بازدید 6635
غلامرضا کاتب مطرح کرد؛

هزینه کردن های بالا، تبعات بسیاری برای کاندیدا ها خواهد داشت/تبلیغات محیطی هزینه زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می کند

در سال های اخیر و با گسترش فضای مجازی و ظهور شبکه های گسترده مجازی، تا حدودی از میزان این کاغذپاره‌ها در خیابان های کشور کم شده است، به طوری که با وجود آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری، هنوز خبر زیادی از پخش تراکت و چسباندن پوستر روی دیوارها نیست.
کد خبر: ۶۹۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 10 May 2017
همیشه وقتی تنور انتخابات داغ می شود، نشانه های آن در شهرها و بر سر هر کوچه و گذری به صورت پوستر، تابلو و بنرهای تبلیغاتی خودنمایی می کند؛ تبلیغاتی که متکی بر عکس و ژست تبلیغاتی نامزدها با یک شعار پرزرق و برق است.

به گزارش «تابناک»؛ اما هم اکنون در این تبلیغات که می توان آن را بر پیکر هر کوچه از خاک این کشور پیدا کرد، نه اثری از برنامه های نامزدهاست و نه اطلاعاتی از دیدگاه های آنان که با بیشترین هزینه، کمترین اثر را روی آگاهی رأی دندگان دارد.

البته ناگفته نماند، در سال های اخیر و با گسترش فضای مجازی و ظهور شبکه های گسترده مجازی، تا حدودی از میزان این کاغذپاره‌ها در خیابان ها کم شده است، به گونه ای که با وجود آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری، هنوز خبر زیادی از پخش تراکت و چسباندن پوستر بر دیوارها نیست و اگر در جاهایی هم باشد، در مقایسه با سال های گذشته بسیار کمتر است.

با این حال، امسال به جز انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات دیگری نیز در پیش است و با نزدیک شدن به زمان انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و همچنین انتخابات شوراهای شهر با بودجه به تعدد کاندیداها این نگرانی وجود دارد که بار دیگر پیکر شهرها و روستاهای کشور پر از تراکت‌ها و پوسترهای تبلیغاتی نامزدها شود.

این موضوع از چند منظر باعث نگرانی است؛ از یک سو مدافعان محیط زیست بر این باورند که برای تولید این حجم از کاغذ، آسیب جدی به محیط زیست وارد می شود و علاوه بر تخریب درختان، آلودگی های محیطی شدیدی نیز به دنبال دارد و از سوی دیگر، اقتصاددان ها می گویند، دولت باید هزینه بسیاری صرف واردات و تولید کاغذ و مواد دیگری کند که در شکل کلان آن برای اقتصاد کشور مضر خواهد بود.

اما نکته ای که باعث نگرانی سیاسیون شده است، اینکه این عده اعتقاد دارند برای انجام تبلیغات محیطی، سرمایه های بسیار کلانی لازم است و از آنجا که بسیاری از کاندیداها به تنهایی از عهده این هزینه ها برنمی آیند، دست به دامان افراد دیگری می شوند که ممکن است در آینده تبعاتی برای آنها داشته باشند.

در همین زمینه، غلامرضا کاتب، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی می گوید: نامزدهای انتخاباتی برای آنکه بتوانند در دوران کاندیداتوری خود تبلیغات میدانی در سراسر کشور انجام دهند، بی گمان نیاز به سرمایه هنگفت و البته پیامدهای بسیاری دارد. نخستین پیامد آن، اینکه افراد سرمایه دار دور این افراد جمع می شوند تا به آنها کمک مالی کنند و نتیجه آن، فساد در اقتصاد کشور خواهد بود، چون اگر امروز هر سرمایه داری مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی کمک کند، طبیعی است، پس از انتخاب شدن، انتظار کمک های خاص به این افراد را داشته باشند.
 
نکته دوم پیامد آن این است که هزینه های اقتصادی کشور را بالا می برد و موجب اسراف های کلان در کشور می شود که در مقیاس کلی هزینه بسیاری بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.

عضو کمیسیون تبلیغات ریاست جمهوری گفت: این تنها مربوط به نامزدهای شورای شهر و نمایندگان مجلس نمی شود، بلکه شامل نامزدهای ریاست جمهوری نیز می شود که اگر به این شکل عمل شود، فسادهای بزرگتری را رقم می زند.

در پایان باید یادآور شد، گویا با وجود شبکه های گسترده اطلاع رسانی، دیگر نیازی به این هزینه ها نباشد؛ بنابراین، باید کاری کرد تا نامزدها بهتر بتوانند از این فرصت ها استفاده کرده و هزینه های خود را کاهش دهند که اگر این کار صورت گیرد، قطعا در آینده نیز کمتر نگران جواب سلام کسانی خواهند بود که وامدار آنها شده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی