بازدید 16018
پیمانه اقتصادی؛

از «اظهار نظر وزیر اقتصاد درباره معیشت مردم» تا «سیمان هم از گرانی در امان نماند»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات شاخص بورس، سکه دوباره در مسیر گرانی، حقوق کارگران به هفته دوم نرسیده تمام می‌شود، توضیحات سیف درباره دلار3600 تومانی، سرانجام مسکن مهر، «ثبت‌ سفارش واردات خودرو» بی سر و صدا متوقف شد، پول روسیه رکورد زد، سوخو نیامده رفت! تأکید عربستان بر اجرای توافق اوپک، کاهش تدریجی تولید نفت در روسیه و جنگ تعرفه علیه زعفران ایرانی، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 03 January 2017
از «اظهار نظر وزیر اقتصاد درباره معیشت مردم» تا «سیمان هم از گرانی در امان نماند»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون، تغییرات شاخص بورس، سکه دوباره در مسیر گرانی، حقوق کارگران به هفته دوم نرسیده تمام می‌شود، توضیحات سیف درباره دلار3600 تومانی، سرانجام مسکن مهر، «ثبت‌ سفارش واردات خودرو» بی سر و صدا متوقف شد، پول روسیه رکورد زد، سوخو نیامده رفت!، تأکید عربستان بر اجرای توافق اوپک، کاهش تدریجی تولید نفت در روسیه و جنگ تعرفه علیه زعفران ایرانی، در بر دارد.



تقویت 72 واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 13 دی 95، با افزایش 72 واحدی به رقم 78 هزار و 968 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 19 واحدی روی عدد 15 هزار و 532 واحد ایستاد. همچنین شاخص آزاد شناور با کاهش 157 واحدی عدد 86 هزار و 793 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 53 واحدی به رقم 55 هزار و 983 واحد دست یافت که شاخص بازار اول با افزایش 749 واحدی به 168 هزار و 456 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر محسوسی عدد 852 واحد را به نمایش گذاشت. به گزارش فارس،‌ بازار سهام بازاری متعادل و در اغلب نمادهای معاملاتی با افزایش تقاضای سهام در مقابل عرضه روبرو بود که در این بین بازگشت دوباره برخی نمادهای معاملاتی پربیننده همچون سایپا و جمع‌‌آوری عرضه سهام در این نماد در کنار خودنمایی دوباره گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها از نکات قابل تامل آن بود.

سکه دوباره در مسیر گرانی حرکت کرد

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سکه، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 2 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 127 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با افزایش 10 هزار و 800 تومان افزایش به قیمت 1 میلیون و 157 هزار و 500 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی بدون تغییر قیمت در همان رقم 605 هزار تومان قرار گرفت و هر ربع سکه بهار آزادی با افزایش 2 هزار تومان به قیمت 319 هزار تومان فروخته شد.

اظهار نظر وزیر اقتصاد درباره معیشت مردم

وزیر امور اقتصاد ودارایی گفت: اگر در نظر بگیریم که اقتصاد ایران در سال گذشته با کمترین درآمدهای نفتی در طول تاریخ مواجه شده و همزمان یکی از شدیدترین مقاطع کاهش قیمت نفت را تجربه کرده است ضمن اینکه رشد اقتصادی دهه های گذشته ایران را که حدود ۳.۲ درصد بوده است را مجدد به یاد آورده ایم و در نهایت به یاد آوریم که در سال ۹۱ و ۹۲ رشدهای اقتصادی منفی ۶.۸ درصدی و منفی ۱.۹ درصدی را تجربه کرده ایم، آن زمان است که اهمیت توفیق ملت و دولت ایران را می توانیم به درستی ارزیابی کنیم. علی طیب‌نیا تصریح کرد: هنوز از وضع اقتصاد و معیشت مردم راضی نیستیم چرا که ملت ما شایسته شرایط بهتری بوده است. به گزارش مهر، طیب‌نیا خاطرنشان کرد: دولت با انبوهی از مشکلات به جا مانده از ساختارهای اقتصادی نامطلوب گذشته در کنار محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه مواجه بوده است.

حقوق کارگران به هفته دوم نرسیده تمام می‌شود

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: دستمزد سال ۹۶ کارگران را بر مبنای نرخ تورم سال ۹۵ تعیین می‌کنند، در حالی که افزایش قیمت‌ها سه ماهه اول هر سال خود را نشان می‌دهد و حقوق کارگران همان هفته اول تمام می‌شود. به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: در ماده ۴۱ قانون کار ملاک تعیین مزد، فقط نرخ تورم دیده نشده که دولت و کارفرمایان روی آن اصرار دارند تبصره دو هم پیش‌بینی شده تا وضع معیشت کارگران هم دیده شود و تنها به تورم بسنده نشود.

توضیحات سیف درباره دلار3600 تومانی

ولی‌الله سیف در میزگرد ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی به نظام بانکی که بر اساس آن شفافیت لازم نسبت به گشایش اعتبارات اسنادی بانکی ایجاد شده است، گفت: بر اساس این بخشنامه در لحظه گشایش اعتبار ۱۰ درصد به صورت ریالی طبق نرخ علی الحساب ۳۶۰۰ تومان برای هر دلار پیش پرداخت صورت می گیرد که تا زمان معامله اسناد نزد بانک گشایش کننده اعتبار به عنوان پیش پرداخت باقی می ماند.

سرانجام مسکن مهر از زبان رئیس جمهور

حسن روحانی رییس جمهوری، درباره مسکن مهر گفت:‌ « مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود. خانه‌هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد. مسجد و کلانتری و مدرسه و گاز و برق و آب و جاده در این مسکن‌ها نبود، بر این اساس دولت به مشکل خورد، اما با همه اینها پرونده مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود.» 

«ثبت‌ سفارش واردات خودرو» بی سر و صدا متوقف شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق قانون لیست خودروهای مجاز برای ورود به کشور را همواره در سایت "ثبتارش" منتشر و به‌روزسانی می‌کند. نگاهی به این سایت در روز (دوشنبه) نشان می‌دهد که ثبت سفارش تمام خودروهای سواری وارداتی متوقف شده و نام تمام خودروهای سواری وارداتی مجاز برای ورود به کشور از لیست مربوطه حذف شده است. این موضوع از آنجا نشات می گرفت که اسحاق جهانگیری در ابلاغیه‌ جدید خود و به‌ منظور تحقق دستور رئیس‌ جمهور مبنی‌ بر ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخل، دستورالعملی برای اجرا به همه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها و موسسات اعتباری، موسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ابلاغ کرد که در بند شش این دستورالعمل تاکید شده شرط ثبت‌ سفارش خودرو منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش خواهد بود. جهانگیری در این بخشنامه تاکید کرده که ضروری است در اسرع وقت واردات خودرو و کالاهای مشمول بدون پیش‌ شرط مذکور ممنوع شود. 

پول روسیه رکورد زد

به نقل از پایگاه خبری «راشاتودی»، روبل روسیه به بالاترین میزان ارزش خود از ماه جولای سال گذشته میلادی به بعد رسیده است. همچنین بازگشت ارزش پول روسیه می تواند عاملی برای برقراری توازن در بودجه این کشور شود. در همین حال روبل روسیه در مقابل دلار آمریکا از رشد ۶۰.۱۲ واحدی برخوردار شد که بیشترین میزان در ۱۷ ماه اخیر محسوب می شود؛ ضمن اینکه پول ملی روسیه در مقابل یورو هم رشد ۶۲.۷۰ واحدی از خود نشان داد. 

سوخو نیامده رفت!

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره وضعیت مذاکره ایرلاین ها با شرکت سوخو، گفت: سه شرکت هواپیمایی خصوصی برای اجاره هواپیمای سوخو ۱۰۰ با این شرکت رایزنی کرده‌اند.مقصود اسعدی سامانی افزود: در مذاکرات ایرلاین های ایرانی و شرکت سوخو بحث خرید هواپیما مطرح نیست زیرا این نوع هواپیما هنوز برای شرکت های هواپیمایی شناخته شده نیست. به گزارش مهر، وی ادامه داد: ورود هواپیمای سوخو ۱۰۰ به ایران، تنها به صورت اجاره انجام می شود ضمن اینکه باتوجه به زمین‌گیر شدن این هواپیما به علت مشکل ایجاد شده در دُم آن، بحث اجاره هم با اما و اگرهایی مواجه است و شرکت سوخو باید ایراد موجود را برطرف کند.

هیئت هندی به تهران سفر می‌کند

به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، هند در حال آماده کردن هیأتی برای اعزام به ایران است تا از سهم خود از بازار برنج ایران در برابر شرکت های پاکستانی دفاع کند. به گفته موهیندر پال جیندال، رئیس اتحادیه صادر کنندگان برنج هند، این هیأت که متشکل از مقامات دولتی و صادر کنندگان خواهد بود، روزهای 27 تا 29 ژانویه به تهران سفر خواهد کرد. وی افزود، صنعت برنج هند امیدوار است که ایران ممنوعیت واردات برنج باسماتی از هند را که در طی 4 ماه گذشته برقرار بوده لغو نماید. یک مقام دولتی هند که نخواست نامش فاش شود گفت: «ما باید به تلاش های دیگر کشورها واکنش نشان دهیم زیرا سهم ما از بازار ایران به شدت کاهش یافته است.» ایران در طی سال های اخیر یکی از وارد کنندگان بزرگ برنج باسماتی هند بوده است. اما در سال 16-2015 صادرات برنج باسماتی هند به ایران تقریبا به نصف کاهش یافت و از 1.1 میلیارد دلار در سال قبلی به 571 میلیارد دلار رسید. به گزارش تسنیم، در نیمه نخست سال مالی جاری، صادرات برنج باسماتی هند به ایران به 356 میلیون دلار رسیده است. هم هند و هم پاکستان از صادر کنندگان برنج به ایران هستند. اروگوئه نیز دیگر کشوری است که به ایران برنج صادر می کند.

تأکید عربستان بر اجرای توافق اوپک

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، اوپک در ماه نوامبر برای اولین بار پس از سال 2008 توافق کرد که تولید خود را کاهش دهد و طی این توافق عربستان پذیرفت که بیش از سایر کشورها تولید خود را پایین بیاورد و خواستۀ ایران برای مستثنی بودن از کاهش تولید را نیز قبول کرد. کابینه عربستان در بیانیۀ روز دوشنبه خود که توسط خبرگزاری دولتی SPA منتشر شده گفت: "شورای (وزرا) ... بر اهمیت ثبات و هماهنگی و افزایش همکاری بین کشورهای عضو اوپک و تعهد به اجرای توافقنامه به دست آمده در ماه نوامبر برای کاهش تولید تأکید کرد."

کاهش تدریجی تولید نفت در روسیه

داده وزارت انرژی روسیه در روز دوشنبه نشان داد که تولید نفت روسیه در ماه دسامبر تغییری نکرده و همان 11،21 میلیون بشکه در روزِ ماه های گذشته، که بالاترین حد تولید نفت در حدود 30 سال گذشته بوده، باقی مانده. روسیه اکنون آماده است در نیمه اول سال 2017 تولید نفت خود را به عنوان بخشی از پیمان جهانی با اوپک، با هدف توازن در بازار نفت روزانه 300.000 بشکه کاهش دهد. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، قیمت نفت در سال گذشته با 56.82 دلار به انتها رسید، که این قیمت تقریباً بیش از دو برابر قیمت نفت در اوایل سال گذشته می باشد. تولید نفت در ماه دسامبر 47.402 میلیون بشکه بوده و این در حالی ست در ماه نوامبر تولید 45،884 بشکه بود.

عمان کاهش روزانه تولید نفت را آغاز کرد

رسانه‌های عمان اعلام کردند که این کشور براساس توافق اوپک از روز یکشنبه، کاهش 45 هزار بشکه‌ای تولید نفت روزانه خود را از روز گذشته آغاز کرد و 6 ماه ادامه خواهد داشت. کاناگا ساندر رئیس پژوهش گالف بدر عمان گفت: ما منتظریم و رصد می‌کنیم که وضعیت چگونه پیش می‌رود سه ماهه نخست بسیار مهم خواهد بود. وی همچنین پیش‌بینی کرد: قیمت نفت به بشکه‌ای 60 دلار برسد.

جنگ تعرفه علیه زعفران ایرانی

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: آمریکا اعلام کرده حاضر است یک بازار ۴۰ تنی را به منظور صادرات زعفران در اختیار افغانستان قرار دهد، گفت: حتی همین الان هم کشوری مانند هندوستان تعرفه ورود زغفران را برای افغانی‌ها برداشته است اما اگر یک ایرانی بخواهد زغفران به هند ببرد، باید ۳۸ درصد عوارض پرداخت کند. به گزارش مهر، غلامرضا میری با بیان اینکه کشور افغانستان می‌تواند در دراز مدت به عنوان یک تهدید برای ما مطرح باشد، گفت: درحال حاضر که بیش از ۹۰ درصد تولید دنیا در اختیار ماست نمی‌توانیم تجارت آن را کاملا در دست داشته باشیم اگر انحصار تولید هم از بین برود قطعا شرایط بدتر هم خواهد شد.

احتمال افزایش قیمت سیمان

رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان با اشاره به آخرین وضعیت تولید سیمان در فصل سرد سال گفت: تولید سیمان مانند هر سال در آستانه زمستان با کاهش روبه روست اما امسال نسبت به سال گذشته، هم در آذرماه و هم در آمار ۹ ماهه تولید با کاهش تولید روبرو بودیم و حتی در حوزه تحویل داخلی و صادرات سیمان نیز ارقام، سیر نزولی داشتند. به گزارش ایسنا، شیخان با بیان اینکه قیمت‌ها را در زمستان افزایش خواهیم داد، اظهار کرد: اکنون ما با ۶۰ درصد از ظرفیت تولید در حال کار هستیم و دچار کاهش تقاضا شده‌ایم اما همان‌ طور که قبلا گفته شده، با کاهش تقاضا و تولید، هزینه‌های جاری، کاهش نمی‌یابد و برخی هزینه‌ها به صورت ثابت باقی است که این امر چاره‌ای نمی‌گذارد جز اینکه قیمت‌ها را افزایش دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۱
بعد از 3 سال و چند ماه، از وضع معیشت مردم حرف میزند! عجب! واقعا خسته نباشید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
ازشیر مرغ تا جان آدمیزاد همه چیز بطور چشمگیر گران شده اما تورم همچنان سیر نزولی دارد !!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
قیمت آهن الات وسیمان بشدت رفته بالا واین یعنی جهش قیمت مسکن درسال 96
اگر این دولت دوباره رای بیاورد پس یعنی حق ملت است هر چه بکشند.اگر احمدی نژاد هم دوبار رییس جمهور شد خداییش دور اول خیلی خوب کار کرده بود بعدش یک مشکلاتی ظهرا بوجود آمد
معیشت مردم بی ارزش ترین موضوعی است که دولتهای اخیر به آن فکر هم نکردند. رفتار دولتها با مردم انسانی و اخلاقی نبوده بطوری که خودشان را از مردم جدا و اولاتر می پندارند.
ظاهرا غیر از خدا کسی به فکر معیشت مردم نیست.
در مورد مسکن مهر آقای روحانی افرادی هستند پولش را گرفته اید ولی کلا خدا شاهده حتی یک آجر هم روی آجر نگذاشتید وا تازه بعد از چند سال به من گفتند می خواهیم زمین 8نفره بدهیم چطور می فرمایید مسکن مهر تاآخر سال تمام میشود نکنه معجزه خواهید کرد.
اگر از اول برای خدمت به ملت و مردم گام برمیداشتند کشور تو باتلاق تحریم در نمی ماند.
مردم فقط در زمان انتخابات مردم هستند. در بقیه زمانها مردم نیستند.
جالب است می فرمایند چارهای نیست باید قیمت را افزایش دهیم.......
همه دولتهاسال آخرشون كه ميشه همش صحبت گل وبلبل ميكنن دولت آقاي روحاني براي اقتصادخانواركاري نكردوجامعه كارگري له شد.
یه ذره پول مثل تزریق پول به کارخانجات و پولدارها تو طبقه کارمند وکارگرو پایین تزریق کن نه از طریق سیستم بانکی نگرانی نداره حل میشه البته
آیا هیچوقت توجه کرده اید با مراجعه به سایتهای مختلف خودرو ، متوجه می شویم اکثر خریداران خودروهای ساخت داخل از خرید خود رضایت ندارند ولی باز هم ما اقدام به خرید آنها اقدام می کنیم و دایم ناله میکنیم ..اصولا این از عادات ما ایرانیان است که همه چیز را باید تجربه کنیم ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل