بازدید 27983

چرا ایرانی بودن مهاجم مونیخ برای رسانه های غربی مهم است؟

تأکید بر ایرانی بودن مهاجم در حالی به خط خبری ویژه رسانه هایی همچون بی بی سی، سی ان ان، تلگراف، واشنگتن پست، دویچه وله، دبکافایل(اسرائیل)، الشرق الاوسط(عربستان) و... تبدیل شد که بنا بر اعلام پلیس، فردی که تیراندازی کرده، یک شهروند مونیخی هجده ساله ایرانی‌تبار است که در آلمان به دنیا آمده و در همین کشور نیز بزرگ شده است.
کد خبر: ۶۰۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷ 23 July 2016
شب گذشته یک جوان 18 ساله آلمانی اقدام به تیراندازی در مرکز خرید شهر مونیخ کرد که در اثر آن 10 تن کشته و 27 نفر مجروح شدند. این حادثه خونبارترین حادثه در مونیخ پس از ماجرای گروگانگیری 11 نماینده رژیم صهیونیستی در المپیک 1972 گزارش شده است.

به گزارش «تابناک»، پس از وقوع این حمله مسلحانه، رسانه های تأثیرگذار غربی، اسرائیلی و همچنین سعودی، با تأکید بر ایرانی-آلمان بودن مهاجم، سعی در بزرگ جلوه دادن هویت ایرانی آن داشتند.

تأکید بر ایرانی بودن مهاجم در حالی به خط خبری ویژه رسانه هایی همچون بی بی سی، سی ان ان، رویترز، واشنگتن پست، دبکافایل(اسرائیل)، الشرق الاوسط(عربستان) و... تبدیل شد که بنا بر اعلام پلیس، فردی که تیراندازی کرده، یک شهروند مونیخی 18 ساله ایرانی‌تبار است که در آلمان به دنیا آمده و در همین کشور بزرگ شده است؛ بنابراین، هرچند این جوان مهاجم، ریشه های هویتی ایرانی داشته، در آلمان متولد شده بود و در این کشور در نظر فکری و فرهنگی پرورش یافت.



نکته بعد اینکه، به محض اعلام شدن تبار ایرانی مهاجم، رسانه ها و حتی برخی مقامات غربی سعی در تروریستی جلوه دادن این حادثه داشتند تا شاید بتوانند آن را به حمایت ایران از «تروریسم» پیوند زنند.
 
با این حال، پلیس آلمان در جریان کنفرانس خبری اعلام کرد که تیراندازی شب گذشته در مونیخ ارتباطی با مهاجران، گروه تروریستی داعش و سایر گروه های افراطی نداشته و پس از انجام معاینات روانپزشکی، دادستانی آلمان نیز تأکید کرد، هیچ گونه انگیزه سیاسی در پشت این حمله وجود نداشته است.

علاوه بر این شاهدان عینی گزارش داده اند که فرد مهاجم قبل و در حین تیراندازی با صدای بلند فریاد می زده که یک آلمانی با اصالت است و لهجه ای محلی مربوط به جنوب آلمان داشته است.


 
نکته قابل تأمل آنجاست که تاکنون بسیاری از حملات و عملیات های انتحاری یا مسلحانه انجام شده در اروپا و آمریکا توسط افرادی انجام شده که ملیت و یا تابعیت مضاعف داشته، اما رسانه های غربی تأکید چندانی بر ملیت های غیراروپایی و غیرآمریکایی آن ها نداشته اند و در بیشتر مواقع صرفا بر روی مسلمان بودن آن ها تأکید می کردند.

با این حال، شاید فضاسازی و جوسازی رسانه های غربی در ماجرای حمله جوان ایرانی تبار به فروشگاهی در مونیخ قابل درک باشد، زیرا تا پیش از این، به ندرت می توان شاهد حضور ایرانی تبارها در متن حوادث تروریستی و خرابکارانه در جهان بوده باشیم؛ بنابراین حضور یک ایرانی تباری که در آلمان متولد شده بود و در همان جا نیز پرورش یافته، مورد نادری بود که رسانه های غربی سعی در بزرگ جلوه دادن تبار ایرانی اش داشتند.



در نهایت باید به واکنش جالب رسانه های سعودی ها به این مسأله اشاره کرد. بلافاصله پس از اعلام تبار ایرانی شخص مهاجم، رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی سعودی با پوشش گسترده این حادثه، تلاش زیادی برای تأکید بر ایرانی بودن مهاجم داشتند. در واقع، سعودی ها که شهروندان خود پای ثابت اکثر اقدامات تروریستی در جهان هستند، با ذوق زدگی خاصی سعی داشتند با القای ایرانی بودن مهاجم مونیخ، نشان دهند که تنها شهروندان سعودی نیستند که در اقدامات تروریستی در جهان دخالت دارند و ایرانی ها نیز در اقدامات تروریستی در جهان شریک هستند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۶۰
وقتی در دنیا دیوارت حتی از جیبوتی هم کوتاهتر باشه هر طور که بخواهند درباره ات حرف میزنند.
این مال درست فکر نکردن و عاقلانه کار نکردن بعضی مسئولان در گذشته است که وجهه ایرانیان را به اندازه دهها سال خراب کرده اند.
بهر حال از ایرانی بودنم راضی هستم. افتخار میکنم ایرانی ام.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
ابهت ایران در گذشته کجا الن کجا
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
نژادپرستي فارسي المان را هم به گند كشاند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
داداش تو هم که به دولت قبل ربطش دادی!!!!
بنظر من اگر رساناها سعي در القاي ايراني بودن فردمذكور مي كنند بهتر است ايران نيز درخواست استرداد فرد مذكور را بدهد تا در ايران محاكمه بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
می خواهی افتخار محاکمه فردی که به ضرب گلوله
خودش را کشته را نصیب ایران بکنی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
شخص مورد نظر مرده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
استرداد چی؟ خوشو کشت رفت پی کارش. جنازه اش رو بفرستن که اینجا محاکمه بشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
دوست عزیز فرد مذکور در قید حیات نیست
ناشناس
| Spain |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
انسان از خوندن بعضی نظرات واقعا به خنده میوفته .
این جوونک جاهل احمق نماینده ایران و مردم ایران نبوده و نیست. جو موجود و ذهنیت مخدوش غرب درمورد ایران در کنار تبلیغات دشمنان قسم خورده ایران مخصوصا عربستان به آن دامن زده اند و میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرن.
لعنت به هر انسانی با هر ملیتی اگر انسان بیگناهی را به قتل رسانده باشد. از جمله همین جوونک ملعون بی خاصیت.
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
جالبه که حادثه 11 سپتامبر همه عرب بودن.
عوامل داعش عرب هستن
طالبان که سر دسته شون عربستانی تیر بوده
نمی دونم چرا بعدا تا یک ایرانی یک غلطی می کنه اینجوری جوسازی میشه
من فکر می کنم لابی گری دولت اونها قوی تره
اونوقت ، زهرا کاظمی که تو ایران به دنیا اومده، شهروند کانادائی شناخته میشه و براش سینه چاک میکنند و ........!
اگر به اینگونه اخبار که مربوط به کشتار در کشور های غربی است دقت کنید هم اش در یک مساله مشترک هستند
یا قاتل مسلمان و یا اهل یک کشور اسلامی است یا قاتل روانی است
همین
من تو کانادا درس می خونم همکارای عربم انقد از این قضیه که عاملش ایرانی شاد شدن که حد نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
سعودی های وهابی عامل ترور و تروریست پرور و جنایت کار بالفطره هستند و کارشان بریدن سر است!
بهتر است از جنایت هایشان در حق بشریت خجالت بکشند و به درگاه خدا توبه کنند
والا من که تمام این کانالهارو دیدم هیج کدوم اهمیتی به ایرانی بودن این فرد ندادند. شما ظاهرا براتون مهمه که جو سازس کنید
سلام
امیدوارم چاپ کنید.
من معتقدم مهم نیست ولی چرا . واقعا چرا صدا و سیما تو بخش خبر ساعت 14 شبکه یک به این موضوع کوچکترین اشاره ای نکرد. ؟؟؟؟ به نظر میرسه هممون معتقدیم که ایرانی الاصل بودن مهاجم اهمیت نداره دیگه.
بعد میگیم چرا مردم به صدا وسیما بی اعتمادن.
پاسخ ها
مجید
| Spain |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
صدا وسیمااتفاقا در مورد ایرانی بودنش گفت
قابل توجه نخبه هایی که از کشور فرار میکنن : بهتون خوش بگذره ولی خواهشا از این آبروریزیها نکنین
توضیحات شما بسیار خوب هست ولی ای کاش یک خبر گذاری انگلیسی هم مانند تابناک داشتیم که این توضیحات را به زبان انگلیسی و دیگر زبان ها به گوش بقیه دنیا میرساند و از آبروی ایرانیها دفاع میکرد. ضد ایرانیها هرچه دلشان میخواهد مینویسند و میگویند چرا که کسی نیست دفاع کند .
تو روح پادشاه بیشعور عربستان!
برای عوام الناس دنیا این چیزایی که ما میگیم فایده نداره

اونا هر چی تلویزیون بگه راسته ، هر چی هم الان گفتن همش همون رو باور دارن و میکنن و خواهند گفت
معلومه که باید تایید کنند!!!!!!!!!!!!!!ایرانی محسوب میشه
معلوم نیست پدرومادر ایرانیه فهیمش چی یادش دادند
خوشبختانه این جور کشتار های وحشیانه ی کور با خصلت ایرانی ها جور در نمی آید حتما و انشاالله این مورد هم استثنا و خاص بوده
به نظر من ما بايد از آلماني ها شكايت داشته باشيم كه چطور يه ايراني رو پرورش دادن كه دست به همچين كاري زده
والا پلیس آلمان اصلا رو ایرانی بودنش مانور نمیده و مرتب تاکید میکنه که مهاجم متولد و بزرگ شده مونیخ بوده و با لهجه غلیظ آلمانی حرف میزده.اتفاقا خانومه مجری اخبار کانال ۶ با کارشناس مصاحبه میکرد کلی بهش برخورده بود که چرا آلمان میخواد انکار کنه عملیات تروریستی بوده.در صورتی که تو شبکه های اجتماعی بعضی عربا صداشون دراومده که چرا آلمان فهمیدن ایرانیه تروریست رو به مهاجم تغییر دادن.اونوقت تلویزیون خودمون....
حالا چرا اینقدر به این قضیه اهمیت می دید. ناراحتید که اسم ایران بدنام بشه . اینهمه که تو دنیای مجازی دم و دقیقه فعالیت داریم و به دیگران فحش می دیم مهم نیست و اسم ایران رو سربلند نمی کنیم . این مهم نیست برایمون.
تو آلمان اینکه چه ملیتی داشته اصلا مهم نیست . اینجا دنبال این هستند که علت رو ریشه یابی کنند .
والا کلن 15 16 نفر کشته شده ببین چه قشقرگی به پا کردن مملکت خودمون 20 تا 20 تا روزی میره ته دره اخ نمی گیم اینه
متاسفم. با این وضعی که تو ایرانی ها می بینم همه اهل انکارن
یارو نمیدونه ایران کجا هست اصلا
برخلاف اون چیزی که شما دارین تبلیغ میکنین همیشه هویت اصلی مهاجمین گفته میشده به طور مثال در فرانسه و یا مهاجم قطار در المان و یا مهاجم باشگاه همجنس بازهای امریکا. همیشه هویت اصلی ذکر شه.
شمافكر كنيد اين پسرخاوري باشه...ماكه ميگيم اينارو تحويل بدين مگه اهميت ميدن
پس اين آش بخورن كه دست پخت خودشونه
بهمون علت مهمه که خودت وقتی یه افغانی کاری میکنه حتمن می نویسی افغانی.
تابناک ؟؟؟ تو دیگه چرا؟
چرا ایرانی وبدن یارو مهمه؟ به من بگو ... چطور سعودی بودن حادثه 11سپتامبر برای رسانه ما مهمه؟شدی تلویزیون که لایی داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تابناک ؟؟؟ تو دیگه چرا؟
چرا ایرانی وبدن یارو مهمه؟ به من بگو ... چطور سعودی بودن حادثه 11سپتامبر برای رسانه ما مهمه؟شدی تلویزیون که لایی داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما هم که همچین تیتری زدین!
تا جایی که من خبرا رو خوندم، فک نکنم مانوری ای دیگر مهاجمینرو ایرانی بودن مهاجم داده باشن، و از طرفی اینکه ملیت فرد مهاجم رو بنویسن برای مهاجم افغانی در المان چند روز پیش هم خبر همینطوری اعلام شد یا برای دیگر مهاجمین. فک کنم تابناک پیاز داغشو زیاد کردی
هموطن عزیز،ایرانی و ایرانی بودن لیاقت میخواهد. ما اگر به خود احترام نگذاشته نبایستی که توقع از بیگانگان داشته باشیم اما این را بخاطر بسپاریم اینکه تنها موردی که ما را هم بسته نموده و خواهد کرد نام ایران است،درود بر ایران
ما ايرانيها از فرهنگ داريم تهي ميشويم واي به حال ما ....
در مورد سوال شما که (چرا ایرانی بودن مهاجم مونیخ برای رسانه های غربی مهم است؟)) بایستی گفت به همان دلیلی که انگلیسی یا آمریکایی نامیدن ایرانیان خود فروخته ای که توسط سربازان گمنام امام زمان شناسایی و در ایران دستگیر می شود توسط آنها مهم است.
آنان هیچ نیتی جز ضربه زدن به وجهه ایران و نظام اسلامی حاکم بر آن ندارند.
هدف آنان اشاعه ایران هراسی در جامعه جهانی و به طبع آن یافتن عذر و بهانه جهت تحت فشار گذاردن ما است.
آنان از جاسوسان ایرانی خود برای نفوذ در کشور استفاده می کنند و هنگامیکه که با دستگیری آنان مواجه می گردند فغان و هیاهو راه می اندازند که ایران اتباع آمریکا و انگلیس را دستگیر نموده و بر عکس اگر یک ایرانی تبار که حتی در ایران متولد نشده را در صورتیکه عملی خلاف انجام دهد ایرانی می خوانند.
آنان همچنین ملیت ایرانی مهاجران ایرانی را که در عرصه های علم و دانش بین المللی سرآمد می گردند را مخفی می کنند و یکجا تمام افتخارات آنان را به نام خود ثبت می کنند.
ظاهرا براي خبر گزاري هاي وطني بيشتر ايراني بودن اين آقاي معلوم الحال مهم هست.
تيتر خبرگزاري هاي خارجي نوشتن آلماني- ايراني، خبرگزاري هاي وطني نوشتن ايراني- آلماني!!!
تلویزیون ایران که گفت دو رگه و نگفت رگ دوم ایرانیه!! ها ها...
اعتبارايران وايراني بودن در طول تاریخ خار چشم بد خواهان والخصوص عربهای خارج مرزها بوده است .این اتفاق شوم شاید نقشه ایی ازطرف دشمنان بویژه اسراییلیها ویا یاران سلطان بن بندرعربستانی طرح ریزی شده تا دفع ایراد از خود کنند.درروزهای آیی واقعیتها خود رانشان خواهد داد.
به نظر من خیلی این حادثه مشکوک هست. اول اعلام کردن که سه نفر این تیراندازی رو انجام دادن و یک نفر هم شنیده که گفته شده الله اکبر. بعدا یک دفعه گفتن که این جوون خودکشی کرده. از کجا معلوم که خود این جوون از قربانیان حادثه نبوده که بعدا توسط عوامل دیگه کشته شده باشه؟
سعودي هاي تروريست خفه
امان از دست سانسور خبرها در صدا و سیما!
اين يك حقيقته كه اون بچه ي يك خانواده ي مهاجر ايراني بوده، اين يك زنگ خطر براي ما ايرانياست كه اغلب به فكر مهاجرت هستيم، ممكنه از نظر اقتصاد و سلامت با مهاجرت وضعيتمون بهتر بشه اما هميشه چالش هايي در انتظار ما و خانواده ي ماست مثل فشارهاي رواني برخورد ديگران با فرزندمون در مدرسه ، واقعا كاش قدري تامل كنيم
باید باین نکته توجه داشت که پلیس فقط (احتمال داده است ) فردی که در فاصله یک کیلومتری حادثه بوده و المانی ایرانی تبار بوده است ؛ عامل باشد. در حالیکه ممکن است این فرد جوان مثل سایر هم سن و سال خود هدف تیراندازی قرار گرفته و دور شدن از محل حادثه از ترس جان خود بوده که مورد هدف عامل اصلی قرار گرفته نه خود کشی کرده است زیرا منطقا کسی که قصد فرار داشته است برای نجات جانش هست و نه گرفتن ان ؛ مگر اینکه اثر انگشت جوان مذکور روی اسلحه واقعیت دیگری نشان دهد
من هم به بی بی سی و هم سی ان ان ، نامه نوشتم و گفتم که چرا تو خبراتون نمیگین که ترامپ اصلا آمریکایی نیست و خودش مهاجره و حالا هی دم از آمریکا میزنه .
چون تو این جریان فقط میخواین اسم ایرانیو خراب کنین.
اینقدر تروریستهای عرب وافغان کشتار کرده ا ند، که این ایرانی در بین اونها هیچ است.ضمنا این ایرانی در آلمان بزرگ شده وتحت فرهنگ نازی های آلمان بزرگ شده واین کار رو کرده وهیچ ربطی به ایرانیها نداشته.
پاسخ ها
pesare afghan
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
چطور یک افغان که در ایران به دنیا اومده . سی سال هم در ایران زندگی کرده تا صد سال بعدش هم یک افغان محسوب میشه اما این جوان دو رگه المانی حساب میشه و هویت ایرانی اون رو قبول ندارید اما هویت افغانها رو تا قرنها حاضر نیستید تغییر بدید ؟
واقعیت اینه که ایرانی بوده و نمیشه منکرش بود همانطور که هیتلر آلمانی بوده و امریکاییها از بمب اتم استفاده کردن ، همانطور که انگلیسها در جنگ جهانی شهر های مارا بمباران نمودند ، و استالین میلیونها نفر را در سراسر کشور های شرقی کشت . همانطور که ژاپنیها در کره و چین جنایات زیادی رو مرتکب شدن و ... نمیشه این مسئله رو به یک کشور و دین و ... تعمیم داد مهمترین سلاح در دوران ما تبلیغاته هر گروهی که تبلیغات قوی تری دارد خودش رو تبرئه کرده و زیر چادر تبلیغات بی گناه و مظلوم نشان میدهد . نفس کار درست نیست ولی این افراد هرگز از تروریستهایی که در ویتنام قتل و تجاوز میکردند گناهکارتر نیستند .
آقایون و خانمهای اونطرف بابا لطفا فکر آبروی اینطرف هم باشین. حالا دیگه عرب شاد میکنین. ببینین ما اینور چقده نگران شما مغزا هستیم!
اگر عرب بود یا داعش صدا و سیما جشن میگرفت. ذوق زدگی اخبار ساعت 22 شب حادثه (به عنوان اولین خبر و با هیجان زدگی مجری خبر آقای یازرلو) هم نوید یک جشن میداد
این هم یک دیوانه در رده خلبان هواپیمای ژرمانیا ون 200 نفرو کشت این 9 نفر
به هر حال مهاجرت مسئله مهمیه. خیلی از این داعشی ها که میگن اروپایی هستن در واقع خودشون یا پدر مادرشون از فرهنگ خاورمیانه میان و مثل جان انگلیسی که کویتی بود.
الانم اگه مثلا یکی که پدرش از افغانستان به ایران اومده و ایران بچه دار شده جرمی مرتکب بشه ما هم فکر میکنیم یه نفر از افغانستان اون جرم رو انجام داده.
با همه تلخی، حوادثی از این دست یک پیغام بزرگ در بر دارد که ای کاش غرب آن را درک کند. متاسفانه و ضمن ابراز انزجار از همه حوادث تروریستی، معتقدم اینها همه نتیجه تبعیض های بی رحمانه جامعه اروپایی نسبت به مهاجران (به ویژه آسیایی و مسلمان و عرب) است که حس حقارت و کینه را حتی در نسل های دوم و سوم مهاجرین نیز کمرنگ نکرده است. به امید دنیای سرشار از صلح و به دور از خشونت.
معلوم نیست ما فردا بریم سرکار چقدر باید سوال و جواب بشیم سر همین موضوع

هر کوچکترین گلوله ای که شلیک میشه در دنیا: اینجا در استرالیا از ما سوال و جواب میکنند که چرا: برخی از بابت سوالی که دارند و برخی دیگه از بابت تمسخر: خلاصه که مطمئن باشید رسانه ها با این رفتارها به راحتی روی جوامع مهاجر حسابی فشار وارد میکنند. البته این موضوع برای کشورهای هند و چین و امریکای جنوبی و افریقایی هم صادقه و همه رو هدف گرفته اند و اینطور به نظرشون دنیا رو کنترل میکنند، البته مصارف داخلی اش از خارجی اش بیشتره. اینطور توجیه میشه که چرا گروههایی در این کشور نباید از یک سری مزایا بهره ببرند و بقیه ببرند یا چرا شما نمیتونید برای این مشاغل درخواست بدید و اگر بدید با توجه به همه قوانین حقوق بشری بازهم شما به راحتی کنار گذاشته میشید.
این یکیو کم داشتیم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی