بازدید 1771
اقتصاد در گذر زمان؛

از تصویب منع خروج طلا و نقره از ایران تا ورود دبیرکل اوپک به ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 08 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

18 اردیبهشت 1294، قانون منع خروج طلا و نقره از ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید. 

18 اردیبهشت 1311، خبری در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید با عنوان وخامت اوضاع مالي آمريكا – كسري بودجه به 450.000.000 ليره مي ‌رسد.

در آخرين اقلام رسمي كسري بودجه سال‌ جاري آمريكا وخامت اوضاع مالي آن را تشريح و هويدا مي ‌سازد: عايدات و مخارج سال ‌جاري آمريكا از قرار ذيل است:  عايدات 450.000.000 ليره مخارج 900.000.000 ليره كسري 450.000.000 ليره. ساير اقلامي كه بدي اوضاع و شدت بحران را مي‌ رساند از اين قرار است: تنزل از صدي 20 الي صدي 80 در كليه تجارت داخلي و خارجي، تنزل صدي 83 در منافع بانك‌ها در سال 1931 در مقايسه با 1929، تنزل صدي 11 در كليه قيمت سهام در بورس نيويورك در ماه مارس. از شروع بحران مالي در 1929 سهام نيويورك بالغ ‌بر 14.000.000.000 ليره تنزل نموده است. عده بيكاران آمريكا قريب 10 ميليون تخمين زده شده و روز به روز هم زيادتر مي ‌شود. در ادامه اين خبر آمده است كه مسترملون، سفير كبير جديد واشنگتن در لندن در صحبت ‌هاي خصوصي با اولياي امور انگليس چنين گوشزد كرده كه با "وضعيت فعلي هيچ گونه اميد الغاي قروض جنگي از طرف دولت آمريكا نيست." در ادامه مي‌ آيد كه اوضاع سياسي آمريكا چندان رضايت ‌بخش نيست، روح مخالفت بين نمايندگان مجلس سنا و مجلس نمايندگان حكمفرما است و دولت فعلي هنوز موفق نشده كه چاره ‌اي براي بحران مالي بیابد؛ به ‌طوري‌كه زمزمه مي‌ شود ممكن است احزاب مخالفت ‌هاي خود را موقتا كنار گذاشته، روي كابينه ملي انگليس حكومت ملي تشكيل بدهد و تمام تلاشش را براي برطرف كردن اين بحران مالي به كار گيرد.

18 اردیبهشت 1311، به موجب خبری که در روزنامه  منتشر شده است بر اساس قرارداد دولت و بانک شاهنشاهی که به تصویب مجلس ملی نیز رسیده، بانک شاهنشاهی باید اسکناس‌ های خود را از بازار جمع آوری کند. 

همچنین در همین روز جلسه فراکسیون ترقی تشکیل شد. براساس این خبر فراکسیون ترقی برای شور و مطالعه در لایحه پیشنهادی رییس کل تجارت نسبت به تفتیش قاچاق تشکیل شد که در نتیجه این مذاکرات که تا پاسی از شب هم ادامه داشت این لایحه با قید یک فوریت تصویب شد. اعلان ‌های مناقصه آن زمان هم از مطالب جالب توجه روزنامه 18 اردیبهشت ماه است. بر اساس یکی از این مناقصه ‌ها اداره ملزومات مالیه معادل یکصد و پنجاه هزار قالب آجر نیمه آمریکایی مرغوب و پانصد خروار آهک کلوخه به مناقصه خریداری می‌ کند که پای ساختمان در شهر تحویل داده شود. اشخاصی که حاضر برای معامله هستند باید پیشنهاد خودشان را در پاکت سربسته مهر لاک شده ارسال کنند.

18 اردیبهشت 1319، بانک ملی ایران نیز با انتشار یک آگهی مزایده در روزنامه اطلاعات اعلام کرده است که قصد دارد قسمتی از ابنیه قدیمی خود را که در محوطه و اراضی شعبه بانک بازار (تهران) مقابل سبزه میدان واقع است به طریق مزایده «سرپا» به فروش برساند. 

18 اردیبهشت 1328، عبدالرضا پهلوی، سرپرست برنامه هفت ساله شد و اعضای شورای سازمان برنامه به این شرح انتخاب شدند: علی منصور، ابوالقاسم نجم، دکتر مشرف نفیسی، احمدحسین عدل، دکتر شمس ‌الدین جزایری، دکتر فضل ‌الله مشاور، مهندس احمد زنگنه و همچنین دکتر تقی نصر نیز به عنوان مدیرعامل سازمان برنامه انتخاب شد.

18 اردیبهشت 1334، کارخانه سیمان ری با ظرفیت سیصدتن در روز شروع به کار کرد. 

18 اردیبهشت 1335، لوله‌ کشی آب شهر زاهدان تکمیل و آماده بهره ‌برداری شد.

18 اردیبهشت 1339، برخی جراید کشور انتشار خبر از پیشرفت‌ های ایران در زمینه تهیه سرم هاری در موسسه رازی حصارک کرج را منتشر کردند و نوشتند این خبر، در کنفرانس ملی مبارزه با بیماری ‌های دامی در پاریس مورد توجه زیاد قرار خواهد گرفت. روزنامه اطلاعات در این باره نوشته است: دیروز اطلاع حاصل گردید که پیشرفت ‌های اخیر ایران در کادر دامپزشکی در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با بیماری ‌های دامی که از امروز در پاریس تشکیل می‌شود، به اطلاع شرکت‌کنندگان کنفرانس خواهد رسید. یکی از این پیشرفت‌ ها عبارت از ساختن سرمی است که سال گذشته موسسه رازی برای مبارزه با بیماری‌ هاری تهیه کرد. از این سرم در معالجه مبتلایان به مرض‌ هاری - طبق آزمایش ‌هایی که به عمل آمده- چندین برابر سایر سرم‌ هایی است که در سایر نقاط جهان ساخته شده است. در ضمن تهیه انواع واکسن‌ ها و سرم ‌های دامی که ایران در ساختن آن از بعضی کشورهای خاورمیانه پیشی گرفته است قسمتی از موفقیت ‌های ایران در امر مبارزه با امراض دامی است و نمایندگان ایران ضمن بیان این مطلب در کنفرانس سعی خواهند کرد از اطلاعات دیگر کشورها برای ادامه موفقیت ‌های خود استفاده کنند.

18 اردیبهشت 1344، قانون تشکیل خانه ‌های اصناف به تصویب نهایی رسید.

18 اردیبهشت 1346، دبیرکل اوپک وارد تهران شد.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد 


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست