بازدید 26613

چرا پیام توییتری دونالد ترامپ، خطرناک تر از اقدام چین برای توقیف شناور آمریکایی است؟

توقیف یک زیردریایی اطلاعاتی ایالات متحده توسط چین در هفته گذشته، منجر به آن شد که بسیاری از رسانه ها در سراسر جهان، توجه خود را معطوف به این موضوع کنند؛ هرچند رویارویی های چین و آمریکا به ویژه در دریای جنوبی چین طی چند سال گذشته به شدت و به راه های مختلف افزایش یافته است، توقیف یک شناور آمریکایی ـ آن هم در دوره ای که رئیس جمهور جدید آمریکا، گویا سیاست چندان دوستانه ای در قبال چین ندارد ـ باعث توجه بسیاری از رسانه ها به این موضوع شده است.
کد خبر: ۶۴۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴ 18 December 2016

توقیف یک زیردریایی اطلاعاتی ایالات متحده توسط چین در هفته گذشته، منجر به آن شد که بسیاری از رسانه ها در سراسر جهان، توجه خود را معطوف به این موضوع کنند؛ هرچند رویارویی های چین و آمریکا به ویژه در دریای جنوبی چین طی چند سال گذشته به شدت و به راه های مختلف افزایش یافته است، توقیف یک شناور آمریکایی ـ آن هم در دوره ای که رئیس جمهور جدید آمریکا، گویا سیاست چندان دوستانه ای در قبال چین ندارد ـ باعث توجه بسیاری از رسانه ها به این موضوع شده است.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ در واکنش به این کار چین در شبکه اجتماعی توییتر، اقدام به انتشار پیامی کرد و طی آن اقدام چینی ها را برای توقیف این شناور، دزدی خواند. به شکلی جالب توجه، بعد از این پیام، یک پیام دیگر از دونالد ترامپ در توییتر منتشر شد که محتوای آن این بود: ما باید به چینی ها بگوییم که شناوری که آنها به سرقت برده اند، دیگر نمی خواهیم. بگذارید چینی ها آن را نگه دارند!

چرا پیام توییتری دونالد ترامپ خطرناک تر از اقدام چین برای توقیف شناور آمریکایی است?

اکنون بسیاری از تحلیلگران در پی آن هستند که این اقدام چین را رمزگشایی کرده و معانی آن را برای آینده تحولات بین الملل و به ویژه روابط ایالات متحده آمریکا و چین به دست آوردند. برخی این اقدام چین را واکنشی به برقراری روابط جدید میان آمریکا و تایوان می دانند و برخی دیگر آن را نشانه ای از رویارویی جدی چین و آمریکا در دوران رئیس جمهور جدید.

گراهام آلیسون، دانشمند علوم سیاسی مفهومی را به دست داده که می توان با کمک آن، به خوبی درک کرد که شرایط کلی چین و آمریکا در این گونه از رویارویی ها به چه ترتیبی است. مفهومی مطرح از سوی آلیسون «تله توسیدید» است که درک آن به همراه درک این نکته که اکنون چین یک قدرت در حال خیزش در برابر آمریکاست و به عقیده بسیاری از دانشمندان روابط بین الملل، تنها قدرتی که می تواند هژمونی آمریکا را به چالش بکشد، کمک زیادی به فهم چرایی اقدام چین می کند.

توسیدید تاریخ نویس که وی را اولین واقع گرای تاریخ نیز می دانند، در جریان جنگ پلوپونزی در 2500 سال قبل برای اولین بار به موضوع خیزش یک قدرت بزرگ در برابر یک هژمونی اشاره کرده و گراهام آلیسون از مفاهیم به دست داده شده توسط توسیدید در مورد قدرت های در حال خیزش (آتن آن زمان و چین در این زمان) و همچنین رویارویی آنها با قدرت های بزرگ مستقر (اسپارت در آن زمان و آمریکا در این زمان) موضوع تله توسیدید را مطرح می کند و این موضوع که در نهایت میان قدرت های در حال خیزش و قدرت مستقر رویارویی جدی و بزرگی در خواهد گرفت.

به گفته آلیسون در مطلبی در آتلانتیک در سال گذشته: زمانی که یک قدرت در حال خیزش و رشد تهدیدی جدی برای جایگزین شدن به جای قدرت مستقر می شود، این مسأله منجر به یک سلسله واکنش هایی می شود که در نهایت این دو قدرت را به مرحله ای می رساند که هیچ یک خواهان آن نبوده اند.

چرا پیام توییتری دونالد ترامپ خطرناک تر از اقدام چین برای توقیف شناور آمریکایی است?

آنچه گراهام آلیسون خواهان اشاره به آن است، این موضوع می باشد که مدیریت روابط بین چین و آمریکا بسیار مهم است و در عین حال بسیار پیچیده؛ روابطی که هیچ تضمینی برای پایان خوشایند آن وجود ندارد. این همان موضوعی است که هنری کیسینجر در مصاحبه خود با جفری گولدبرگ نیز به آن اشاره کرده است و تقریبا همه رؤسای جمهور آمریکا از نیکسون تا اوباما آن را در سیاست های خود در رابطه با چین، و به طور کلی شرق آسیا در نظر داشته اند.

میتواند به شکل کلی سه المان در این مسأله را مشخص کرد:

نخست: روباط با چین اهمیت بسیاری دارد، هم برای هر دو کشور و منافع آنها و هم برای کل جهان.
دوم: این روابط بسیار پیچیده تر از آنچه می نماید، هستند، زیرا چین دنیا را بسیار متفاوت تر از آمریکا می بیند. سوم: اگر این روابط به درستی مدیریت نشود، می تواند منجر به رویارویی بسیار خطرناک ـ هرچند اکنون بسیار بعید، با احتمال تقابل نظامی ـ نیز شود. این موضوع اهمیت نکته اول را بیشتر نشان می دهد.

از همین روی است که سخنان اخیر باراک اوباما به بسیاری از این مسائل پرداخته است، به ویژه در مورد مساله تایوان که اوباما به صراحت بیان کرد، چین و آمریکا و تایوان برای مدت ها به این نتیجه رسیده اند که تغییری در شرایط موجود ایجاد نکنند؛ به معنی آنکه نه آمریکا حمایتی از استقلال تایوان داشته باشد و نه چین تلاشی بیش از این برای حرکت در جهت متفاوت. دلیل این امر آن است که به هم ریختن و بی ثبات کردن روابط در این شرایط، بسیار ساده تر و راحت تر از ایجاد ثبات و تنش زدایی است.

واقعیت آن است که چین به عنوان یک قدرت در حال ظهور و تنها قدرتی که به گفته مرشایمر قادر به چالش پیشنهاد دادن هژمونی است، سعی دارد تا قدرت خود را در ابتدا در منطقه خود به نمایش گذاشته و ابراز کند. به همین جهت است که مسأله تایوان برای چین از اهمیت بسیار اساسی برخوردار است زیرا چنانچه این قدرت نتواند مسأله ای مانند تایوان را که پیوند اساسی با هویت ملی خود دارد حل کند، مسأله پیشنهاد برای هژمونی بسیار مضحک به نظر خواهد رسید.

اقدام چین در خصوص توقیف زیر دریایی آمریکایی را نیز باید در همین شابلون نگاه کرد. چین در واکنش به روابط ظاهرا نزدیک ترامپ و تایوان، با ابراز قدرت در منطقه خود ـ آسیای پاسیفیک یعنی جایی که ایالات متحده برای مقابله با این قدرت نمایی تمرکز شدیدی به کار گرفته است ـ سعی بر آن دارد تا ایالات متحده را از هرگونه تلاش برای ایجاد ممانعت در مسیر چین باز دارد.

این همان شروع تله توسیدید است که آلیسون از آن سخن می گوید و آنچه این مسأله را بسیار جدی تر می کند، پیامی است که دونالد ترامپ در توییتر در واکنش به این موضوع منتشر کرده است. آنچه مشخص است هنور دونالد ترامپ، درک درستی از پیچیدگی و اهمیت روابط میان یک هژمونی و یک قدرت در حال خیزش ندارد و این مسأله می تواند برای چین و آمریکا و در کل همه دنیا خطر آفرین باشد.

البته این به هیچ وجه به معنی آن نیست که قرار است به زودی جنگی میان چین و آمریکا در گیرد – البته اگر معنی جنگ را مضیق در نظر آوریم، در غیر این صورت، جنگ میان آمریکا و چین از مدتها قبل آغاز شده. هنوز روابط بسیار خوب و مهمی به ویژه در حوزه اقتصاد میان آمریکا و چین برقرار است و هنوز چینی ها هشیاری بسیار خوبی در مورد برتری های نظامی آمریکا دارند.

اما آنچه بسیار مهم است، اینکه دونالد ترامپ اگر به سرعت خود را متوجه اهمیت روابط با چین و مدیریت آن نکند، می تواند تلاش های چهل ساله همه رؤسای جمهور پیشین را برای دوری از بی پروایی در رابطه با چین به یکباره بی اثر سازد.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۰
خیلی جالبه خبر پس فرستادن زیردریایی (گلایدر دریایی) در آینده (از ترس چین) نمی ذارید

تلاش نوچه های کمونست ها در ایران خیلی خنده داره

ضمنا آمریکا فقط کارخونه هاشو از چین منتقل کنه آمریکا ( که میخواد بکنه) چینی ها از گرسنگی میمیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
نوچه کومونیست؟ تو هم برده لیبرالیسمی چه فرقی باهاشون داری؟ آمریکا پرست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
خوش بحالت از چین میخواد منتقل کنه ؟ شما از مشاوران اوباما هستین؟ سریعتر منتقلش کن داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
حق دارید امریکا برای شما غولیه......ببینم دوست عزیز اگه امریکا میتونست کارخونه هاشو از چین خارج کنه چرا اونجا فرستاد؟؟؟؟؟؟همین علت فرستادن به اونجاست که نمیذاره بتونه خارج کنه........یعنی دوست گرامی ریش این غول شما پیش همین چینیها گیره..........حالا چه شما خوشتون بیاد یا نه...............در ضمن پس دادن زیر دریایی نشونه ضعف نیست بلکه نشانه خرد کشور است.......اصل مطلب توقیف اون بود ان شاالله ملتفت هستید که........یا نوچه های امریکای ورشکسته تلاش دارن که این مسایل ساده هم برای شما خارج نشینان تفهیم نشه؟؟؟؟؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
امریکا کارخونه هاشون از چین منتقل کنه تیشه به ریشه خودش میزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
دقیقا تحلیل مسخره ای بوده، من بیش از سه سال دارم علت اینکه هیچ وقت آمریکا و چین با هم درگیر نمیشن دارم بررسی می کنم، و هیچ وقت به تقابل نخواهند رفت. چین وابسته به آمریکا است و هر گونه پیشرفتش در سایه آمریکا است. مثل ما دنبال شعار نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
لطفا مهندسی نظرات و نزارید اون نظر من و بزارید تا پاسخ به این سه منتقد باشه شما دارید روی نظرات مهندسی می کنید.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
در جواب به ناشناس اول. من به شخصه با این که مسلمون هستم ولی اقتصاد کمونیستی را قبول دارم. این نظر شخصی من هست و قرار نیست درست باشه حتما. کمونیست هرچی باشه بهتر از لیبرالیسم مسخره امریکایی شما، و امپرالیسم و کاپیتالیسم کثیفتون هست.
همین هایی که شما ترسو می خونی یه روز خاک امریکا را به توبره میکشن انشالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
اون خبرم شنیدیم . راستی جواب توییتری رییس جمهورت(ترامپ) رو خوندی جوجه لیبرال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
معذرت میخوام تابناک، من عصبانی بودم نوشتم مهندسی شده ببخشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
دقیقا...چین بسیار بیشتر به آمریکا نیاز داره
ولی چین با آزاد کردن زیر دریایی سعی کرد خود را از تنش دور کند/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
دقيقا مثل آزاد كردن ملواناي آمريكايي توسط ايران. جلوي گاوي مثل آمريكا بايد گاوباز ماهري بود تا شاخش مزاحمت اايجاد نكنه. البته مثل يه گاوباز ماهر بايد گاو رو بازي داد تا حسابي خسته بشه...ء
دوست ناشناس که فیلتر شکنتون روی آلمان تنظیمه! مستحضر باشید به این سادگی ها نیست ، فقط بدهی آمریکا به چین 1.26 تریلیارد دلار است . امریکایی ها هم با علم بر تمام موارد در چین کارخونه احداث کرده اند اگر کمی مطالعه داشته باشید بدهی کشورها به هم مثل اشخاص نیست . ثانیا شما مگه هشت پا دارید که پیشگویی می کنید ، اگر چین زیر دریایی رو پس داد و تابناک هم تیتر زد چی؟
چین آنقدرازآمریکاطلب داردکه اگریک روز اعلام کندمیخواهدطلبهایش را وصول کندآمریکاخودبخودازهم می پاشدقابل توجه سینه چاکان یانکی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
اخوی ، تمام طلبکارهای چین از آمریکا ، خودشون آمریکائین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
اندازه یک بچه دبستانی هم از اقتصاد نمیدانید! قابل توجه جوجه کمونیست ها
چین وایران وروسیه بااتحادواقعی میتوانندحق یانکیهاومزدورانشان راکف دستشان بگذارند.
درهرصورت
مررررگ برآمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
چه شود اتحاد کمونیست ها با شیعیان اسلام ناب محمدی
ناشناس
| China |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
چین حتی با روسیه علیه امریکا متحد نمیشه چه برسه با ایران. ایران در سیاست خارجی چین جای مهمی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
دوست عزیز زیاد فیلم میبینی شما
نه اقتصاد چین ، نه قدرت نظامی اون که مثلاً با یک ناو هواپیمابر دست دوم روسی قابل قیاس با قدرت آمریکا نیست
حتی اخیراً یک مقام چینی گفته بود که "چین نه میخواهد و نه میتواند جای آمریکا رو بگیرد"
اقتصاد چین اگر امروز اقتصاد بزرگی شده به یمن سرمایه گزاری های شرکت های آمریکایی هست
در این که چین یک قدرت جهانی است شکی نیست ولی سوال مهم این است که آیا توان و قدرت رویارویی با آمریکا رو دارد؟؟
مطمئناً خیر
برای این زیردریایی بی سرنشین که شما اسمش رو گذاشتین جاسوسی (کار اون فقط نمونه برداری از دمای آب هست) چین سریعاً گفت که اون رو پس میده چون میدونه که کارش عواقب داره
چین هیچوقت نمیخواهد که با آمریکا روبه رو بشه و مطئن باشید که ترامپ خیلی باهوش هست چون یک برگه بازی رو کرد به اسم تایوان که آمریکا هیچوقت با اون بازی نکرد و مطئن باشید ترامپ خیلی باهوش هست که در آمریکا تونست با حداقل هزینه (حدود 50 میلیون دلار) رقیبهایی مثل کلینتون رو با 500 میلیارد دلار کنار بزاره
ایران هم دوبار نظامیان انگلیس و امریکا رو گرفت با کلب تبلیغات اولی رو با دسته گل و کت شلوار و قالی فرستاد دومی هم ۲۴ ساعت نشده ازاد کرد اینهم که یه زیر دریایی ۵۰ سانتی رو گرفته بلافاصله هم تحویل داده که چی رو ثابت کنه و نویسنده مقاله سعی کرده بگه چین حریف امریکا هست اونم در رکود اقتصادی بحران املاک و بانکها در چین و البته روابط بیش از ۵۰۰ میلیارد دلاری چین با امریکا ذر صورتی که اطراف چین را بسیاری از متحدان امریکا مثل تایوان کره ژاپن فلیپین امدونزی و استرالیا گرفتن سعی در ضعیف جلوه دادن امریکا احمق جلوه دادن خودمان است ضمن اینکه امریکا تنها میست بلکه ناتو و ا وپا را باید در نظر گرفت و البته اعراب خلیج فارس را پس بشینید سر جا تون و به نرمشهای قهرمانانه بعدی فکر کنید ماه عسل با اوباما تمام شد و نتوانستید سودی ببرید نه از نفت ۱۲۰ دلاری و نه از صلح جویی اوباما
با یک نگاه به تاریخ چین خیلی از مسایل مشخص می شود، چینی ها دلرای مساحتی حدود چهل برابر ژاپن هستند، ژاپن هزاران جزیره است که فقط چند تای آنها قابل سکوتند، اما چین یک پارچه، همچنین چین جمعیتی ده برابر ژاپن دارد اما همن ژاپنی ها کشتاری در چین راه انداختند که هیچگاه فراموش نمی شود، در گذشته های دور هم چینی ها برای دفاع از خود در برابر جمعیت بسیار اندک مغولهاتنها کاری که کردند دیوار چند هزار کیلومتری زدند در حالیکه اگر همگی با هم فوت می کردند برای مغولستان کافی بود، این یعنی سیاست دفاع لاک پشتی چین، اکنون هم در چند روزه روی کار امدن ترامپ تورم شدیدی چین را فراگرفته، بنا برین باید منتظر دنیای متفاوتی بود، اقتصاد جهانی متحول خواهد شد، رونق اقتصادی با توجه به تضعیف شدید چین و الزاما تولید همه کشورها سیار محتمل است، بنابرین بجاست که به فکر خودمان باشبم، مسئولین باید از این فرص استفاده کرده و با کم کردن فشا بر تولید کنندگان خودمان بگذارند کار کنیم تا در این واپاشی نظام اقتصادی اینده سهم خوبی ببریم، امروزهبند تنبان همه مردم جهان چینی شده تا خودروها و ....، بنابرین آمدن ترامپ را می توان بجای تهدید فرصت خوبی دانست،.
آمریکا فقط اپل ایفون رو به چینی ها نفروشه ف چینی ها میمیرند
ما باید به آمریکا به خاطر توهین به هم پیمانان عزیزمان حمله کنیم .
باید آمریکا رو سر جایش بنشانیم .
ما آمریکا را زیر پا له میگذاریم و آتشش می زنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
خخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
چی شده دقیقا
من از مسعولین سایت تابناک میخام یه فکری به حال خودشون بکنن.چون تو همه سایتایی که دیدم بیشترین ضد انقلاب توش چرخ میزنه.قبلنا چند سال پیشا آدمایی مثل من حرف میزدن زود نشر میشد.ولی الان مثلا من تو متلب فایزه هاشمی حرف زدم ولی چون ضدش بود پخش نشد .و خیلی جاهای دیگه درحالیکه حرفای اصلاخ طلب ها کاملا پخش میشه.این رویه باعث شد کمتر بیام و کمتر مثبت منفی بزنم.واقعا چرا اینطوری شد؟
برتری نظامی امریکا از نظر ادوات و آمار شاید ولی هنوز امریکا مزه واقعی و تلخ یه جنگ مثل ویتنام زیر زبونشه و فکر نکنم بخواد حماقت کنه و نباید به استناد آنچه در عراق اتفاق افتاد و مثل یک تئاتر مضحک بود دلش رو خوش کنه. این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست.
البته امریکا عادت داره به جاهای ضعیف مثل حکومت صدام که بعد از جنگ با ایران و جنگ اول خلیج فارس و اون همه نارضایتی جونی براش نمونده بود یا طالبان افغانستان که تکنولوژی ندارند (درست مثل جنگ با سرخپوستا تو فیلم ها) برای خودش پرستیژ نظامی درست کنه. نمونه اش ایرانه که سالهاست گزینه هاش فقط روی میزه و جرات نداره اجراش کنه چون میدونه اگه یه ناو هواپیمابرش رو ایران تو خلیج فارس بزنه دیگه هیچکس براش تره هم خورد نمیکنه. دوستانی که میگن امریکا چنینه و چنان. امریکا خیلی از چیزاش بلوفه و باد. مطمون باشید تعداد تابوتای باز گشتی اش از یه حدی بالاتر بره از درون می پاشه
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
اینکه امریکا به کشورهای ضعیف حمله میکنه و تا مطمئن نشه پیروز میشه حمله نمیکنه به این میگویند محاسبه.
شما میگویید امریکا در عراق
در حالیکه امریکا به اهداف خود در آنجا رسید اگر امریکا در عراق شکست خورد پس نتیجه جنگ ما با عراق را چه میگویید؟
مرگ بر آمریکا و چین
شاید هم دلیلش این باشه ک در مقابل زیاده خواهی های هرچند کوچک یک کشور باید همون اول و ریز ریز جلوش ایستاد تا 1: حساب دستش بیاد
2: به تقابل شدیدتر منجر نشه
که به نفع هیچ کس نیست
ولی معمولا سیاست هار بودن در مقابل سگ هار وقتی حساب شده باشه در هر شرایطی جواب میده
وقتی خبر توقیف زیر دریایی رامرور کردم باخودم گفتم جنگ سوم جهانی داره شروع میشه وقتی عکسشو دیدم به زود باوری خودم خندیدم . شناوری بوده تو ابها .اگر تو ابهای چین بوده خوب کاری کرده ولی اگر تو ابهای بین المللی بوده ریسک خوبی نیست چون کاملا میدانسته چیه
دادا آمریکا فکر اونجاشم کرده هنری کسینجر تو یکی از مصاحبه هاش گفته"ما سلاحهایی داریم که هیچ ملتی در دنیا مثلش رو نداره و به موقع اونها رو به دنیا نشون میدیم و اونوقته که سربازای ما روسها و چینیهای کثیف رو به سزای عمل میرسونن"
تنها علتي که امريکا را برتري داده (بجز ادوات نظامي )اين است که امريکاييها مزه جنگ را از دور چشيده اند چون اگر قرار باشد خداي ناکرده جنگي در بگيرد اولا مثل جنگ جهاني همه درگير ميشوند وبيطرف کسي را نمي گذارند که بماند ولي امريکا مثل جنگهاي قبل نيابتي ميجنگد چون فاصله زيادي از بقيه دنيا دارد ورفتن به سمت امريکا زمان ميبرد که در ان فرصت بخاطر اينکه ناوگان امريکا در همه جا هست وپايگاه هوايي هم در دنيا پرکنده دارد تا بخواهد چين حرکتي بکند حملات هوايي ودريايي امريکا زودتر ميشود واين همه باعث ميشود چين فقط با امريکا جنگ لفظي داشته باشند شما ميدانيد که انهايي که با امريکا رابطه نظامي دارند از ترس حکومت خودشان بيشتر به امريکا تمايل دارند تا واقعيت واين مشکل کشورهاي اين طرف دنياست مگر اينکه کشورهايي مثل روسيه وچين بتوانند در کشورهاي اطراف امريکا به منظور دست يابي سريعتر پايگاه هوايي ودريايي داشته باشند
مرگ بر کمونیسم
کمونیسم یعنی ضدبشر ضد اخلاق ضد خدا
ببخشید چرا من نمیتونم مثبت منفی ثبت کنم؟
زمانی که شوروی در قید حیات بود و با چین اختلاف مرزی داشت نوچه کومونیستهای ایرانی به چین میگفتند سوسیال امپریالیست حالا که شوروی مرحوم شده چین شده اردوگاه سوسیالیسم!!!
آمریکا و چین هردو بی تربیتن. فقط ما خوبیم. چپ نگاه کنیم بهشون هردو می پوکن.
چین هیچ غلطی نمی تواند بکند.
متأسفانه بعضی از ما ایرانیها از امریکا یک بت شکست ناپذیر ساخته ایم که هیچ قدرتی را توان مقابله باآن نیست .اینکه دشمن را بیش از آنچه هست بزرگنمایی وقدرت خودرا کمتر از آنچه هست متصور شوی خود نوعی جرأت دادن به دشمن وقبول شکست است.حالا امریکا کشوری سرمایه دار وقوی است واین دلیل بر بی تأثیر بودن قدرت دیگران ویا شکست ناپذیر بودن امریکا نیست .روزی اتحاد جماهیر شوروی از نظر نظامی از امریکا هم قوی بود حال چطور هست؟!
امریکایی که از پس ویتنام نیامد حتی وقتی میخواهد به عراق حمله کند تنهایی جرات اینکارو نداره حدود حداقل ده کشور را همراه خودش میکنه ، از خدامه که این حماقت رو انجام بده تازه میفهمه جنگ یعنی چی . همین الانم چین انقدر ذخیره دلار داره که اگه همه را وارد بورس کنه یه شبه اقتصاد امریکا رو بزنه زمین فلجش کنه اونم با این بدهکاری بیست تریلیون دلاری امریکا .پس خدا رحمت کند خمینی را که میگفت امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .
به نظربنده وجودابرقدرتی مثل امریکا برای دنیالازم است وگرنه کشورهی جین و روسیه دنیارا می بلعند
من چند سالی هست که به چین رفت وامد می کنم .مردم چین افرادی هستندبابهره هوشی بسیار پایین .ودر سطح مدیریتی و مالی وابستگی شدیری به اروپا و خصوصا امریکا دارند.
براي اولين بار يك مطلب ترجمه شده خوب از تابناك خونديم كه سر وته مطلب جفت و جور بود. خواهش من اين است اين نوع تحليل ها را فقط ترجمه است و اثري از تحليل ابكي كارشناسان خودتان توش نيست بيشتر نشر بدهيد.
چین دنبال پول و منفعت است و هر جا باد بیاد میره. یه روز اسرائیل یه روز ایران و........
نقطه ضعف و پاشنه آشیل چین جمعیت زیادشه. یک دلیلش هم سیاست تک فرزندی در چینه که نشون میده چین فقط برای سیر کردن شکم این یک میلیارد و نیم جمعیت چقدر مشکل داره. چین برای غلبه بر این مشکل و ایجاد رونق و رشد اقتصادی، از طریق صنعت کپی کاری و قیمتهای خیلی پائین محصولاتش تونسته بازارهای جهانی رو تسخیر کنه.

البته همین نکته قوت میتونه تبدیل به نقطه ضعفش بشه. کافیه امریکا و اروپا چین و کالاهای چینی رو تحریم کنن و از نیروی کار ارزان چین برای تولید محصولاتشون در چین برای مدت کوتاهی هم که شده خودداری کنن. اونوقت چین چون نفت و گاز هم نداره، بواسطه کاهش شدید درآمدهای خارجیش و بخاطر جمعیت بیش از حدش، به سادگی از پا درمیاد.
امریکا قادره چین رو بدون نیاز به عملیات نظامی و فقط از طریق جنگ اقتصادی به زانو دربیاره. چینیها هم این وقعیتها رو خوب میدونن. بنابراین هیچوقت کار به درگیری نظامی نمیکشه و چین کوتاه میاد.
در مورد امریکا اینکه ما چه فکر میکنیم مهم نیست ورسکسته است و اگه چین این کار کنه امریکا ورشکست میشه و این نطرات عیب اساسی کشور ما در همینجا است که کارشناس زیاد داریم نطرات منتشر شده نسبت به ماههای قبل بیشتر صد امریکایی شده
نظرات را بخوانید عده ای یا اینطرفند یا آنطرف
به ما چه مربوط است.
البته از آنجایی که در این ملک دکتر خیز و عقل کلان معاشرتی کرده باشیم طرفین را به خویشتنداری دعوت نموده اعلام میداریم که همیشه آغاز تنش با سخن های جنجالیست.
باری
ما طرفدار کشورمانیم و صلح در جهان.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار