بازدید 13983

نگراني از بی خبری درباره فعالان سياسی

کد خبر: ۵۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۶ 03 August 2009
روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت:




دادگاه فعالان سياسي در حالي روز يکشنبه بدون اطلاع و حضور وکيل و خانواده هاي آنها برگزار شد که در ميان چهره هاي سياسي حاضر در دادگاه خبري از مصطفي تاج زاده، احمد زيدآبادي، محمدرضا جلايي پور، عيسي سحر خيز، هدايت الله آقايي،سعيد شيرکوند، شهاب الدين طباطبايي، علي اصغر خداياري، سعيد شريعتي، جهانبخش خانجاني، عبدالفتاح سلطاني، سعيد ليلاز و ديگر فعالان سياسي نبود.

اين در شرايطي است که اين چهره هاي شناخته شده اصلاحات پس از حوادث انتخابات رياست جمهوري دهم بازداشت و به مکان نامعلومي برده شده اند و خانواده هاي آنها تنها در حد يک تماس کوتاه تلفني از وضعيت آنها خبر دارند. حتي نمايندگان مجلس که پيگير وضعيت بازداشت شدگان هستند تاکنون نتوانسته اند از مکان آنها اطلاعاتي به دست آورند.

از همين رو بود که روز گذشته خيابان پاستور جايي که دفتر قاضي القضات کشور آيت الله شاهرودي قرار دارد، شاهد تجمع اعتراضي ده ها تن از خانواده هاي فعالان سياسي و همچنين خانواده هاي بازداشت شدگان تجمعات آرام پس از انتخابات رياست جمهوري دهم بود که آمده بودند ضمن اعلام نگراني به وضعيت نامشخص همسران و فرزندان خود نسبت به روند دستگيري ها و محاکمه دستگيرشدگان با عالي ترين مقام قضايي کشور ملاقات کنند.

اما تجمع کنندگان تنها يک پاسخ شنيدند که شکايت خود را به صورت مکتوب و نه به صورت حضوري و ملاقات با رئيس قوه قضائيه ارائه دهند. به اين ترتيب بود که دو نفر به نمايندگي از جمع حاضر اجازه يافتند داخل ساختمان بروند و شکايت خانواده هاي بازداشت شدگان را مطرح کنند؛ شکايتي که در آن خانواده هاي بازداشت شدگان خواستار آزادي سريع تر همسران و فرزندان شان هستند.

بر اساس اين گزارش در اين تجمع که از ساعت 11 صبح ديروز آغاز شده بود، شماري از مردم عادي نيز در آن حضور يافتند تا خانواده هاي زندانيان را همراهي و با آنها همدردي کنند.در اين تجمع که حدود سه ساعت طول کشيد، خانواده هاي علي تاجرنيا، بهزاد نبوي، محسن ميردامادي، مصطفي تاج زاده، محمدعلي ابطحي، محسن صفايي فراهاني، عبدالله رمضان زاده، سعيد ليلاز، محسن امين زاده، عبدالله مومني و ساير بازداشت شدگان که همگي از چهره هاي سرشناس نظام هستند که بعد از انتخابات رياست جمهوري بازداشت شدند، حضور داشتند.اين تجمع اعتراضي يک روز پس از آن صورت گرفت که اولين جلسه دادگاه فعالان سياسي روز يکشنبه گذشته برگزار شد و با اينکه چهره هاي برجسته سياسي در آن حضور داشتند، خبري از ديگر بازداشتي ها نبود.

همين امر نيز نگراني هاي تازه يي را براي خانواده ها و وکلاي اين افراد به وجود آورده است. اين در حالي است که هيچ مقام يا نهادي پاسخگوي ابهامات و سوالات درباره وضعيت آنها نيست و تنها در پاسخ به پرسش ها به ذکر اينکه در سلامت کامل هستند، بسنده مي کنند.از سوي ديگر تجمع اعتراضي و درخواست ملاقات با رئيس قوه قضائيه در حالي برگزار شد که مدت هاست سخنگوي اين قوه ديگر پاسخگوي سوالات خبرنگاران و خانواده هاي بازداشت شدگان درباره برخوردهاي صورت گرفته با فعالان سياسي نيست، و اين در حالي است که قوه قضائيه طبق اصل 56 قانون اساسي قوه يي است مستقل که پشتيبان حقوق فردي، اجتماعي و مسوول تحقق بخشيدن به عدالت و عهده دار وظايفي همچون رسيدگي و صدور حکم در مورد تظلمات و تعديات و شکايت و... است.

از همين روست که ناظران معتقدند در اين شرايط حساس سياسي بايد قوه قضائيه در پاسخگويي پيشقدم باشد.اين در شرايطي است که سخنگوي اين قوه آخرين باري که به سوالات خبرنگاران قضايي رسانه ها پاسخ گفته، حدود 45 روز پيش بوده. او در آخرين نشست خبري خود که در آستانه دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در 12 خرداد برگزار شد، با سوالات متعدد خبرنگاران درباره تخلفات انتخاباتي روبه رو شد.بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري و وقايعي که پس از آن رخ داد، خبرنگاران حوزه قضايي، 26 خردادماه سوالات متعددي در خصوص مسائل مختلف سياسي و قضايي پيش آمده پيرامون انتخابات آماده کرده بودند تا سخنگوي قوه قضائيه به افکار عمومي در اين باره پاسخ دهد اما اين نشست به دلايلي که مشخص نبود، برگزار نشد.

اما پس از آن و در سي و يکم خردادماه قوه قضائيه خبرنگاران و خبرگزاري ها را دعوت کرد براي برگزاري نشستي در ساختمان اداره کل امور فرهنگي و اجتماعي قوه قضائيه به آنجا بروند. اما در اين نشست سخنگوي قوه قضائيه به صورت يکطرفه به تشريح برنامه هاي قوه قضائيه پرداخت. ولي هنگامي که با پرسش هاي متعدد خبرنگاران درباره بازداشتي هاي اخير مواجه شد، از دادن پاسخ طفره رفت و آن را به زمان ديگري موکول کرد. اصرار خبرنگاران نيز نتوانست سخنگو را به پاسخگويي به افکار عمومي وادار کند. او فقط به اين پاسخ اکتفا کرد که تا چند روز آينده خبرهاي خوشي را اعلام خواهد کرد. از آن زمان تا به حال هفته ها گذشته و پيگيري هاي خبرنگاران نيز نتوانسته است سخنگو را به پاسخگويي وا دارد تا خبر خوشي را که مد نظر سخنگو بوده، به خبرنگاران اعلام کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی