بازدید 6776

فروختن آب‌وهوا به جای بنزین!

در سال 1393 تعداد 326 فقره پرونده یعنی معادل حدود 10درصد از جایگاهداران سوخت در کشور به تعزیرات حکومتی واصل شده است که مواردی چون گران‌فروشی، کم فروشی و فروش غیرقانونی مکمل‌های سوخت بیشترین فراوانی تخلف جایگاه‌های پمپ بنزین را به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۶۲۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳ 27 September 2016
وضعیت نابسامان جایگاه‌های عرضه سوخت و تخلفات کارگران و صاحبان پمپ بنزین‌ها مساله‌ای است که شهروندان بارها به آن اشاره کرده‌اند.

به گزارش آرمان، بر اساس آخرین آمارها، در سال 1393 تعداد 326 فقره پرونده یعنی معادل حدود 10درصد از جایگاهداران سوخت در کشور به تعزیرات حکومتی واصل شده است که مواردی چون گران‌فروشی، کم فروشی و فروش غیرقانونی مکمل‌های سوخت بیشترین فراوانی تخلف جایگاه‌های پمپ بنزین را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان برخی از مصرف کنندگان معتقدند که ممکن است برخی جایگاهداران کم‌فروشی کرده یا آب و هوا قاطی بنزین کرده باشند. این مساله در سال‌های اخیر چنان در ذهن مصرف کنندگان قوت گرفته است که وزیر نفت نیز به ماجرا ورود و در اوایل سال جاری جایگاهداران را متهم به کم‌فروشی کرد. به گفته بیژن زنگنه هر سال 300تا 400نفر از مدیران جایگاه‌ها به زندان می‌روند که عمده دلایل آن عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت، مخلوط کردن گازوئیل با بنزین و کم‌فروشی است.

امروزه کشور ایران از لحاظ دارا بودن جایگاه‌های سوخت در وضعیت نامناسبی قرار دارد و در رتبه بندی جهانی یکی از کشورهایی است که در پایین‌ترین رده‌ها قرار دارد. این در حالی است که در کشورهای همسایه نظیر ترکیه به ازای هر 800خودرو و برای هر گروه شش هزار نفری یک جایگاه پمپ بنزین وجود دارد، اما در ایران به طور میانگین و به ازای هر چهار هزار خودرو و برای هر گروه 26هزار نفری یک جایگاه پمپ بنزین تعبیه شده است.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمارها متوسط مصرف سوخت خودروهای بنزینی در کشورمان حدود 11لیتر در روز است، در شرایطی که متوسط مصرف سوخت در کشورهای دیگر نظیر آلمان و ژاپن 5/2، در انگلیس 5/3، در فرانسه 9/1، در کانادا 5/6 و در کشور آمریکا 3/7 لیتر در روز برآورد می‌شود. شاید چنین مشکلاتی برای شهروندان و اقتصاد کشور آسیب‌زا باشد و منابع کشور را از بین ببرد، اما مشکل اصلی زمانی است که شهروندان پس از پر کردن باک متوجه می‌شوند که آمپر بنزین خودرو تکان نخورده است. متاسفانه در چند سال اخیر بین برخی از جایگاهداران سوخت شیوه‌ای متداول شده است با کم فروشی بنزین به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر تعدادی از جایگاه‌های سوخت با ترفند‌های مختلف به جای بنزین، مکمل بنزین می‌فروشند و در مواردی هم کارگران شاغل در جایگاه‌ها به‌ویژه در هنگام سوختگیری برای خودروهایی که راننده حاضر نیست خودش بنزین بزند، اقدام به کم‌فروشی می‌کنند.

بنزینی که هوایی شد

به نظر می‌رسد صحبت‌های ابتدای سال وزیر نفت چندان به مذاق جایگاهدارن سوخت و کانون کارفرمایان خوش نیامد و آنها طی جوابیه‌ای به طور کلی امکان کم فروشی در جایگاه‌های سوخت را رد کردند. سال گذشته هم رئیس انجمن جایگاهداران سوخت در رابطه با کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت گفته بود که چیزی به اسم کم‌فروشی، اضافه کردن گاز و آب در بنزین نداریم، زیرا در طول 24ساعت واحد کنترل کیفیت شرکت ملی نفت ایران در جایگاه‌های سراسر ایران حضور دارند.

اما با وجود این گفته‌ها، مشکل نارضایتی مردم از برخی از جایگاه‌های سوخت همچنان به قوت خود باقی است و شهروندان در عمل در مورد بنزینی که ازجایگاه‌های مختلف دریافت می‌کنند به یک نسبت رضایت ندارند و عنوان می‌کنند که بنزین دریافت شده از برخی جایگاه‌ها با سرعت بیشتری سوخت می‌شود و آمپر بنزین را به عدد قبل از سوختگیری می‌رساند. در این میان برخی افراد اتمام بنزین جایگاه‌های خصوصی را سریع‌تر از جایگاه‌های دولتی می‌دانند و اعتقاد دارند که معمولا بنزین جایگاه‌هایی که در آنها عنوان خصوصی ثبت شده است سریع‌تر به پایان می‌رسد. البته برخی دیگر مشکل را از دستگاه‌های نازل می‌دانند و ادعا دارند عمر دستگاه نازل در برخی از جایگاه‌ها به اتمام رسیده است و جایگاهداران به دلیل اینکه خراب بودن دستگاه‌های نازل باعث ورود هوا به بنزین می‌شود، دستگاه‌های خود را تعویض نمی‌کنند.

از سوی دیگر بخار گرفتن باک بنزین، استفاده از کولر ماشین، تنظیم نبودن باد لاستیک و... از جمله دلایلی است که برخی از جایگاهداران به مشتریان ناراضی از سرعت پایان یافتن سوخت مصرفی ارائه می‌کنند که البته برای مشتریان قابل قبول نیست و این افراد، به ویژه افرادی که معمولا سوختگیری را به عهده جایگاهداران می‌گذارند همچنان اعتقاد دارند که برخی از جایگاهداران شاسی نازل را طوری تنظیم می‌کنند که همراه بنزین، هوا هم داخل باک می‌شود! هرچند حدود هفت ماه از انتقادات وزیر و پاسخ جایگاهداران می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد این بحث‌ها و جدال‌ها بیشتر برای آرام کردن جو صورت گرفت و همچنان این ابهامات در سطح جامعه و در میان مردم وجود دارد. امروزه دیگر این گرد و خاک‌ها برای حل معضلات مردم پاسخگو نیست و باید برای نارضایتی و سوال‌های مردم پاسخ‌های روشن ارائه شود تا مردم در عمل هم شاهد بهبود اوضاع باشند. البته شرایط موجود در اقتصاد کشور بسترساز چنین شرایطی بوده است و نمی‌توان مقصر اصلی را جایگاهداران سوخت دانست. امروزه کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت، سرانه بالای خودرو، مصرف بسیار زیاد بنزین و توزیع نامناسب و فرسودگی پمپ بنزین‌ها به بروز این مشکلات دامن زده است.

در رابطه با این موضوع باید گفت که در چند سال گذشته توسعه جایگاه‌های عرضه بنزین براساس نیازهای جمعیتی صورت نگرفته است، بلکه این جایگاه‌ها بیشتر براساس امکانپذیری و تامین زمین احداث می‌شود. بنابراین اکنون بیش از هر زمانی نیازمند بازنگری در شیوه واگذاری‌ها هستیم، زیرا اگر به اندازه کافی جایگاه‌ها توسعه پیدا نکنند، معضلاتی همچون صف‌های طولانی و فرسوده شدن امکانات به وجود می‌آید و این امر زمینه را برای سوء استفاده‌ها فراهم می‌سازد. در این زمینه باید گفت که متوسط زمان سوختگیری در کشورهای توسعه‌یافته به صورت میانگین 15دقیقه و در کشور ما معادل 40دقیقه است!

اعمال برخورد سرسختانه با متخلفان


امروز تقریبا همه جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور مجهز به دوربین‌های مداربسته هستند و شاید بتوان از این طریق تخلفات شکل گرفته را رصد کرد. همچنین با قوانین سرسختانه‌ای که وزارت نفت و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در نظر گرفته‌اند برخوردها به شکل جدی‌تری اعمال می‌شوند؛ به طوری که در این سال‌ها نظارت‌های متعددی بر عرضه سوخت در جایگاه‌های عرضه بنزین‌ انجام می‌شود و این امر احتمال وقوع تخلف را کاهش داده است. همچنین کارشناسان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به طور مرتب از جایگاه‌ها بازدید و نازل‌های سوخت را بررسی می‌کنند که این اتفاق هم می‌تواند به بهبود و نوسازی ابزارهای این جایگاه‌ها کمک کند.

علاوه بر آنها، کارشناسان سازمان ملی استاندارد نیز هر سه ماه یک بار به جایگاه‌های عرضه سوخت مراجعه و با ظرف‌های مخصوص و استاندارد، وضعیت نازل‌ها و میزان تحویل سوخت توسط آنها را آزمایش می‌کنند تا مکملی به بنزین‌ها اضافه نشده باشد. اما با تمام این اوصاف باز هم به نظر می‌رسد مردم از وضعیت بنزین مصرفی خود راضی نیستند و از مسئولان انتظار دارند تا با رسیدگی به محیط نا امن برخی جایگاه‌های عرضه سوخت، از مخدوش شدن چهره بسیاری از جایگاهداران سوخت که افراد تلاشگر و در هر شرایط در حال ارائه خدمات به شهروندان هستند جلوگیری کنند.

شاید در سال‌های گذشته مسئولان از پذیرش چنین موضوعاتی سر باز می‌زدند، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم در بسیاری از بخش‌های اقتصادی شفاف‌سازی صورت گرفت و از وزارت نفت توقع می‌رود بر رویکرد اولیه خود در سال جاری باقی بماند و با گذشت زمان چنین تخلفاتی را به باد فراموشی نسپارد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۱
در تمام بنزین های دنیا همواره ناخالصی هایی هر چند کم وجود دارد و به مرور زمان این ناخالصی ها در مخازن نگهداری بنزین در جایگاه انباشته می شود و هر چند سال یکبار مخازن باید تمیز شوند اما متاسفانه در برخی جایگاه ها به دلیل دشوار بودن و نداشتن تجهیزات و امکانات لازم این کار انجام نمی شود و بنزینی که از ته مانده مخازن وارد باک خودرو می شود باعث خرابی سوزن های انژکتور و آلودگی هوا می شود
وقتی آب و هوا بنزینیه ........................... بنزین بی آب و هوا نامردیه
سلام بنده صبح امروز با ماشینم که باک آن کلآ چهل لیتر بنزین میگیرد و عقربه آن یک سوم هنوز نشان باقیمانده را میداد بنزین زدم که پمپ بنزین نازل مقدار 39 لیتر نشان داد و سی نه هزار تومان پرداخت نمودم فکر کنم حداقل 12 لیتر هوا خریدم . پیدا کنید پرتقال فروش را !!!!!!
با سلام
یکی از مواردی که مردم با آن مواجه هستند همین موردی است که شما درباره آن مطلب نوشته اید. من هم مانند دیگر افراد گرفتار این موضوع شده ام. اما حرف جایگاه داران مبنی بر تنظیم نبودن باد و غیره را قبول ندارم. چون بنده در یک حالت ماشین در دو جایگاه مختلف بنزین زده ام و این تفاوت را بصورت واضح مشاهده کرده ام. در خصوص جایگاه دولتی و خصوصی نیز این مساله را قبول ندارم چون شده در جایگاه اختصاصی بنزین زده ام و راضی بوده ام. برای نمونه می توانم به جایگاه بین جاده ای قم به اراک را مثال بزنم . متاسفانه پس از پر کردن باک هم شما نمی توانید ثابت کنید که کدام جایگاه تخلف می کند و کدام نه. اگر هم اعتراضی کنید با برخورد بسیار زشت بعضی از جایگاه داران روبرو می شوید.خوب شاید بهترین راه را بتوان بازرسان این واحد را دانست ولی این هم می تواند دچار خطا و یا خدای ناکرده وسوسه های شیطانی شود.اما بهترین راه استفاده از ابزارهای موجود و یا ساخت ابزارهای دقیق می باشد. البته در کنار وجود بازرسان. در پایان باید گفت بهترین بازرس وجدان انسان می باشد که باید ناظر اعمال ما باشد. و اینکه بهتر است مخارج و هزینه ها را از راه دیگر تامین کرد نه با کم فروشی. زیرا عاقبت کم فروشی .........................................
والسلام
وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ...وای بر کم فروشان.

فقط باعث تاسفه در کشور اسلامی و شیعه؟؟؟
کجای بلاد کفر از این جور اخبار دیده میشه؟؟؟؟
راه حل ساده اینه که تعزیرات به این قضیه ورود کنه.خیلی ساده یه ظرف استاندارد در حد یک باک بنزین رو ببرن و یه نازل رو تست و آزمایش کنن البته سرزده و بی اعلام قبلی برن.
تازمانيكه با متخلفان در هر كاري كه باشه برخورد قاطع و شديد نشه وضعيت روز به روز بدتر ميشه
تنها راهش کنترل و نظارت مداوم هست
يك چيز جالبتر. طرف گالنش را برده بود پر كنه ٥.٢ ليتر كه شد ظرف تكميل شد. جايگاهيه ميگفت گالن شما خرابه ;)
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
سر همین موضوع هستش که فروختن بنزین به صورت گالنی ممنون شده که نتونی بفهمی چی بهت میندازن
من ساكن كرج هستم . در اغلب جايگاههاي كرج بنزين زدم . خودروي بنده با 30 ليتر حدود 360 كيلومتر مسافت طي مي كنه . اما زماني كه در جايگاه ... 30 ليتر بنزين مي زنم مسافتي معادل 440 كيلومتر طي مسير ميكنم . علاوه بر كم فروشي ( فعل حرام در اسلام ) بي كيفيتي بنزين نيز مشهود است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی