بازدید 3411
اقتصاد در گذر زمان

از بازگشت نادرشاه افشار به ایران تا ورود وزیران صنایع و بازرگانی اسپانیا به ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۴۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 16 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

26 اردیبهشت 1118، نادرشاه افشار و سپاهیانش پس از فتح دهلی و دو ماه اقامت در آن شهر به ایران برگشتند. لشکر نادرشاه در جنگ کرنال (۵ اسفند ۱۱۱۷- ۲۴ فوریه ۱۷۳۹) هندوستان را فتح کرد. دلیل وقوع این جنگ، فرار افغان‌ های یاغی به هندوستان و عدم تسلیم ایشان به ایران از سوی محمدشاه، پادشاه هند بوده ‌است.

26 اردیبهشت 1311، از طباطبایی دیبا ملقب به «سیدالمحققین» از روحانیون نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی در این روز خبری در جراید نقل شده است که ایشان به رفتار بانک شاهنشاهی در برخی زمینه‌ ها اشکال گرفته و اعتراض کرده است. در این خبر آمده است: پس از تصویب صورت ‌جلسه و رسمیت یافتن مجلس به ریاست آقای دادگر، آقای طباطبایی دیبا گفت: اخیرا بانک شاهنشاهی از اسکناس‌ های ولایات که برای تبدیل به مرکز مراجعه می ‌کنند «صرف» یا همان حق صرافی می‌ گیرد. در جراید نوشته شده بود که بر اثر مذاکرات و اقدامات دولت گرفتن این «صرف» موقوف شده ولی بنده دیشب و امروز خودم به بانک شاهی تلفن کردم و گفتند «صرف» گرفته می ‌شود. بانک شاهنشاهی اساسا باید اسکناس‌ های قدیمی خود را در هر نقطه که مراجعه می ‌کنند بدون یک شاهی کسر کردن پس گرفته و در مقابل وجه جدید بپردازد، اینک از مقام ریاست (مجلس) تقاضا می‌ کنم به هیات دولت تذکر داده شود.

همچنین در این روز، موضوع معافیت کشت درخت ‌های زیتون از پرداخت مالیات توسط نماینده ‌ای به نام «شیخ الملک اورنگ» در مجلس شورای ملی مطرح شد. او عنوان کرد: در ماده واحده ‌ای راجع به اینکه کلیه اشجار زیتون که از سال 1307 کاشته شده یا بعدا غرس می‌ شود تا آخر سال 1326 از دریافت مالیات معاف شود، شیخ ‌الملک اورنگ اظهار کرد: درخت زیتون، در صورتی که در یک زمین مستعد و آب و هوای مناسب غرس شود تا دو سال محصولی نخواهد داشت و بعد از دو سال تازه یک جزئی استفاده خواهد داشت، به این جهت اگر ما تا بیست سال هم معاف بکنیم، تازه آن شخصی که امسال مثلا درخت غرس کرده است، فقط دو سال از این معافیت استفاده خواهد کرد. بنده می ‌خواهم تقاضا کنم موافقت بفرمایید که اساسا اشجار زیتون به کلی (از پرداخت مالیات) معاف شود و در عوض از روغن زیتون مالیات گرفته شود.

26 اردیبهشت 1330، زمزمه ‌هایی از این طرف و آن طرف شنیده می ‌شد که قرار است آمریکا 8 هواپیمای سمپاش خود را به ایران واگذار کند. این هواپیماهای سمپاش را آمریکا برای مبارزه با ملخ ‌ها به ایران قرض داده بود که گویا تصمیم دولت آمریکا بر این بوده است که این هواپیماها را که در اختیار سازمان دفع ملخ وزارت کشاورزی است، به دولت ایران واگذار کند و آن را جزو برنامه‌‌ های موسوم به «کمک ترومن» به آسیا به حساب بیاورند. اما اخباری که از جنوب کشور در چنین روزی در جراید ایران به چاپ رسید حکایت از آن دارد که مبارزات با ملخ به وسیله این هواپیماها فوق ‌العاده موثر بوده و اهالی اظهار رضایت کرده‌ اند. کارشناس انگلیسی مبارزه با ملخ که «مسترلین» نام داشته است و مدت یک هفته برای نظارت در برنامه نظارت در تنظیم برنامه «مبارزه با ملخ» در خط دوم در تهران اقامت داشت، فردا به جنوب خواهد رفت. به طوری که اطلاع به دست آمده است وزارت کشاورزی از نمایندگی دولت شوروی نیز در تهران تقاضا کرده است اجازه داده شود در مبارزه با ملخ در نقاط شمالی کشور 8 دستگاه هواپیمای طعمه پاش روسی نیز شرکت کنند و دولت شوروی نیز با این پیشنهاد موافقت کرده است، ولی هنوز هواپیماهای شوروی برای تحویل به مامورین ایران به عشق ‌آباد واصل نگردیده است. 

26 اردیبهشت 1339، قانون اصلاحات اراضی که قبلا مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گرفته در سنا تصویب شد.

26 اردیبهشت 1340، کشور ایران دارای آزمایشگاه‌ های مجهز و تجهیزات اندازه ‌گیری برای استاندارد کشمش و انواع خشکبار شده است. این موضوع را دکتر مجید خورسند رئیس موسسه استاندارد ایران در در رسانه‌ ها اعلام کرد. 

26 اردیبهشت 1342، شاه در یک سخنرانی مالکین را به شدت مورد انتقاد قرار داد. 

26 اردیبهشت 1354، وزیران صنایع و بازرگانی اسپانیا در راس یک هیات 15 نفری وارد تهران شدند.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست