بازدید 3520
پديده‌اي ‌جديد در‌ فضاي مجازي فوتبال؛

هولیگانیسم سایبرنتیک

به نظر می‌رسید بستن (حفاظت) ورودی درگاه تنها راه حل قطعی برای جلوگیری از مقالات آلوده‌ باشد چون از وقتی درگاه بورسیا دورتموند در دسامبر 2006 و درگاه بایرن مونیخ از ژوئن 2006 مورد حفاظت قرار گرفته‌اند دیگر حمله‌ای مشاهده نشده است، البته نباید گفت که هولیگانیسم اینترنتی در فوتبال پدیده‌ای صرفا مربوط به آلمان است. حتی پدیده‌ای مربوط به اروپا هم نیست و شواهدی قوی وجود دارد که در حقیقت ایالات متحده هم شاهد این نوع هولیگانیسم است.
کد خبر: ۶۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۳ 08 October 2009
شامگاه یازدهم فوریه (23بهمن‌ماه 87) در حالی که آلمان‌ها مقابل نروژ بازی می‌کردند، یک خبر فوری غیرمنتظره روی وبگاه رسمی باشگاه شالکه ظاهر شد که از فسخ قرارداد کوین کورانی، مهاجم این تیم به‌خاطر «اظهارات غیرمسؤولانه درباره تیم» خبر داد.

به نوشته وطن امروز؛ تنها چند دقیقه بعد این خبر ناپدید شد و تمام صفحه اصلی تا ظهر روز بعد غیرفعال (off line)، شد، اما بازهم دیر بود چون برخی مردم این خبر را ذخیره کرده بودند که یکی از آنها خبرنگاری بود که باعث شد 2 شبکه آنلاین به سرعت این خبر را پخش کنند، اما در واقع خبری که ارزش انتشار داشت خبری بود جز این، خبری که باشگاه عصر روز بعد از ماجرا منتشر کرد: «صفحه اصلی وبگاه شالکه 04 در یک اقدام خرابکارانه و به شکلی مخرب هک شده است».

آخرین بخش خبر جای بحث داشت چون وبگاه شالکه از سیستم مدیریت محتوایی کاملا بازی به نام (TYPO3) استفاده می‌کرد، همان سیستمی که در صفحه اصلی وبگاه شخصی ولفگانگ شاوبل، وزیر کشور آلمان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت اما یک روز جلوتر از ماجرای وبگاه شالکه یعنی دهم فوریه به هیچ وجه روز اینترنتی امن‌تری نبود چون در این روز هم حمله کاملا حساب‌شده‌ای متوجه وبگاه آقای وزیر شده بود و باز هم از منفذ امنیتی TYPO3.

اگرچه حمله‌ای که برای تخریب وجهه کورانی انجام شد چندان قدرتی نداشت ولی این چیزی بود که هواداران فوتبال بیشتر و بیشتری به آن بذل توجه می‌کردند. پس دیگر نه‌فقط با نمادهای دیجتالی که همین‌طور با هولیگان‌های دیجیتالی هم سروکار داریم، آن هم به تعداد خیلی زیاد. ویکیپدیا یکی از هدف‌های چرب و نرم این‌جور خرابکاری‌هاست.

اما در آنجا اگر مقاله‌ای که اقدام به لجن‌پراکنی می‌کند روی ویکیپدیا قرار گیرد بلافاصله با اضافات دیگران تصحیح خواهد شد. به‌طور طبیعی آنها انواعی از مقیاس و ابزارهای دائمی و جا ‌افتاده برای ویرایش متون دارند که به اعتمادی که به مولفانشان دارند وابسته است.

از لیست فعلی 200 وبگاه آلمانی که اخیرا اغلب مورد حفاظت مسؤولان قرار گرفته‌اند، خبری که روی وبگاه شالکه قرار گرفت در صدر اخباری قرار می‌گیرد که به واسطه توجه فزاینده مردم ریسک بیشتری را سبب می‌شد و ذهن افکار عمومی را متوجه حادثه یازدهم سپتامبر و برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی می‌کند.

اگرچه نباید انکار کنیم که درگاه شالکه روی وبگاه ویکیپدیا به مراتب بیشتر از دیگر درگاه‌های باشگاه‌ها مورد حمله وندال‌‌های سایبرنتیک قرار گرفته و همین موجب شده که بحث‌های زیادی درباره برداشتن یا تقویت سیستم حفاظتی در بگیرد.

آخرین باری که وندال‌ها حمله کردند به آگوست 2007 مربوط می‌شود که تجربه‌ای توأم با شکست بود چون خیلی از هواداران دورتموند کری‌های خود بر ضد شالکه را با رکیک‌ترین کلمات بین ماخذ و منابع درگاه ویکیپدیا وارد کردند و به همین خاطر پس از 5 روز ورودی درگاه بسته شد.

به نظر می‌رسید بستن (حفاظت) ورودی درگاه تنها راه حل قطعی برای جلوگیری از مقالات آلوده‌ باشد چون از وقتی درگاه بورسیا دورتموند در دسامبر 2006 و درگاه بایرن مونیخ از ژوئن 2006 مورد حفاظت قرار گرفته‌اند دیگر حمله‌ای مشاهده نشده است، البته نباید گفت که هولیگانیسم اینترنتی در فوتبال پدیده‌ای صرفا مربوط به آلمان است. حتی پدیده‌ای مربوط به اروپا هم نیست و شواهدی قوی وجود دارد که در حقیقت ایالات متحده هم شاهد این نوع هولیگانیسم است.

حادثه 24 ژوئن امسال شاهد این مدعاست.

11 دقیقه پس از آنکه خورخه لاریوندا با دمیدن در سوت خود پیروزی آمریکا بر اسپانیا در نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها را تایید کرد کسی که تنها آدرس IP او پیدا شد وارد وبگاه ویکیپدیای انگلیسي شد و مقاله مربوط به رتبه‌بندی جهانی فیفا را کاملا به هم ریخت و جای آمریکا و اسپانیا را در این رنکینگ تغییر داد، به‌طوری که ناگهان آمریکایی‌ها به صدر رنکینگ جهانی پریدند و اسپانیایی‌ها تا رتبه چهاردهم سقوط کردند.

حتی وقتی یکی از هواداران لیورپول از سوئد که خود را چندلر معرفی می‌کرد این بهم‌ریختگی را تنها پس از 3 دقیقه درست کرد چند ثانیه بعد دوباره یک کاربر ناشناس، آمریکا را به صدر رنکینگ بازگرداند، البته او فراموش کرد که اسپانیا را به مکان چهاردهم بفرستد و در رنکینگ جدید ساختگی نام آمریکا در 2 نقطه به چشم می‌خورد.


***
با توجه به مقاله اخیر اولی‌ هسه ليشتن برگر، مؤلف مشهور فوتبال آلمان که در بالا مطالعه کردید فرضیات سیاسی درباره هک شدن وبگاه باشگاه اوساسونا و درج خبر کذب اخراج 2 بازیکن ایرانی آن کمرنگ می‌شود چون به نظر می‌رسد این حمله‌های اینترنتی بیشتر نوعی بی‌اخلاقی رایج در میان توده‌های فوتبال‌دوست و حتی فوتبال‌زده باشد که در دسته‌بندی کلی و جدید مطرح شده توسط نویسنده آلمانی می‌گنجند. یعنی هولیگانیسم سایبرنتیک.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی