بازدید 9547

رفع چالش اکران فیلم‌های سینمایی با رفع تعلیق سه دفتر پخش

بنابراعلام سازمان سینمایی، پیرو این توافق، فیلمهای سینمایی «یتیم خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی، «متولد ۶۵» ساخته مجید توکلی، «نفس» ساخته نرگس آبیار به موقع اکران خواهد شد. همچنين از تاریخ انتشار این خبر تیزرهای تبلیغی فیلم‌های سینمایی که از شبکه GEM پخش شوند، شامل برخورد قانونی خواهد شد.
کد خبر: ۶۳۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 25 October 2016
رفع چالش اکران فیلم‌های سینمایی با رفع تعلیق سه دفتر پخش
پس از آنکه در ابتدای شهریورماه، نامه ممنوع‌الفعالیتی جمعی از پخش کنندگان سینمای ایران توسط بازپرس ویژه دادستانی به سازمان سینمایی ارسال شد، ادامه فعالیت این دفاتر پخش محدود شد که برای استمرار اکران فیلم‌های سینمایی در هفته‌های اخیر فضای چالش برانگیزی را به وجود آورده بود اما در نهایت با نگاه مثبت قوه قضاییه و رایزنی سازمان سینمایی، فعالیت این دفاتر پخش بلامانع اعلام شد و بدین ترتیب زمینه اکران فیلم‌هایی که قرار بود توسط این دفاتر پخش به نمایش در آید، فراهم شد.
 
به گزارش «تابناک»؛ پخش آنونس فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و به ویژه شبکه «جم» منجر به رقم خوردن حواشی شد و پس از تکرار پخش این آنونس‌ها، بازپرس ویژه دادستانی تهران پیرو دستور رئیس قوه قضاییه در نامه‌ای که در نخستین روزهای شهریور سال جاری رسانه‌ای شد، خواستار ممانعت از فعالیت گروهی شد که متهم به مشارکت در پخش این آنونس‌ها هستند.
 
پس از ابلاغ این نامه، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، تاکید کرد تنها پخش کننده این فیلم‌ها ممنوع الفعالیت شده‌اند که با این اوصاف، سه دفتر پخش سینمایی فیلمیران به مدیریت علی سرتیپی، نورتابان به مدیریت محمدرضا صابری و پویافیلم به مدیریت عبدالله علیخانی مجوز تازه پخش دریافت نکردند و تنها توانستند فیلم‌هایی که پیش از این مجوزشان را دریافت کرده بودند، اکران نمایند. در همین راستا نیز فیلمیران توانست با وجود صدور این دستور به واسطه آنکه قرارداد اکران «فروشنده» پیش از این دستور منعقد شده بود، به پخش این فیلم بپردازد.
 
بر پایه اطلاعات دریافتی «تابناک»، پس از این واقعه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، رایزنی‌هایی را با مقامات قضایی در دستور کار قرار دادند تا این چالش را رفع کنند و در همین راستا نشست‌هایی برگزار شد تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود. در روزهای اخیر اکران آخرین فیلم‌هایی که توسط این دفاتر پخش به نمایش درآمده بود، به انتهای فصل نمایش نزدیک شد و می‌بایست فیلم‌های تازه‌ای بر روی پرده فرستاده شود اما مطابق با دستور قضایی، این دفاتر حق فعالیت تازه را نداشتند.
 
رفع چالش اکران فیلم‌های سینمایی با رفع تعلیق سه دفتر پخش 
در این شرایط با رایزنی‌های به عمل آمده در روزهای اخیر این محدودیت برطرف شد و پیرو مذاکره رئیس سازمان سینمایی با حجت السلام والمسلمین منصوری بازپرس رسیدگی کننده به پرونده، با ابلاغ ویژه رییس قوه قضائیه، مشکل اکران فیلم‌های دفا‌تر تعلیق شده شامل؛ فیلمیران، نورتابان و پویا فیلم مرتفع شده و ادامه فعالیت این دفا‌تر بلامانع است.
 
بنابراعلام سازمان سینمایی، پیرو این توافق، فیلمهای سینمایی «یتیم خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی، «متولد ۶۵» ساخته مجید توکلی، «نفس» ساخته نرگس آبیار به موقع اکران خواهد شد. همچنين از تاریخ انتشار این خبر تیزرهای تبلیغی فیلم‌های سینمایی که از شبکه GEM پخش شوند، شامل برخورد قانونی خواهد شد و در واقع اگر فیلم تازه‌ای توسط شبکه جم تبلیغ شود، آن فیلم با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.
 
البته سینماگران تاکید دارند که تبلیغی به شبکه جم نداده‌اند و در واقع این شبکه با تبلیغ فیلم‌های سینمایی زمینه‌ساز ایجاد تبعات حقوقی و دردسر برای سینماگران ایران شده است. به عنوان نمونه، مصطفی کیایی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «بارکد» گفته بود: «من هم از رسانه‌ها شنیدم اما این موضوع برایم جای سؤال است، چرا که من هیچ سفارش تیزری به شبکه‌های ماهواره‌ای ندادم و فروش فیلمم آنقدر بالاست که هیچ نیازی به تبلیغات این شبکه‌ها نیست. این کار منع قانونی دارد و من به همین دلیل، هیچ وقت سفارش تیزر ندادم. آنها بدون اجازه یک هفته رایگان با پخش یک تیزر بی‌کیفیت فیلم مرا در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ کردند».
 
کیایی که در معرض اتهام سفارش تبلیغات به «جم تی وی» است، تأکید کرد: «من حتی به رسانه‌ ملی هم نامه دادم و رسما اعلام کردم که پولی بابت پخش تیزر و سفارش نداده ام. اگر مدرکی وجود دارد که من سفارش تیزر به شبکه‌های ماهواره‌ای داده‌ام، حاضرم به مدت دائم ممنوع الکار شوم، اما من خودم به این موضوع اعتراض کردم و راضی نبودم که تیزر «بارکد» پخش شود. وقتی فروش فیلم «بارکد» روی 7 میلیارد بود این اتفاق افتاد و این تیزر برعکس اثر منفی روی تبلیغ فیلم من می‌گذاشت».
 
پس از رفع این چالش، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به اینکه «متولد 65» از روز چهارشنبه 5 آبان اکران خواهد شد، تاکید کرد: فیلم «پری دریایی»  در گروه آزادی پس از فیلم «مبارک» ثبت شد و همچنین قرارداد فیلم «آشوب» پس از فیلم «پری دریایی» در همین گروه سینمایی به ثبت رسید. فیلم «چهار اصفهانی در بغداد» هم پس از فیلم «آس و پاس» در گروه سینمایی ماندانا به نمایش درمی‌آیند و قراردادشان امروز ثبت شد. فیلم «نفس» نرگس آبیار نیز قرار است پس از فیلم «این زن حقش را می‌خواهد» به نمایش درآید و به همین دلیل باید هفته‌ی آینده ابتدا کف فروش این فیلم بررسی شود. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار