بازدید 19916
این گزارش تکمیل می‌شود؛

باران بهاری و سیلاب 10 استان کشور را غافلگیر کرد +تصاویر

در پی بارش‌های شدید در بسیاری از نقاط کشورمان، سیلابی به راه افتاده که تبدیل به بحران شده و گریبان 9 استان کشورمان را گرفته است؛ سیلابی که علاوه بر وارد آوردن خسارات مادی فراوان، متأسفانه خسارات جانی نیز داشته و جان برخی هموطنمان را هم ربوده است. بر اساس آخرین گزارش های دریافتی، تعداد استان های متأثر از سیل به ده استان افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۸۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰ 14 April 2016
در پی بارش‌های شدید در بسیاری از نقاط کشورمان، سیلابی به راه افتاده که تبدیل به بحران شده و گریبان 9 استان کشورمان را گرفته و امدادرسانی به هموطنانمان در این استان ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، در نتیجه شدت گرفتن بارندگی هایی که از دو روز پیش، یعنی سه شنبه در بسیاری از نقاط کشورمان آغاز شده، در 9 استان کشورمان سیلاب به راه افتاده و اوضاع بحرانی شده است، به گونه ای که در این استان ها، ستاد مدیریت بحران تشکیل شده و برآوردهای ایشان به اطلاع معاون اول رئیس جمهور رسیده تا در نشست عصر امروز ستاد مدیریت بحران کشور مطرح و تصمیمات لازم گرفته شود.

بر اساس گزارش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان، سیلاب بخش هایی از استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال بختیاری، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی را درنوردیده و علاوه بر وارد آوردن خسارات مادی، متأسفانه به جان باختن شماری از هموطنانمان هم منجر شده است.

از جمله نکات جالب توجه درباره سیلاب امروز، بازار داغ برخی شایعات است که گاه بر نگرانی مردم می‌افزاید. مثل شایعه ای که درباره ترک خوردن سد دز منتشر شد و مدیرعامل این سد و نیروگاه مربوط به آن را بر آن داشت تا سریع واکنش نشان داده و تکذیبش کنند. این در حالی است که انتشار خبر سفر وزیر نیرو به مناطق سیل زده در ساعات آتی، به نوعی به تقویت این شایعات عجیب دامن زد..

خوزستان

اهم اتفاقات رخ داده در ساعات اخیر در این خصوص بدین شرح است؛

* از نخستین ساعات بامداد امروز، سد دز سرریز کرده و صبح امروز سیلاب پل شناور شهر دزفول را با خود برد. به شهروندان اطراف دز و کارون هشدار داده شده به سرعت اطراف این دو رودخانه را ترک کنند.

* طغیان رودخانه و سر ریز شدن آب پشت سد دز باعث آبگرفتگی روستاهای اطراف این رودخانه شده است.

* سید مجید نوری زاده، رئیس جمعیت هلال احمر شوش گفت: تاكنون چهار روستای چعب، جواد، زبید و بیت یبی در حاشیه رودخانه كرخه، شهرستان شوش به دلیل سیلاب و طغیان رودخانه تخلیه شده‌اند. جمعیت هلال احمر شوش در حال برپایی اردوگاه با ظرفیت ۷۵۰ نفر در منطقه آهودشت و در فاصله ۶ كیلومتری از این روستاهاست.

* برای امداد رسانی به حادثه دیدگان رودخانه دز و از آنجایی که امکان طغیان این رودخانه وجود دارد، یک فروند بالگرد به منطقه اعزام شد. پیش از این یک فروند دیگر بالگرد امدادی به مناطق سیل زده اعزام شده بود.

* بارش باران شدید در استان لرستان سبب طغیان رودخانه ها و محاصره روستاها در سیل شده و تأسیسات زیرساختی در تعداد زیادی از روستاها تخریب جدی شده است.

لرستان

* صبح امروز در استان‌های سیل‌زده، ستاد مدیریت بحران استان به‌ ریاست استاندار و با حضور مسئولین محلی تشکیل و معاون اول رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با استانداران، پیگیر وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان شده و دستورات لازم را در این ارتباط صادر کرده است.

* در پی بارش‌های شدید و وقوع سیل در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام قرار است جلسه ستاد مدیریت بحران کشور عصر امروز به ‌ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور تشکیل و تدابیر لازم برای رسیدگی به سیل‌زدگان و جبران خسارات اندیشیده شود.

* در پی وقوع سیل و آبگرفتگی در سیستان و بلوچستان، دکتر ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات راهی این استان شد و در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری شرکت کرد.

* به گزارش سازمان امداد و نجات، بر اثر سلاب، محورهای دهلران – اندیمشک، اندیمشک – اهواز، امیدیه – جایزان، پلدختر – خرم آباد و پلدختر - اندیمشک مسدود شده اند. علاوه بر این محورها، راه های ارتباطی بسیاری از شهرها و روستاها هم بر اثر سیلاب آسیب دیده و در برخی موارد، ارتباط غیر ممکن شده است.

* بر اساس این گزارش، تا ساعت ١٦:٠٠ به ٦٣شهر، روستا و مناطق عشایرنشین امداد رسانی شده و در نتیجه آن ٢٣٠٠ تن از سلاب رهانیده شده اند. بر اساس این گزارش، شرایط اسکان اضطرای ١٠٧٥تن فراهم آمده و شش روستا نیز اضطراری تخلیه شده اند. تا این ساعت متأسفانه دو تن ناپدید شده اند.

هتلی در دزفول در محاصره سیلاب . عکس: مجتبی صفری
* مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان خبر داد: به دنبال بارندگی شدید در بانه، به ساکنان سه روستا امدادرسانی صورت گرفت. این در حالی است که رانش زمین در یکی از روستاهای منطقه، موجب ترک خوردن دیوارهای منازل و پدید آمدن نگرانی هایی شده است.

* به گزارش سازمان امداد و نجات، تا ساعت 19:30، به 3020 تن در 71 شهر و روستا امدادرسانی شده و 1390 تن در قالب برپایی 200 چادر اسکان اضطراری داده شده اند. تا این لحظه جان باختن یک تن از هموطنانمان تأیید و یک تن دیگر ناپدید شده است.

* در پی بارندگی‌های بی سابقه در استان‌های جنوب غربی کشور، دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن پیگیری این موضوع در تماس با استانداران و فرماندهان سپاه‌ سه استان لرستان، خوزستان و ایلام، خواستار انجام اقدامات فوری برای مهار سیلاب ها و تسریع کمک رسانی به مردم شد. وی همچنین در تماس با چیت چیان، وزیر نیرو آخرین وضعیت سیل استان های غرب و جنوب غربی کشور را بررسی کرد.

بخشی از رود دز قبل و بعد از طغیان
بخشی از رود دز قبل و بعد از طغیان

* بر مبنای گزارش های رسیده، در لرستان طی 52 ساعت 150 میلی‌متر باران باریده که این اتفاق سبب ریزش کوه در مسیر راه‌آهن، مسدود شدن ریل و توقف عبور و مرور قطارها شده است. بر پایه این گزارش، 1500 منزل مسکونی در شهرها و 2000 منزل در روستاهای استان لرستان دچار آب گرفتگی شده است.

* بر اساس گزارش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تا ساعت ٢٢:٠٠ تعداد استان های متأثر از سیل و آبگرفتگی به ده استان (لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال، همدان، خراسان شمالی، کردستان و آذربایجان شرقی) افزایش یافته و در این مدت به  ٧٣شهر و روستا، به حدود چهار هزار تن از هموطنانمان امدادرسانی صورت گرفته است.

* بر مبنای این گزارش، با برپایی 310 دستگاه چادر امدادی ١٥٠٠ نفر از هموطنانمان اسکان اضطراری داده شدند و شماری از به دام افتادگان نیز به کمک بالگردهای امدادی جابجا شدند که می توان به نجات یازده تن (٥ نفر ایشان طی سه سورتی پرواز و ٣ بیمار طی ٦ سورتی پرواز منتقل شدند.) همچنین در این مدت ٢٩دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شدند و امدادرسانی همچنان ادامه دارد.
تخلیه آب از منازل مسکونی: ٣٠٥ واحد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری