بازدید 13881

حذف پسوند «تبلیغات اسلامی» از «حوزه هنری» مقدمه تجزیه است؟!

«حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» در بسیاری از خبرهای که از سوی منابع رسمی حوزه هنری منتشر شده، با عنوان «حوزه هنری انقلاب اسلامی» معرفی می‌شود و حتی در لوگوی برخی زیرمجموعه حوزه هنری، این تغییرات مشاهده می‌شود... در حالی که حوزه هنری و مومنی شریف هنوز تاکیدی بر لزوم استمرار حضورشان در زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی نداشته‌اند، سازمان تبلیغات اسلامی در اطلاعیه‌ای همچنان حوزه هنری را زیرمجموعه خود خواند
کد خبر: ۵۸۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹ 17 April 2016
حذف پسوند «تبلیغات اسلامی» از «حوزه هنری» مقدمه تجزیه است؟!
«حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» مدت‌ها در خبرهای رسمی منتشر شده و همچنین در وب‌سایت‌‌های زیرمجموعه‌های این نهاد به عنوان «حوزه هنری انقلاب اسلامی» معرفی می‌شود؛ اتفاقی که پشت پرده‌‌اش هنوز مشخص نیست اما می‌تواند نشانه تلاش برخی در حوزه هنری برای استقلال و تفکیک این مجموعه از سازمان تبلیغات باشد.

به گزارش «تابناک»؛ حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در حوالی سال 1357 خورشیدی به نام کانون نهضت فرهنگی اسلامی به ابتکار طاهره صفارزاده تأسیس شد و پس از چند ماه به حوزه اندیشه و هنر اسلامی تغییر نام یافت و در ابتدای دههٔ 1360 به سازمان تبلیغات اسلامی پیوست و از آن پس دارای ردیف بودجه‌ای ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین مجموعه‌ای از سالن‌های سینما شد.

اوج گسترش حوزه هنری سازمان تبلیغات به لحاظ ساختار و عقبه مالی و اداری به دوره محمدعلی زم بازمی‌گردد. زم متهم بود که نگاه تجاری به این مجموعه فرهنگی را تقویت کرده و اثر فرهنگی و ارزشی که حوزه هنری در آن راستا بنیان نهاده شده، در حاشیه قرار گرفته اما به هر حال بخشی از وسعت کنونی حوزه هنری، به همین نگاه اقتصادی زم بازمی‌گردد.

حذف پسوند «تبلیغات اسلامی» از «حوزه هنری» مقدمه تجزیه است؟!

مدیران حوزه هنری اگرچه به لحاظ ساختاری زیرمجموعه سازمان تبلیغات هستند اما همواره فضای متفاوتی را داشته‌اند، به گونه‌ای که سازمان تبلیغات اسلامی رویکرد دیگری در پیش گرفت و علی‌رغم آنکه حوزه هنری بازوی فیلمسازی سازمان تبلیغات نیز محسوب می‌شود، سازمان تبلیغات راساً از طریق شرکت پویامهر اقدام به تولید چند فیلم سینمایی کرد.

نکته جالب آنکه برخی اشخاص که بعدها در حوزه هنری صاحب مسئولیت و کرسی‌های خاصی شدند، در رسانه‌هایشان به نقد شدید سازمان تبلیغات اسلامی بابت سرمایه گذاری در ساخت این آثار پرداختند؛ نقدهایی که شاید نه به دلیل محتوای این آثار، بلکه به دلیل ورود مستقیم سازمان تبلیغات به عرصه فیلمسازی بود و البته ظاهراً سازمان تبلیغات چاره‌ای جز ورود مستقیم نداشته است.

در این شرایط که حرف و حدیث‌های فراوانی درباره آنچه میان حوزه هنری و سازمان تبلیغات می‌گذرد، به گوش می‌رسد، یک اتفاق جالب مدت‌ها در برخی وب‌سایت‌های وابسته، اخبار رسمی و فراخوان‌های منتشر شده و حتی لوگوهای طراحی شده توسط زیرمجموعه‌های حوزه هنری رخ می‌دهد و آن هم محو شدن پسوند «سازمان تبلیغات اسلامی» و جایگزینی پسوند «انقلاب اسلامی» است.

حذف پسوند «تبلیغات اسلامی» از «حوزه هنری» مقدمه تجزیه است؟!

بدین ترتیب «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» در بسیاری از خبرهای که از سوی منابع رسمی حوزه هنری منتشر شده، با عنوان «حوزه هنری انقلاب اسلامی» معرفی می‌شود و حتی در لوگوی برخی زیرمجموعه حوزه هنری، این تغییرات مشاهده می‌شود که در نوع خود جالب توجه است. در واقع اگر قرار باشد حوزه هنری نیز از سازمان تبلیغات اسلامی تفکیک شود، این مجموعه نیز دارای استقلال مالی خواهد اما دلیل برای این تفکیک مشهود نیست و نسبت به گذشته اتفاق خاصی رخ نداده که جداسازی حوزه هنری از سازمان تبلیغات اسلامی، توجیه داشته باشد.

البته این موضوع با توجه به تغییرات رخ داده در حد گمانه زنی است و اساساً باید دید آیا مدیران حوزه هنری ساز جدایی از سازمان تبلیغات می‌زنند یا این رویکرد در اطلاع رسانی حوزه هنری، کاملاً به صورت سهوی مکرراً نمود عینی یافته و مجموعه حوزه هنری در پی استقلال نیست؟! پاسخ این پرسش تنها نزد شخص محسن مومنی شریف مدیر حوزه هنری است.


تکمیلی؛ سازمان تبلیغات: حوزه هنری زیرمجموعه ماست!

هنوز مومنی شریف به عنوان مدیر حوزه هنری موضع گیری شفافی درباره اینکه آیا حوزه هنری به دنبال جدایی از سازمان تبلیغات است یا به همین رویه سازمانی پایبند خواهد بود، نداشته است؛ اما سازمان تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه استفاده از پسوند انقلاب به جای سازمان تبلیغات در نام حوزه هنری را به واسطه فضای انقلابی این نهاد خواند و تاکید کرد حوزه هنری همچنان زیرمجموعه همچون گذشته از نظر تشکیلاتی جزو مجموعه‌های وابسته به این سازمان محسوب می‌شود اما در این اطلاعیه این پرسش بی‌پاسخ ماند که آیا در آینده نیز «محسوب خواهد شد»؟

حذف پسوند «تبلیغات اسلامی» از «حوزه هنری» مقدمه تجزیه است؟!

در بخشی از اطلاعیه سازمان تبلیغات اسلامی چنین آمده است: «آثار و برکات انقلاب اسلامی دستاوردهای معنوی و نابی است که فراتر از چارچوب‌های تشکیلاتی قرار دارد و همه یاران اصیل انقلاب در ایجاد آنها نقش داشته‌اند، بنابراین، گمانه‌زنی‌های برخی پایگاه‌های خبری در فضای مجازی در این روزها بر سر نام و عنوان حوزه هنری از نقطه‌نظر یاران صدیق انقلاب اسلامی، چه در حوزه هنری و چه در سازمان تبلیغات اسلامی، خالی از وجه است.

به طور ویژه، در ایام نزدیک به روز بیستم فروردین که در تقویم انقلاب به یاد هنرمند گرانقدر شهید آوینی به عنوان روز ملی هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، بهره‌گیری از نام مبارک انقلاب اسلامی، من‌باب تأکید و نگاه متمرکزی است که باید بر اهمیت و جایگاه والای هنر و ادبیات انقلاب اسلامی معطوف شود و این تأکیدی است که مطلوب این هر دو نهاد انقلابی و فرهنگی است.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی امروز با گنجینه‌ای از تجربه‌های ارزشمند ادبی و هنری همچون گذشته درخشان خود در خدمت آرمان‌های انقلاب اسلامی و اهداف نظام اسلامی قرار دارد؛ همچنین آثار پربار آن باعث افتخار سازمان تبلیغات اسلامی و مایه مباهات علاقه‌مندان انقلاب و به ویژه مورد عنایت‌های خاصه مقام معظم رهبری است و همچون گذشته، طبق اساسنامه مصوب از نظر تشکیلاتی، جزو مجموعه‌های وابسته به این سازمان محسوب می‌شود.»

طبیعتاً سازمان تبلیغات اسلامی علاقه‌ای به این جدایی ندارد اما آیا در حوزه هنری نیز چنین نگاهی وجود دارد؟ انتظار می‌رود مومنی شریف مدیر حوزه هنری نیز موضع شفاف خود را در قبال برنامه آینده حوزه هنری مبنی بر حفظ رویه کنونی یا تلاش برای استقلال تشکیلاتی از سازمان تبلیغات اسلامی را شخصاً -و نه در قالب اطلاعیه یا جوابیه‌ای برای عبور از این شرایط- به صورت شفاف اعلام کند تا شائبه‌های به وجود آمده، برطرف شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی