بخشهای آزمایشگاه اطلاعات داره هرچند کم باشه که قطعا اونم نیاز نیست به تمام جزئیات فاقد کاربرد واقف باشه و چیزی که بلده کاربردیه، ولی تک رشته ایها فقط به یه بخش اشراف دارن که اونم شامل جزئیات فاقد کاربرد هست، پاتولوژیست به واسطه آگاهی از بیماریها توانایی اینو داره که بین آزمایشات و بالین ارتباط درستی برقرار کنه و در صورت لزوم آزمایش رو تکرار کنه و به پزشک مشاوره بده و ....ولی یه تک رشته ای چه علمی از بیماریها داره که بخواد نظر بده? این وسط کی ضررمیکنه از مراجعه به همچین آزمایشگاهی که مسئولش یه تک رشته ایه ? قطعا بیمار
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی