بازدید 13920

ترافیک تهران مصنوعی است!

سردار مهماندار: معابر لبریز پایتخت با یک میهمانی 450 نفره در تالار شهری، قفل می‌شود توصیه رئیس پلیس به اخذ «عوارض تردد» و «تغییر ساعات» کار و تحصیل
کد خبر: ۶۵۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴ 21 December 2016
رئیس‌ پلیس راهور با حضور در شورای شهر ضمن علت‌یابی ترافیک فلج‌کننده تهران، از چهار عامل تشدیدکننده ترافیک سخن گفت که شامل عدم تناسب ظرفیت معابر با حجم خودروها، توقع بیش از اندازه از پلیس برای کنترل تمام عوامل موثر بر ترافیک، کم‌اثر بودن طرح‌هایی نظیر زوج‌ و فرد در تسهیل ترافیک و نیز تحمیل بار ترافیکی 20 درصدی به تهران ناشی از آمد و شد ساکنان حومه به پایتخت با خودروی شخصی است. یکی از 10 راهکار اورژانسی پلیس برای حل معادله تهران، اخذ «عوارض تردد» از مالکان خودروهای شخصی است.

به گزارش دنیای اقتصاد، شورای شهر تهران روز گذشته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ را دعوت کرده بود تا درباره آنچه که نمایندگان مردم تهران در پارلمان شهری «ترافیک بی‌سابقه پاییزی» عنوان کرده‌اند، توضیح دهد. اما طی گزارشی که پلیس ارائه کرد مشخص شد این ترافیک چندان بی‌سابقه نبوده و در سال‌های گذشته نیز چنین ترافیکی حاکم بوده اما از نگاه پلیس راهور امسال تحت‌تاثیر چهارعامل قدری تشدید شده است. به اعتقاد پلیس راهور علت نخست تشدید ترافیک را باید در عدم تناسب سیستم حمل‌ونقل عمومی و امکاناتی که برای تردد خودروهای شخصی ایجاد شده است، جست‌وجو کرد؛ به این معناکه استفاده از خودروی شخصی برای شهروندان سهل‌الوصول‌تر از دسترسی به حمل‌ونقل عمومی کارآمد است.

سکاندار پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، علت دوم معضلات ترافیکی را به توقع بیش از اندازه از پلیس راهور در مدیریت ترافیک نسبت داد و این در حالی است که مدیریت ترافیک در ابرشهرهای جهان بر خلاف تهران، ابتدا با ابزار تنظیم مقررات و اصلاح رویه‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت هرجایی که مساله قابل حل نبود، ماموریت به پلیس محول می‌شود. رشد جمعیت شهرهای اقماری در حومه تهران نیز سومین عامل تشدید ترافیک محسوب می‌شود به نحوی که بر اساس تحقیقات پلیس، 20 درصد از حجم ترافیک روزانه تهران ناشی از ورود خودروهای شخصی از شهرهای حومه به تهران است. چهارمین علت تشدید ترافیک پاییزی تهران نیز مربوط به کم‌اثر بودن ضوابط حداقلی موجود در کنترل ترافیک است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، همفکری پلیس و مجموعه مدیریت شهری برای مهار ترافیک تهران بهانه‌ای برای برگزاری جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که طی آن هم اعضای شورای شهر از پلیس راهور انتقاد کردند و هم پلیس نواقص عملکرد مدیریت شهری را که موجب تشدید ترافیک شده است، به آنها گوشزد کرد. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ترافیک تهران را به یک بیمار تشبیه کرد که با بیماری وخیمی دست به گریبان است و کوچک‌ترین عارضه جدیدی اعم از یک برف زمستانی، برپایی میهمانی 450 نفره در یکی از تالارهای شهر یا برگزاری یک نمایشگاه پر بازدید می‌تواند آن را به کما ببرد و رخداد ترافیکی کم‌سابقه‌ای شبیه ترافیک فلج‌کننده هفتم آذرماه تهران را رقم بزند.

مهماندار برای اینکه یک تصویر واقعی از وضعیت ترافیکی پایتخت ارائه کند، اظهار کرد: سطح خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران در ساعات پیک ترافیک صبحگاهی و شبانگاهی نه‌تنها اشباع شده که فراتر از آن لبریز هم شده است. برابر جدیدترین آمار که رئیس پلیس راهور تهران دیروز اعلام کرد، شمار خودروهای پلاک تهران چهار میلیون و 193 هزار دستگاه است. مهماندار جمعیت شهر تهران را نیز هشت میلیون و 900 هزار نفر عنوان کرد که بر این اساس سرانه خودرو در پایتخت به ازای هر 1000 نفر 471 دستگاه است. به این ترتیب سرانه خودرو در شهر تهران از بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکایی و کشورهای منطقه پایین‌تر است. بررسی «دنیای اقتصاد»‌ نشان می‌دهد این سرانه در آمریکا به ازای هر 1000 نفر 800 دستگاه خودرو و در کشورهای منطقه به ازای هر 1000 نفر 500 دستگاه خودرو است. اما آنچه موجب می‌شود در تهران با وجود سرانه پایین‌تر خودرو، شبکه معابر شریانی و بزرگراهی اشباع شود، حجم بسیار بالای سفر با خودروی شخصی است. به گفته مهماندار، در یک دهه گذشته با وجود رشد 5/ 2 برابری وسایل نقلیه شخصی در چرخه حمل‌ونقل پایتخت، تعداد وسایل نقلیه همگانی رشد محسوسی نداشته است به نحوی که سهم حمل‌ونقل عمومی از آمار 18 میلیون و 600 هزار سفر روزانه در پایتخت از50 درصد در 10سال گذشته به 60 درصد در سال 95 رسیده است. به بیان دیگر با وجود رشد 250 درصدی خودروهای شخصی، میزان استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران تنها 10 درصد افزایش یافته است.

سهم حومه از ترافیک تهران


برابر اطلاعات پلیس راهور تهران بزرگ، 20 درصد از حجم ترافیک روزانه پایتخت مربوط به تردد خودروهای شخصی ورودی از شهرهای اقماری و شهرستان‌های اطراف تهران است. این پدیده پیامد رشد جمعیت در شهرهای حومه تهران بدون پیش‌بینی مراکز شغلی در آن شهرها و ایجاد شبکه کارآمد حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر متصل‌کننده تهران و شهرهای حومه است که موجب شده آمدوشد روزانه ساکنان حومه به تهران با اهداف شغلی، عمدتا از طریق خودروهای شخصی انجام شود. سردار مهماندار روز گذشته به صراحت از آمار چهار برابری حجم خودروها نسبت به ظرفیت موجود شبکه معابر پایتخت سخن گفت. به بیان دیگر پلیس راهور اعتقاد دارد ظرف و مظروف در ترافیک تهران با یکدیگر همخوانی ندارد. به همین دلیل معابر شهر یک مرحله از اشباع فراتر رفته و از خودرو لبریز شده است. رئیس‌پلیس راهور تهران بزرگ با بیان این آمارها تلویحا از روند تولید و عرضه خودروهای جدید در تهران نیز انتقاد کرد و گفت: سالانه 300 هزار دستگاه خودرو به تهران وارد می‌شود که هیچ تناسبی با حجم شبکه معابر شریانی و بزرگراهی موجود تهران ندارد. البته پلیس اعتقاد ندارد که حرکت به سمت توسعه معابر می‌تواند معضل ترافیک پایتخت را حل کند، چراکه وضعیت شهرنشینی در این ابرشهر سر و شکلی پیدا کرده که حتی ساخت 10 بزرگراه جدید هم نمی‌تواند راهگشا باشد؛ ضمن اینکه احداث معابر جدید به جای تسهیل تردد می‌تواند به منزله تشویق به استفاده از خودروهای شخصی تلقی شود. تاکید پلیس به شورای شهر این بود که به جای ساخت بزرگراه و میدان دادن به تردد خودروهای شخصی در سطح شهر، روی سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه‌های عمومی با تاکید بر مترو و BRT تمرکز کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» آمارهایی که روز گذشته پلیس راهور تهران بزرگ ارائه کرد، نشان می‌دهد تا چه اندازه خودروهای شخصی در تشدید ترافیک نقش دارند. به گفته مهماندار، خودروهای شخصی 40 درصد از سهم جابه‌جایی مسافران شهر تهران را برعهده ‌دارند و این در حالی است که در ساعت اوج ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی، این گروه از خودروها 67 درصد معابر پایتخت را اشغال می‌کنند. این گزاره نشان می‌دهد سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در ساعات پیک سفرهای درون‌شهری فاقد کارآمدی لازم بوده و موجب می‌شود مسافران ناگزیر از خودروهای شخصی برای جا‌به‌جایی در این ساعات استفاده کنند. شهروندان در ساعات پیک با ازدحام بسیار وسیع در ایستگاه‌های مترو، BRT و حتی خطوط تاکسی روبه‌رو هستند و از آنجاکه حمل‌ونقل عمومی پاسخگوی نیاز آنها نیست، ناچار هستند به استفاده از خودروی شخصی روی بیاورند. با این حال پلیس تاکید می‌کند که ترافیک کور و فلج‌کننده هفته‌های اخیر در تهران امری بی‌سابقه نیست و در سال‌های گذشته نیز رخ داده است اما حجم ترافیک رفته‌رفته و به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است. رئیس ‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین از افزایش 27 درصدی تردد خودروهای شخصی در فصل زمستان خبر داد که بار ترافیک را افزایش داده است. در واقع برخی از شهروندان که در فصل گرم سال از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، به دنبال سرد شدن هوا خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند.

مقررات ترافیکی کم‌اثر

رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از کم‌اثر بودن ضوابط ترافیکی موجود نیز سخن گفت. پلیس اعتقاد دارد برخی از مقررات ترافیکی وضع شده در سال‌های اخیر به جای آنکه «علت ترافیک» را هدف قرار داده و به ساماندهی عبور و مرور خودروها و سبک‌سازی معابر شهری منجر شود، نسخه‌های کم‌اثری برای «معلول‌های ترافیک» محسوب می‌شود که این مقررات را تجویز می‌کنند. به‌عنوان مثال در حالی که آلودگی هوا در تهران معلول استفاده بی‌رویه و افراطی از خودروی شخصی است، طی سال‌های اخیر مدیریت شهری برای حل آلودگی هوا از طرح زوج‌وفرد استفاده کرد که نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداد، بلکه باعث افزایش ترافیک در محله‌های مجاور محدوده اجرای طرح شد.همفکری مدیران شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران به منظور ریشه‌یابی ترافیک فلج‌کننده هفته‌های اخیر و نیز یافتن راه چاره برای حل گره ترافیکی روزمره بود. به اعتقاد پلیس، ترافیک سنگین تقریبا در تمام ایام سال در معابر تهران جاری است اما این روزها وخامت این بیماری به حدی است که یک بار کوچک ترافیکی به قفل شدن تهران می‌انجامد. کمااینکه مهماندار از ترافیک ناشی از برگزاری یک میهمانی 450 نفره در تالاری واقع در خیابان الهیه سخن گفت که موجب قفل شدن شبکه معابر اطراف این منطقه شده بود. این همفکری موجب شد چشم بسته مسوولان اداره شهر نسبت به دو راه حل تجربه شده کشورها برای تنظیم جریان ترافیک در خیابان‌ها باز شود. در این رابطه عبدالحسین مختاباد، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این جلسه از کنترل دستی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در چهارراه‌ها توسط عوامل انسانی پلیس که سبب ایجاد «ترافیک دست‌ساز» می‌شود، انتقاد کرد و گفت: در برخی چهارراه‌ها پلیس راهور از ریموت‌کنترل برای تنظیم چراغ استفاده می‌کند به این ترتیب گاه چراغ قرمزها 5/ 3 دقیقه طول می‌کشد؛ این در حالی است که در سایر کشورها حداکثر زمان چراغ قرمز 120 ثانیه است. مختاباد با تاکید بر اینکه در همه دنیا دانش‌آموزان مدارس ساعت 9 صبح به مدرسه می‌روند، گفت: در حال حاضر که اغلب مدارس سطح تهران در بعدازظهرها فعالیت آموزشی ندارند، می‌توان ساعت شروع به کار مدارس را 9 صبح اعلام کرد. وی همچنین ساعت شروع به کار مهدهای کودک در کشورهای دیگر را ساعت 10 صبح عنوان کرد و گفت: تغییر ساعت مدارس و مهدهای کودک می‌تواند راهکار مناسبی برای رفع مشکلات ترافیک شهر تهران باشد.

به این ترتیب راهکار پیشنهادی این عضو شورای شهر برای مهار ترافیک دردسرساز تهران، تنظیم ساعت و روزهای کار، تحصیل و تجارت است. در مقابل مهمترین راهکار پیشنهادی پلیس راهور برای حل معضل ترافیک تهران نیز اخذ عوارض تردد از خودروهای شخصی بود؛ ایده‌ای که در بسیاری از کشورهای دیگر در قالب «مالیات سوخت» و نظایر آن اجرا می‌شود. این دو راهکار که از سوی مدیریت شهری و پلیس مطرح شد می‌تواند برای علاج بیماری وخیم تهران مبنای عمل قرار گیرد.

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در این جلسه با انتقاد از اینکه حضور قدرتمندانه پلیس راهور در شهر در روزهای اخیر کمرنگ بوده و پلیس بیشتر حالت انفعالی داشته است، گفت: پلیس در زمان ترافیک تنها اقدام به پاسکاری ترافیک از معبر شلوغ به سایر مناطق می‌کند و همین روند ترافیک را به کل شهر تسری می‌دهد. این اقدام پلیس به نوعی از سر باز کردن مشکل ترافیک است. رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران خطاب به رئیس شورا با بیان اینکه بسیاری از مجوزهای ساخت مراکز تجاری جاذب سفر در کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی صادر می‌شود، گفت: این در حالی است که رئیس شورای شهر دخالتی در صدور این مجوزها ندارد وگرنه اجازه ساخت داده نمی‌شد.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز از عجز پلیس در کنترل ترافیک گلایه‌مند بود و اعتقاد داشت در روزهای بارندگی و شرایط اضطرار، ماموران پلیس راهور از سطح معابر «محو» می‌شوند بنابراین باید در روزهایی که بارندگی رخ می‌دهد، حضور فیزیکی ماموران نیز افزایش یابد. وی معتقد است در تهران راهبرد صحیح مدیریت ترافیک که همان کنترل استفاده از خودروی شخصی است مغفول مانده و این فقط یک سوءتعبیر است که تراکم جمعیت و تعداد زیاد خودرو در تهران موجب تشدید ترافیک شده است. بررسی «دنیای اقتصاد» نیز نشان می‌دهد تهران بیست‌وپنجمین شهر پرتراکم جهان به لحاظ تراکم جمعیتی است اما در شهرهای بزرگ کشورهایی نظیر چین، ژاپن و آمریکا که تراکم جمیعت از تهران بیشتر است نیز معضلات ترافیکی تا این حد پررنگ نیست. علت آن را باید در اولویت دادن به توسعه حمل‌ونقل عمومی به جای توسعه شبکه معابر بزرگراهی در این شهرها نسبت داد و این در حالی است که در تهران حجم قابل توجهی از پروژه‌های عمران شهری معطوف به فراهم کردن عرصه برای تردد خودروهای شخصی به جای توسعه مترو و دیگر سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی است.

10 راهکار پیشنهادی پلیس


سردار مهماندار در جلسه روز گذشته 10 راهکار اورژانسی نیز برای حل معضل ترافیک پایتخت پیشنهاد کرد که مهم‌ترین آنها اعمال محدودیت‌های جدید با تعریف رینگ مورد نیاز محدودیت (بدون مولفه جریمه)، تحت عناوینی مثل پرداخت عوارض بود. به اعتقاد پلیس این امر موجب حذف برچسب ناهنجاری ناشی از اعمال قانون به افراد می‌شود. بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی با تسریع در افزایش تعداد واگن‌های مترو و افزایش تعداد اتوبوس‌های BRT، سازماندهی تردد وسایل نقلیه عمومی حمل بار بر اساس زمان و مکان، بازتنظیم زمان‌بندی بازگشایی و تعطیلی مراکز اداری، آموزشی و تجاری، تقویت نیروی انسانی و تجهیزات الکترونیکی و وسایل نقلیه پلیس، ارسال پیامک برخورد با تخلفات به مالک خودرو بلافاصله بعد از ثبت تخلف (با هدف بازدارندگی از تخلفات تشدیدکننده ترافیک)، اخذ پیوست ترافیکی قبل از احداث مجتمع‌های تجاری و جاذب سفر، نیاز به برخی اصلاحات هندسی و تغییر برخی از دوربرگردان‌ها از همسطح به غیرهمسطح، ساماندهی سیستم تاکسیرانی با ابزارهای کنترلی مانند GPS و در نهایت تعیین تکلیف نقاط جاذب سفر مثل مناطقی که میزبان مال‌های تجاری هستند به نحوی که از طریق مهار تردد خودروهای شخصی به وسیله تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از تشدید ترافیک این نقاط جلوگیری شود، راهکارهای دیگری بود که رئیس‌پلیس راهور تهران بزرگ دیروز پیشنهاد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۵۰
باز مطابق معمول تنها راه اخذ پول از مردمه. مثل طرح ترافیک!
چرا به مشکل اصلی که ضعف ناوگان حمل و نقل، عدم وجود خودروسازانی متعهد که ماشین های فرسوده را به تناسب تولید خود از چرخه شهر خارج نکرده اند تأکید صورت نمی گیرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
آخر هر کاری همه کاسه کوزه ها بر سر ملت می شکند !!!
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
تسهیل در ترافیک با اصلاح چندین پارامتر دخیل در آن امکانپذیر است. پلیس طبق معمول حذف صورت مساله و متهم کردن مردم را در پیش گرفته که البته عجیب هم نیست!! اما چرا برای حل مشکل به سراغ حل همه جانبه نمی رویم؟؟ گاهی تعریض جزیی یک معبر یا ساخت پارکینگ در محلی که مردم مجبورند برای پیدا کردن جای پارک بارها از یک خیابان بیهوده تردد کنن گرهی اساسی از ترافیک شهر باز میکند. نمونه های انجام شده هم وجود دارد. چرا نمی بینیم که با وجود پارکینگ لاله در خیابان فاطمی این خیابان دچار ترافیک نمی شود یا بر عکس چرا در خیبانی مثل خیابان ولیعصر بالاتر از نیایش دچار ترافیک گزنده ای هستیم؟؟ آیا ایجاد پارکینگ طبقاتی در این محدوده به ترددهای اضافی مراجعین به منطقه خاتمه نمی دهد؟؟ رفتار عجیب پلیس در تنگ کردن یک معبر به نفع معبر دیگر آن هم به صورت دایمی و نه بر اساس ضرورت چه توجیهی دارد و باعث ترافیک نیست؟؟ کدام قانون نانوشته ای حکم کرده کسی که در اتوبان همت قبل تقاطع مدرس به سمت غرب حرکت می کند باید به نفع ترافیک ورودی از بزرگراه مدرس در ترافیک سنگین طی مسیر کند؟ همین وضعیت در ورودی بزرگراه صدر از مدرس و مسیر روی پل محمودیه به نفع ترافیک عبوری از زیر این پل هم وجود دارد. وقتی می دانیم ایجاد دور برگردان در اتوبان منسوخ و غیر فنی است چرا دوربرگردانها را حذف نمی کنیم؟؟ چرا وقتی بزرگراه می سازیم عرض بزرگراه متناسب با ترافیک عبوری محاسبه نمی کنیم؟؟ چرا وقتی تونل میسازیم دهانه تونل را به اندازه ترافیک عبوری و تعداد ورودی ها پیش بینی نمی کنیم تا ناچا نباشیم یک مسیر را در ساعترافیک مسدود کنیم ؟ چرا تقصیر کمبود در شبکه توزیع آب با مردم است و راهکار افزایش قیمت آب؟ چرا کمبود برق و آب و وجود ترافیک و و آلودگی و خلاصه همه چیز به گردن این مردم است؟ چرا افزایش قیمت تنها راه حل مشکلات است؟؟ چرا مردم غیر هزار عوارض و مالیات و حق معاینه فنی و جریمه رفت و آمد و خرید طرح ترافیک و بیمه و خودرو دو برابر قیمت باید باز هم جریمه شوند چون مسوولین شهری به جای حل مساله میخواهند صورت مساله را پاک کنند !!
وقتی زیر ساختها غلط است اینها بهانه است خود طرح ترافیک هم امروزه یکی از عوامل ترافیک چون بار ترافیکی را از مناطق مرکزی به حاشیه می راند ولی چون درآمد ایجاد می کند برش نمی دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
عین این ده راهکار پیشنهادی پلیس هم که اجرا شود معضل ترافیک تهران حل نخواهد شد. مسئله اینجاست که جمعیت تهران بسیار بیش از ظرفیتش است و تا وقتی این جمعیت متعادل نشود هیچ کاری نمیتوان کرد. این طرحها همه آبکی است و حداکثر میتواند برای مدت محدودی به طور موقت ترافیک روزانه را اندکی کاهش دهد.
اقاي رئيس پليس
از شما خواسته شده بود تشريف بياريد جواب بديد نه اينكه فرافكني كنيد و پيشنهاد ارائه كنيد.
چند وقت پيش هم همينجا عرض كردم كه اين كارها فقط براي بزرگتر كردن طرح زوج و فرد هست.
تمام تصميم گيرندگان مملكتي خود ارم طرح ترافيك دارند و براحتي تردد ميكنند بعد موقع تصميم گيري به هيچ عنوان مردم را در نظر نميگيرند.
فقط ميگويند مردم ماشين نيارند!!!!
در بخشهایی از تهران دیده شده هنگامی که مامور راهنمایی حضور دارد ترافیک سنگینتر شده. مثل بزرگراه شمالی همت - پل آل احمد - چمران قبل از همت . در چنین موارد پلیس قسمتی از راه را با خودرو خود می بندد که همین باعث سنگین شدن ترافیک میگردد.
وقتیکه روزی لااقل 1000 خودرو تولید ودر خیابانها جولان دهد یعنی اینکه روزی 5000 متر به طول خودروها یا ترافیک افزوده میشود در صورتیکه 1000 متر به طول خوروهای عمومی افزوده نمی شود بعد هم انتظار معجزه دارید اول باید فکر جاده باشید بعد تولید خودرو مانند اتوبان تهران کرج که به معظل تبدیل شده است تولید وفروش خودرو یعنی استفاده کردن نه داخل پارکینگ حبس کردن
چرا کسی به شهرداری که تراکم میفروشه و تو کوچه 6 متری مجوز برج میده گیر نمیده! چرا شورای شهر که مجوز ساخت برج تجاری بر اتوبان میده پاسخگو نیست؟
از وقتی که ساعات زوج و فرد اقزایش یافته ترافیک بدتر شده ..ولی پلیس از برگرداندن به
ساعت قبلی خودداری میکنه...
مشماواقعا ازپلیس راهورتوقع رفع مشکل ترافیک داریدپس بسیاردراشتباهید پلیسراهورفقطبه دنبال جریمه است وبانصبدوربین هایمختلف به این خواست ه رسیده است پلیس راهوربانصبدوربین های ثبتتخلف عوامل خودرا ازخبا بانهاجمع اوری کردهو حضور فیزیکی ن دارد وبه نظرمن عمده مشکلات ترافیکی توقفهای قبل و بعد ازچراغ راهنمایی است وتوقفهای دوبله درخیابانهی کم عرض هم ازدلایل دیگرو یک سوالهماز پلیس راهور در این دوسال اخیرکاهش نیرو داشته اند یا جذب نیرو داشته اند
متاسفانه تمام منابع درآمد زا چه قانوني و چه غير قانوني در تهران متمركز شده و سيل مهاجرت از روستا به شهر و از شهر به مراكز بزرگ بخصوص تهران وجود داشته و دارد...
بايد قبول كرد كه ريشه خيلي مشكلات اقتصاد است كه توجهي به آن نشده است
راهکار یازدهم: برچیدن ماموران وظیفه و بعضا کادری که سر خیابانها و کوچه نقش چراغ قرمز را ایفا کرده و به وضوح باعث مختل شدن ترافیک و تشدید آن و هم چنین بازی کردن با اعصاب مردم می شوند!
عجب. یعنی هیچ راه حلی نیست؟ مثلا نمیشه تعداد اتوبوس ها رو زیاد کرد؟ نمیشه از نیروهای متخصص برای کنترل ترافیک استفاده کرد؟ نمیشه برای کارمندان سازمان های دولتی سرویس حمل و نقل در نظر گرفت؟ نمیشه شرکت های بزرگ رو وادار کرد تا برای کارکنان سرویس تهیه کنند؟
اگر وسایل حمل ونقل عمومی (تاکسی،مترو،اتوبوس و مینی بوس )مجانی بشه مشکل ترافیک حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
با رايگان بودن مترو و اتوبوس ها و افزايش ظرفيت آنها ، مي توان از بار ترافيك كاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
خیر، اشتباه میکنید. خیلی از افرادی که با خودرو شخصی در خیابانها تردد میکنند به هیچ وجه حاضر به استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیستند. خیلیهایشان خیابان گردی میکنند!!!
بازم مردم عادی باید تاوال ب بدن
تا کی میخایین صورت مساله رو پاک کنین
يك پيشنهاد دارم پليس كاري به چراغهاي راهنمايي نداشته باشد
چراغ دستي مي كنن بعد يادشون ميره كه بايد يك طرف سبز هم بشه
اگر يك مطالعه كنيد مي بينيد حداقل نيمي از ترافيك سر همين مسئله است
از طرفي عادت كرديم صورت مسئله را پاك كنيم
به جای مدیریت تردد برای مدیریت توقف باید فکری کرد، زیرا عمده مشکل ترافیک و آلودگی هوا از خودروهای تک سرنشین است که 85% زمان فعال روز را با اشغال حاشیه خیابان های اصلی در حال توقف (پارکینگ)بسرمی برند،پس راه حل:
1.خط کشی زرد ناپیوسته لاین راست همه خیابان های اصلی به علامت مسیر حمل و نقل عمومی با جلوگیری از پارکینگ – نه عبوریا مکث – خودروها.
2.خط کشی پارکینگ در فرعی با تعیین پارک بها.
با این طرح مسیرباز، سرعت و ظرفیت حمل ونقل عمومی سه برابر،پارکینگ هزینه بردار،لذا استفاده از خودروتک سرنشین به صرفه نخواهد بود.جزییات طرح قابل ارایه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
جزئیات هم مثل کلیات به درد خودت میخوره ... اصلا میدونی چی نوشتی؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
آفرین به طرحت .. بگو کل تهران رو خط کشی کنن ...
يكي از عاجلترين كارهايي كه بايد شود اين است كه نظم و فرهنگ عبور و مرور را افزايش داد كه براحتي با آموزش و ابزار كنترلي مانند دوربين هاي نظارت تصويري قابل دسترس است مانند مسائلي چون حركت بين خطوط، حذف پارك هاي دوبله و سوبله، نظم در عبور از تقاطع ها و....
پول بدید ترافیک حل میشه!!! یا دیده نمیشه؟!
آقایان باید مشکلات را حل کنند ولی....
شاید عجیب باشه ولی مدرنترین راه در کشورهای دیگه road diet یا کم کردن معابر است. تحقیقات نشان داده با افزایش معابر(عرض خیابانها ، پارکینگهاو...) نه تنها ترافیک کم نمیشود بلکه بیشتر هم میشود و علت آن افزایش چند برابری تقاضا برای استفاده از خودرو شخصی بازا میزان افزایش معابر است.یعنی مثلا اگر یک خیابان با گنجایش 1000 اتومبیل به معابر اضافه بشود تقریبا 3000 خودرو به خودروهای شخصی اضافه میشود
طبق همین گفته بالا 60 درصد مسافرتهای روزانه توسط مسافرکشهای شخصی و ماشینهای شخصی انجام میگیره و 40 درصد باقیمانده توسط سیستم حمل و نقل عمومی. آیا شما تاکسی اتوبوس یا مترو بدون مسافر دیده اید؟!
همین گفته به وضوح نشون میده که اگر مشکل ترافیک بخواهد حل شود باید سیستم حمل و نقل عمومی درست شود و بقیه کارها هیچ سودی نداره.
(جالبه که ظرفیت مسافرکشهای شخصی 4 برابر ظرفیت مترو هست. یعنی سیستم حمل و نقلی درست کردیم که 4 برابر مترو ظرفیت داره اونم بدون هیچ کمک یا سرمایه گذاری از طرف دولت....) و اگه این مسافرکشها یک روز هیچ مسافری جابجا نکنند 40 درصد مسافران در راه خواهند ماند!
مثل همیشه آخرش میرسن به اینکه از مردم پول بگیرن! ... یه چیز جالبی که من بارها باهاش برخوردم اینه که هر جا پلیس وایساده تا ترافیک رو مدیریت کنه دقیقاً بدتر شده! چه سر ورودی های اتوبان ها که یه لاین رو میبندن که به خیال خودشون حجم ورودی رو کنترل کنن چه سر چراغ قرمزهایی که دستی سبز و قرمز میشه که همیشه یه طرف چهارراه خالیه و طرف دیگه تا 2 کیلومتر ترافیک!! البته فرهنگ رانندگی هم که مزید بر علت شده ، سبقت های بیجا ، فقدان حتی ذره ای صبر و تحمل در رانندگی ، بی اعتنایی و بی احترامی به قانون و حق دیگران در خیابان ها و اینکه همیشه من باید اول برم و الی آخر..
فقط فکر تولید درآمد هستن، شهر و ترافیک و مردم هم رها شدن به امید خدا!
دلائل اصلی قفل شدن ترافیک تهران :

1.عدم حمایت دولت از افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی به علت سود بسیار سرشار فروش خودروهای شخصی


2.عدم کفایت ناوگان حمل و نقل عمومی و اجبار به استفاده از خودروهای شخصی خود

3.عدم وجود پل و تونل بر سر تقاطع های مهم

4.عدم وجود پل یا زیرگذر بر رو یا زیر پل هایی که عبور از آنها بصورت ضربدری است
مانند پل حکیم در بزرگراه چمران و حکیم

همین مورد یکی از مهم ترین دلائل قفل شدن ترافیک تهران است.

5.عدم شبانه روزی بودن حمل و نقل عمومی

6.عدم تسری خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی در تمامی خیابانهای فرعی و حتی اصلی

7.کم بودن تعداد سرویس های ناوگان حمل و نقل عمومی به نسبت جمعیت متقاضی و در نتیجه عدم تناسب سرویس عمومی با تقاضای سفر

8.عدم اجرای به کمال معنی دولت الکترونیک در نتیجه انجام سفرهای کاذب درون شهری

9.از بین بردن سرویس های عمومی ادارات

10.عدم فعالیت چراغ های تقاطع های غیر اصلی مانند نواب و کلهر حتی در ساعات اوج ترافیک که موجب قفل شدن ترافیک می شود.
آیا کنترل ترافیک توسط مامورین(بدون استفاده از چراغ راهنمائی)در بعضی معابر و تقاطع ها خود ایجاد ترافیکی سهمگین نموده وبا بی توجه به اعتراضها به تدبید خود ادامه میدهند(در تقاطع میر داماد افریقا 4الی5دقیقه شمال به جنوب راه میدهندو20ثانیه جنوب به شمال در حالی که خروجی به سمت شرق را نیز که راه باز کرده بودند تا ترافیک سبک شود آنرا هم اغلب می بندند) یک مسیر300متری عصرها بیش از 20دقیقه طال می کشد تا از آن گذر کنی.لطفا مسئولین ترافیکی این موضوع را کنترل و اصلاح نمایند.
طرح زوج و فرد که باعث بلا استفاده نمودن بخشی از همین سطوح محدود تردد گردیده و عده ای هم سطوح خیابان های ورودی به طرح را اشغال و متوقف ومنتظر میمانند تا زمان محدودیت ورود پایان یابد مزید بر کمبود سطوح میشود میبایست حذف شود.

سطح وسیعی از سطوح تردد به خطوط ویژه و بی ار تی اختصاص داده شده که از ظرفیت کامل ان استفاده نمیشود و هر نیم ساعت یک اتوبوس از این سطوح عبور میکند.

شهرهای اقماری را زمانی برای بیرون راندن افراد از تهران درست نموده اند . در حالیکه خودرو های آنان برای ورود به تهران به یک معضل تبدیل شده است .

تمرکز ادارات و مکانهای خدمات دهی در مرکز شهر باید فکری شود.

ساخت و ساز مکانهای تجاری خاصه بزرگ میباست پیوست پلیس راهنمائی داشته باشد.

ادارات دولتی بخش زیادی از سطوح تردد را با تابلو پارکینگ اختصاصی خود نموده اند.
پرداخت عوارض تردد به چه شکلی قابل اجرائی شدن است - شامل چه کسانی میشود کسانی که وارد شهر تهران میشوند و یا کسانی که در خود شهر تهران هستند.

مدارس اگر ساعت 9 شود - والدینی که ساعت 7 بیرون میزنند تا به سر کار میروند و در سر راه بجه هایشان دو منظوره به مدرسه و مهد میدهند چکار باید بکنند.

برای پلها و تونلهائی که حجم زیادی خودرو را از خود عبور میدهند و صد متر جلوتر متوقف میشوند باید فکری کرد.
تعیین لاین کارپول (carpool) که در آن تنها خودروهایی با دو سرنشین به بالا می توانند حرکت کنند در بزرگراه ها می تواند گره گشا باشد یا حداقل مردم را وادار کند تک سرنشین نباشند.
آقا اینکه علم نجوم و کیهان شناسی نیست ببینید کشورهای دیگه چکار کردن شما هم بکنید
درصورتی که تمایل داشته باشید ترافیک کم بشه
مهم اینه که مسوولین اراده ای به کاهش ترافیک و آلودگی هوا ندارند.
وگرنه با افزایش قیمت بنزین و کاهش قیمت خودرو
بهبود حمل نقل عمومی از محل افزایش قیمت بنزین مشکل تا حد قابل قبولی حل می شه
بیخود قشر کم درامد را هم برای قیمت بنزین بهانه نکنید اگر به فکر قشر کم درامد هستید نون و برنج و گوشت را ارزون کنید
وقتی وارد اتوبوسی می شی که باید سر پا بایستی وتوش یخه .ترجیح میدم با ماشین خودم برم اگر نصف حقوقم هم بدم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
خودخواه هستیدچون من این کار را انجام نمی دهم
یک معضل دیگر هم اضافه نمایید اون هم جای پارک
ظرفیت تهران تکمیل هست !!! لطفا در تهران پلاک خودور جدید صادر نکنید هم جای پارک نیست هم جای راه رفتن ماشین برای جلوگیری از ورود خودرو های پلاک شهرستان هم با دوربین های ثبت تخلف چک کنید فقط خودرو شهرستانی ها حق تردد 2 روز در تهران داشته باشند که با این روش ماشین از شهرستان خریداری نشود و به تهران آورده شود
يك روزى لندن به مشكل تهران دچار بود، خيلى سال پيش، شخصى رو كه تخصصش حل مشكل ترافيك بود از آمريكا استخدام كردند،بدون اينكه عارشون بياد بگن ما دانش حل اين مشكل را نداريم و تز بيخود بدن. دستمزد اين آقا از نخست وزير هم بيشتر تعيين شد،،، نتيجه.. روان شدن بيش از حد تصور مردم و به نوعى حل مشكل.
چه اصرارى هست بگيم ما همه چيز رو بلديم ؟؟؟؟
ايجاد اين ترافيك مصموعي براي جا انداختن اخذ پول بوده از روز اول در هر تاكسي كه مينشتستي همين مطلبو ميگفتن اين روش ديگه قديمي شده
گلوگاه خودروشخصی پارکینگ است و بستر ناوگان عمومی مسیر حرکت.پس فقط با:
1.خط کشی زرد ناپیوسته لاین راست همه خیابان های اصلی به علامت مسیر حمل و نقل عمومی با جلوگیری از پارکینگ – نه عبوریا مکث – خودروها.
2.خط کشی پارکینگ در فرعی با تعیین پارک بها.
می شود تردد و ظرفیت ناوگان عمومی را افزایش و استفاده از خودروشخصی را غیراقتصادی کرد
احتمالا هم کار امریکا و اسراییل جهانخواره
حذف کردن خط کند رو که ماشین های دیگه میرن توش با سرعت میرن 1 کیلومتر جلوتر بر می گردن تو تند رو و سه لاین تبدیل به شش لاین میشه. مثال: کند رو ورودی مرزداران تو شیخ فضل الله که از اون کسی داخل مرزداران نمیره- همه مستقیم میرن جلوتر دوباره میان تو تند رو- مسیر کند رو جلوی بیمارستان میلاد تو همت و ....
والا در ایران همه چیز مصنوعی است
عواملی که ایشون برشمردن سالهاست وجود داره و سالهای قبل هم همین عوامل بود ولی احتمالا با مدیریت صحیح، ترافیک روان میشد، چطور شد از یک ماهه پیش یک مرتبه این عوامل شد علت قفل شدن ترافیک تهران، واقعا احساس میکنم ظن عمدی بودن بهم زدن ترافیک تهران جهت ناراضی کردن مردم و ارائه طرحهای درآمدزا، درسته.
با سلام اگر سرویس های ایاب و ذهاب ادارات را مجددا برقرار کنید .ترافیک کمتر می شود ، یک اتوبوس 40 کارمند را جابجا می کرد ولی الان 40 ماشین سواری برای هر اتوبوس و سرویس نقلیه وارد خیابان ها می شود و.....
کمی فکر کنیم دلیل اصلی تراکم ترافیک فروش بیش از حد تراکم مسکن از طرف شهرداری نیست؟؟
باور کرده ام درهر ترافیک و راه بندانی پای یک پلیس در کار است.
به نظر شما آیا به این راهکار نخواهند رسید که پلیس خودرو ها را از سطح شهر جمع اوری کند و آتش بزند تا شهر خالی از خودرو بشود.
شهرداری بجای رسیدگی به معابر و خیابانها روی بنرهای سیاسی کار می کند پلیس میگه ما نمی تونیم کاری کنیم شورای شهر ناراحته اخرش به این ختم میشه که از مردم پول بگیریم اونوقت دوباره پول میرسه شهرداری بنر سیاسی جدید طراحی میکنه این دم انتخابات دستش خالی نمی مونه پلیس کمک میکنه به روند صحیح انتخابات شورای شهر هم طبیعتا خوشحال میشه چون پول رو خیلی دوست داره $$$$
غروبها تعداد نیروی راهور به شدت کم می شود. نیروهای وظیفه هم بی تفاوت هستند. اگر هم ماشین پلیسی دیده شود در سمتی که ترافیک هست مستقر نیستند بلکه در طرف مقابل ان هستند.

البته نقد فوق به معنای نفی زحمات نیروهایی که احساس مسیولیت می کنند نیست. همچنین بد رانندگی کردن و بی احترامی خودمان به قوانین و حقوق دیگران را نباید فراموش کنیم. رانندگی فقط گاز و ترمز و قوانین نیست بلکه نیاز به اموزش و فرهنگ سازی و سخت گیری در صدور گواهینامه هم هست.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح