بازدید 16349
پیمانه اقتصادی؛

از «سقوط بوئینگ با تهدید توئیتری ترامپ» تا «کسادی بازار نفت توسط خوروهای الکتریکی»

این پیمانه موضوعاتی همچون جهش شاخص بورس تهران، افزایش قیمت یورو و کاهش دلار و درهم، افزایش اندک نرخ طلا در بازار جهانی، وعده رئیس‌کل برای ارزانی ارز، روش محاسبه قیمت خودروهای وارداتی، مدیری که حقوق نجومی‌اش را پس نمی‌دهد، قیمت انواع نفت خام و هتل‌های ترکیه مجبور به تعطیلی شدند و نظر معاون وزیر درباره قیمت برنج را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶ 07 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون جهش شاخص بورس تهران، افزایش قیمت یورو و کاهش دلار و درهم، افزایش اندک نرخ طلا در بازار جهانی، وعده رئیس‌کل برای ارزانی ارز، روش محاسبه قیمت خودروهای وارداتی، مدیری که حقوق نجومی‌اش را پس نمی‌دهد، قیمت انواع نفت خام و هتل‌های ترکیه مجبور به تعطیلی شدند را در بر دارد.


جهش ۷۴۹ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 16 آذر 95، با افزایش 749 واحدی به رقم 80 هزار و 830 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 30 واحدی عدد 16 هزار و 120 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 838 واحدی به عدد 89 هزار و 737  واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 697 واحدی به رقم 57 هزار و 523 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 647 واحد افزایش عدد 171 هزار و 193 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 10 واحدی به عدد 852 واحد دست یافت. به گزارش فارس، بازار سهام روز سه شنبه بازاری پرتحرک در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها با رهبری سنگ‌آهنی ها بود که با وجود عرضه حقوقی‌ها اما اقبال خریداران اغلب حقیقی بر این گروه غالب بود.

یورو با افزایش 212 ریال، ایستگاه 4200 تومان را رد کرد

در پایان معاملات روز سه شنبه 16 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با کاهش 113 ریال نسبت به روز دوشنبه به میانگین قیمت فروش 38 هزار و 830 ریال رسید. هر یورو در بازار آزاد سه شنبه، با افزایش 212 ریال توانست از رقم 42000 ریال عبور کند و به میانگین 42 هزار و 189 ریال فروخته شود. همچنین هر درهم امارات به مانند دلار آمریکا با کاهش مواجه شد. به طوری که با قیمت 10 هزار و 700 ریال فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه، 3 ریال کاهش داشت.



قیمت سکه کاهش یافت

در بازار روز سه شنبه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۵۹۶ هزار تومان، ربع سکه ۳۰۹ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱۹۱ هزار تومان به فروش رسید.

افزایش اندک نرخ طلا در بازار جهانی

در بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با افزایش 7 سنت به رقم 1174 دلار رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با افزایش 13 سنت به قیمت 16 دلار و 94 سنت فروخته شد. ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone در یادداشتی نوشت: طلا تا پایان سال تحت فشار می‌ماند. وی به ترکیبی از عوامل منفی شامل نرخ های بهره بالاتر، دلار قوی‌تر و رونق بازارهای سهام اشاره کرد که قیمت طلا را تحت فشار قرار می‌دهد.

بازار جهانی انرژی با افزایش نفت خام اوپک

در بازار جهانی هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در لحظه انتشار این خبر، با کاهش 44 سنت به رقم 51 دلار و 8 سنت رسید و هر بشکه نفت خام برنت نیز با کاهش 26 سنت به قیمت 54 دلار و 41 سنت فروخته شد. اما هر بکشه نفت خام اوپک بر خلاف این دو، با افزایش 1 دلار و 97 سنت به قیمت 51 دلار و 32 سنت به فروش رسید. کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که علت اصلی کاهش بهای طلای سیاه در روز سه شنبه به افرایش تولید نفت اوپکی ها و روسیه برمی گردد و پیش بینی می شود که قیمت نفت از ۵۵ دلار به ۵۰ دلار در هر بشکه میل پیدا کند؛ اما کمتر از ۵۰ دلار در بشکه معامله نشود.  

سقوط بوئینگ با تهدید توئیتری ترامپ

پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا در صفحه توئیتر خود از هزینه های بالای ساخت هواپیمای جدید رئیس جمهوری انتقاد کرد، ارزش سهام شرکت هواپیماسازی بوئینگ نزدیک به 1.6 درصد کاهش یافت. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری سی.ان.بی.سی، ترامپ در توئیت روز سه شنبه خود تهدید به لغو سفارش ساخت هواپیمای جدید ایر فورس وان بوئینگ کرد. ایر فورس وان به هواپیمای حامل رئیس جمهوری آمریکا گفته می شود که امنیت و ویژگی های خاصی دارد. در پی تهدید ترامپ، ارزش سهام بوئینگ پیش از آغاز رسمی معاملات وال استریت نزدیک به 1.6 درصد سقوط کرد، هرچند ساعتی بعد حدود قیمت پیشین خود را باز یافت. ترامپ هزینه ساخت هواپیمای جدید را بیش از چهار میلیارد دلار اعلام کرده است.

وعده رئیس‌کل برای ارزانی ارز!

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، روند نزولی کاهش نرخ ارز در سه ماهه پایانی سال با توجه به عرضه بیشتر ارز محصولات پتروشیمی و همچنین خود بانک مرکزی شدت خواهد گرفت. وی توضیح داد: به هر حال صادرکننده محصولات پتروشیمی و محصولات غیرنفتی از عوامل موثر در عرضه ارز بازار به حساب می‌روند. از این‌ رو باید بانک مرکزی از زمان عرضه ارز آنها و همچنین میزان آن مطلع باشد تا بتواند هرگونه کمبودی در این رابطه را جبران کند.

روش محاسبه قیمت خودروهای وارداتی

گمرک جمهوری اسلامی ایران چگونگی محاسبه قیمت خودروهای وارداتی را اعلام کرد که شامل ردیف های تعرفه ای، حقوق و عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات علی الحساب است. به نقل از گمرک، به طور کلی خودروی سواری کمتر از 1500 سی‌سی در جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شود و واردات این خودروها مشمول 40 درصد حقوق و عوارض گمرکی است. برپایه این گزارش، واردات خودروهای سواری بین 1500 تا 2000 سی‌سی نیز شامل 40 درصد حقوق و عوارض گمرکی می شود. همچنین به خودروهای سواری 2000 تا 2500 سی سی حقوق و عوارض گمرکی تعلق می گیرد، اما واردات خودروهای سواری بالای 2500 سی سی ممنوع است. به گزارش ایرنا، براساس این گزارش واردات خودرو مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین چهار درصد مالیات علی‌الحساب است. برپایه این گزارش، قیمت خوردهای وارداتی براساس ارزش‌ خودرو همراه با کرایه حمل محاسبه می‌شود، ضمن آنکه واردات تمام خودروها در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شود.

مدیری که حقوق نجومی‌اش را پس نمی‌دهد!

سخنگوی وزارت صنعت از بررسی موضوع ممانعت رییس سازمان مدیریت طرحهای صنعتی از بازگرداندن حقوق نجومی دریافتی‌اش در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه خبر داد و گفت: معاون منابع انسانی مأمور پیگیری این موضوع شد. منوچهر طاهایی در عین حال تأکید کرد: متأسفانه حقوق دریافتی در مجموعه وزارت صنعت پایین است و به همین دلیل در این زمینه مشکلی نداشته ایم.

قیمت برنج افزایش چندانی نداشته است!!!

عباس کشاورز معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: در سال جاری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج تولید شده و قیمت این محصول افزایش چندانی نداشته و متعادل است.

هتل‌های ترکیه مجبور به تعطیلی شدند

به نقل از روزنامه حریت، رئیس اتحادیه هتل‌داران ترکیه در اطلاعیه‌ای هشدار داد هتل‌داران استانبول ممکن است هتل های خود را به واسطه کاهش بی‌سابقه تعداد گردشگران داخلی و خارجی تعطیل کنند. به گزارش اتحادیه هتل‌داران در آخرین آمارهایی که از STR جهانی اعلام کرد: هتل‌های ترکیه به کمترین نرخ اشغال در سراسر اروپا رسیده که اساساً به دلیل کاهش نرخ اشغال در شهرهای گردشگری استانبول و آنتالیا است. تیمور بایندر، گفت: «متأسفانه استانبول در شرایط بدی از نظر گردشگری است. ما نه تنها از نظر ورود گردشگران خارجی به کشور با مشکل مواجهیم بلکه گردشگران داخلی هم بسیار کم شده‌اند». وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که برخی هتل‌ها در استانبول در چنین شرایطی مجبور به تعطیلی شوند. 

خودروهای الکتریکی تا سال 2035 به شدت از تقاضای نفت می کاهند

هیجان تولید خودروهای الکتریکی که توسط شرکت هایی مانند تسلا ایجاد شده است می تواند تا سال 2035 حدود 10% از نیاز به تولید نفت امروز را از بین ببرد. در حالی که امروزه خودروها و ماشین های سنگین الکتریکی کمتر از 1% از بازار را به خود اختصاص داده اند پیش بینی می شود از بعد از سال 2025 و در راستای سیاست کاهش آلودگی تولید این خودروها به شدت اوج بگیرد. به گزارش بلومبرگ، تا سال 2035 احتمالا حدود 1 تا 2 میلیون بشکه در روز از تقاضای نفت در بازار کم خواهد شد- یعنی چیزی برابر با توافق اخیر اوپک برای پایان دادن به  تولید سه سال نفت مازاد در بازار. آلن گلدر، نائب رییس بخش پالایش و نفت  شرکت وود مکنزی در یک کنفرانس در لندن می گوید: "هر چیزی که نیاز به حمل و نقل را کمتر کند تأثیر به سزایی در بازار نفت خواهد داشت اما سؤال اساسی این جاست که حجم این تأثیر چقدر خواهد بود و در چه برهه ای اتفاق می افتد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست