بازدید 4059
اقتصاد در گذر زمان

از ورود رئیس آلمانی بانک ملی به تهران تا بمباران پایانه نفتی خارک

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ 15 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

25 اردیبهشت 1307، دکتر لیندنبلات، رییس آلمانی بانک ملی وارد تهران شد و خود را به وزیر مالیه معرفی کرد.

25 اردیبهشت 1333، پس از پایان سیزدهمین جلسه کنفرانس نفت که با حضور اعضای هیات‌ های نمایندگی ایران و کنسرسیوم تشکیل شده بود اعلامیه مشترکی صادر شد. در اعلامیه آمده بود پس از 5 هفته مذاکرات بین دولت ایران و کنسرسیوم که طی آن تبادل ‌نظرهای صریح و صمیمانه ‌ای انجام گرفته است اینک سه نفر نماینده اصلی کنسرسیوم و بعضی از مشاورین آنها برای مشاوره با روسای شرکت ‌هایی که کنسرسیوم را تشکیل می ‌دهند به لندن مسافرت می‌ کنند.

25 اردیبهشت 1336، صفحات اقتصادی جراید کشور از ورود رئیس کل کمپانی اتومبیل ‌سازی میتسوبیشی ژاپن به تهران خبر دادند و نوشتند: «تاکاگاکی» رئیس کل شرکت معتبر اتومبیل‌ سازی میتسوبیشی ژاپن به تهران سفر خواهد کرد و در مدت اقامت 4 روزه خود در تهران درباره شروع اقدامات تجاری وسیع در ایران مطالعاتی انجام خواهد داد. برخی از رسانه‌ ها نیز پیش ‌بینی کردند که ممکن است شرکت میتسوبیشی به زودی یک شعبه در تهران تاسیس کند زیرا نمایندگی این شرکت چندی پیش در تهران تاسیس شده است. 

همچنین در این روز آمریکایی‌ها اعلام کرده ‌اند که به زودی یک وام 50 میلیون تومانی در اختیار بانک رهنی قرار خواهند داد. در ادامه خبر ذکر شده قرار است از محل این وام، 14 شعبه جدید بانک رهنی در شهرستان‌ ها افتتاح شود و نیز با استفاده از بخش دیگر آن در ساخت خانه ‌های کوچک در شهرستان‌ ها و کمک ساختمان بیمارستان ‌های خصوصی مشارکت شود و نیز برای ایجاد کارخانه‌ های مصالح ساختمانی و ایجاد ساختمان هر نوع کارخانه و واحد تولیدی به متقاضیان وام داده شود.

در اطلاعیه ‌ای که در ستون اقتصادی جراید این روز به چاپ رسید اعلام شد که به زودی در تهران یک کارخانه بطری‌ سازی که سالانه یک میلیون بطری تولید می ‌کند احداث خواهد شد. در این اطلاعیه که از سوی وزارت صنایع اعلام شده، آمده است: این کارخانه برای تامین بطری ‌های موردنیاز کارخانه شیر پاستوریزه تهران و سایر موسسات بهداشتی و دارویی از طرف کارخانه شیر پاستوریزه تهران در تهران احداث می ‌شود. ماشین‌آلات این کارخانه از طرف سازمان برنامه خریداری و قسمتی از آن حمل و وارد گردیده و بقیه نیز در راه است و به موازات این اقدامات عملیات ساختمان کارخانه مانند ساختمان مخصوص ماشین ‌آلات و دیگر ساختمان ‌ها آغاز شده و تاکنون 22 درصد عملیات آن انجام شده است. با عملیاتی که سازمان برنامه آغاز کرده است، به موازات خاتمه کار ساختمانی کارخانه شیر پاستوریزه، بطری‌ سازی خود کار این کارخانه نیز تمام می‌ شود و در آن سالانه یک میلیون بطری آماده خواهد شد.

25 اردیبهشت 1339، لایحه تاسیس دانشگاه ملی ایران به تصویب رسید.

25 اردیبهشت 1342، مالاریا در جنوب کشور شیوع یافت. 

25 اردیبهشت 1354، شاه وارد آمریکا شد و در یک مصاحبه گفت: نفت ایران به کسی هدیه نمی‌ شود.

25 اردیبهشت 1355، - یک موافقتنامه همکاری بین ایران و فرانسه در پاریس امضا شد که شامل چند قرارداد مهم بود. دو کشور همچنین موافقت کردند که بازرگانی فرانسه و ایران رشد شدید را تجربه کند. 

25 اردیبهشت 1348، یک چاه نفت در بهبهان آتش گرفت، اقدامات به نتیجه نرسید و متوسل به خارجی‌ ها شدند.

25 اردیبهشت 1367، هواپیماهای ارتش دولت وقت عراق و آمریکا به‌صورت مشترک پایانه نفتی خارک را مورد حمله قرار دادند.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی