بازدید 2419
اقتصاد در گذر زمان؛

از عهدنامه جدید راجع به تعرفه گمرکی تا آزادسازی شلمچه

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 10 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

20 اردیبهشت 1307، بین دولت‌های ایران و انگلستان عهدنامه جدیدی راجع به تعرفه گمرکی مستقل ایران امضا و مبادله شد.

20 اردیبهشت 1311، حاج محمدحسین کازرونی موسس و بانی کارخانه پارچه‌بافی اصفهان در سن 80 سالگی درگذشت. همچنین تاسیسات گمرکی تیتر خبر اقتصادی این روز است که در متن آن نوشته شده است: "چنانکه اطلاع داده بودیم از طرف اداره کل گمرکات برحسب دستور وزارت مالیه برای ایجاد انبارهای مخصوص برای اجناس انحصاری و غیره اقدام به عمل آمده است به طوری که از گیلان اطلاع می ‌دهند اداره گمرکات تصمیم گرفته که انبار گمرک پهلوی را تغییر و به غازیان منتقل کند. در بندر شاه نیز مطابق نقشه ترسیمی مصوبه مشغول ساختمان شده‌ اند." تریاک در آن سال ‌ها از جمله محصولات زراعی قلمداد می‌ شد. در روزنامه این روز نیز با ذکر خوشحالی از بارش باران، ریزش ‌های جوی را موجب افزایش زراعت تریاک ذکر کرده است. 

20 اردیبهشت 1319، چمبرلن نخست ‌وزیر انگلستان استعفا داد و پارلمان وینستون چرچیل را به نخست ‌وزیری برگزید.

20 اردیبهشت 1320، بودجه کل کشور برای سال 1326 با هزینه تقریبی 770 میلیون تومان و درآمد تخمینی 550 میلیون تومان توسط هیات وزیران تصویب شد.

20 اردیبهشت 1333، به موجب موافقتنامه رسمی که بین دکتر علی امینی، وزیر دارایی و ویلیام وارن رییس‌ هیات عملیات همکاری فنی آمریکا در ایران و مدیرکل بانک ملی مبادله شد، مبلغ 9 میلیون دلار از محل کمک‌ های فوری دولت آمریکا بلاعوض در اختیار دولت ایران گذاشته شد.

20 اردیبهشت 1340، سمینار نساجی که از چند روز پیش تشکیل شده بود دراین روز  به کار خود پایان داد و به همین بهانه از سوی ترتیب‌ دهندگان این سمینار که توسط مرکز راهنمایی صنایع و معادن ایران برگزار شده بود، میزان درآمدهای پنبه ایران در جراید منتشر شد. در این مقاله و مطلب که در یک نشریه سالانه آمریکایی مخصوص پنبه آمده و برای انتشار در این سمینار به زبان فارسی ترجمه شده، آمده است: در شماره سال 1961 نشریه "کاتون توید" که سالی یک بار در آمریکا به چاپ می ‌رسد شرحی درباره پنبه ایران نوشته شده و در آن مصاحبه ‌ای با اکبر لاجوردیان، عضو اتاق بازرگانی تهران تنظیم شده و در آن پنبه ایران به سه دسته تقسیم شده است که عبارتند از: کوکوس الیاف 30/ 27 میلی‌ متری، آمریکایی الیاف 36/ 23 میلی ‌متری و بومی الیاف 22/ 18 میلی‌ متری. در ادامه آمده است: در کشت و تجارت و صنعت پنبه در حدود 220 هزار نفر شرکت دارند و درآمدی معادل 25 میلیون دلار در سال به دست می ‌‌آید. مصرف کارخانه ‌های داخلی از 19 هزار تن در سال 1951 به 40 تا 45 هزار تن در سال جاری (1340) رسیده است که این رقم در سال ‌های آینده به 60 هزار تن خواهد رسید.

20 اردیبهشت 1340، جراید کشور خبری درباره تاسیس "اتو بانک" در تهران نوشتند که بعدها این خبر به ‌صورت آگهی بارها و بارها در جراید منتشر و در آن گفته شد: "اتو بانک" بانکی است که گروهی از هموطنان ما را که دارای اتومبیل‌ سواری هستند از اتلاف وقت و سرگردانی برای یافتن جای بانک آسوده ساخته است و با تجهیزات اتوماتیک و مجهز خود ظرف سه دقیقه، بدون آنکه احتیاجی به پیاده شدن از اتومبیل باشد مراجعات بانکی را انجام می‌ دهد و به این ترتیب این گروه از مراجعان به بانک را با سرعت برای فعالیت و انجام کارهای اجتماعی خود رهسپار می ‌سازد. "بانک پارس" با ایجاد "اتو بانک»" یک قدم مثبت در راه رفاه بیشتر هموطنان و جلوگیری از اتلاف وقت مردم برداشته است. بنابراین سازمان فاکوپا (سازمان تبلیغاتی طرف قرارداد بانک پارس) نه تنها امیدوار است، بلکه ایمان راسخ دارد که ملت ایران با استقبال از این موسسه ملی نشان خواهد داد که ایرانی خدمتگزاران خود را تشویق می ‌کند و هر قدم مثبتی را که در راه ایجاد یک کار تازه و مفید برداشته شود تایید و تقدیر می ‌کند. ساختمان اتوبانک‌ در جاده قدیم شمیران (شریعتی امروز)- سه راه ضرابخانه واقع شده بود.

20 اردیبهشت 1342، کارشناسان سازمان ملل متحد پس از یک ‌ماه توقف در ایران گزارش دادند که نسل جوان امروز ایران در معرض خطر جدی قرار گرفته و مجموعا چهارصدهزار نفر معتاد به استعمال موادمخدر در ایران وجود دارد.

20 اردیبهشت 1344، ایران و مجارستان قراردادی اقتصادی امضا کردند.

20 اردیبهشت 1345، کنسرسیوم نفت 6 میلیون لیره به سازمان آب و برق خوزستان وام داد.

20 اردیبهشت 1361، روز مهمی در دوران جنگ تحمیلی بود. در این روز نیروهای ایرانی در ادامه عملیات بیت ‌المقدس، منطقه شلمچه را از تصرف قوای بعثی عراق آزاد و خرمشهر را محاصره کردند.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد 


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست