بازدید 9053
همه گمانه زنی ها درباره سکوت انتخاباتی رئیس‌جمهور؛

روحانی چرا اعلام کاندیداتوری نمی‌کند؟

هرچند طبق آخرین خبرهایی که امروز در شبکه های اجتماعی دست به دست شد؛ قرار است رئیس جمهور فردا با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حضور جدی در رقابت های انتخاباتی پیش رو ثبت نام کند. باید تا فردا و شاید تا پیایان مهلت پنج روزه ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که شنبه به پایان می رسد صبر کرد.
کد خبر: ۶۸۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 13 April 2017

امروز سومین روز ثبت نام کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. تاکنون بیش از 400 نفر برای حضور در انتخابات 29 اردیبهشت ماه ثبت نام کرده اند.در این میان و برغم جدی شدن رقابت های انتخاباتی همچنان «حسن روحانی» رئیس جمهوری از اعلام کاندیداتور امتناع می کند و در پاسخ به سوالات رسانه ها مبنی بر اینکه چرا حضورتان در رقابت های پیش رو را رسما اعلام نمی کنید یا به لبخندی قناعت می کند و یا با اشاره به مهلت پنج روزه ثبت نام کاندیداهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری می گوید باید تا پایان مهلت ثبت نام صبر کنید.

به گزارش «تابناک»، در همین راستا هم بود که او در نشست خبریش که دوشنبه گذشته برگزار شد ، در پاسخ به این سوال که چرا حضور یا عدم حضور تان را در انتخابات پیش رو رسما اعلام نمی کنید، گفت: «برای پاسخ به این سوال دو سه روزی باید صبر کرد. از سه شنبه 22 اردیبهشت ماه ثبت نام افراد متقاضی شروع می شود. پنج روز هم زمان ثبت نام است. اگر پنج روز صبر کنید معلوم می شود که چه کسانی وارد عرصه انتخابات می شوند. من دلم می خواهد انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود و هر کسی که می آید در پذیرش مسئولیت برای آینده موفق باشد

روحانی درحالی از اعلام کاندیداتوری در انتخابات پیش رو امتناع می کند که در خبرهای که از پاستور به گوش می رسد، او ستاد انتخاباتی اش را به ریاست «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی اش- که البته اخیرا از این سمت اعلام استعفا کرده است – تشکیل داده است و شریعتمداری هم با تشکیل کمیته های کوچک و بزرگ انتخاباتی زیر نظر نزدیکترین یاران دولت از جمله «علی جنتی» در حال پیشبرد امور انتخاباتی است .

 البته شریعتمداری در طی مسیر انتخاباتی «حسن روحانی» تنها نیست و به موازات کارهای انتخاباتی او «محمد علی نجفی» مشاور ارشد روحانی از یک سو و «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر روحانی از سوی دیگر مشغول برنامه ریزی های انتخاباتی برگزار می کنند.

در کنار ورود انتخاباتی دولتمردان معتمد روحانی به کارزار انتخابات ریاست جمهوری ، اصلاح طلبان و احزاب وابسته به جریان اعتدالگرایان نیز اعلام کرده اند که روحانی گزینه نهایی آنها در انتخابات پیشروست و در همین راستا هم برنامه های حزبی و انتخاباتی شان پیش می برد.

نکته دیگر در این میان نیز سخنان ماه گذشته «حسین مرعشی» یار نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره آخرین دیدار مرحوم هاشمی با روحانی در پاییز گذشته بود که گفت «روحانی در این دیدار به آیت الله هاشمی قول داده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد شود و نماینده تفکری باشد که چهار سال همراه و همدل او بودند

در کنار همه این ها و برغم جدی بودن حضور «حسن روحانی» در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به دلیل شعارها و حمایته ای آشکار سیاستمردان واحزاب هوادار روحانی از کاندیداتوری بالقوه روحانی؛ اما رئیس جمهور تاکنون در اینباره پاسخ قاطعی نداده است و سوال کنندگان را به آینده نه چندان دور حواله می دهد.

نکته سوم و دیگری که در بحث عدم کاندیداتوری «حسن روحانی» تا لحظه تنظیم این گزارش قابل تامل و بررسی است، ورود رسمی «سید ابراهیم رئیسی»، تولیت آستان قدس رضوی به کارزار دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. اهمیت ورود رئیسی به انتخابات پیش رو به این دلیل است که تنها گزینه جناح راست است که قریب به اتفاق احزاب و گروه های سیاسی وابسته به این جریان بر سر او توافق دارند و می توانند پس از قریب به سه دوره انتخابات ریاست جمهوری بالاخره به اجماع حداکثری برسند و در پی این اجماع فضای انتخابات میان «حسن روحانی» و حامیانش و  رئیسی و حامیانش دوقطبی خواهد شد.

هرچند ورود غیرمنتظره محمود احمدی نژاد در انتخابات فضا را تاحدودی تحت تاثیر قرار داد و باعث ارائه تحلیل های بسیاری در خصوص چرایی این حضور شد، اما طبق نظر بسیاری از کارشناسان سیاسی او یعنی احمدی نژاد و جریانش توان عبور از فیلترهای نظارتی را نخواهند داشت و تنها با استمرار حضورشان در عرصه انتخابات هزینه هایی را بر کشور و به صحنه انتخابات تحمیل خواهند کرد. 

در کنار این گمانه زنی که باز به حضور روحانی در کارزار رقابت های پیشرو اشاره می کند، و نزدیکان رئیس جمهوری بازهم سخن از نا مشخص بودن تصمیم روحانی به میان می آورند و سکوت روحانی در این باره هم مخاطبانش را با ابهام روبرو می کند. ابهامی که برداشت های مختلفی از آن می شود.

از جمله موضوعات یا بهتر بگوییم گمانه زنی هایی که درباره سکوت روحانی در باره عدم کاندیداتوری اش این روزها نقل محافل خبری شده این است که «حسن روحانی» نگران رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان است ، جمعی می گویند که شائبه رد صلاحیت روحانی آنچنان قوی است که او را از حضور در رقابت ها بازمی دارد.

جمعی دیگر نیز بر این باورند که ورود «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان گزینه محبوب بزرگان جناح راست به کارزار انتخابات پیش رو به معنای پایان دوره ریاست جمهوری اوست و بعید به نظر می رسد روحانی توان رقابت با او را داشته باشد به همین دلیل هم ترجیح می دهد به یک دوره ریاست جمهوری اش قناعت کند و عرصه را به رقیب واگذار کند.

جمعی دیگر اما این اقدام روحانی را شگرد انتخاباتی او می دانند و می گویند روحانی با این روند به حامیانش این پیغام را منتقل می کند که او هم دل خوشی برای ماندن در قدرت ندارد و مسیر حرکت او همراهانش چنان که باید برایشان ایده آل و مطبوع نیست .

این روزها، روزهای داغ گمانه زنی ها و رد بدل شدن شایعات ریز و درشت انتخاباتی است که گاه برخواسته از ناگفته های عالم سیاست است و گاه حاصل تفکر جمعی خبر ساز. به هرحال اما آنچه در این میان حائز اهمیت است اینکه روحانی برغم المان های آشکاری که از کاندیداتوری او در انتخابات پیش رو حکایت می کند فعلا ترجیح داده پاسخ به اعلام کاندیداتوریش را ابهام ساز کند و در این باره اعلام نظر نکند. اینکه دلیل این اقدام روحانی چیست و چرا او به این سمت قدم برداشته سوالی است که شخص رئیس جمهور یا نزدیکانش می توانند به آن پاسخ دهند.

هرچند طبق آخرین خبرهایی که امروز در شبکه های اجتماعی دست به دست شد؛ قرار است رئیس جمهور فردا با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حضور جدی در رقابت های انتخاباتی پیش رو ثبت نام کند. باید تا فردا و شاید تا پیایان مهلت پنج روزه ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که شنبه به پایان می رسد صبر کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد
وب گردی