بازدید 6767

سنگ اندازی آمریکا بر سر راه اوپک

سعی بر آن است که قیمت نفت به بیشتر از 60 دلار به ازای هر بشکه تا اواخر 2017 برسد اما تلاش سختی خواهد بود، چرا که حتی اگر اوپک کاهش عرضه خود را ادامه دهد و تقاضای نفت به صورت جهانی بیشتر شود، تولید نفت شیل آمریکا افزایش خواهد یافت و کاهش عرضه اوپک را جبران خواهد کرد.
کد خبر: ۶۷۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳ 28 February 2017
سعی بر آن است که قیمت نفت به بیشتر از 60 دلار به ازای هر بشکه تا اواخر 2017 برسد اما تلاش سختی خواهد بود، چرا که حتی اگر اوپک کاهش عرضه خود را ادامه دهد و تقاضای نفت به صورت جهانی بیشتر شود، تولید نفت شیل آمریکا افزایش خواهد یافت و کاهش عرضه اوپک را جبران خواهد کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، انتظار می رود معاملات آتی نفت خام برنت LCOc1 در سال جاری به 57.52 دلار برسد. این رقم بنابر نظرسنجی رویترز از 31 تحلیلگر و اقتصاددان تخمین زده شده است. پیشنهاد فعلی تا کمی کمتر از 58.01 دلار در نظرسنجی قبلی است. برنت تا متوسط 55.73 دلار در امسال رسیده است. «دنیلا کرسینی» تحلیلگر اینتسا سانپائولو می گوید "اوپک قرارداد خود را برای کاهش عرضه تجمعی به نیمه بای نیمه دوم امسال تمدید خواهد کرد که احتمالا برای تنظیم ارقام برای منظور داشتن تحولات سطح سهام و تولید جهانی کشورهای غیر اوپک صورت می گیرد.”

سنگ اندازی آمریکا بر سر راه اوپک

«کرسینی» ادامه داد "ما انتظار داریم بازارهای نفت خام در سه ماهه اول تا سوم 2017 کسری بودجه برسند و سپس می توانند در سه ماهه چهارم به مازاد کوچکی برسند و این بخاطر رشد عرضه کشورهای غیر اوپک خواهد بود." اوپک موافقت کرده است تا تولید خود را تا در نیمه اول سال جاری 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد و پایبندی اوپک به این کاهش تا بحال باعث شگفتی بازار شده است. ممکن است این گروه صادر کننده نفت بیشتر از این مقدار را نیز کاهش دهد چرا که کشورهایی که هنوز کاهش نداده اند مانند امارات و عراق تعهد داده اند که به سرعت به اهداف کاهش خود برسند.

با اینحال تحلیلگران احساس می کنند که احیای تولید شیل آمریکا باعث جلوگیری از هرگونه بهبود در قیمت نفت خواهد شد.

حفارهای ایالات متحده 5 سکوی نفتی در هفته تا 24 فبریه اضافه کرده اند که میزان کل سکوهای نفتی را به 602 عدد می رساند و این تعداد بعد از اکتبر 2015 بیشترین تعداد سکوی نفتی است. «کارولین بین» تحلیلکر «کپیتال اکونومیست» می گوید "اگرچه میزان تأثیرگذاری حفاری نفت شیل آمریکا با گذشت زمان کم خواهد بود اما هنوز انتظار می رود تولید کلی با افزایش تعداد سکوهای نفتی رشد کند. این مسئله در قیمت ها تأثیر خواهد گذاشت. با وجود این ما انتظار داریم تا اواخر 2017 قیمت نقت همزمان با افزایش جهانی تقاضا برای کمک به تعادل دوباره بازار، به صورت تدریجی تا 60 دلار افزایش یابد.”

بنابر نظر اکثر تحلیلگران انتظار می رود تقاضای نفت تا 1.3 میلیون بشکه در روز در 2017 افزایش یابد و این مسئله تا حدودی رشد تولید نفت خام آمریکا را جبران خواهد کرد بنابراین بار دیگر باعث تعادل بازار خواهد شد.

ابهامات حول و حوش جهت گیری سیاست مالی دولت جدید آمریکا، دلار قدرتمندتر و ابهامات سیاسی کشورهایی مانند لیبی، نیجریه و ونزوئلا نیز انتظار می رود در پویایی بازار نفت خام امسال نقش داشته باشند.

نظرسنجی رویترز پیشبینی می کند که نفت خام سبک آمریکا CLc1 به متوسط 55.66 دلار به ازای هر بشکه در 2017 برسد و 60.68 دلار در 2018 برسد. WTI به متوسط 53 دلار تا اینجای 2017 رسیده است.

ریموند جیمز بیشترین پیشبینی از نفت برنت 2017 را داشته است یعنی 73 دلار برای هر بشکه درحالی که کامرزبانک کمترین پیشبینی را داشته است یعنی 50 دلار.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی