بازدید 5589

عقب ماندگی هواشناسی و خبر از واقعیت

مدیریت بحران به اندازه ای مهم است که امروزه یکی از شاخص های سنجش و ارزیابی کار مدیران را، میزان توانمندی آن ها در بحران ها است.
کد خبر: ۶۵۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 29 December 2016
با پیشرفت تکنولوژی ها و نظارت رسانه ها و بالا رفتن  سطح سواد مردم ، تلفات و خسارت در حوادث جوی و بحران های قابل پیش بینی، قابل‌توجیه نیست و مدیران واقعی بحران، در صورت وقوع آن‌ها که گریزی نیست، به‌گونه ای، آن ها را مدیریت می کنندکه یا خسارت و تلفات نداشته باشد و به حداقل برسد اما همین موضوع ساده در کشور ما برعکس است؛باران و برف نیاید، بحران داریم، بیاید هم بابحران مواجهه هستیم.

به گزارش جمهوریت؛ فقط‌در‌سال‌گذشته ‌براثروقوع‌سیل(درتعطیلات‌عیدفطر28/4/94)علاوه‌بر خسارت‌های زیاد، دست‌کم 19 نفرجان باختند. همچنین در سیل پاکدشت تهران (27/6/94)سه کشته،در رباط قره‌بیل از توابع خراسان شمالی (9/5/94) پنج قربانی و در بخش‌هایی از استان خوزستان (29/8/90) هشت کشته برجای گذاشت.

با توجه به روشن بودن موضوع، سازمان ها و بخش های مختلف از جمله سازمان‌هواشناسی و رسانه‌ها، یکدیگر را مقصر می دانند؛درسومین کنفرانس جامع مدیریت بحران در  27 اردیبهشت 95  در تالار علامه امینی دانشگاه تهران،دکتر فاتح رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت سازمان هواشناسی طوفان تهران را پیش بینی کرد اما تلویزیون مردم را حساس نکرد . در همان کنفرانس قبل از آغاز سخنرانی‌ام در پاسخ به ایشان گفتم ادبیات پیش بینی های هواشناسی در بحران ها حساسیت برانگیز نیست و ادبیات و تنظیم گزارش های سازمان #هواشناسی به گونه ای است که در شرایط عادی و بحرانی تفاوت چندانی ندارند؛ بنابراین نمی توانند حساسیت_لازم را در رسانه ها ایجاد کنند. همچنین به  ناآشنایی کارشناسان هواشناسی با رسانه و ادبیات_خبر و در مقابل؛ اطلاعات ناکافی خبرنگاران، دبیران و سردبیران با اصلاحات تخصصی هواشناسی را از دلایل این این مشکل اعلام و پیشنهاد کردم  برای رفع آن، کلاس ها و کارگاههای تخصصی برای تبادل تجربه و هم آموزی برگزار شود.
بعد از این کنفرانس نتایج تحقیقات‌مان( آقای بیطرفان و من) را در این زمینه منتشر کرده ایم که نشان داده است : سازمان های هواشناسی کشور و صدا و سیما ، اخبار  بعضی از بحران های جوی قابل پیش بینی (سیل و طوفان ) در سال های گذشته را "مناسب و مسئولانه" مدیریت نکرده اند.

بر اساس این  تحقیق ادبیات  47.2 درصد از 'گزارش های هواشناسی بخش های خبری در مورد وقایع جوی بحرانی ، حساس کننده و هشدارآمیز  نبوده اند، 22درصد از رویدادهای بحرانی بررسی شده، در اطلاعیه‌های سایت سازمان هواشناسی پیش‌بینی نشد ه اند و  32.7درصد از گزاش های هواشناسی پخش شده در بخش های خبری  با آنچه که  در اطلاعیه های سازمان هواشناسی پیش بینی شده بود ، انطباق نداشت .

حدود 7 ماه بعد کارشناس هواشناسی در خبر 14،دوازدهم آذر 95  به جای عذرخواهی از ناکارآمدی گفت: یکی به آب و هوا نمیشه اطمینان کرد یکی به آمریکا!

همون موقع نوشته ام حرف کارشناس برای توجیه اشتباهات فاحش گذشته سازمان هواشناسی و قربانی ‌شدن افراد بی‌گناه در طوفان و سیل های های چند سال گذشته است‌. این نکته کاملا درسته؛ به آمریکا نمیشه اعتماد کرد اما به هوا  با توجه به پیشرفت هایی که  تجهیزات و در پیش بینی ها صورت گرفت می شود اطمینان کرد .
و  اما دیروز در خبر ساعت 8 صبح(5دی 1395) رادیو ایران ،خانم احمدی کارشناس هواشناسی گفت: ... "امروز در تهران در برخی ساعات بارش باران و برف را داریم".
چند نکته:

1-در حالی که در  همه جای تهران باران می بارید، چرا  رادیو این گزارش را پخش کرد؟
2-چرا سازمان هواشناسی، با بی توجهی و بی مسئولیتی این قدر از محیط واقعی و نیاز مردم غافل هستند ؟

3-خوشبختانه امروز  اتفاق خاص و بحرانی روی نداد  اما  نوع و نحوه  پیش بینی و کار سازمان های هواشناسی و صدا و سیما در بحران ها نیز تقریبا  همین‌گونه است؛ در این شرایط  چگونه مردم و مسئولان به این نوع پیش بینی های نادرست و کلی سازمان هواشناسیی و بی دقتی رسانه ملی، توجه و بر مبنای آن برنامه ریزی کنند ؟

4-با توجه به موارد  و مستندات مذکور  و  تعارض امروز گزارش هواشناسی به واقعیت ، به نظر می رسد نگاه سازمان هواشناسی  و سازمان صداو سیما و ستاد مدیریت کشور  به رویدادهای جوی اداری است نه شرعی،انسانی و حرفه ای ؛  همین موضوع است که تلفات و خسارت های بحران های قابل پیش بینی را در کشور ما افزایش داده است .

5-پیشنهاد می کنم دانشگاه‌ها و مراکز مردم نهاد، در غفلت دستگاههای مسئول مثل ستاد مدیریت بحران،هواشناسی و صدا وسیما، بحران های سال های اخیر را مرور و برای جلوگیری از خسارت جانی و مالی ، ضمن آموش و ارتقای آمادگی آگاهی بخشی و مطالبه گری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی