بازدید 13367
سخنی با مسئولان؛

حوادث حله و برخورد قطار هم ارزش اعلام عزای عمومی داشت!

از دیگر موضوعاتی که می توان به عنوان شرایط «عزای عمومی» به آن اشاره کرد، این است که «در برخی از موارد عزای عمومی با تعطیلی نیز همراه می‌شود»، « برنامه‌هایی مانند کنسرت‌ها در سراسر کشور لغو می‌شوند» و «برنامه‌های طنز تلویزیونی تا پایان ایام عزا، به روی آنتن نمی‌روند».
کد خبر: ۶۴۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷ 27 November 2016
اعلام «عزای عمومی» سنتی است که تنها مختص کشور ما نیست و تقریبا در حوادث گوناگونی که در کشورهای مختلف دنیا به وقوع می پیوندد، «اعلام عزای عمومی» یک سنت دیرینه است که یا در جهت گرامیداشت یاد و خاطره فرد یا افراد جامعه است و یا به جهت همدردی با خانواده و یا خانواده های داغدار؛ ضمن اینکه این مسأله راهی هم برای احترام گذاشتن به اعضای جامعه و مطلع کردن سایر مردم دنیا از عمق یک فاجعه نیز تلقی می شود.

به گزارش «تابناک»، هرچند هر کشوری در دنیا قوانین خاص خود را برای «اعلام عزای عمومی» دارد، در کشور ما نیز وقتی جامعه بزرگی را از دست می دهد و یا مردم منطقه ای به واسطه بروز حوادث طبیعی اعم از زلزله، سیل و ... داغدار می شوند، روال این است که دولت به عنوان مسئول امور اجرایی کشور و در رأس آن رئیس جمهور پس از بررسی ابعاد ماجرا در کشور عزای عمومی اعلام می کند. البته در مواردی خاص موضوع عزای عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام می شود، اما طبق اصل 113 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چون «پس از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است» این مسأله در عمده موارد از سوی وی اعلام می شود.

در بررسی کلی مسأله «عزای عمومی» می توان گفت که «عزای عمومی» به روز و یا روزهایی معین و مشخص برای عزاداری و گرفتن مراسم‌های یادبود، در میان اکثریت مردم یک کشور اطلاق می شود. این روزها معمولاً توسط حکومت به صورت رسمی اعلام می‌شوند. چنین روزهایی معمولاً در پی رخدادهای بزرگ و یا درگذشت افراد مشهور اعلام می‌شود که در بین اکثر قریب به اتفاق دنیا هم معمول است.

در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک پروتکل پذیرفته شده وقتی «عزای عمومی» اعلام می شود معمولاً پرچم‌های آن کشور در همه اماکن تحت کنترل دولت‌ها به حالت نیمه برافراشته درمی‌آید. البته گویا در کشورمان طی مصوبه ای در دولت گذشته، این پروتکل اجرایی نمی شود. از دیگر موضوعاتی که می توان به عنوان شرایط «عزای عمومی» به آن اشاره کرد، این است که «در برخی موارد عزای عمومی با تعطیلی نیز همراه می‌شود»، « برنامه‌هایی مانند کنسرت‌ها در سراسر کشور لغو می‌شوند» و « برنامه‌های طنز تلویزیونی تا پایان ایام عزا، به روی آنتن نمی‌روند».

مواردی از اعلام «عزای عمومی» هم بوده که بسیار عجیب بوده و از آن می توان به عنوان موضوعات و موارد خاص یاد کرد؛ اینکه در تایلند به دلیل مرگ پادشاه این کشور یک سال عزای عمومی اعلام شد! یا در کشورمان نیز به دلیل مرگ «هوگو چاوز» رئیس جمهور سابق ونزوئلا، «محمود احمدی نژاد» رئیس دولت های نهم و دهم یک روز عزای عمومی اعلام کرد و یا اینکه به دلیل حضور یکی از بازیگران در یک شهر (فاطمه معتمد آریا در کاشان) امام جمعه این شهر یک روز عزای عمومی اعلام کرد! این در حالی است که خیلی از کارشناسان و نمایندگان مجلس وقت به دلیل اعلام نکردن عزای عمومی پس از زلزله ورزقان توسط رئیس جمهور وقت به شدت به وی اعتراض کردند.

اخیرا در جریان درگذشت حضرت آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید و از یاران و همراهان امام خمینی(ره) که مسئولیت های ارشد اجرایی هم در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب بر عهده داشته است، رئیس جمهور دو روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد؛ هرچند فعلا به شرایط اعلام عزای عمومی و اینکه این مقوله چطور باید توسط دستگاه ها، مردم، رادیو و تلویزیون و ... رعایت شود، کاری نداریم و نمی خواهیم آن را بررسی کنیم؛ هرچند این موضوع هم به جای خود جای بررسی و مداقه دارد، به دنبال این اتفاق دو حادثه دردناک دیگر هم برای جمعی از هموطنانمان اتفاق افتاد که شایسته بود مسئولان امر و به ویژه رئیس محترم جمهور برای این مصیبت هم «عزای عمومی» اعلام می کردند.

حادثه برخورد دو قطار مسافربری و جان باختن بیش از 40 تن از هموطنان مان و همچنین شهادت جمع دیگری از هموطنان در یک حادثه تروریستی در حله عراق، مسأله ای بود که مردم ایران اسلامی را در روزهای آخر ماه صفر ماتم زده تر کرد و باعث داغدار شدن برخی خانواده ها شد، این حوادث باعث از دست رفتن جان حدود 80 ایرانی شد که به نظر می رسد دولت و شخص رئیس جمهور علاوه بر پیام های تسلیتی که برای این وقایع ارسال کردند، باید برای تسکین خانواده های داغدار «عزای عمومی» اعلام می کردند.

هرچند قطعا اعلام «عزای عمومی» باعث بازگشتن افراد از دست رفته نخواهد شد و از غم جان باختن و شهادت آنها نمی کاهد، این همدردی با خانواده ها و هموطنان داغدارمان باعث تسکین دردهای آنها می شد. اینکه صرفا «اعلام عزای عمومی» در چنین وقایعی به مسئولان استانی واگذار شود، رویه درستی نیست و بهتر بود که دولت و رئیس جمهور همان طور که در جریان درگذشت یکی از مراجع تقلید به درستی دو روز را عزای عمومی اعلام کردند، در جریان جان باختن جمعی از هموطنان مان هم به صورت سراسری عزای عمومی اعلام می کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۴
بنظرم عزای عمومی چند سالی است فقط به یک اعلام بستده میشه.در خصوص اعلام عزای عمومی هم قرار نیست برای هر چیزی عزای عمومی اعلام بکنن.
اولا که بیشتر مردم ترجیح میدن سیمای میلی رو تماشا نکنن ثانیا اینجا که سالی 365 روز بلطف شما عزای عمومیه و از نظر شاخص غمزدگی در سطح اولین های دنیا قرار داریم چه فرقی میکنه بگین عزای عمومیه یا خصوصی!
اگر اينان هموطن مقامات بودند آري اعلام عزاي عمومي ، اما اينها مردم و ملت بودند در حد همين
عزای عمومی واسه وقتی که بخوان جلوی کنسرت ها را بگیرن، الان هم که دیگه کنسرت ممنوعه پس اعلام عزای عمومی ارزشی نداره

چیه؟... فکر کردی احترام به مردم واجبه؟
اگه خوب توجه کنید می بینید ماهی در آن نیست که در ایران عزای عمومی نباشه. بعد اقای نویسنده میاد ما را با کشورهای دیگه مقایسه می کنه. مردم اینقدر درگیر عزاداری ها هستند که دیگه لازم به عزای عمومی نیست. فقط کافی به تلویزیون ایران نگاه کنید ببینید چند تا سریال یا برنامه شاد در سال داره، تقریبا هیچی. اگه سریالی هم هست همش بدبختی و بغض و کینه را اشاعه میکنه. خواهشن کم برای مردم تعیین تکلیف کنید و عزاب مردم رو افزایش ندید.
این موضوع کاملا به شدت رنگ خون بستگی داره که اون هم به نوبه خود تابعی است از محل سکونت، رقم حساب بانکی، نسب خانوادگی و غیره (که البته غیره از بقیه مهمتره!!!!!!!!!)
یادم میاید که پنج نفر در پاریس به دست داعش کشته شدند و صغیر و کبیر یک جناح خاص و برخی جوگیران شبه روشنفکر و غربزده، شمع به دست گرفتند و صفحات مجازیشان را سیاه کردند و گریه کردند و پرچم فرانسه را پوشیدند و حتی رئیس جمهور یازدهم هم بلافاصله تسلیت گفت و حتی کم مانده بود که به مناسبت آن واقعه چند روز را هم تعطیل کنند !!!!!!!!!!!!!!!! ولی صدها کشته ایرانی در طول دو روز به علت انفجار انتحاری و تصادف قطارها انگار هیچ تاثیری بر روی احوال آن افراد که قتل پنج نفر فرانسوی را عزا گرفته بودند،‌ ندارد زیرا نه صفحه مجازیشان را سیاه کردند و نه حتی یک تسلیت خشک و خالی گفتند و نه حتی یک شمع در دست گرفتند به یاد جان باختگان. وای بر این جماعت تازه به دوران رسیده و خودباخته که کشور را به این روز انداخته اند.
دود این سیاسی کاری تو چشم خود دولت و مسئولان میره
حالا شما به من بگو كدوم كنسرت شادي مجوز داره كه ما اينجوروقتا اونو تعطيلش كنيم هرچيم هست كه عزا و ماتمه ديگه عزاي عمومي معنا نداره تو اين مملكت
عزای عمومی هم سیاسی شده! وگر نه عمق فاجعه که مهم نیست! مهم نظر بعضی از آقایون است...
اینقدر تیترهای هدف دار نزن
خبرگزاری باید رسالت داشته باشه و تو اخبار دخالتی نکنه
شما فقط وظیفه دارین اخبار رو مخابره کنید نه اینکه تصمیم بگیرید برای کشور که چه کسی استعفا بده چه زمانی عزای عمومی اعلام بشه
اخوی خدا رحمت کنه همه ی رفتگان شما را و درگذشتگان اخیر را هم همنشین با امام هشتم (ع) و امام حسین (ع) کنه ولی اخوی جان مملکت اسلامی ما کلا در عزای عمومی بسر می بره و دیگه اعلام شدن نداره. اگه به اندازه یگ جو انصاف داشته باشی قبول داری که در این مملکت شادی رسما جرم تلقی میشه و اصولا عزاداری شده کار یومیه مردم شده و هر روز بدتر از دیروز . خدا بخیر بگردونه ، نسلی که فقط با صدای گریه و طبل جنگ دارن بزرگ میشن عاقبت خوبی برا مملکت نمیشه تصور کرد.
مطمئنيد كه ارزش اعلام عزاي عمومي داشت؟!
حالا مسئله عزای عمومی شد پیرآهن عثمان! تابناک آتش بیار! میانگین روزانه قربانیان جانباخته و زخمی ترافیکی در ایران حدود 600 نفر است. پس چرا هر روز عزای عمومی اعلام نشود؟
تو رو خدا بس كنيد. خدا همه قربانيان رو بيامرزه ولي چرا به هر بهانه اي از شادي مردم خرج مي كنيد؟
کاملا درسته! آیا شهادت و از دست رفتن این تعداد زیاد از هموطنان بیگناهمون ارزش یک روز عزای عمومی رو نداشت!؟
بجای اعلام عزا . باید اونقدر موشکافانه و مصرانه پیگیر این حوادث شد که دوباره تکرار نشه .
لطفا از این قضیه برداشت سیاسی نکنید، حادثه قطار جای اعلام عزای عمومی داشت ولی در ارتباط با شهادت عزیزانمان در عراق اعلام عزای عمومی آب ریختن به آسیاب داعش بود.
با سلام بهتر است بگویید په روزهایی عزای عمومی نیست ؟ این را اگر عزای عمومی اعلام می کردند عزا ت عزا می شد .
تابناک هنوز تو نفهمیدی که جان مردم ارزش ندارد و فقط جان مسئولین و وابستگان شون دارای ارزش هست؟
از این مردم تو کشور زیاد داریم، حالا 100 تاشون بمیرن که اتفاقی نمیفته!
تبعيض گذاشتن بين انسانها بزرگترين گناه در محضر خداوند است .
دقیقا این چیزیه که من دو روزه دارم بهش فکر میکنم. آیا مرگ فجیع 80 نفر ارزش یک روز عزای عمومی نداشت؟
یعنی چی که فقط استان آذربایجان و خوزستان عزادار باشند؟ مگر ما همه هموطن نیستیم؟ مگر یک پیکر نیستیم؟مگر همه از این فجایع شوکه نشدیم؟ یک ایران ناراحتن از اینکه مسافران زنده زنده سوختند و بطرز دردناکی فوت کردند.
اگ ذولت قبل بود خفه اش کرده بودن!!!!
از ماست که برماست.....
واضح است که وقتی بی کفایتی مسئولین و مدیران رده بالا ، باعث کشته شدن عده زیادی از هموطنانمان می شود نمی توانند عزای عمومی اعلام کنند.در ضمن جان مردم عادی هیچ ارزشی برای آنها ندارد.
مشکلی نیست پولشو میدن
تابناک جون توهم!!!
باباماهرروز بااین گرانی .بیکاری.مستاجزی.دزدی واختلاس وهزاربدبختی دیگر عزاداریم یعنی طول سال درخانواده هاعزای عمومی برقرار است
دیگرتراخدابس است
خدای به ازدست رفتگان رحمت کند بیش ازاین ماراافسرده نکنید
همه چیز در ایران سیاسی بازی شده
در داستان مشهد لغو سخنرانی مطهری آقای روحانی شخصا وارد عمل میشود و نامه نگاری میکند اما برای حادثه قطار برای ایشان از اهمیت پایین قرار دارد آقای روحانی پیگری حادثه قطار را به آقای جهانگیری ماموریت می دهد و آقای جهانگیری هم به ترکان مردم قضاوت کنید
والا تلوزیون ایران که همیشه عزاداریه بازم عزاداری مضاعف میخواهید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
اگه همه موافق باشند با توجه به فراوانی این اتفاقات همه ایام اعزای عمومی اعلام گردد فقط بعضی از روزها عادی اعلام گردد
این روزا هفته آخر صفره ،اصلا مادرزاد عزای عمومیه دیگه
نه برنامه طنز هست نه کتسرت و نه عروسی ونه فوتبال
دیگه چیرو اونوقت با اعلام عزا ممنوع کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
منظورش رو نگرفتی
عزیزدل برای این دولت تنها چیزی که ارزش نداره جان مردم است. مگر درقضیه فردوگاه سعودی و عریان کردن زنان و مردان در فرودگاه دبی چکار عملی انجام دادند که برای این کشته ها و شهدا دل بسوزانند؟؟؟
عزای عمومی اعلام شده برای آیت الله موسوی اردبیلی متاسفانه سیاسی بود خیلی واضح و روشن بود !
دوست عزیز دولت محترم هم عزای عمومی اعلام کند صدا و سیما که عین خیالش نیست. در عزای عمو می برای ایت ا... موسوی اردبیلی چه کرد؟
هيچكس عكس پروفايل فيسبوكش رو پرچم ايران نكرد اما همه راجع به فيدل كاسترو كلي بيانيه دادن...واقعا چي به سرمون داره مياد...مفاهيم هموطن، همدردي، همنوع دوستي كشك... اگر فرانسه خون از دماغ كسي بياد گريبان بدريدندي و بر سر زنان در بيابان اربده كشان دويدندي اين جماعت ....
والا کل سال عزای عمومی هست . بجاش یک روز رو بزارید شادی عمومی . خسته شدن ملت بست نارحتن
در کشورما اینقدر همه چیز سیاسی شده که آدم دیگه حالش بهم می خوره حتی مرگ مردم و چگونگی اعلام و برخورد با اونم سیاسی شده. اه.
اولا: اگر قرار باشد برای هر حادثه ای عزای عمومی اعلام شود، آن وقت عزای عمومی به امری عادی و روزمره تبدیل خواهد شد و مفهوم خود را از دست خواهد داد. ثانیا: در دولت قبل که آن همه هوبپیما سقوط کرد، با آن حجم بالای جانباختگان، آیا هیچ گاه عزای عمومی اعلام شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
مگه چند بار در سال همچین فاجعه ای رخ میده ؟؟؟؟
از ماست که بر ماست
هفت روز هفته سی روز ماه و 365 روز سال ایران عزاست برادر جان
همه ایام سال برای مردم شده عزا دیگه عزای عمومی اعلام کردن نمیخواد اتوماتیک اینکار انجام شده . دهه محرم دهه فاطمیه دهه زینبیه دهه صفر و غیرو که همه ایام سال را پر کرده آیا تلویزیون جز عزاداری و سخنرانی های مذهبی برنامه شاد پخش می کنه که توقع اعلام عزای عمومی دارید
این هفته همش تعطیلا هی فرطوفرط عزای عمومی میکنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی