بازدید 2658
ویرایش قراردادهای جدید نفتی؛

احیای مجدد قراردادهای بیع‌ متقابل

رویترز طی گزارشی از ویرایش قراردادهای جدید نفتی با بازگشت قراردادهای بیع متقابل یاد کرد و مدعی شد، مقامات ایران در حال احیای مجدد طرح توسعه میادین نفتی با استفاده از قراردادهای بیع متقابل هستند.
کد خبر: ۶۰۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 05 July 2016
رویترز طی گزارشی از ویرایش قراردادهای جدید نفتی با بازگشت قراردادهای بیع متقابل یاد کرد و مدعی شد، مقامات ایران در حال احیای مجدد طرح توسعه میادین نفتی با استفاده از قراردادهای بیع متقابل هستند.

به گزارش فارس، قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به آی‌پی‌سی، موضوع پرحاشیه و پرمناقشه‌ای است که از ابتدای طرح‌، موضوع بحث بسیاری از کارشناسان بوده است.

این قراردادها که چندین مرتبه قرار بود رونمایی شود، هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده و اخیرا مورد ویرایش قرار گرفته است. کارشناسان اقتصادی و نفتی انتقادات بسیاری به این قراردادها دارند و برخی معتقدند که در صورت انعقاد این قراردادها، صنعت نفت ایران به دوران پیش از ملی شدن صنعت نفت باز می‌گردد.

از طرفی شرکت‌های خارجی از این قراردادهای جدید نفتی که هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده‌اند، استقبال می‌کنند. گفته می‌شود که این قراردادهای جدید با مشاوره شرکت‌های خارجی نوشته شده‌ است.

در این میان خبرگزاری انگلیسی رویترز طی گزارشی از ویرایش این قراردادها با بازگشت قراردادهای بیع متقابل یاد کرد و مدعی شد، مقامات ایران در حال احیای مجدد طرح توسعه میادین نفتی با استفاده از قراردادهای بیع متقابل هستند؛ قراردادهایی که مورد پسند شرکت‌های نفتی بین‌المللی نیست. این امر نشان‌دهنده تکرار اختلاف‌ها در مورد صنعت نفت ایران است.

ایران نیازمند پول برای افزایش تولید نفتش است چراکه تولید نفت این کشور در سال‌های تحریم‌‌های غرب فلج شده است. برخی این تحریم‌ها در ماه ژانویه برداشته شد.

در ادامه این گزارش آمده است، ایران وعده داده بود که قراردادهای نفتی موسوم به آی‌پی‌سی شرایط انعطاف پذیرتری پیشنهاد دهند و به سیستم قراردادهای بیع متقابل پایان دهند. شرکت‌های غربی می‌گویند قراردادهای بیع متقابل  بازگشت محدود سرمایه برای آنها در بر دارند در عین حال هیچ حقی از نفت تولید شده به آنها نمی‌دهند، درحالی‌که دولت ایران بخش اعظمی از سود تولید نفت را دریافت می‌کند.

اما در روز دوشنبه، علی کاردر، مدیرعامل تازه منصوب شده شرکت ملی نفت ایران گفت میادین نفتی می‌توانند چه از طریق قراردادهای بیع متقابل یا قراردادهای مهندسی، تامین تجهیزات، ساخت و تامین مالی (ای پی سی اف) توسعه یابند.

کاردر افزود میادین مشترک با مدل جدیدی از قراردادها ارائه خواهند شد و درعین حال، توسعه تعدادی از میادین به شرکت‌های ایرانی واگذار خواهد شد.

رویترز مدعی شد شرکت‌های نفتی خارجی و اصلاح‌طلبان ایران احتمالا اظهارات کاردور را عقب نشینی وزارت نفت ایران در نظر می‌گیرند.

بر اساس قراردادهای بیع متقابل که 20 سال است مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرکت‌ها خارجی دستمزدی برای استخراج نفت پرداخت می‌شود اما ادعای هرگونه حق برای شرکت مذکور در مورد ذخایر یا خرید سهام شرکت‌های ایرانی را ممنوع می‌کند.

شرکت بزرگ نفتی نظیر انی ایتالیا و توتال فرانسه اعلام کرده‌اند که در قراردادهای قدیمی بیع متقابل ضرر بسیار کرده اند و تحت هیچ شرایطی با قراردادهای قدیمی به ایران باز نخواهند گشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی