بازدید 2207

نشست اخیر اوپک چه تاثیری بر بازار نفت خواهد گذاشت؟

نماینده سابق ایران در اوپک درباره تاثیر نشست اخیر اوپک بر بازار نفت بیان کرد: سقف تولید نفت باز هم تعیین نشد و فقط اوپک اعلام کرده قصد دارد بازار نفت را در بلندمدت به ثبات برساند. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت اتفاق جدیدی در بازار نفت رخ دهد.
کد خبر: ۵۹۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ 06 June 2016
نماینده سابق ایران در اوپک درباره تاثیر نشست اخیر اوپک بر بازار نفت بیان کرد: سقف تولید نفت باز هم تعیین نشد و فقط اوپک اعلام کرده قصد دارد بازار نفت را در بلندمدت به ثبات برساند. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت اتفاق جدیدی در بازار نفت رخ دهد.

محمدعلی خطیبی طباطبایی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه در انتخاب دبیر کل اوپک ابهامی بزرگ وجود دارد، اظهار کرد: حمایت ایران از کاندیدای ونزوئلا منطقی‌تر بود. بین اندونزی، نیجریه و ونزوئلا گزینه منطقی برای دبیر کلی اوپک ونزوئلا بود، زیرا ایران با این کشور در سال‌های اخیر همکاری‌های بسیاری داشته است. ایران با حمایت از کاندیدای ونزوئلا می‌توانست در سایه رفت و آمد هیات‌های تجاری این کشور از بهبود درآمدهای نفتی و افزایش صادرات محصولات نفتی بهره‌مند شود. ضمن اینکه وضعیت تولید نفت کشور هم بهتر بود.

خطیبی افزود: رفتار نیجریه مطمئنا متاثر از عربستان است و رای عربستان به نیجریه خود ابهاماتی به همراه دارد و مشخص است عربستان با کنار گذاشتن کاندیدای خود نقش‌هایی در پشت پرده دارد.

او نشست اخیر اوپک را برای سیاست‌های جدید نفتی بی‌نتیجه دانست و گفت: سقف تولید نفت باز هم تعیین نشد و فقط اوپک اعلام کرده قصد دارد بازار نفت را در بلندمدت به ثبات برساند. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت اتفاق جدیدی در بازار نفت رخ دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: در سال‌های گذشته معمولا اوپک برنامه‌ای برای ثبات بازار داشت، در طول شش ماه بازار نفت را به این ثبات می‌رساند اما در مقطع کنونی بازار نفت به حال خود رها شده و تصمیم مشخصی برای تولید و قیمت نفت گرفته نمی‌شود. در اوپک برای هیچ کدام یک از این سیاست‌ها تصمیم جدیدی گرفته نمی‌شود و فقط سیاست این است که در بلندمدت بازار نفت به ثبات برسد و برای کوتاه‌مدت برنامه جدیدی تعیین نمی‌شود.
   
او تصریح کرد: نیجریه هفت سال تجربه دبیر کلی اوپک را داشته و با احتساب این دوره جدید که به نظر می‌رسد دومین دوره هم نیجریه ابقا شود، 15 سال اوپک را در کارنامه نفتی خود دارد، در عین حال که ایران با وجود اینکه تولیدکننده بزرگی در عرصه نفت محسوب می‌شود برای دبیری اوپک رای نمی‌آورد. اما نیجریه با وجود کشتار شیعیان و کاهش تولید نفت در اوپک صاحب قدرت می‌شود.

خطیبی با بیان اینکه این انتخاب به این دلایل دارای ابهام است، گفت: موضوع غیرمنطقی دیگر این است که همواره کاندیدای کشورهای خارج از منطقه خلیج فارس انتخاب می‌شوند و کشورهای عرب توانستند بازار را به سمتی که خود می‌خواهند حرکت دهند. انتخاب کاندیدای این کشورها تنها به نفع عربستان تمام می‌شود، چرا که سیاستگذاری این کشورها متاثر از عربستان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی