بازدید 23657
پیمانه اقتصادی؛

از «کشوری که تورم 2000 درصدی را تجربه خواهد کرد» تا «دلایل عدم حضورخودروسازان خارجی در ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون حال و روز بورس در شروع هفته، رشد قیمت سکه، پیش بینی طلا در هفته جاری، آسیب‌پذیر‌ترین ارزها در سال ۲۰۱۷، قیمت مورد نظر نفت از دیدگاه پوتین، رکود مسکن صدای بانک ها را در آورد، ابهام در بخشش جرایم بدهکاران زیر ۱۰۰ میلیون تومان و 75 درصد هزینه خانوار شهری غیرخوراکی است، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶ 25 December 2016
از «کشوری که تورم 2000 درصدی را تجربه خواهد کرد» تا «دلایل عدم حضورخودروسازان خارجی در ایران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون حال و روز بورس در شروع هفته، رشد قیمت سکه، پیش بینی طلا در هفته جاری، آسیب‌پذیر‌ترین ارزها در سال ۲۰۱۷، قیمت مورد نظر نفت از دیدگاه پوتین، رکود مسکن صدای بانک ها را در آورد، ابهام در بخشش جرایم بدهکاران زیر ۱۰۰ میلیون تومان و 75 درصد هزینه خانوار شهری غیرخوراکی است، در بر دارد.


شاخص بورس تهران به کف کانال 80 هزار واحدی نزدیک شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 4 دی ماه 95، با کاهش 88 واحدی روی رقم 80 هزار و 161 واحد ایستاد. شاخص کل‌هم‌وزن اما با افزایش 32 و احدی عدد 15 هزار و 829 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 60 واحدی عدد 88 هزار و 788 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 74واحدی عدد 57 هزار و 30 واحد را به نمایش گذاشته که شاخص بازار دوم با 123 واحد کاهش روی رقم 169 هزار و 861 واحد تثبیت شد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 4 واحدی عدد 867 واحد را تجربه کرد. به گزارش فارس،‌ تداوم توقف طولانی اغلب نمادهای معاملاتی در بورس تهران هم اکنون شائبه‌ای برای سهامداران بوجود آورده که در صورت سهامداری در یک نماد معاملاتی خاص امکان انسداد نقدینگی سهامدار به مدت نامعلوم وجود خواهد داشت. بازاری که این روزها حتی برای بازار بدهی هم حرف چندانی ندارند.

رشد 5 و 7 هزار تومانی سکه قدیم و جدید

در پایان معاملات بازار سکه روز شنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 5 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 130 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با افزایش 7 هزار تومان به قیمت 1 میلیون و 154 هزار و 800 تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز به تریب با قیمت های 605 و 322 هزار تومان فروخته شدند.

کاهش بیشتر قیمت طلای جهانی در هفته جاری

در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز برای هفته جاری، ۱۷ معامله گر و تحلیلگر وال استریت شرکت کردند که از میان آنها شش نفر یا ۳۵ درصد افزایش قیمت طلا و هفت نفر یا ۴۱ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و چهار نفر یا ۲۴ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۴۰۲ نفر در نظرسنجی سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۱۳۹ نفر یا ۳۵ درصد رشد قیمت طلا و ۱۸۶ نفر یا ۴۶ درصد کاهش بیشتر قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالی که ۷۷ نفر یا ۱۹ درصد نظری نداشتند. به گزارش ایسنا، به گفته میهیر کاپادیا، مدیرعامل "سان گلوبال اینوستمنت"، طلا با فشار نزولی بیشتری مواجه است زیرا در فضای نرخهای بهره بالاتر و رشد بازده اوراق قرضه نگهداری این فلز هیچ سودی برای سرمایه گذاران ندارد.

یورو و ین آسیب‌پذیر‌ترین ارزها در سال ۲۰۱۷

مؤسسه مشاوره‌ای کپتیال آکونومیکس اعلام کرد: انتظار می‌رود در سال 2017 ارزش دلار در برابر یورو و ین بیش از دیگر ارزهای بین‌المللی افزایش یابد. این مسئله به دلیل سیاست‌های بانک‌های مرکزی ژاپن و اروپا است که به کاهش ارزش این دو ارز بین‌المللی در بازار جهانی منجر شده و خواهد شد. به گزارش فارس به نقل از پوند استرلینگ لایو، هر دو بانک مرکزی ژاپن و اتحادیه اروپا هم‌اکنون سیاست چاپ پول و تسهیل‌ سیاست‌های پولی را با هدف بهبود رشد اقتصادی در پیش گرفته‌اند که از سوی دیگر این مسئله به کاهش ارزش یورو و ین در بازار جهانی منجر شده است. در مقابل بانک مرکزی آمریکا سیاست چاپ پول را متوقف کرده و سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته است که همین مسئله به تقویت ارزش دلار در بازار جهانی منجر شده است. بالا بردن نرخ بهره به جذب بیشتر سرمایه از سرمایه‌داران خارجی منجر می‌شود چرا که امکان بازدهی سرمایه‌ بیشتری را برای آنها فراهم می‌کند.

سهم ایران از بازار نفت ژاپن 6.6 درصد است

سهم ایران از بازار واردات ژاپن در پی افزایش 49 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران به این کشور در ماه اکتبر (دهم مهرماه تا دهم آبان ماه) به 6.6 درصد رسید. نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به بیست و ششم آذرماه بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد و با رشد 2 دلار و 2 سنتی به بشکه ای 51 دلار و 70 سنت رسید. به گزارش ایرنا، ریاض با داشتن سهم 41 درصدی از واردات این کشور، مهمترین صادرکننده نفت خام به ژاپن است. امارات‌ با داشتن سهم 23 درصدی از واردات ژاپن در جایگاه دومین صادرکننده نفت خام به این کشور قرار دارد. سهم قطر از واردات ژاپن 7.2 درصد است. این کشور سومین صادرکننده نفت خام به ژاپن است. کویت و ایران به ترتیب چهارمین و پنجمین صادرکننده نفت خام به ژاپن به شمار می‎آیند.

پوتین قیمت مورد نظرش درباره نفت را فاش کرد

ولادیمیر پوتین اعلام کرد: ما بر این باوریم که در نیمه دوم سال آینده میلادی (٢٠١٧) مازاد جهانی عرضه در بازار نفت از بین خواهد رفت و قیمت این کالا در حد ٥٥ دلار برای هر بشکه تثبیت خواهد شد. به عقیده وی توافق مشترک کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش سطح تولید منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود و به ازای هر ١٠ دلار افزایش قیمت این کالا، سالانه یک تریلیون و ٧٥٠ میلیارد روبل معادل ٢٨ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار به درآمد بودجه روسیه افزوده خواهد شد.

کشوری که در سال آینده تورم 2000 درصدی را تجربه می‌کند

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود پیش بینی‌ کرده که ونزوئلا با تورمی بیش از 2000 درصد در سال 2017 بالاترین نرخ تورم در جهان را به خود اختصاص خواهد داد. بدین ترتیب، با یک محاسبه در محصولات غذایی می توان گفت که قیمت یک نان ذرت که امروز دو هزار و 500 بولیوار (25 سنت دلار) است در سال 2017 به 55 هزار بولیوار (5 دلار و 51 سنت) قیمت خواهد داشت. به گزارش ایرنا، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا از نخستین روزهای سال جاری میلادی با این بهانه که می‌ خواهد با جنگ اقتصادی برنامه ریزی شده از سوی احزاب مخالف دولت و کشورهای غربی علیه ونزوئلا مبارزه کند به اعمال وضعیت اضطراری اقتصادی و به تازگی به ایجاد اسکناس های جدید پرداخته، موردی که فشارها بر روی تورم و کمبود وخیم محصولات را افزایش خواهد داد. به گفته کارشناسان اقتصادی، مادورو باید مدل اقتصادی که به کم ارزش شدن پول کشور منجر شده را تغییر دهد اما وی دقیقا خلاف آن را انجام داده و به تندرو کردن مدل اقتصادی خود پرداخته است. 

از «کشوری که تورم 2000 درصدی را تجربه خواهد کرد» تا «عواملی که خودروسازان خارجی را از ایران دور نگه می‌دارد»

یک‌ دانشگاه‌ تایلند به‌ جای پول‌ شهریه برنج دریافت می‌کند

دانشگاه خصوصی رانگ‌سیت بانکوک اعلام کرد: از ترم آینده دانشجویان این دانشگاه می‌توانند شهریه خود را به جای پول به برنج پرداخت کنند. این دانشگاه هدف از این اقدام را ایجاد امکان تحصیل برای دانشجویان خانواده‌های کشاورز اعلام کرده است. در حال حاضر بازار تایلند از برنج اشباع شده و به دلیل تولید بیش از نیاز این محصول کشاورزی، کشاورزان با مشکل در زمینه فروش محصولات خود و تامین نقدینگی مواجه هستند.

رکود مسکن صدای بانک ها را در آورد

کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری با اشاره به وضعیت رکود بازار مسکن خواستار تمدید حداقل یکساله مهلت فروش اموال مازاد بانک‌ها شدند. در این نامه که به امضای دو نفر از مدیران عامل بانک های کشور رسیده، با اشاره به مشکلات بانک‌ها در اجرای مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید، آمده است: رکود حاکم بر بازار مسکن و ساختمان، علی‌رغم آگهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری در جراید کشور بدون جذب خریدار برای اینگونه املاک ولو با قیمتی کمتر از مبلغ کارشناسی، فروش آنها را با مشکل روبرو کرده است.

ابهام در بخشش جرایم بدهکاران زیر ۱۰۰ میلیون تومان

مجلس در قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور، دولت را مکلف کرد تا جرایم معوقات بانکی بدهکاران زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به شرط تسویه بپردازد، اما اکنون که نه ماه از سال سپری شده و چند ماهی هم از اصلاحیه قانون بودجه امسال می‌گذرد، این بند هنوز اجرایی نشده است. به گزارش مهر در واقع، دولت مکلف شده تا با صدور بخشنامه‌ای زمینه را برای بخشودگی جرایم بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰ میلیون تومان را ببخشد و در مقابل، منابع آن را از محل تسعیر نرخ ارز بپردازد، موضوعی که چندان به ذائقه دولت خوش نیامده است. حال بودجه ۹۶ هم به مجلس ارسال شده و به زودی مراحل تصویب آن در پارلمان آغاز می‌شود؛ اما اجرای این بند از بودجه سال ۹۵ کل کشور، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

75 درصد هزینه خانوار شهری غیرخوراکی است

75 درصد هزینه خانوار شهری صرف امور غیرخوراکی می شود و تنها حدود 25 درصد به هزینه خوراکی تخصیص می یابد. به گزارش ایرنا، براساس گزارش شاخص های ماده 68 قانون برنامه پنجم توسعه که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، 58.8 درصد هزینه های خانوار روستایی غیر خوراکی است. سهم هزینه های مسکن خانوارهای شهری نشان می دهد، در سال 1393 معادل 33.4 درصد از هزینه خانوار شهری مربوط به مسکن بود. این میزان در سال 1389 معادل 32.57 درصد بوده است. به عبارتی نزدیک به یک سوم هزینه خانوار صرف مسکن می شود. نسبت هزینه های خدمات درمانی به کل هزینه های بخش سلامت در سال 1393 برای خانوارها معادل 54.8 درصد بود. سهم درمان در سبد هزینه خانوار شهری برای سال گفته شده معادل 31.22 درصد بود و این میزان در میان خانوارهای روستایی16.24 درصد گزارش شده است.

عواملی که خودروسازان خارجی را از ایران دور نگه می دارد

در حالی که با فضای شکل گرفته پس از برجام و پتانسیل بالای بازار خودرو ایران ، انتظار می رفت که خودروسازان خارجی برای ورود به بازار تولید و فروش در ایران صف ببندند، اما اینگونه نشد و به غیر از چند شریک سنتی خودروسازان داخلی، خودروساز بزرگ دیگری از جهان به طور جدی قدم پیش نگذاشته است.
 
به گزارش اقتصادنیوز، عدم ثبات قوانین مربوطه این عرصه، از یک سو و نبود اطمینان در مورد امنیت سرمایه‌گذاری، دو مشکل اصلی سرمایه‌گذاران خارجی به‌خصوص شرکت‌های خودروساز است که برخی از آنها را برای ورود به ایران مردد و دست به عصا کرده است. هرچند در حال حاضر در دوران پسابرجام و لغو تحریم‌ها قرار داریم، با این حال برخی خودروسازان خارجی همچنان نگران این هستند که ایران دوباره وارد چالش‌های تحریم و محدودیت‌های مالی و معاملات تجاری شود. اما مانع دیگری که حضور برخی خودروسازان خارجی را در ایران ناهموار کرده، بسترها، قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری و حمایت‌هایی است که باید از سرمایه‌گذاری خارجی بشود و نمی‌شود. هرچند نمی‌توان ادعا کرد در حال حاضر هیچ قانونی در راستای حمایت از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور وجود ندارد، اما به هر حال این قوانین، کافی نبوده و از نظر خارجی‌ها نمی‌تواند تضمینی قوی برای سرمایه‌گذاری آنها در صنعت خودرو ایران باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۲
ما که دیگه نیازی به حضور خودرو سازان خارجی نداریم!!
به لطف غول های خودرو سازی داخلی بعد از گندم در صنعت خودرو سازی نیز خودکفا شدیم!!!!
پاسخ ها
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
البته به جای غول خودرو سازی بفرمایید مافیای خودرو سازی
برادر هوگوچاوز ، چه بلايي سر كشورش آورد !!
جالبه درحاليكه قيمت طلاي جهاني روبه كاهش هست قيمت سكه طلا درايران روبه افزايش است ماكجاي اين دنيا زندگي ميكنيم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
مادر دنیای وارونه زندگی میکنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
چون دلار گرون شده
نانشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
باتوجه به ميزان كاهش قيمت طلا درهرانس كه حدود 31 گرم ا ست و افزايش قيمت دلار قيمت هرسكه كه 8گرم ميباشد بايد در نهايت كاهشي باشد نه افزايشي .
تورم 2000 درصدی بولیوار ، نه دلار !!!!!!!!!
با سلام
تا وقتی لگن سازان وطنی حضور دارند و جیب خودروسازان خارجی را پر می کنند به ویژه چینی ها را نیازی به حضور خودروساز خارجی نیست
اگر از آمار دروغ مسولین .بگذریم ،ایران در سال ۲۰۱۵ تورم دو هزار درصدی را پشت سر گذاشته ؟ یک قرص نان سنگک با وزن ۳۰۰ گرمی از سال ۲۰۱۴ در ایران به ۲۰۰۰۰ ریال فروخته میشد ، ؟
وقتی هر شرکت خودرو سازی که میخواد توی ایران خودرو تولید کنه رو به بهانه های واهی افزایش اشتغال و انتقال تکنولوژی و بومی سازی!!! مجبور کنند با این دو تا شرکت ورشکسته شریک بشن، مگر دیوانه هستن بیان در ایران ماشین تولید کنند؟!
بانکها ملک ۵۰ تومانی را خریدن ۱۰۰ تومان ، میخوان بفروشن ۱۲۰ ، معلومه‍ کسی نمیخره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار