بازدید 115124
گزارش لحظه به لحظه «تابناک»؛

10 کشته در حمله یک جوان ایرانی ـ آلمانی به مرکز خرید در مونیخ + ویدیو

پلیس مونیخ اعلام کرد: «مهاجم مرکز خرید المپیا در روز جمعه، یک ایرانی ـ آلمانی 18 ساله بوده که خودش را نیز کشته است»؛ هنوز انگیزه این شخص از این کار مشخص نیست. حدود پنج هزار ایرانی در مونیخ و 15 هزار تن در ایالت بایرن زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۶۰۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱ 22 July 2016
تیراندازی در مرکز خرید المپیا در شمال غرب شهر مونیخ به کشته شدن دست کم 10 تن و زخمی شدن حداقل 10 تن دیگر منجر شد؛ تیراندازی که هرچند گمان می‌رفت تروریستی باشد اما در نهایت پلیس اعلام کرد، یک حمله غیرتروریستی از سوی یک ایرانی_آلمانیِ 18 ساله بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از حمله یک مهاجر با چاقو و تبر به پنج نفر در قطاری در ایالت بایرن آلمان ـ که روز دوشنبه هجدهم ژوئیه رخ داد و تروریستی بودن آن تأیید شد ـ یک حادثه تازه در مرکز خرید المپیا در شمال غرب شهر مونیخ رخ داد و ساعت 18 به وقت محلی با وقوع تیراندازی در این مرکز خرید، پلیس و نیروهای امنیتی به این مرکز خرید هجوم بردند.


بر پایه اعلام پلیس آلمان، عاملان این حمله سه تن بوده‌اند و هر سه عامل این حمله از صحنه گریخته‌اند. ایستگاه‌های مترو بسته و خطوط تراموا متوقف شد، پلیس از شهروندان خواسته تا شهروندان مونیخ به این مرکز نیایند و اطراف این مرکز را برای این عملیات پلیس خالی بگذارند. همزمان خبرهایی درباره وقوع یک تیراندازی دیگر در متروی مونیخ منتشر شده بود که پلیس آلمان، وقوع تیراندازی دوم را تکذیب کرد.

گاردین گزارش کرده که تیراندازی از مقابل فروشگاه مک دونالد در این مرکز خرید شروع شده و ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی از لحظه آغاز این تیراندازی منتشر شده نیز گزارش گاردین را تأیید می‌کند. با این حال، سخنگوی پلیس مونیخ در گفت و گو با خبرنگاران، با تأیید جستجو برای یافتن سه مهاجم تأکید کرد که تیراندازی از داخل مرکز آغاز شده و سپس در بیرون این مرکز خرید ادامه یافته است.

بر اساس آنچه در این ویدیوی آماتور ثبت شده، از سوی یکی از مهاجمان با استفاده از سلاح کمری حداقل 18 گلوله که در این ویدیو مشاهده می‌شود، شلیک شده است. همچنین بر اساس آنچه در یک ویدیوی آماتور دیگر از سقف این مرکز خرید ثبت شده، یکی از مهاجمان که احتمال می‌رود همان ضارب در مقابل ملک دونالد بوده باشد، حین شلیک می‌گوید: «من آلمانی‌‌ام، در آلمان بزرگ شده‌ام، تحت درمان بودم، هیچ کاری نکرده‌ام».


ساعتی پس از این حادثه و با آرام شدن اوضاع، صدها تن از مردمی که در این مرکز خرید گرفتار شده بودند، تخلیه شدند و بر اساس شواهد، عوامل این حمله در این مرکز خرید قرار ندارند. پلیس تاکنون کشته شدن 10 تن و زخمی شدن حداقل 10 تن دیگر را تأیید کرده است. یکی از نه کشته در حالی در فاصله حدود یک کیلومتری محل حادثه و در کنار رود ایزار کشف شد که به سرش شلیک شده بود و احتمال می‌رود، یکی از عاملان این حادثه بوده باشد. پلیس به واسطه نگرانی از انفجاری بودن کوله‌پشتی کشف شده همراه با جسدِ فرد نهم، این کوله پشتی را با ربات بررسی کرد.

از مردم خواسته شده به خیابان‌ها نیایند، بسیاری از خیابان‌ها و بزرگراه‌های مونیخ نیز مسدود شد، چندین هلی‌کوپتر برای گشت هوایی همزمان در آسمان مونیخ مأموریت یافتند، تا بدین ترتیب، یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های پیگرد در دوران معاصر آلمان شکل گیرد. پلیس از مردم خواست، هر عکس یا فیلمی در ارتباط با حوادث امروز مونیخ را منتشر نکنند و در عوض برای پلیس ارسال کنند تا با جمع آوری این عکس‌ها و فیلم‌ها  به سرنخ های تازه برای دستگیری تروریست ها دست پیدا کند و در عین حال تروریست‌ها با مشاهده این فیلم‌ها، امکان برنامه ریزی هوشمندانه‌ای نیابند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای جلسه فوری در کاخ ریاست جمهوری حاضر شد. مرکل در نخستین اظهارنظر درباره این حادثه گفت: هنوز از جزییات خبر نداریم؛ اما آنچه مشخص است، این یک حمله غیرانسانی و بی‌رحمانه بوده است. ما با قربانیان و بازماندگان این واقعه همدلیم. ما احتمال ارتباط این واقعه با تروریسم را نادیده نمی‌گیریم؛ هرچند هنوز از قطعیتی هم در این باره خبر نداریم. تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.


در حالی که برخی شاهدان عینی می‌گویند یک مهاجم را دیده‌اند که شعار الله اکبر سر می‌داده، شاهد عینی دیگری گفته، مهاجم شعار علیه خارجی‌ها سر می‌داد. تیراندازی مونیخ دقیقا در پنجمین سالگرد حمله مرگبار «آندرس برویک» در نروژ رخ داده که در آن حادثه 77 تن کشته شدند. برخی متحدان آلمان از جمله رئیس جمهور آمریکا با وجود مشخص نبودن ماهیت دقیق این حادثه و وجود گزاره‌های متعدد، با مردم آلمان اعلام همبستگی کرده‌اند.


2:17 بامداد شنبه- «عبدالله نکونام» سر کنسولگری ایران در مونیخ به دنبال تیراندازی در مجتمع تجاری مونا این شهر از ایرانی های مقیم مونیخ خواست ضمن حفظ آرامش خود به رسانه های رسمی آلمان که آخرین اخبار را منتشر می کنند، گوش دهند. شهروندان ایرانی مقیم مونیخ در صورتی که حادثه ای برای ایرانیان رخ داده باشد، سریع به کنسولگری ایران اعلام کنند. ما تاکنون گزارشی در خصوص اینکه حادثه ای برای شهروندان ایرانی اتفاق افتاده باشد، دریافت نکرده ایم.

حدود پنج هزار ایرانی در مونیخ و 15 هزار تن در ایالت بایرن زندگی می‌کنند. هنوز هویت قربانیان حادثه مونیخ اعلام نشده اما برخی گزارش‌ها از حضور یک خبرنگار در میان قربانیان حکایت داشت.


2:31- با توجه به آنکه یکباره وسایل حمل و نقل عمومی در مونیخ متوقف شدند، بسیاری از مردم نتوانستند به خانه‌هایشان بروند. به همین دلیل رستوران‌ها و هتل‌ها درهایشان را به روی عموم مردم باز کرده‌اند و رایگان با قهوه از آنها پذیرایی می‌کنند. همچنین تمام مساجد شهر مونیخ تا صبح درهای خود را به روی تمام کسانی که به دلیل جو امنیتی شهر نیاز به سرپناه دارند، باز نگه خواهند داشت.

3:00- پلیس مونیخ خبر داده که حضور 100 نفر، شاهد عینی حادثه امروز بوده‌اند و برای این اشخاص گروهی روانشناس در نظر گرفته تا بتوانند فضای روحی این قربانیان را پس از مشاهده این حادثه مدیریت کنند.

4:08- پلیس مونیخ اعلام کرد فرد پیدا شده در یک کیلومتری محل حادثه، خودکشی کرده و در این ارتباط اکنون اعلام کرد: «تصور می‌کنیم او تنها مهاجم حادثه تروریستی امروز است» و بدین ترتیب، تمام وسایل حمل و نقل عومی در مونیخ دوباره  به راه افتاد. این در حالی است که پلیس مونیخ پیش از این از سه تن به عنوان شمار مهاجمان نام برده بود.

5:30- پلیس مونیخ اعلام کرد: «مهاجم مرکز خرید المپیا در روز جمعه یک ایرانی-آلمانی ۱۸ ساله به نام «علی سنبلی» بوده که خودش را نیز کشته است.» هنوز انگیزه این شخص از این اقدام مشخص نیست.

تعداد بازدید : 167
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۳۷
دنیا نابود شد رفت...
چه خبره این روزها...
قتل عام مردم بیدفاع ، عملی غیر انسانی و منفور است
همين الان أر تي تلويزيون انگليسي روسيه گفت كسي كه حمله كرده در مونيخ يك ألماني با اصالت ايراني بوده ، ما فقط همين را كم داشتيم ، كه الحمد الله رسيد ،
کسی که اونجا به دنیا اومده دیگه ایرانی نیست آلمانیه. بله ایرانی تبار هست ولی ایرانی نیست. چون فرهنگ ایرانی دیگه نداره. دین ایرانی نداره. فقط ژن ایرانی داره.
اییین همه آدم درست حسابی که سالها برای اقامت گرفتن مشکل دارن، اونوقت به همچین بی آبروهایی مجوز میدن که برن و آبروی ملت و اینطوری ببرن. تابحال شنیدین یک ژاپنی جایی همچین بی آبرویی بکنه و باعث سرافکندگی ملتش بشه؟
فقط همین را کم داشتیم !!!!
بلاخره انچه نباید میشد متاسفانه شد.
روانی بوده!
نکته مشکوک توی این حادثه عدم حضور سعمیر هستش!!! چه بسا اگر سعمیر و همکارش اونجا بودن خون از دماغ کسی نمی اومد!!! تروریست ها از نبود سعمیر کمال استفاده رو بردن!!! الان مردم المان بیشتر از قبل ارزش سعمیرو درک میکنن!!!!!!
عجب!!!!!
ياد بگيريم به همه امکانات رفاهي رايگان داده اند در ايران بود مسجدها را هم مي بستند و هر ليوان چايي يا آب به ده برابر فروخته مي شد و هزينه خدمات تاکسي ها 10ها برابر افزايش مي يافت چي شده فرهنگ انسانيمون. ياد بگيريم و تمرين کنيم.
می‌گوید: «من آلمانی‌‌ام، در آلمان بزرگ شده‌ام، تحت درمان بودم، هیچ کاری نکرده‌ام»....
فتنه ای دیگر از وهابیت علیه ایران...خدا لعنتشون کنه نمیدونم چرا اینا چیز نمیکنن برن تو انگلیس ترور کنن دلمون خنک شه لااقل...
واقعا ایرانی بوده؟؟؟
با سلام
خواهش می کنم با توجه به تائید نشدن هیچ یک از اطلاعات حادثه دیروز در مونیخ آلمان لطفا رسانه های ایرانی از اعلام این که ضارب یا ضاربان که بوده خودداری کنند هنوز درستی فرضیه خودکشی جوان احتمالا ایرانی آلمانی تائید نشده چه بسا که ضاربان در مسیر فرار این جوان را کشته باشند و نوشته نیز به زبان آلمانی از خود جا گذارند تا کسی به مهاجمان اصلی مظنون نشود.
متشکرم
بعد یه عده میگن چرا به ایرانیا ویزا سخت میدن یا ویزا را بر نمیداران. همش که حکمت مقصر نیست.
هر دم از این باغ بری میرسد.

آخه چی بهت بگم! دیگه هم فوت شدی فایده نداره. بابا اینقده بابت ایرانی بودم خودمون دردسر داریم. برا چی بیشترش کردی؟ مرض داشتی؟؟؟ اه
وای خدا واقعا ناراحت شدم
کاش قاتل ایرانی نبود
کاش کلا این اتفاق نمی افتاد
"رستوران‌ها و هتل‌ها درهایشان را بر روی عموم مردم باز کرده‌اند و به صورت رایگان با قهوه از آنها پذیرایی می‌کنند."
عین ایران! یاد برف و یخبندون دو سال پیش شمال افتادم که مغازه دارها آب معدنی رو به همولایتیهای خودشون میفروختن بطری سه هزار تومن!
احتمال توطئه سعودی برای آلوده کردن نام ایران به حملات تروریستی در اروپا که وهابیت سعودی شهره به آن هستند.
وهابی ها برای بدنام کردن ایرانی ها برنامه ریزی می کنند .
حالا هر چی اتهامه میاد سمت ایرانیا
اون از امریکا اینم از المان که قبلا هم مشکلاتی داشتیم باهاش در این زمینه ها

حالا معلوم نیست شاید عربا خواستن یه همچین کاری بکنن که بگن این حمله ها همش سر ایرانه عرب ها دیدین که کاری نمیکنن
ما هنوز بمبهای شیمیایی آلمانو یادمون نرفته ...
احتمال دارد کار منافقین باشد
با توجه به آنکه به یک باره وسایل حمل و نقل عمومی در مونیخ متوقف شدند، بسیاری از مردم نتوانستند به خانه‌هایشان بروند. به همین دلیل رستوران‌ها و هتل‌ها درهایشان را بر روی عموم مردم باز کرده‌اند و به صورت رایگان با قهوه از آنها پذیرایی می‌کنند.
ای داد از دست این کفار انسان نما اینها آخه چرا اینقدر غیر انسانی عمل می کنند قهوه رایگان می دن به مردم پر رو می شوند. بنده در کشور دوست و برادر مسلمان تاکید می کنم مسلمان ترکیه بودم که حدود 2 ساعت بعد از انفجار در فرودگاه آتا ترک برادران راننده مسلمان ترک نرخ کرایه هاشون رو چند برابر کرده بودند....خدا لعنت کنه این آلمانی های مشرک رو که قهوه رایگان می دن
فروش بمب های شیمیایی ساخت آلمان به عراق که برای کشتن ایرانیان استفاده شد تروریستی نیست؟؟؟
باز هم باعث افتخار شدیم!!
بي بي سي ميگه ايراني - آلماني شما چرا؟
يارو ١٨ سالش بوده، با لهجه غليظ آلماني
ميگفته من آلمانيم. اصلن مگه طرف ايران زندگي كرده؟ بعيد ميدونم چطوري پس مقيم آلمانه تو ١٨ سالگي؟ اگه پدر مادرش ايرانين اما خودش اونجا دنيا اومده و بزرگ شده كه ايراني نميشه
لطفا منتشر كنيد نظرمو و اگه تاييد كردين حرفامو، همه يه جورايي تو شبكه هاي اجتماعي بگيد كه اين آدم ايراني محسوب نميشه
سلام بذار معلوم شه ایرنی بوده بعد جو درست کنید
تا حالا یک ایرانی مستقیم کار تروریستی نکرده بود که انجام شد. واقعا به کجا میریم و چراا
تشكر ميكنم تابناك
كاملترين گزارش بود
قتل ، ترور و آدم کشی واقعا دل و روح هر کسی را که خود را انسان میداند آزرده میکند..هرکجای دنیا که باشد فارغ از سیاست و دین..بعنوان یک ایرانی، واقعا متاسفم از اینکه تعدادی افراد بیگناه توسط یک موجود بی وجدان و بی عقل از کنار خانواده هاشون و از این دنیا رفتند.
ولی به یک نکته خیلی جالب توجه کنید..دولت آلمان یک تیم روانشناسی را اعزام کرده برای التیام افرادی که شاهد ماجرا بودند!!! خیلی لذت بردم از چنین ریز بینی و دقت نظری که به حرمت یک شهروند خودشون دارن. حالا تشریف بیارید به تیتر های خبری ایران عزیزمون، یک اتوبوس در جاده چالوس دچار حادثه شده و چندیدن هموطن عزیزمون قربانی خیلی کوتاه نظری سیستم حمل و نقل و قوانین جاده ایمون شدند..فرزندان، پدران و مادرانی که دیگر در میان خانواده شان نیستند و شاید از حالا به بعد سرنوشت زندگی بازمانده ایشان کاملا تغییر کند... تیم روانشناسی پیش کش! اگر با عامل یا عوامل برخورد شد! واسه ما عادی شده خبر نصادف و مرگ جاده ای...فقط منتظریم اونور دنیا ترجیحا یک کشور به نظر عوام باکلاس! دچار مصیبت بشه، میرن شمع روشن میکنن و ابراز همدردی میکنن. این خیلی عالیه ولی به شرطی که تعادل داشته باشه...برادر یا خواهر مسوولی که حوصله کردی این مطالب بنده را مطالعه فرمودی.اگر کاری از دستتان بر می آید خواهش میکنم کمک کنید با فرهنگ سازی با لیاقت سالاری وضعیت فرهنگی ما ارتقا پیدا کنه فرهنگ رانندگی، فرهنگ هموطن دوستی، فرهنگ نوع دوستی متعادل! فرهنگ فرهنگ داشتن.
تابناک عزیز امیدوارم با مصادیق سایتتون مشکلی نداشته باشه و درج کنید.ممنونم
این یک توطئه مسخره برای بدنام کردن ایرانیها ست به دلایل زیر:
در تصاویر و ویدیوهای متعددی که توسط مردم گرفته شده، دو تا سه نفر مختلف به این جنایت اقدام میکنن که هیچکدام کوله پشتی ندارند و هیجده ساله هم به نظر نمیرسن.
ایرانیها و بخصوص نسل دوم آنها که اینجا متولد میشوند اصلا مذهبی نیستن تا چه رسد به اینکه تندرو و آنهم طرفدار داعش!
دلایل زیاد دیگری نیز وجود دارند که میطلبد وزارت خارجه به نحو مناسب آنها را اعلام کند.
همیشه شعبون ، یک دفعه هم رمضون !
من یک افغانی در شهر مونیخ المانم . به نظر من این شخص ایرانی نیست .چون ایرانی ها اصلا این قیسم یک کار انجام نه میدهد. احتمالا از پشتون های استت که مدت زیاد در ایران بوده .من ویدیو چند بار دیدم و از ترز گفتار اش مشخص است که درست ایرانی صحبت کده نمیتواند. در ضمن غیر از پشتون ها و عرب ها که زیاد نادان است و دست به چنین کار میزنه.
یعنی این جوان ایرانی )؟)قرصت یافته تا ده نقر را بکشد وپلیسی در محل نیاید ویک کلیلو متر ازمحل دور شود و خود راا بکشد؟ ودر حالیکه کفشهای جنازه در پایش بود کفشهایی هم در مسیرافتاده باشد؟
آیا نمیشود برای صحنه سازی چند نفر را در محلی کشت ویک ایرانی /آلمانی را در جایی دیگر کشت و حادته را برای منظوری که ابنروزها فراوان شایع میکنند بگردن او انداخت؟
ایرانی ؟ واقعا عجب
بنظرم جهت خراب کردن وجهه ایران برای کشور عربستان این نوع کارها با خرج کردن پول هنگفت شدنی است . باید گفت جوان ایرانی - آلمانی - و منافق زاده - من که بعقلم می رسه با اینکار بیشتر منظور خراب کردن ایران در اورپاست و نیز دنیا وگرنه تروریست اینجایی و اونجایی ندارد . اتفاقا این نوع تروربیست کاملا سازمان یافته است . مثل افغانستان نیست طرف بخاطر یه پاکت سیگار خودشو منفجر میکنه میره بهشت - به این بدبخت همگفتن اگر چند نفر آلمانی بی گناه را بکشی میری بهشت و هم ایران ریر سوال میره - دنبال متهم نگردید همین دیروز که با هم توی عربستان جلسه داشتن و این اولین نتیجه کار عربستان با برادران منافق ...حیف که ازموده را آزمودن خطاست . وطن فروشی بس نیست ؟ قبلا که ما رو به صدام فروختید چیزی داشت؟ که حالا به عربستان می فروشید شاید نرخش بالاست ولی فایده نداره چون خون بیگناه رو ریختن توجیهی نداره حالا به هر اسم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار