بازدید 5452

مقصراصلی فاجعه «هفت خوان»

کد خبر: ۶۴۵۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 04 December 2016
با گذشت بیش از یک هفته از فاجعه برخورد 2 قطار در «هفت خوان» و انتشار روایت های مختلف درباره مقصر یا مقصران این فاجعه که به   کشته شدن حدود50 نفر از هموطنانمان  منجر شد، مسئول  کمیته ویژه بررسی این  حادثه مقصر اصلی این فاجعه را اعلام کرد .اکبر ترکان مسئول  کمیته ویژه بررسی حادثه قطار تبریز- مشهد  گفت: مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان (CTC) متصدی مرکز کنترل تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود است.
 
به گزارش خراسان، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و مسئول  کمیته ویژه بررسی حادثه قطار تبریز -مشهد  با اشاره به ارائه گزارش بررسی حادثه قطار و تقدیم آن به معاون اول رئیس‌جمهور، گفت:  بنابر بررسی‌های همه جانبه ما که با حضور آقای آقایی بازرس ویژه رئیس‌جمهور انجام گرفت، علت وقوع سانحه این است که قطار را از حالت کنترل خودکار خارج کردند و روی کنترل دستی گذاشتند-که البته   عمدی در کار نبوده و فقط خطای حرفه‌ای بوده است- و چون قطار در حالت دستی قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حرکت داده می‌شود و به قطار تبریز - مشهد که به خاطر خرابی ترمز در 8 کیلومتر جلوتر متوقف بود، برخورد می‌کند و در واقع مأمور ایستگاه به اشتباه به این قطار اجازه حرکت می‌دهد و حادثه به وجود می‌آید.وی با اشاره به این که برای مشخص شدن مقصران حادثه 4 گروه را بررسی کردیم،‌ گفت: یک گروه مأموران قطار تبریز -مشهد، یک گروه مأموران قطار سمنان -مشهد، یک گروه مأموران کنترل ترافیک شاهرود و یک گروه مأموران CTC بودند.
 
مشاور رئیس‌جمهور  خاطرنشان کرد: مأموران قطار تبریز - مشهد به موقع اطلاع دادند به علت خرابی ترمز در تراک در کیلومتر 291 متوقف هستند، بنابراین وظیفه‌شان را انجام داده بودند و مشغول رفع اشکالات ترمز بودند تا قطار حرکت کند.
 
ترکان اضافه کرد: سیستم اتوماتیک ترین‌کنترل، قطار سمنان را در 8 کیلومتری قطار تبریز متوقف کرده بود، که خارج از اراده لکوموتیوران بوده چراکه سیستم اتوماتیک است.مأموران قطار از مرکز CTC استعلام می‌کنند که چه کار کنیم، طبق دستور یا اجازه‌ای که به آن ها داده می‌شود مبنی بر این که قطار را از حالت خودکار خارج و حرکت کنید ، آنها هم حرکت کردند.
 
ترکان در ادامه اظهار کرد: قطار با سرعت 132 کیلومتر عبور می‌کند که در 8 ثانیه مانده به نقطه تصادف، لکوموتیوران قطار جلویی را می‌بیند و چون قطار در قوس بوده، نتوانسته بود زودتر قطار جلویی را ببیند.
 
 در نتیجه قطار با سرعت 118 کیلومتر به قطار جلویی برخورد کرد. همه کشته‌شده‌ها مربوط به قطار تبریز-مشهد بودند چراکه آن ها در مسیر خواب بودند اما مسافران قطار سمنان به دلیل این که تازه به راه افتاده بودند، بیدار بودند. همچنین دو واگن جلویی را که خالی گذاشته بودند، ضربه‌گیری برای قطار سمنان شده بود و از واگن سوم به بعد حادثه به فوت منجر نشد و مسافران را از قطار به سرعت پیاده کردند، چون آن واگن‌ها هم آتش می‌گرفتند.
 
وی افزود: این حادثه  104 مصدوم داشته است.ترکان با بیان این که ما مأموران قطار سمنان - مشهد را مقصر ارزیابی نکردیم، گفت: در ادامه به بررسی مأموران کنترل ایستگاه شاهرود - مشهد پرداختیم. آن ها مقصر اصلی سانحه نیستند، اما به عنوان مقصر در مرتبه دوم قابل بررسی هستند.
 
وی تأکید کرد: مقصر اصلی متصدی CTC یا مرکز کنترل تهران -مشهد در ایستگاه شاهرود است. وقتی شیفت جدید سر کار می‌آید که ساعت 7 شیفت عوض شده است، قطار سمنان -مشهد 7 و 15 دقیقه از CTC سوال کرده که تکلیف من چیست که او به  اشتباه اعلام  می کند که قطار را  روی حالت دستی قرار بده و حرکت کن که قطار حرکت کرده که این حادثه پیش آمد.ترکان ادامه داد: مقصر اصلی مأمور CTC است.
 
مأموران کنترل ترافیک شاهرود قصورهای دیگری دارند که از نظر ما مقصر اصلی نیستند.وی در پاسخ به این که آیا مقصر اصلی تنها یک نفر است، گفت: مقصر اصلی مأمور کنترل CTC در شاهرود است.
 
ترکان در پاسخ به این که در گذشته 3 نفر را در این زمینه بازداشت کرده بودند، طبق گفته شما پس در مجموع یک نفر در این زمینه مقصر است؟ گفت: قاضی و دستگاه قضایی مسیر خودشان را می‌روند، ارزیابی ما فنی است و مقصر اصلی در این حادثه یک نفر است.
 
جمع بندی گزارش  سانحه در نشست فوق العاده کمیسیون عمران مجلس
رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز،با اشاره به قطعی شدن گزارش این کمیسیون از دلایل فاجعه «هفت خوان »، از قرائت آن در جلسه امروز مجلس خبرداد و افزود:در این حادثه تلفیقی ازخطای نیروی انسانی و سیستم نرم افزاری کنترل هوشمند دیده می شود.وی افزود:اگر نیروی امداد به موقع در محل حاضر شده بود و جاده دسترسی وجود داشت شمار فوت شده ها بسیار کاهش می یافت.
 
رضایی کوچی ادامه داد:در گزارش کمیسیون عمران مجلس درخصوص این حادثه پیشنهادهایی نیز در رابطه با اصلاح ساختار شرکت راه آهن،افزایش اعتبارات ماده 10 و 12 ستاد مدیریت بحران از حیث خرید بالگرد و همچنین ضرورت درنظرگرفتن ایمنی قطارها از سوی شرکت راه آهن دیده شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح
وب گردی