بازدید 26134

کاش دیدن این تصاویر نوروزی برایمان عادی نشده بود! +ویدیو

هرچه به نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، بازار فروش بسیاری از محصولات، از جمله اجناس و لوازم مرتبط با سال تحویل داغ تر می‌شود؛ بازاری که متأسفانه سال های طولانی‌ است، زشتی بزرگ نیز به آن سنجاق شده است. نتیجه رسمی نوظهور که گویی هنوز متوجه آسیب هایش نشده ایم که اگر این گونه بود، در صدد حذف آن برمی آمدیم.
کد خبر: ۶۷۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰ 04 March 2017
هرچه به نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، بازار فروش  بسیاری از محصولات، از جمله اجناس و لوازم مرتبط با سال تحویل داغ تر می‌شود؛ بازاری که متأسفانه سال های طولانی‌ است، زشتی بزرگ نیز به آن سنجاق شده است.
 
به گزارش «تابناک»، روزهای آخرین ماه سال در حالی گذران می‌شوند که با قدم زدن در بازارها و گذرها، به وضوح می‌شود نشانه‌های پایان سال را دید. در مغازه‌هایی که روز به روز بر جمعیت مراجعانشان افزوده می‌شوند یا اجناس مناسبتی که در بساط دستفروشان نیز به فروش می‌رسند؛ مثل اقلامی که با آنها سفره هفت سین نوروزی را می‌چینیم.

البته در پیشینه هفت سین و چیدنی هایی که بر سر این خاص ترین سفره سال می‌نهیم، اختلافاتی هم به چشم می‌خورد؛ اما برخی اقلام آن خیلی وقت است که خود را به عنوان عضو ثابت این سفره به همگان تحمیل کرده‌اند. مثل سبزه که نماد بهار و فصل رویش است و زنده ترین عضو قدیمی هفت سین به شمار می‌آید. با این ملاحظه که رقیب زنده دیگری هم دارد که متأسفانه بسیار قدرتمند است.

منظور سخنمان «ماهی» است. دیگر عضو زنده‌ای که بر سر سفره هفت سین خیلی هایمان قرار می‌گیرد، ولی شواهد حکایت از تازه بودن عضویت آن در هفت سین های نوروزی دارد؛ عضوی که هرچند در بسیاری از نمادسازی های معاصر از نوروز نیز بسیار جایگاه خوبی برای خود دست و پا کرده و در تبلیغات تلویزیونی در ایام نوروز نیز خودنمایی می‌کند، اما هیچ اصالتی در هفت چین یادگار مانده از گذشته ندارد.
 
کاش دیدن این تصاویر نوروزی برایمان عادی نشده بود! 
 
عضوی که هرچند تا همین سال های اخیر، نوع «گلی» و سرخ آن بر سر سفره‌های نوروزی مان نشانده می‌شد، حالا در اتفاقی عجیب، امسال انواع جدیدی از آن در بازار عرضه می‌شود و به نوعی در حال جایگزینی است. از این رو می‌گوییم عجیب که می‌بینیم عرضه ماهی های آکواریومی به جای ماهی گلی از یکی دو هفته پیش به شکل گسترده در کشورمان آغاز شده و حتی نوع بسته بندی این کالا (!) نیز حکایت از هماهنگ بودن بازار عرضه آن دارد!

همه اینها در حالی است که به باور بسیاری، قرار دادن ماهی گلی بر سر سفره هفت سین، رسمی وارداتی از شرق آسیاست؛ رسمی که ظاهرا جذابیت های ماهی گلی موجب جا افتادنش در کشورمان شده و در این بین از علاقه کودکان به تماشای این ماهی ها و همراهی و همدلی والدین با ایشان نیز نمی‌توان ساده گذشت.

رسمی نوظهور که در پس پرده آن، تجارتی بزرگ قرار گرفته که روی ناخوشش، مرگ میلیون ها ماهی یا حتی بدتر، آلوده کردن منابع آبی به وجود این ماهی ها و اشکالات همراه آنهاست. ماهی هایی که اگر سراغ مردم رفته و از ایشان بپرسیم دلیل حضورشان در سفره هفت سین چیست یا به دنبال طرح پرسش هایی درباره خاستگاه و زادگاهشان باشیم، احتمالا به پاسخ خاصی نخواهیم رسید.

این در حالی است که می‌توان آفات زیادی برای این رسم عجیب برشمرد. از جمله ترویج حیوان آزاری؛ آفتی که به وضوح در بسته‌های کوچک و دربسته حاوی ماهی که این روزها در معابر عرضه می‌شوند، دیده می شود، ولی افسوس که به دیدن این تصاویر خو کرده‌ایم؛ رفتاری که هیچ آموزه اخلاقی و دینی تأییدش نمی‌کند؛ اما ما با بی تفاوتیِ عجیب، از کنار آن ساده می‌گذریم و حتی با خریدن این ماهی ها، به ترویجش کمک می‌کنیم.

انگار نه انگار که این رسم زشت، نه باستانی است و نه سفره هفت سینمان بی ماهی دچار هیچ مشکلی خواهد شد. بماند که اگر یکی از ملزومات سفره هفت سین وجود ماهی بود نیز، آفات فراوان این کار باید مجابمان می‌کرد برای حذف آن از هفت سین بهاری دست به کار شده و دست کم به سهم خودمان، واکنش نشان دهیم.


تعداد بازدید : 3492
تعداد بازدید : 92

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۷
شرم بر تو تابناک که روشنگری دکتر احمدی نژاد را منتشر نکردی
پاسخ ها
alii
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
اخوی خیلی متوهم تشریف داری. احمدی نژاد و روشنگری؟ این دو واژه فرسنگها با هم فاصله دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
تو دیگه چه خوش خیالی هستی که این ادعاهای کذب را روشنگری می نامی
هشت سال دروغ و دزدی و چپاول رو اگر شما یادتان رفته مردم یادشان هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
روشنگری؟ ایشون اگه روشنگر بود اون اسامی رو که 8 سال تو جیبش نگه داشت تا پوسید رو منتشر میکرد. ایشون روشنگر نیست ، مردم فریب است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
داداچ داری اشتباهی می ری. اینجا بحث سر ماهی سفره هفت سینه...
درود به شرفتون با این مقاله زیبا . مردم این ماهی ها هم زنده هستند ازار رو حس میکنند فقط زبان ندارند بیان کنند از خدا بترسید سال خود را با ازار موجودی زبان بسه شروع نکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
شما سالی چند تا ماهی رو که بیرون آب خفه شدند تا بمیرند و شما در ماهیتابه در روغن داغ سرخ کنید میل می فرمایید؟؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
اصلا یکی از دلایل رخت بر بستن برکت و شادی از یک جامه ازار دادن مخلوقات خدا از جمله ماهی های کوچولوس..در اذربایجان وباکو مردم سفره هف سین بسیار زیبایی مچینن اما از ماهی در تویش خبری نیست...وواقعا احساس خوشبختی میکنن. مقاله شما عالی بود.. و هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
پیشنهاد می کنم قرار دادن سیب در تنگ آب است که نشان دهنده حرکت زمین در منظومه شمسی است
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
ناشناس ۱۲:۳۳، حالت خوبه؟ الان افه گیاه خواری گرفتی؟ ازار و اذیت ماهی قرمز و مقایسه می کنی با تغذیه گوشت ماهی؟بعضی حیوانات آفریده شدن برای روزی بشر، چه ربطی به اذیت و آزار داره؟
می توان از ماهی های پلاستیکی به جای ماهی های زنده استفاده کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
چه کاریه خب. می تونیم اصلا استفاده نکنیم زیاد سخت نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
و البته از سبزه پلاستیکی و سکه پلاستیکی و سنجد پلاستیکی هم میشه استفاده کرد؟
البته ساخت کشور برادر چین باشه ها!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
عکس ماهی رو هم میشه گذاشت
سلام؛
اگر غذای مخصوص داده بشه و مراقبت بشند جندتا عید میتونه مهمان زیبای خانه های ما باشند...

چند سال پیش یکی داشتم که صبح اول وقت و هر وقت که گشنه اش میشد و من رو میدید تنگ شیشه را مک میزد!!!!(صداش کاملا واضح در اطاق میپیچید!!!)، گرسنگی اش رو اعلام میکرد البته سهمیه اش هم غذای مخصوص خارجی برای ماهی قرمز بود که براش خریده بودم

برای روحیه افراد خانواده هم خوبست اما باید اهل مراقبت باشید و گرته بهتره از خیرش بگذرید

.یا حق.
آیا میدانستید باید بخاری و دستگاه پمپ هوا برای نگهداری از ماهی داشته باشید؟ ماهی توی تنگ مثل آدمیه که انداختنش توی یه اتاق سرد و بی هوا،
اصلا عید دیگه تموم شد داداچ، چه عیدی، همه چی مرده انگار
عید ،وجشنی،که شده ناندانی بازاری بی انصاف ،در ممالک غیر مسلمان هنگام جشنهای ملی ،اجناس ومایحتاح مردم را تا ۵۰٪ ارزان میفروشند،تا همگان بتوانند در جشن وشادی شرکت کنند ،اما در ایران ما کسبه ،و باراری یک سال برنامه ریزی میکنند ،تا در ایام جشن ها و عزاداری ها مردم،را سرکیسه کنند ،و اجناس بنجل ،و بی کیفیت را به چند برابر قیمت به مردم قالب کنند ،واقعا حای تاسف دارد ،دولت هم ،بی خیال ،وبا همراه کسبه ،وبازاری ،بدنبال سر کیسه کردن مردم است ،کدام عید ،کدام هفت سین ،؟،،،،عید روزی است که قشر متوسط جامعه استرس مایحتاج آنرا نداشته باشد ،،،،،،
عالی بود تابناک به نظرم بهتره همین الان از خودمون شروع کنیم تا این موضوع اصلاح بشه ، یعنی ما مخاطبین تابناک از همین امروز اراده کنیم این کار رو نکنیم و اولین قدم رو با هم برداریم.
من با تجارت پشت این قضیه کاری ندارم ولی اگر شناخت کمی از انواع ماهی داشته باشید ماهی های بتا (فایتر) در بسیاری از شرایط سخت آب و کمبود اکسیژن و بدون شرایط اکواریومی طول عمر بیشتری دارند، ولی متاسفانه ماهی های قرمز تنها در شرایط آکواریومی طول عمر مناسبی دارند و به همین دلیل من به شخصه چندین سال هست که ماهی قرمز برای شب عید خریداری نمی کنم و یه فایتر دو سه سالی هست مهمون خونه ماست.
چند دهه است كه عيد نداريم .
هفت سین واقعی هفت سین گیاهی هست و باقی چیزها جزو هفت سین نیست و من درآوردیه.
هفت سین عبارت است از : سیب- سبزه - سماق- سرکه- سمنو - سنجد- سیر. به جز اینا هرچیز سر سفره هفت سین گذاشته بشه اون سفره دیگه هفت سین نیست. میتونید تحقیق کنید هفت سین فقط باید منشا گیاهی داشته باشه دیدم خیلیا سنبل و سکه و ساعت رو جزو هفت سین میدونن که غلط هست
زور بعضیها اگر می رسید کل نوروز را جمع می کردند.مگر همین الان تاریخ 2500 ساله ما را ننگ خود نمی دانند.ننگ بر حال ما است نه بر گذشته ما که هر چه داریم از گذشته ایران است نه از حالش.حالا تابناک عزیز گیر دادی به ماهی قرمز که چی بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
دوست عزیز ماهی قرمز مربوط به تاریخ چین ه . نه ایران که به خاطرش غیرتی بشید.
هر سال این را می نویسید و می نویسند. ایرانی ها اگر به طور متوسط هر نفرشان سالانه فقط یک ماهی بخورند سالانه حدود 80 ملیون ماهی را از آب بیرون می آورند تا زنده زنده خفه شوند و بعد دل و روده آنها را گاهی حتا وقتی در حال جان کندن هستند بیرون می کشند و بعد در روغن داغ سرخ می کنند و کلی هم تشویق می شوند که غذای دریایی خورده اند. حالا چه شده که مهمان شدن ماهی های قرمز زیبا برای حدود 15 روز به سفره های هفت سین جنایتی نابخشودنی شده که فقط کم مانده مدعیان از محرومیت این موجودات از تحصیل در دانشگاه هم شکوه کنند!!!!
صد البته لازم است روشهای صحیح نگهداری از این آبزیان ترویج شود و پس از مراسم عید در برکه ها و استخر پارک ها رها سازی شوند. اما واقعیت این است که محل زندگی این ماهی ها آبهای راکد و محیطهای کوچک است و زندگیشان برای مدت 15 روز در تنگی بزرگ و با تعویض به موقع آب و دادن غذای مناسب هیچ جنایتی در حق آنها نیست و نشاط آرامش و زیبایی و حرکت را به سفره هفت سین می آورد. به جای نصیحت کردن مردم نحوه صحیح نگهداری از ماهی های زیبا را آموزش دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
واقعا نا آگاه تشریف دارید حتی اگه ماهی زنده بمونه در دریاچه رهاسازی بشه اکوسیتم اون دریاچه و ماهی های دیگه رو آسیب می زنه میتونید از دانش آموختگان مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست بپرسید
من که چهار ساله یک ظرف خوشگل با آب و شمع شناور میزارم تو سفره. هم خوشگلتره هم عذاب وجدان دیدن ماهی مرده رو نداره.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
احسن بشما..موفق باشی
سال نو مبارک سالی پر از شادی و برکت برای همه آرزومندم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
مرسی عزیزم
حیوان ازاری انهم در شروع یک سال جدید خیلی بد و مایه وهن نوروز میشود...این عادت که ماهی کوچولوی بدبخت رو بزاریم تنگ اب بسیار عجیب و نامردانه س..ما ایرانیان در ایجاد کارهای عجیب و شرم اور زبانزده جهانیم
يكي از عوامل اصلي رواج اين فرهنگ غلط صداو سيماي خودمان است. وقتي در همه برنامه هاي نوروزي در سفره هفت سين تلويزيون تنگ ماهي قرمز مشاهده ميشه اين مطلب بين مردمم جا ميافته. كاش مسئولين صدا و سيما يكم بفكر باشن.
منم هر وقت ماهی قرمز عید رو در حال جون کندن می بینم ونمی دانم چکار باید بکنم خیلی احساس عذاب وجدان میکنم اخه من وخیلیهای دیگه روش نگه داری آز این زبان بسته را نمی دانیم
ضمن تشکر و تایید این مقاله خوب و واقع بینانه تان کاملا با نظر حیدر.... موافقم بخدا اگه فقط یکساعت خودمونو بجای اون ماهی بدبخته داخل تنگ اب بزاریم اونوق میفهمیم چقدر بی رحم هستیم!
ممنون از تابناک
بعضی از مردم تهران ماهی عیدشونو توی حوضچه های آبشار تهران رها می کنن که خیلی ام عالی
نوروز مورد حسادت است و هر کاری برای تخریبش می کنند. مردم هم از سر نادانی در دام می افتند. با هزار بدبختی کمی پول دارند تا سفره ای و جشنی بگیرند. ایا واقعا برپایی جشن نوروز ملی سخت است؟
من خودم قصد دارم امسال ماهی نخرم ولی چه فایده ماهی ها گوشه کنار خیابون و مغازه ها میمیرند یا فوقش در دریاچه ها و استخرها باز دوباره رها می شوند. مهم اینه که جلوی پرورش و تولید این ماهی ها گرفته بشه تاهم این ماهی ها تلف نشن هم جلوی سودجویی برخی افراد گرفته بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی