بازدید 3255

تعادل از سونامي عدم شفافيت در بورس نوشت

بازار سهام در دور روز گذشته نزديك به 1000واحد كاهش را تجربه كرد. علت ريزش شاخص در روزهاي اخير از سوي كارشناسان، عدم شفافيت و درز اطلاعات، روند تكنيكي شاخص و عرضه اوليه ذكر شده است.
کد خبر: ۵۸۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰ 08 May 2016

بازار سهام در دور روز گذشته نزديك به 1000واحد كاهش را تجربه كرد. علت ريزش شاخص در روزهاي اخير از سوي كارشناسان، عدم شفافيت و درز اطلاعات، روند تكنيكي شاخص و عرضه اوليه ذكر شده است.

شفافيت در اطلاع‌رساني همواره از ملزومات فعاليت در اين حوزه قلمداد شده و درز اطلاعات از طريق مجراي غيرقانوني تخلف محسوب مي‌شود، اما در هفته‌هاي گذشته شفافيت رعايت نشده و اطلاعاتي از سوي برخي شركت‌ها منتشر شد كه تاثير زيادي بر بازار گذاشت. از سوي ديگر بازنشر اطلاعات غلط در بورس ايران به سبب رشد فضاي مجازي به حدي افزايش يافته كه براي ناظر بازار غير قابل كنترل شده است.

كيوان شيخي از مديران ارشد بورس تهران درخصوص شفافيت در بازار سرمايه به «تعادل» گفت: براي اطلاع‌رساني دقيق در بازار سرمايه سامانه اطلاع‌رساني ناشران به نام كدال طراحي شد تا همه فعالان بازار به‌صورت مساوي از اطلاع‌رساني بهره ببرند، اما برخي شركت‌ها و افراد رانتي كه به اصطلاح به آنها اينسايدر در بازار مي‌گويند فراتر از كدال اقدام به انتشار اخبار مي‌كنند كه اين عاملي براي ايجاد هيجان در بازار شده است.

مدير آمار بورس در ادامه عنوان كرد: متاسفانه در ماه‌هاي اخير، فضاي مجازي در حوزه بورس چنان گسترش پيدا كرده كه قابليت كنترل نشر اخبار را از دست هر ناظري خارج كرده است؛ لذا اخبار بدون هرگونه منبعي در حال گردش در فضاي مجازي است و تاثير زيادي بر بازار مي‌گذارد.

در نخستين روز كاري سال 95 شاخص كل 81هزار و 200واحد بود و ظرف 32 روز كاري در سال 95 حدود 4155واحد ريزش را تجربه كرده و به رقم 77هزار و 45واحد رسيد كه اين كاهش در بلندمدت سبب خروج نقدينگي از بازار و عميق‌تر شدن ركود مي‌شود.

حسن خانجمالي در گفت‌وگو با «تعادل» نوسانات اخير بازار را به سه دليل منطقي ارزيابي كرده و در ادامه اظهار كرد: به لحاظ تحليل تكنيكي اين افت قابل پيش‌بيني بود، زيرا شاخص كل بعد از رشد بيش از 25درصد طي سه ماه رشد كرد و بعد از اين رشد انتظار اصلاح وجود داشت

اين كارشناس بازار سرمايه افزود: عامل دوم تخليه شدن انرژي مثبت اخبار در بازار است. در ماه‌هاي اخير اخبار زيادي پيرامون برخي صنايع مانند خودرويي و بانكي منتشر شد و در حال حاضر بازار از اين اخبار اشباع شده و واكنش منفي به آن نشان مي‌دهد.

خانجمالي عامل سوم ورود شاخص به كانال 77هزار واحدي را مهم‌تر از دو عامل قبلي مي‌داند و مي‌افزايد: فعالان بازار بعد از برجام تصور مي‌كردند كه درهاي دنيا به روي اقتصاد ايران باز شده و اقتصاد ايران به سرعت از ركود خارج خواهد شد. هرچند اين نگاه خوشبينانه‌يي بود اما در بازار سرمايه تاثير زيادي داشت، ولي با واكنش مسوولان مبني بر عدم تحول اساسي در كشور، تاثيرات مثبت تغيير جهت داده و اغلب صنايع بورسي عقب‌نشيني كردند.

از طرف ديگر برخي كارشناسان معتقدند كه سهم بخشي از كاهش 378واحدي شاخص در روز گذشته مرتبط با عرضه اوليه شركت گروه صنايع كاغذ پارس است.

سعيده فرهمند، معامله‌گر كارگزاري سهم آشنا در اين خصوص به «تعادل» گفت: روز يك‌شنبه نخستين عرضه اوليه فرابورس در حالي رقم خورد كه اين روز اغلب در تحليل‌هاي سنتي روز منفي بازار محسوب مي‌شود. از سوي ديگر در بورس و فرابورس ايران در مجموع بيش از 8ميليون كد معاملاتي ثبت شده است كه بيشتر اينها در روز عرضه اوليه مي‌توانند از طريق آنلاين خريد كنند حال تصور كنيد كه هريك از افراد براي تهيه پول براي خريد، اقدام به عرضه به بخش هرچند كوچكي از پرتفوي خود كنند، بازار تحت تاثير قرار مي‌گيرد؛ زيرا تعداد 52ميليون و 559هزار و 600 سهم اين شركت به معامله‌گران آنلاين اختصاص داده شد. اين كارشناس بازار افزود: براي خريد 131ميليون و 559هزار و 600 سهم شركت گروه صنايع كاغذ پارس با قيمت 1500ريال حدود يك‌هزار و 973ميليارد ريال معادل يك‌چهارم ارزش معاملات فرابورس (4هزار و 557ميليون ريال) است كه نشان از تاثير‌گذاري بر بازار است.

شنيده‌هاي بازار

يكي از موضوعاتي كه در روزهاي اخير در بورس منتشر شد، شايعه تغيير مديريتي در سازمان بورس است كه تاكنون از سوي هيچ مرجعي تاييد نشده. هرچند در سال 94 نيز شايعه تغيير محمد فطانت، رييس سازمان بورس دهان به دهان مي‌چرخيد، اما مجددا اين شايعه در بازار رونق گرفت. گزينه‌يي كه در اين جايگزيني مطرح است محمدرضا رستمي مدير فعلي صندوق عشاير است كه در گذشته سمت‌هايي چون مديريت گروه بهمن، معاون ناشران بورس و مدير سرمايه‌گذاري اميد بود. موضوع قابل تامل اين است كه در حال حاضر رييس سازمان بورس براي سخنراني در آيسيكو در كشور پرو حضور دارد.

افت 378واحدي شاخص كل بورس

بر همين اساس، شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات يك‌شنبه 19 ارديبهشت‌ماه 95 با كاهش 378واحدي به رقم 77هزار و 45واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن نيز با 51واحد كاهش، عدد 13هزار و 721واحد را تجربه كرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با كاهش 608واحدي به رقم 85هزار و 545واحد دست يافت، شاخص بازار اول نيز در حالي با كاهش 362واحدي عدد 53هزار و 764واحد را تجربه كرد كه شاخص بازار دوم با كاهش 247واحدي به رقم 169هزار و 354واحد رسيد.

ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي 3 شركت همراه اول با 73واحد، گروه سايپا با 65واحد و ايران‌خودرو با 61واحد كاهش؛ بيشترين تاثير منفي را در برآورد شاخص كل بورس به نام خود ثبت كردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي 3 شركت مخابرات ايران با 70واحد، هلدينگ پتروشيمي فارس با 63واحد و پتروشيمي جم با 38واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را در محاسبه اين نماگر به دوش كشيدند.

بر اساس اين گزارش، ارزش كل معاملات روز گذشته بورس تهران به بيش از 295ميليارد تومان بالغ شد كه ناشي از دست به دست شدن يك ميليارد و 149ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 85هزار و 44 نوبت داد و ستد بود. طي اين معاملات نماد معاملاتي شركت‌هاي گروه سايپا، سرمايه‌گذاري بوعلي، سيمان قاين، تجارت الكترونيك پارسيان از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شركت‌هاي دارويي رازك و اوراق اجاره رايتل بازگشايي شدند.

طي معاملات ديروز كمتر از 40ميليون سهم فولاد كاويان به ارزش حدود 5ميليارد تومان با معاملات درون‌گروهي همراه شد. در نماد معاملاتي صنعتي دريايي ايران نيز 13ميليون سهم به ارزش كمتر از 4ميليارد تومان كد به كد شد.

در سرمايه‌گذاري مسكن پرديس اما 10ميليون سهم به ارزش 6ميليارد تومان از كد سهامدار عمده حقوقي به كدهاي درون‌گروهي اين شركت جابه‌جا شد.

همچنين ذوب‌آهن اصفهان شاهد معاملات انتقالي 5ميليون سهمي به ارزش بيش از يك ميليارد تومان ميان سهامدار عمده حقوقي خود بود. در پتروشيمي جم نيز اندكي بيش از 3ميليون سهم به ارزش بيش از 3ميليارد تومان كد به كد شد.

از سوي ديگر در گروه مپنا بيش از 2ميليون سهم به ارزش حدودي 2ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده كد به كد شد.

عرضه‌هاي تالار نقره‌اي

تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي بورس كالاي ايران روز يك‌شنبه 19 ارديبهشت، ميزبان عرضه 34هزار تن وكيوم باتوم، 4هزار تن گوگرد، 18هزار تن لوب كات، يك هزار و 201 تن مواد پليمري، يك هزار و 239 تن مواد شيميايي و 34هزار و 150 تن قير بود. همچنين 2هزار تن قير 85100 شركت رهيار گستر نوين، 400 تن قير 6070 شركت بام گام عايق اروميه، 5 هزار تن قير 6070 شركت انرژي تجارت سام، 100 تن عايق رطوبتي شركت توليدي و صنعتي پيروز گستر دليجان و 200 تن عايق رطوبتي صدف گستر دليجان در تالار صادراتي عرضه شد.

طبق اين گزارش، يك هزار تن مس مفتول، يك هزار و 500 تن مس كاتد، 20هزار تن مس كم‌عيار، 140 تن سولفور موليبدن، 12 تن كنسانتره فلزات گرانبها و 14 تن اكسيد مس شركت ملي صنايع مس ايران در تالار محصولات صنعتي و معدني عرضه شد. تالار مذكور عرضه 100تن مس مفتول صنايع توليدي دنياي مس كاشان، 100تن مس مفتول گيل راد شمال و همچنين 500تن شمش هزار پوندي 99.8 شركت ايرالكو در گروه آلومينيوم، 220 تن سبدميلگرد 32 تا 10-A3 شركت فولاد آذربايجان در گروه فولاد را تجربه كرد. علاوه بر اين، 6هزار و 642تن گندم دوروم، شكر سفيد، روغن پالم، ذرت دانه‌يي و جو دامي در تالار محصولات كشاورزي روي تابلوي عرضه رفتند.

در جريان معاملات نخستين روز هفته (18 ارديبهشت 95)، كل معاملات صورت گرفته در عرضه‌هاي عادي و عرضه‌هاي مازاد بازار فيزيكي معادل 2هزار 859 تن و به ارزش قريب به 26ميليارد و 256ميليون ريال بود. از نكات مهم معاملات اين روز مي‌توان به معامله يك ميليون ليتر حلال 402 پالايش نفت كرمانشاه و همچنين بيش از يك ميليون ليتر حلال 402 پالايش نفت تبريز در رينگ داخلي بورس انرژي ايران اشاره كرد. طي اين جلسه معاملاتي، بازار برق بورس انرژي نيز شاهد معامله 169 قرارداد معادل 4هزار و 56 مگاوات ساعت به ارزش حدود يك ميليارد و 217ميليون ريال بود.

گفتني است، در آغاز جلسه معاملاتي اين روز نمادهاي بار‌ پيك، كم‌باري، ميان‌باري و بارپايه روزانه 15 خرداد 95، 16 خرداد 95 و 17 خرداد 95 گشايش يافته و در پايان نمادهاي بار پيك، كم‌باري، ميان‌باري و بارپايه روزانه 22 ارديبهشت 95 متوقف شدند. در مجموع ارزش كل معاملات روز شنبه بورس انرژي ايران، حدود 27ميليارد و 482ميليون ريال شد. شايان ذكر است در جلسه معاملاتي ديروز (يكشنبه 19 ارديبهشت 95)، كالاهاي آيزوريسايكل، حلال 406 و 410 پالايش نفت اصفهان در رينگ داخلي و گاز مايع پالايش نفت آبادان به مقاصد افغانستان و پاكستان، همچنين گاز مايع پالايش نفت شازند به مقاصد افغانستان و پاكستان در رينگ بين‌الملل عرضه شدند. عرضه‌هاي فوق در كنار معاملات مستمر قراردادهاي سلف موازي استاندارد برق و نفت كوره در بازار مشتقه، بازار روز جاري بورس انرژي ايران را رقم زدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی