بازدید 14527
۹
پیمانه اقتصادی؛

از «جنگ در تجارت جهانی به رهبری ترامپ» تا «مانع تراشی چین در راه واردات محصولات غذایی»

این پیمانه موضوعاتی همچون: افت شاخص بورس، افزایش بهای دلار، یورو و درهم، تیر خلاص سیف به بانک‌ها، توافق کشورهای غیرعضو اوپک با کاهش تولید، اسکناس‌های «تومانی» از کی می‌آید؟ اعلام قیمت ۱۱ گروه کالایی از سوی بانک مرکزی، تعرفه واردات پوشاک باز هم کاهش می‌یابد، قطار گرانی سراغ گاز می‌رود، احتمال عدم افزایش حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۶ و سود یک‌ شبه دلالان آجیل برای یک سال را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 11 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون: افت شاخص بورس، افزایش بهای دلار، یورو و درهم، تیر خلاص سیف به بانک‌ها، توافق کشورهای غیرعضو اوپک با کاهش تولید، اسکناس‌های «تومانی» از کی می‌آید؟ اعلام قیمت ۱۱ گروه کالایی از سوی بانک مرکزی، تعرفه واردات پوشاک باز هم کاهش می‌یابد، قطار گرانی سراغ گاز می‌رود، احتمال عدم افزایش حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۶ و سود یک‌ شبه دلالان آجیل برای یک سال را در بر دارد.


افت 91 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران روز شنبه در جریان دادوستدهای بازار سرمایه، افت ۹۱ واحدی را به ثبت رساند. در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، تعداد 576 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 125 میلیارد تومان در 54 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس در ارتفاع 81 هزار و 250 واحد جای‌گیری کرد. همچنین، آیفکس برخلاف بورس با رشد 7.5 واحدی در ارتفاع 870 واحد قرار گرفت و در مجموع با معامله 212 میلیون ورقه به ارزش 201 میلیارد تومان در 17 هزار نوبت، فرابورس نیز به کار خود پایان داد.

شروع هفته با افزایش قیمت دلار، یورو و درهم

در پایان معاملات روز شنبه 20 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 100 ریال نسبت به پایان هفته قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 999 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 574 ریال نسبت به روز پنج شنبه، به رقم 42 هزار و 375 ریال رسید و همچنین هر درهم امارات نیز با 10 هزار و 724 ریال قیمت گذاری شد که نسبت میانگین قیمت روز پنجشنبه، 39 ریال گران تر فروخته شد.


اونس جهانی طلا و نقره

در بازار جهانی معاملات فلزات گرانبها در پایان معاملات روز شنبه، هر اونس طلا با کاهش 0.5 دلار به رقم 1160 دلار و 6 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با 6 سنت کاهش به قیمت 16 دلار و 91 سنت فروخته شد. به گفته کارشناسان بازار، قیمت جهانی طلا در حالی روزهای پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی را پشت سر می گذارد که احتمال افزایش نرخ بهره بانکی و به دنبال آن تقویت دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی قریب الوقوع است؛ ضمن اینکه تصمیم بانک مرکزی اروپا مبنی بر تغییر رویه خرید اوراق قرضه می تواند بر روی بهای طلا تأثیر بگذارد.  

بازار سکه در اولین روز هفته

روز شنبه هر قطعه سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 400 تومان به رقم یک میلیون و 137 هزار و 500 تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی با قیمت 593 هزار تومان و هر ربع سکه نیز 308 هزار تومان فروخته شد.

تیر خلاص سیف به بانک ها

رئیس کل بانک مرکزی کشور گفت: همه بانک‌های ما زیان‌ده هستند، چرا‌که نرخ متوسط تسهیلات اعطایی با منابع بانک 3 تا 4 درصد است که باعث زیان‌دهی بانک‌ها شده است. 

جنگ در تجارت جهانی به رهبری ترامپ

هفته نامه نیوزویک بخشی از شماره این هفته خود را به سیاست‌های تجاری ترامپ و جنگی که با قدرت‌های تجاری شرقی راه ‌انداخته، اختصاص داده است. به نقل از اقتصادنیوز، در کنار صحبت‌هایی که ترامپ درباره رابطه تجاری با چین داشته است، اگر او بخواهد وارد جنگ تجاری با این کشور شود، باید منتظر بحران‌هایی در اقتصاد کشورش باشد چرا که چینی‌ها مالک حدود یک تریلیون از بدهی‌های آمریکا هستند و بزرگ‌ترین خریدار مزایده‌های خزانه‌داری آمریکا در طول یک دهه گذشته بوده‌اند. هیلاری کلینتون در این خصوص گفته است که جنگ تجاری با چین بسیار خطرناک است، چرا که آنها به نوعی «بانکدار» ما هستند. این درحالی است که مایکل پتیس، استاد مالی دانشگاه شینهوا پکن و یکی از مطلع‌ترین اقتصاددانان در رابطه با اقتصاد چین می‌گوید: «اجداد ما کاملا به این قضیه واقف بودند که در زمان جنگ‌های تجاری و ارزی، کشوری که با مازاد تجاری روبه‌رو است، بیشتر در معرض آسیب قرار دارد.» 
 
مطمئنا حامیان ترامپ این مسأله را که چین در برابر هرگونه اقدامی برای محدود کردن صادراتش مقابله به مثل خواهد کرد، کم اهمیت جلوه می‌دهند. تنسون و دیگران می‌گویند حتی اگر هم‌اکنون مازاد تجاری پکن کمتر از 3 درصد از کل اقتصاد این کشور باشد، احتمال کمی وجود دارد که پکن به یک جنگ تجاری تمام عیار با واشنگتن وارد شود. اگر ترامپ به این مسأله باور داشته باشد، آمریکایی‌ها باید نگران باشند، زیرا این یک تفسیر اشتباه از رفتار دولت چین است و به نظر می‌رسد به عمد اصلی‌ترین مفهوم آسیایی یعنی «آبرو» را نادیده گرفته است. یکی از دیپلمات‌های آمریکایی می‌گوید: «این تصور که چین مقابله به مثل نخواهد کرد خنده‌دار است.

توافق کشورهای غیرعضو اوپک با کاهش تولید

وزارت نفت اعلام کرد: ١٣ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز (شنبه، ٢٠ آذرماه) در حالی برای دومین بار در کمتر از ١٠ روز گذشته گردهم آمدند که در نشست یکصد و هفتاد و یکم این سازمان در وین بر سر کاهش تولید روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه‌ای به اجماع رسیدند. نشست روز شنبه که سبب کاهش روزانه ٥٦٠ تا ٦٠٠ هزار بشکه‌ای نفت کشورهای غیر عضو اوپک شد می تواند تعادل را به بازار نفت برگرداند و قیمت نفت را بهبود بخشد. نشست یکصد و هفتاد و یکم وزیران نفت و انرژی اوپک و نشست مشترک اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها که یک میلیون و ٧٦٠ هزار تا یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت از مازاد عرضه موجود در بازار می کاهد، به‌عنوان توافق‌هایی تاریخی به شمار می آیند.

اسکناس‌های «تومانی» از کی می‌آید؟

اگر مصوبه هیأت دولت برای تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان به تأیید و تصویب نمایندگان مجلس برسد و بعد از تعیین ساز و کار در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد، این بانک از ابتدای سال آینده برای چاپ و تزریق اسکناس‌های جدید با یک‌ صفر کمتر و بر مبنای تومان اقدام خواهد کرد.

اعلام قیمت ۱۱ گروه کالایی از سوی بانک مرکزی

متوسط قیمت خرده فروشی یازده گروه کالایی در هفته منتهی به 12 آذر ماه از سوی بانک مرکزی منتشر شد؛ بنابراین، قیمت گروه‌ کالایی لبنیات و گوشت قرمز 0.2 درصد کاهش یافته؛ اما تخم مرغ 1.5 درصد، برنج یک درصد، میوه‌های تازه 4.5 درصد، سبزی‌های تازه 3.8 درصد و گوشت مرغ 4.5 درصد افزایش داشته است. بهای گروه‌های قند و شکر، چای و روغن نباتی تغییر در هفته مورد بررسی نداشته است.

نعمت زاده: تعرفه واردات پوشاک باز هم کاهش می‌یابد

وزیر صنعت با اشاره به اینکه محدودیتی برای واردات کالا نداریم و در صورت تشخیص دولت تعرفه واردات کالا کاهش می‌یابد، گفت: تعرفه واردات پوشاک از ۷۵ درصد به ۵۵ درصد کاهش یافته و ما معتقدیم که این رقم باید دوباره کاهش یابد.

قطار گرانی سراغ گاز می‌رود

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت گفت: با توجه به ضرورت صرفه‌جویی جدی در مصرف گاز خانگی، قیمت گاز در این بخش کم‌کم افزایش خواهد یافت، اما در ارتباط با صنایع، هدف ما این است که توسعه قیمتی زیادی نداشته باشیم و قیمت گاز صنایع خیلی افزایش نداشته باشد. عراقی با بیان اینکه سهم گاز در سبد انرژی کشور در سال 82 معادل 40 درصد بود، گفت: در حال حاضر این سهم به 72 درصد رسیده و نفت جای خود را به گاز داده است، به طوری که کم‌کم باید نفت سفید را در موزه‌ها پیدا کنیم. 

احتمال عدم افزایش حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۶

عبدالناصر همتی در خصوص تعیین نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۹۶ گفت: تغییر در نرخ بیمه شخص ثالث بستگی به تشخیص قوه قضاییه دارد، ولی با توجه به اینکه نرخ تورم اکنون خیلی پایین است، به نظر نمی‌رسد افزایشی در این زمینه داشته باشیم. رئیس‌کل بیمه مرکزی افزود: درخواست ما از قوه قضاییه این است که نرخ بیمه شخص ثالث در سال آینده افزایش نیابد و اجازه داده شود تا صنعت بیمه بتواند خود را در رشته شخص ثالث احیا کند.

سود یک‌ شبه دلالان آجیل برای یکسال

در حالی که کمتر از دو هفته به شب یلدا باقی مانده است، آجیل فروشان می‌گویند برخی از خشکبار مانند بادام هندی و فندوق به دلیل ندادن مجوز واردات از سوی وزارت کشاورزی، با افزایش قیمت مواجه شده‌ است اما وزارت کشاورزی از وفور ۲۲ قلم آجیل و خشکبار در کشور خبر داد و اعلام کرد که برخی دلالان وانتی که شغلشان نیز آجیل‌فروشی نیست با خرید و فروش این محصول می‌خواهند سود یک‌ شبه‌ای برای یک سال به جیب بزنند.

مانع تراشی چین در راه واردات محصولات غذایی کشورهای غربی

چین در نظر دارد با تصویب قانونی نظارت بر واردات مواد غذایی به کشور را افزایش دهد. به گزارش یورونیوز، در صورت تصویب این قانون، کشورها برای صادرات تولیدات و محصولات غذایی به چین باید مجوز سلامت محصول خود را از مقامات این کشور کسب کنند. چین دومین واردکننده بزرگ محصولات غذایی در جهان محسوب می شود. این قانون با مانع تراشی می تواند حجم صادرات مواد غذایی ایالات متحده آمریکا و یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا به چین را با افت شدیدی مواجه کند. آمریکا و اروپا اعتقاد دارند، این محدودیت نوعی اعمال قواعد حمایت گرایی اقتصادی از سوی مقامات چین است. در آمریکا و اروپا تنها مواد غذایی فاسد شونده برای واردات به مجوز بهداشتی احتیاج دارند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
سلام باعث تعجبه بجای افزایش تعرفه واردات پوشاک برعکس وبه زیان تولید کننده داخلی عمل میشود بقول معروف باید مارادونا ول کرد غضنفر را چسپید که به خودی گول میزند
"همه بانک‌های ما زیان‌ده هستند چرا‌که نرخ متوسط تسهیلات اعطایی با منابع بانک سه تا چهار درصد است که باعث زیان‌دهی بانک‌ها شده است" فكر ميكنم تازه گيا از بانك وام نگرفتي . سود وام ها اگر از هفت خوان رد بشي 20 درصده نه چهار درصد . البته شايد بانك محل آقاي سيف 4 درصد وام ميده ؟
"همه بانک‌های ما زیان‌ده هستند چرا‌که نرخ متوسط تسهیلات اعطایی با منابع بانک سه تا چهار درصد است که باعث زیان‌دهی بانک‌ها شده است" فكر ميكنم تازه گيا از بانك وام نگرفتي . سود وام ها اگر از هفت خوان رد بشي 20 درصده نه چهار درصد . البته شايد بانك محل آقاي سيف 4 درصد وام ميده ؟
"همه بانک‌های ما زیان‌ده هستند چرا‌که نرخ متوسط تسهیلات اعطایی با منابع بانک سه تا چهار درصد است که باعث زیان‌دهی بانک‌ها شده است" فكر ميكنم تازه گيا از بانك وام نگرفتي . سود وام ها اگر از هفت خوان رد بشي 20 درصده نه چهار درصد . البته شايد بانك محل آقاي سيف 4 درصد وام ميده ؟
متوسط نرخ سود تسهیلات بانکی ۳درصد است؟
من که وام زیر ۱۴درصد نگرفتم تاحالا
به کی وام ۳درصد میدن خدا میدونه
هوشدار سهامداران خرد فلز روی از قبیل کالسیمن .فرآوری باما . کیمیای زنجان وغیره به هوش باشند قیمت جهانی روی بالا رفته است حقوقی ها عمدا از سهام حمایت نمی کنند تا پایین بیاید با کد های فرعی جمع آوری کنند . چطور شده سهامهای فلز روی با صف خرید جمع اوری می کردند یک دفعه همه آ نها منفی شدند در صورتی که قیمت جهانی روی بالاست
ترامپ پیروزی اش را بیش از پوتین مدیون کشور دیگری است که شعارهای انتخاباتی اش راتعیین می کرد مثل پاکسازی ماخ سفید از لجنزار فساد و تقلب سازمان یافته
قطار گرانی سراغ گاز می‌رود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!عجب !آلودگي هوا بخاطر قيمت گاز بود
این بانکها اسلامی نیست چینی است متل جنس چینی است اصل نیست جامعه راست نمی شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار