بازدید 15411
۱

معنای دیدار روز گذشته «ترامپ» و «رامنی» چه بود؟ +ویدیو

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، روز گذشته با میت رامنی، از چهره های سرشناس جمهوری خواه که در عین حال، از منتقدان جدی خود وی محسوب می شود، ملاقات کرد. هرچند جزئیات مشخصی از محتوای دیدار این دو نفر و گفت و گوهای آن ها منتشر نشده، اما برخی تحلیلگران معتقدند صرف انجام چنین دیداری می تواند از رویکردهای جدیدی در دولت ترامپ حکایت داشته باشد.
کد خبر: ۶۴۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 20 November 2016
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، روز گذشته با میت رامنی، از چهره های سرشناس جمهوری خواه که در عین حال، از منتقدان جدی خود وی محسوب می شود، ملاقات کرد. هرچند جزئیات مشخصی از محتوای دیدار این دو نفر و گفت و گوهای آن ها منتشر نشده، اما برخی تحلیلگران معتقدند صرف انجام چنین دیداری می تواند از رویکردهای جدیدی در دولت ترامپ حکایت داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، با میت رامنی، یکی از منتقدان جدی و سرسخت هم حزبی خود دیدار کرد. رامنی بعد از این دیدار ۸۰ دقیقه‌ای آن را «بسیار مهم» خواند، اما در مورد حضور خود در کابینه دونالد ترامپ اظهار نظر نکرد.

از سوی دیگر، به نوشته «بی بی سی»، ترامپ هم که قرار است در تعطیلات آخر هفته باز هم در باشگاه گلف خودش در نیوجرسی میزبان سیاستمداران دیگری باشد، از گفتن نتیجه دیدار خود با رامنی طفره رفت. با این حال، رسانه‌های آمریکایی از احتمال پیشنهاد پست وزارت خارجه به میت رامنی سخن می گویند. رامنی پس از دیدار با ترامپ، اظهار داشت: «ما گفت و گوی بسیار ارزشمندی در مورد مسائل مختلف بین‌المللی داشتیم و آنهایی که مرتبط و مورد توجه آمریکاست».

میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ بود که از باراک اوباما، رئیس جمهوری و نامزد حزب دموکرات، شکست خورد. رامنی در جریان مبارزات انتخاباتی‌ اخیر، دونالد ترامپ را «حقه باز و دروغگو» خوانده و ترامپ هم مبارزات انتخاباتی بین میت رامنی و باراک اوباما را «بدترین مبارزه انتخاباتی» توصیف کرده بود.

رامنی از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ بوده است. او گفته بود که ترامپ نه خلق و خوی و نه قدرت تشخیص لازم برای ریاست جمهوری را ندارد. قبل از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه، میت رامنی گفته بود در صورت نامزدی دونالد ترامپ چشم‌اندازی برای آینده‌ای امن و پررونق نمی توان تصور کرد و افزوده بود: «وعده ها و قول‌های او (دونالد ترامپ) به همان اندازه بی ارزش است که مدرکی که ازدانشگاه ترامپ گرفته می‌شود».

با این وجود، شون اسپایسر، یکی از سخنگویان ترامپ به خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور منتخب بهترین وباهوش ترین افراد را برای پیشرفت این کشورمی‌خواهد؛ چه این افراد از او حمایت کرده باشند و چه حمایت نکرده باشند». اسپایسر افزوده است: «ملاقا ت با آقای رامنی فرصتی است که ایده‌ها و افکار شنیده شود». همین اظهارنظرها و موضع گیری ها، این احتمال را که پستی از جانب ترامپ به رامنی پیشنهاد شده باشد، افزایش می دهد؛ پستی که گفته می شود احتمالاً وزارت خارجه است.

رامنی و ترامپ در سیاست خارجی هم عقیده‌اند؟

انتخاب احتمالی رامنی از سوی ترامپ به عنوان وزیر خارجه، می تواند نوعی تناقض را برای دولت جدید آمریکا به همراه داشته باشد؛ زیرا این دو در مسائل مربوط به سیاست خارجی دیدگاهی واحد ندارند. در این میان، این دو تن به خصوص درباره روابط آمریکا با روسیه دیدگاه های متفاوتی دارند. در حالی که رامنی، روسیه را «دشمن ژئوپلیتیکی شماره یک» آمریکا خوانده، ترامپ در نخستین تماس تلفنی خود به عنوان رئیس جمهور منتخب با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خواستار توسعه روابط با مسکو شد. 

با این وجود، به نظر می رسد در یکی از موضوعات حساس دیگر مربوط به آینده سیاست خارجی آمریکا، یعنی موضوع ایران و به ویژه سرنوشت توافق هسته ای، این دو نفر اختلاف چندانی با یکدیگر نداشته باشند. همچون ترامپ، رامنی نیز از مخالفان سرسخت برنامه‌های هسته‌ای ایران و توافق هسته ای گروه 1+5 با ایران بوده است. البته وی در زمینه موضع گیری های علنی، نرم تر از ترامپ ظاهر شده و مسائلی همچون پاره کردن یا کنار گذاشتن برجام را مطرح نکرده است.

تغییر رویکرد ترامپ؟

هرچند هنوز مشخص نیست رامنی وارد دولت ترامپ بشود یا خیر، اما شماری از تحلیلگران، صرف توجه نشان دادن ترامپ به چهره های منتقدی همچون رامنی را نشانه تغییراتی در رویکرد وی قلمداد می کنند. به عقیده «نیویورک تایمز»، این امر به ویژه از آن جهت اهمیت می یابد که دیدار با رامنی، یک روز پس از اعلام اسامی سه چهره تندرو به عنوان گزینه های تصدی مناصب امنیتی در دولت جدید آمریکا صورت گرفت.

به نوشته این روزنامه، ترامپ صرفاً به واسطه همین تمایل به ملاقات با رامنی، نشان داد که تا حدودی نسبت به افراد جدید و ایده های جدید از خود پذیرش نشان می دهد؛ حتی از طرف افرادی که هیچ کس فکرش را هم نمی کرد. البته از سوی دیگر، انجام چنین دیدارهایی می تواند با هدف وارد کردن گونه ای از ابهام و عدم قطعیت به فرایند انتخاب وزرا صورت بگیرد تا در نهایت، گزینه های مطلوب وی با چالش کمتری معرفی و پذیرفته شوند.

از سوی دیگر، می توان این احتمال را نیز مطرح کرد که با توجه به کنار کشیدن بخش مهمی از چهره های سرشناس حزب جمهوری خواه از حمایت از ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی، اکنون وی سعی دارد با تلاش برای نزدیک تر شدن به افرادی همچون رامنی، دل جناح میانه رو حزب را هم به دست آورده و به گونه ای، خود را از اتهام راست گرایی افراطی در چینش دولت خود مبرا سازد. 
 
تعداد بازدید : 21
دانلود 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
ترامپ زرنگه . میدونه داره چیکار میکنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار