بازدید 4651
اقتصاد در گذر زمان؛

از مراجعه نمایندگان بلژیک و هند به اتاق تهران تا انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 23 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

2 خرداد 1311، خبرهای خوشی برای اقتصاد ایران دارد از آن جمله می‌توان به مراجعه نمایندگانی از بلژیک و هند به دفتر اتاق تجارت تهران اشاره کرد. آنها در این ملاقات اعلام کرده‌ اند که در صورت تشکیل شرکت تجارتی ایران داوطلب هستند که عامل فروش صادرات ایران بوده و مستقیما دارای روابط و معاملات تجارتی با شرکت تجارتی ایران باشند. همچنین کمپانی آمریکایی نیز داوطلب خرید سهام شرکت تجارتی ایران شده است. این کمپانی تقبل کرده است که یک و نیم میلیون تومان یعنی معادل نصف سرمایه شرکت تجارتی را نقدا پرداخت می ‌کند. این کمپانی همچنین سه میلیون دلار نیز برای این کار اعتبار خواهد گذاشت و قرار است که درباره آن مطالعه صورت گیرد و جواب داده شود.

خبر دیگر حوزه تجارت روزنامه اطلاعات دوم خرداد ماه به کمپانی «سوجی یاما» از ژاپن مربوط می ‌شود. بر اساس این خبر این کمپانی به اداره کل تجارت مراجعه و تقاضا کرده که عده ‌ای از تجار صادرکننده موی بز را به آن کمپانی معرفی کند. این معرفی به دلیل اهمیتی است که موی بز در تهیه شال‌ های کشمیری دارد و از این رو ژاپنی ‌ها قصد دارند با ایرانی‌ ها در خصوص این مساله همکاری کنند. بانک ملی در استرآباد نیز شعبه ‌ای را افتتاح کرده است. مطابق اخبار واصله به روزنامه دوم خرداد، روز سی ام اردیبهشت مجلس جشن افتتاحیه شعبه بانک با حضور حکمران استرآباد و روسای دوایر تجار برگزار و از طرف حکمران و کهن کیش، رییس شعبه، نطق مفصلی درباره فواید تاسیس بانک برای ترقی و بهبود امور اقتصاد و تجارت انجام شده است. به این ترتیب اغلب تجار استرآبادی وجوه نقد خود را به بانک منتقل کرده ‌اند. 

2 خرداد 1353، به علت خالی بودن سیلوهای کشور، وزارت بازرگانی پانصد هزار تن گندم خریداری نمود.

2 خرداد 1376، هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در دوم خرداد سال 1376 در حالی برگزار گردید كه به عنوان یك رویداد سیاسی و اجتماعی، نه تنها در داخل كشور، بلكه در سطح بین ‌‏الملل نیز مورد توجه قرار گرفته، به صورت‏‌ های متفاوتی مورد تفسیر واقع شد. علت عمده توجه جهانی به این انتخابات، در واقع، غیرمنتظره بودن حضور گسترده مردم و نتایج آن بود. در این دوره، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی با به دست آوردن رأی بیست میلیونی از میان نزدیك به سی  میلیون رأی مأخوذه، به عنوان پنجمین رییس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد و رویداد مهمی در سطح كشور و جهان به وقوع پیوست. برای توجیه این رویداد تاریخی، نظریه‌‏های مختلفی ارایه شده است كه در كل، نشان از حضور گسترده مردم در انتخابات داشت كه با لبیك به دعوت ولی فقیه در صحنه انتخابات شركت كرده ‌‏اند. ملت قهرمان ایران، در این انتخابات در حقیقت، پیش از رأی دادن به نامزد مورد نظر خود، رأی چندباره خود را به نظام جمهوری اسلامی، در داخل صندوق ‏‌های رأی ریختند.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و ویکی پدیا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر