بازدید 2391
تابناک بررسی می کند؛

کاندیداهای جمنا اصراری بر ماندن ندارند؛ نزدیک‌ترین روزهای وحدت

پذیرفتن نامزد نهایی مورد اجماع مجمع عمومی جبهه مردمی و کنار رفتن سایر کاندیداهای عضو جمنا به نفع نامزد نهایی یکی از اصول پذیرفته شده جمنا بوده است. در این باره چند تن از اعضای جمنا به طور صریح یا ضمنی اعلام کرده اند به تصمیمی که توسط شورای مرکزی جمنا اتخاذ خواهد شد تمکین خواهند کرد.
کد خبر: ۶۸۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸ 07 April 2017
دیروز پنج شنبه هفدهم فروردین، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی «جمنا» دومین نشست انتخاباتی خود را با حضور 3000نفر از اعضایش از سراسر کشور  برگزار کرده و طی آن پنج کاندیدای نهایی خود را اعلام کرد.

 به گزارش صفحه انتخابات «تابناک»،با نزدیک شدن به زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در 22 فروردین اگرچه گمانه زنی هایی در مورد کاندیداهای جدی انتخابات آتی مطرح می شود اما هنوز مشخص نیست کدام یک از 5 نامزد جمنا به عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف بزرگ در مقابل رئیس جمهور مستقر حسن روحانی قرار خواهد گرفت.

در نشست روز پنجشنبه جمنا که در شهر آفتاب و در جوار حرم امام خمینی برگزار شد اکثر کاندیداهای اولیه حضور داشتند و از برنامه های خود دفاع کردند. با نگاهی به رسانه ها مشخص می شود برخی از این 14 نفر علی رغم مطرح شدن اسمشان در لیست اولیه جمنا هیچ گونه تحرک انتخاباتی نداشته اند و خبری از آن ها در رسانه ها و خبرگزاری ها نیست. 

14 نفری که عبارتند از: 
۱- مهرداد بذرپاش
۲- سعید جلیلی
۳- حمیدرضا حاجی بابایی
۴- محمد خوش چهره
۵- محسن رضایی
۶- سید ابراهیم رئیسی
۷- علیرضا زاکانی
۸- محمد مهدی زاهدی
۹- سید عزت الله ضرغامی
۱۰- پرویز فتاح
۱۱- رستم قاسمی
۱۲- محمدباقر قالیباف
۱۳- مصطفی میر سلیم
۱۴- علی نیکزاد

در این بین علی نیکزاد و محمد خوشچهره به همراه پرویز فتاح کمترین تحرک انتخاباتی را داشته اند و صحبت هایی مبنی بر جدی بودن آنها در آستانه 40 روز مانده به انتخابات از جانب خود و اطرافیانشان مطرح نشده است. میرسلیم نامزد حزب موتلفه اما همچنان با حضور پررنگ در رسانه ها و سخنرانی ها به بیان مواضع خود م یپردازد و رستم قاسمی، مهرداد بذرپاش، محسن رضایی،  عزت الله ضرغامی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف با نقد عملکرد دولت در زمینه های مختلف همچنان به عنوان منتقدان وضع موجود، بر تاثیرگذاری خود در روند انتخابات و نتیجه آن تاکید دارند. سید ابراهیم رئیسی اگرچه پیشتر در چندین اظهار نظر عدم تمایل خود به حضور در انتخابات را ابراز کرده است اما فضای حاکم بر افق سیاسی پیشا انتخاباتی کشور از او به عنوان یکی از کاندیداهایی که امکان اجماع جمنایی ها بر روی او وجود دارد خبر می دهد. برخی رسانه های از تصمیم گیری قطعی او بعد از نشست جمنا خبر می دادند،تا انکه روز گذشته کاندیداتوری او با استعفاء از هیات نظارت بر انتخابات و قرائت پیامش به جبهه مردمی قطعی شد.

اگرچه سعید جلیلی از تعداد سخنرانی های خود که تا حدی رنگ و بوی انتخاباتی داشت کاسته است ولی در نهایت روز گذشته اعلام شد اگرچه به هماهنگ شدن او با جبهه مردمی هنوز امیدواری هایی وجود دارد، اما او ساز و کار جمنا را در نهایت نپذیرفته است.

از ابتدای تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب خواسته جمعی همواره اجماع روی یک کاندیدا و تجمیع نیروها و توان انتخاباتی بر روی یک نفر بوده است. خواسته ای که بعد از تجربیات تلخ انتخابات های گذشته به یک خواسته عمومی در بین اصولگرایان تبدیل شده است. به گفته برخی از اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب ساز و کارهایی در نظر گرفته شده است که هر کدام از افرادی که به جمنا پیوسته اند ملزم به پذیرفتن و اعمال آن ساز و کارها هستند. که یکی از آنها پذیرفتن نامزد نهایی مورد اجماع مجمع عمومی جبهه و کنار  رفتن سایر کاندیداهای عضو جمنا به نفع او است. در این باره چند تن از اعضای جمنا به طور صریح یا ضمنی اعلام کرده اند به  تصمیمی که در نشست عمومی جمنا اتخاذ خواهد شد تمکین خواهند کرد.

عزت الله ضرغامی از هواداران خود خواسته است تا اظهارنظر نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) از تبلیغ  او بعنوان کاندیدای اصلح و برتر جداً خودداری کنند. او دیروز هم اعلام کرد از همفکری با کاندیداها و کاندیدای نهایی جمنا دریغ نخواهد کرد.

 حمیدرضا حاجی بابایی دیگر کاندیدای منتخب جمنا نیز در این مورد اظهار کرده است: همه باید از نفر نهایی جبهه مردمی حمایت کنند تا بتواند موفقیت بیشتری به دست آورد و این امر بر همه محرز است و من دومین نفری بودم که این مسئله را کتباً به جبهه مردمی نیروهای انقلاب تقدیم کردم. اگر قرار باشد در المپیک کشتی بگیریم راهی جز این نداریم که قوی‌ترین کشتی‌گیر خود را به میدان بفرستیم و اگر آن فرد قوی‌تر انتخاب شد همه باید از او تبعیت کنند.

 علیرضا زاکانی  نیز در این باره گفته است: همگان موظف هستند در مسیر عقل جمعی و کار گروهی حرکت کنند.

رستم قاسمی با بیانی صریح تر در این زمینه گفته است: اگر گزینه نهایی نباشم حتماً به نظر جبهه مردمی تمکین می‌کنم .

مهرداد بذرپاش در خصوص انصراف و تمکین به نظر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای کاندیدای نهایی می گوید: در امر وحدت باید توجه داشت که وحدت شرط لازم است اما شرط کافی آن،  پاسخ دادن به نیازهای جامعه است.

 محمد مهدی زاهدی  نیز با بیان اینکه عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) بوده و به تصمیمات این جبهه وفادارم، اظهار کرد: در این دوره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی سازو کاری ایجاد کرده و در این چارچوب حرکت کرده و تسلیم رای این جبهه هستم.

زاهدی در خصوص احتمال کنار کشیدن از حضور در انتخابات در صورت خواست جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، گفت: اگر جبهه این تصمیم را بگیرد، این کار را خواهم کرد. در مجموع امیدواریم جبهه تصمیم خوبی بگیرد و یکی از نیروهای کارآمد و انقلابی با کمترین حاشیه را در نهایت به عنوان نامزد نهایی معرفی کند.

محسن رضایی نیز از ابتدا کاندیدا شدن و نشدن خود را مشروط به خواست عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب کرده بود و معتقد به خرد جمعی و اجماع عمومی برای تصمیم گیری انتخاباتی بوده است.

به گفته لطف الله فروزنده عضو هیات رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی 5 نفری که در مجمع دوم حائز بیشترین رای شده اند، گزینه هائی هستند که نامزد نهائی از میان آنها تعیین می شوند.

عضو هیات رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی افزود: شورای مرکزی درباره نحوه ورود به انتخابات، ثبت‌نام نامزدها و چگونگی رقابت و تعیین نامزد یا نامزدهای نهایی تصمیم‌گیری می‌کند و این اختیاری است که شورای مرکزی از مجمع ملی دریافت کرد.

حال باید ببینیم کدام یک از 5 کاندیدای نهایی جمنا خواهند توانست حائز بیشترین نظرات اعضای شورای مرکزی برای انتخاب به عنوان کاندیدای نهایی شود و دیگر کاندیداها چگونه رفتاری در مقابل انتخاب او خواهند داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # تایید صلاحیت # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری