بازدید 3770

تجارت: دلار، كابوس اقتصاد جهان

به گزارش تجارت: جهان با مشکل یک ارز غالب جهانی روبرو شده است وحتی آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین سود را از مبادله با دلار می برد نیز شاهد این مشکلات است.
کد خبر: ۵۸۸۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۷ 12 May 2016
به گزارش تجارت: جهان با مشکل یک ارز غالب جهانی روبرو شده است وحتی آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین سود را از مبادله با دلار می برد  نیز شاهد این مشکلات است.

به گزارش رویترز، بازارهای مالی جهان در دوازده ماه اخیر نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی در نگرانی به سرمی برند. 

باوجود رویکرد متداوم کنونی بانک های آمریکایی ، بدهی شرکت ها و افراد مختلف در اروپا ، آسیا و بازارهای نوظهور بدتر شده است. به طورکلی بدهی جهانی درحال حاضر بیشتر از بحران اقتصادی سال 2007 است و هنوز تمام نشده است. 

اما نقش دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی در جهان بخش اعظمی از این بدهی ها را به خود اختصاص داده است.

اولین افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا پس از یک دهه رخ داد امری که برای لرزاندن بازارهای جهانی و بدترین سال برای بازارهای بورس جهانی کافی بود. 

بانک توسعه بین المللی تخمین زده است سلطه دلار به معنی نزدیک به 90 درصد از مبادلات با دیگر ارزهای خارجی  و 60 درصد از خزانه ارزی بانک های جهان است ولی موضوع مهم آن است که 60 درصد از تمامی بدهی های جهانی خارج از ایالات متحده است و اگر جهان به دلیل افزایش نرخ دلار در پرداخت بدهی ها به دلار با شوک روبرو شود تاثیر بومرنگی آن به سوی صادرکنندگان آمریکایی کمانه خواهد کرد. به همین دلیل بانک مرکزی آمریکا علاقه زیادی به حضور دلار به عنوان ذخیر اصلی ارزی در کشورهای دیگر ندارد. 

اگر فدرال رزرو نتواند سیاست مالی خود را به دلیل نگرانی از موج شوک به دنیا از طریق دلار تنظیم کند می توان شاهد بی توازنی در حساب‌های بین المللی بود.

کاهش نرخ دلار

ارزش دلار دیروز با کاهش همراه شد. این امر باعث فعالیت مثبت بازارهای بورس اروپایی شد. پس از اینکه ديروز دلار برخی از افزایش‌‌های خود را از دست داد، قیمت طلا در معاملات ديروز از قیمت‌های پایین دو هفته گذشته فاصله گرفت اما تحلیلگران می‌گویند که بعید است  قیمت طلا به شدت افزایش یابد.به نظر می‌رسد که اشتها برای طلا پس از اینکه این فلز گران‌بها نتوانست در هفته گذشته سطح 1300 را حفظ کند، کاهش یافته است اما هنوز به علت انتظار برای تاخیر در افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا، افزایش نزدیک به 20 درصدی خود را امسال  حفظ کرده است.

هر اونس طلا با 6.69 دلار افزایش 1272.53 دلار معامله شد. روز سه شنبه طلا به 1257.25 دلار نیز رسیده بود که کمترین قیمت از 28 آوریل به شمار می‌رفت.

ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی کاهش یافت. همچنین کاهش ارزش اوراق قرضه آسیایی نیز به تقویت طلا کمک کرد.مارک تو، رئیس موسسه تحقیقاتی وینگ فانک فایننشال گروپ در هنگ کنگ گفت محدوده قیمتی 1300 تا 1400 دلار قیمت منطقی برای طلا در باقی تا اخر سه ماهه جاری است.

وی افزود تقویت ارزش طلا بیشتر ناشی از این انتظارهاست که افزایش بعدی نرخ بهره بانکی آمریکا در اواخر امسال رقم خواهد خورد چراکه سیاست‌گذاران فدرال رزرو وضعیت چالش‌انگیز اقتصاد جهانی را مدنظر دارند. 

دراین بین بانک های آمریکایی می گویند ، دلار احتمالا دوباره افزایش خواهد یافت اگر اقتصاد آمریکا بتواند نرخ مبادلات ارزی را در این محیط جذب کند. 

همچنین باید متذکر شد تصمیم گیری فدرال رزرو به اقتصاد کشورهای نوظهور نیز کشیده می شود امری که باعث رقابت با دلار از طریق انتخاب ارزهای دیگر جهانی خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی